قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی (25 شهریور 1401 ) در مقرّ گشت ارشاد در تهران، جرقّه ای شد برانبار باروت انباشته شده از ستم جنسییتی، قومی و دیگر ستم های اجتماعی - سیاسی جامعه  که در بیش از100 روز جنبشی فعال و اعتراضی را رقم زد. جنبشی که بمثابۀ زلزله ای ارکان رژیم ج.ا را به لرزه درآورد. شعار ژن،ژیان، ئازادی ( زن، زندگی، آزادی) که در آرامستان آجی درشهر سقّز طنین انداز شد، انعکاس و تداوم عملی اش را در مبارزات مردم کردستان باز یافت و موج واربه شهر های کوچک و بزرگ سراسر ایران(در بیش از 160 شهر) با تظاهرات و اعتراضات خیابانی در شکل جنگ و گریزدر بیش از 1200 مورد گسترش یافت.

یک سال و نیم از آغاز جنگ در اوکراین می گذرد. از جمله پی آمد های این درگیری آنست که روند هایی را عیان می سازد که تا کنون در عمق جریان داشتند، و اکنون در حال تغییر چهره ی ژئوپلتیک جهانند. کدام کشورها برنده و بازنده این درگیری هستند و زمان به نفع کدام عمل می کند ؟

دومین سالگرد بازگشت طالبان؛ «چه بر سر آینده و هدف‌ها و آرزو‌‌های ما خواهد آمد؟» این عکس روز اخراج دانشجویان دختر دانشگاه کابل را نشان می‌دهد. ملکه، یکی از این دختران، خواست دلیل را بداند و از سوی مسئولان دانشگاه به او گفته شد که دلیل را به او نمی‌گویند چون به رسانه‌ها اطلاع می‌دهد. او گمان می کند که ممکن است به این دلیل باشد که او در انتقاد از تعطیلی مدارس دخترانه صحبت کرده است.

در بخش های پیشین نوشتم که یک مشخصه ی پرو رژیم ِ اسلامی ضدییت ِ هیستریک با دموکراسی و اهانت و اتهام زنی به دموکراسیخواهان است، یعنی همان کاری که خود ِرژیم شبانه روز از طریق ِ صدا و سیما و روزنامه های دولتی اش می کند.
صالحی نیا به گواهی ِ تمام ِ مقالات اش و از جمله آخرین مقاله اش با عنوان ِ« توافق ِ رژیم ِ اسلامی با حکومت ِ آمریکا چه معنایی دارد»، نشان داده « تخصص» ِ دموکراسی ستیزی دارد آنهم در کشوری که« مهد ِ دموکراسی » است و او خود در همان کشور از همان دموکراسی تا بخواهید بهره مند شده است و هرچه می گوید و می نویسد وانتشار می دهد محصول ِ همان بهره مندی از دموکراسی، و به خصوص آزادی ِبی قید وشرط ِ اندیشه و بیان است.

چند هفته‌ای به سالگرد جنبش توده‌ای مردم برای سرنگونی رژیم اسلامی مانده است. جنبشی که با حضور فعال و رهبری زنان و جوانان برای خلاصی از قوانین مذهبی با مضمون خلاصی از رفع ستم کشی زنان و حجاب برای سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی، قدرتمندتر از همیشه به میدان آمد.نظام اسلامی با خیزش‌های مردمی سالهای ٨٨ و ٩٦ ، دی ٩٧ ، و آبان ٩٨ ضربات سختی خورده بود و اعتراضات آبان با شعار حکومت اسلامی نابود باید گردد را با سرکوب خونین موقتا به عقب راند.

مقدمه: مژگان افتخاری، مادر مهسا‌(ژینا) امینی، روز پنج‌شنبه ۱۹ مرداد، در آستانه سال‌گرد قتل حکومتی دخترش، با انتشار تصویری از مهسا در استوری صفحه اینستاگرام نوشت: «حضرت عشق سه روز قبل از شهید شدنش.» در حالی که در هفته‌های گذشته و با نزدیک‌ شدن سال‌گرد آغاز انقلاب مردمی «زن، زندگی، آزادی»، تصاویر و مطالب مرتبط با مهسا مورد توجه مردم ایران قرار گرفته است، این تصویر و متن واکنش برخی افراد و رسانه‌های اصول‌گرا را برانگیخت.

حزب راست‌گرای نئا دیموکراتیا بار دیگر توانسته دولتی تک‌حزبی در یونان تشکیل دهد. سه حزب راست افراطی هم به پارلمان وارد شده اند. کدام سیر وقایع در سال‌های اخیر پس از دولت چپ‌گرای سیریزا به این اتفاق انجامید؟در ساعات اولیەی اعلام نتیجەی انتخابات یونان در ۲۱ مه امسال یک شوک سراسری بە همە حتی راست‌های میانەرو نیز وارد شدە بود. گویی کسی توانای تحلیل جامعە را نداشت و بە گفتەی واروفاکیس «حتی خود میسوتاکیس هم  از پیروزی‌اش شوکە شدە است»!

عصر مزدوران: با آن که تنش بین گروه واگنر و کرملن از ماه ها پیش وجود داشت، اما شورش آن تعجب برانگیز بود. معمولا، مزدوران در انجام کارهای نامتعارف از آمران خود اطاعت می کنند. آفریقا که ناظر حضور شماری از این موجودات «هولناک» بوده، درباره شان بسیار می داند و پیشتر آنها جنگجویان شبه نظامی خصوصی نامیده می شدند.

 مهم‌ترین هدف احتمالی در پس تعطیلی گوهردشت و قزل‌حصار این است: از بین بردن آثار جنایت و مکان‌های حافظه. در و دیوار این زندان‌ها بر جنایت­‌های هولناک دهه ۶۰ شهادت می­‌دهند. دستور تعطیلی زندان گوهردشت (رجایی‌شهر) را چند ماه پیش محسن اژه‌ای صادر کرده بود که چند روز پیش با انتقال زندانی‌­ها به زندان قزل‌حصار  عملی شد. حالا استاندار البرز اطلاع داده که قزل‌حصار هم به زودی تخلیه خواهد شد. مسئله محدود به این دو زندان نیست. صحبت از «انتقال ۲۰ زندان داخل محدوده شهرها با اولویت کلان‌شهرها به خارج از شهرها» است.  

یادداشت های جنبش کارگری: سیل و استبداد: تاریخ ایران، تاریخ سلطه بلامنازع حاکمیت های استبدادی است. حاکمیت هایی که برای حفظ سلطه و اقتدار طبقات صاحب امتیاز و ثروتمند و مالک و سرمایه دار، و با تحمیل انواع ستم های طبقاتی و جنسی و ملی و دینی و فرهنگی، کلیت جامعه را برای بهره کشی و اطاعت به انقیاد خود در می آورند. بنیاد این استبداد، در گذشته هر چه که بود، آسیایی یا فئودالی، از انقلاب مشروطه به این‌سو اما این نظام سرمایه داری مدرن است که برپایه  انباشت سرمایه متکی به استثمار و بهره کشی از نیروی کار ارزان کارگران ایران به پایه مادی حاکمیت استبدادی بدل گشت.

سرآغاز عروج جنبش چپ و سوسیالیستی در کردستان: چهل  و چهار سال از دستور "جهاد" خمینی جلاد علیه مردم کردستان گذشت. هدف بلاواسطه و عاجل هجوم نظامی جمهوری اسلامی در ۲۸ مرداد ۵۸ و تصرف شهرهای کردستان توسط ارتش وسپاه پاسداران تلاش برای سرکوب این آخرین عرصه سنگر انقلاب مردم ایران و کردستان بود. حمله به دستاوردهایی بود که به همت جنبش رادیکال، آزادیخواهانه  و چپ (و نه جنبش همه با همی) در حیات سیاسی و اجتماعی مردم کردستان در همان چند ماه به دست آمده بود.

شکستی داعش کاریگەری نەبوو لەسەر دابینکردنی سەقامگیری بۆ سنوری نێوان عێراق و سوریا، ئەو سنورەی کە بە یەکێک لە ناوچە ناجێگیرەکانی رۆژهەڵاتی ناوەراست هەژماردەکرێت، کە جۆرەها قەوارەی فراکسیۆنە کوردیەکان کاری لەسەر دەکەن، کەبۆ بەرژەوەندیەکانیان مامەڵەی لەسەردەکەن. دوای ئەوەی حکومەتی سوریا کۆنترۆڵی سنورەکانی لەدەستدا و پێگەی حکومەتی عێراقیش لەو ناوچانەدا سنوردار بوو، دەرگا ئاواڵەبوو بۆ هاتوچۆو بازرگانی و قاچاخچێتی کردنێکی گەورەو فروان، بەتایبەتی دوای ئەوەی پەکەکە بەشدار بوو لەشەر دژی داعش و سەرکەوتوبوو لە چەسپاندنی نفوزی خۆی لەسەر سنورەکان.

مبارزات این دوره بازنشستگان تامین اجتماعی، یك عرصه اصلی جدال محرومترین اقشار جامعه، علیه فقر و بی حقوقی و تعرض افسارگسیخته بورژوازی ایران و حكومتش به معیشت طبقه كارگر بود. عرصه ای كه تا كنون به اعتراضات سراسری در میان بازنشستگان و به اتحادی فرامحلی شكل داده است. امروز دیگر تجمع اعتراضی بازنشستگان تامین اجتماعی به امری دائم و روزانه تبدیل شده است. همزمان و در این مدت در شهرهای مختلف شاهد تجمع بازنشستگان مخابرات و بازنشستگان مراكز صنعتی چون فولاد و ذوب آهن و...، نیز هستیم.

در ایران بی‌حجاب، «لایحه حجاب» سرانجام به شکل «مخفیانه» در مجلس تصویب شد. حاکمیت قرار است با ایجاد «بازدارندگی» از طریق جریمه‌های سنگین زنان بی‌حجاب، و با پز دادن حول تصویب «قانون»، خط قرمز حجاب و تبعیض سیستماتیک جنسی را کماکان حفظ کند. نفس تصویب چنین لایحه‌ای حول بی‌حجابی زنان، یعنی قبول اینکه حجاب و اسلام و تبعیض جنسی در ایران پس از خیزش ۱۴۰۱ ورمالیده است. سوال اساسی اینست که چه کسی نماد ایدٸولوژیک حاکمیت را زیر سوال برد؟ چه کسی حجاب را پرت کرد و اماکن و گشت‌های ارشاد را مجبور به فرار کرد و در نهایت قوانین اسلامی و زن‌ستیز را به شکل دوفاکتو لغو کرد؟!

گرایش مذهبی به رهبری آیت‌الله روح‌الله خمینی، از همان فردای سرنگونی حکومت پهلوی، سیاست‌های فاشیستی و سرکوبگری خود را با تهدید و تهاجم به مطبوعات، تجمعات، زنان، سینما و غیره آغاز کرد و روز‌به‌روز نیز این سیاست‌های مخوف خود را در جهت سرکوب خونین انقلاب مردم و منحرف کردن مسیر آن تشدید نمود به‌طوری که خمینی خیلی زود، فتواها و فرمان‌های جنایت‌کارانه خود را یکی پس از دیگری صادر کرد. بنابراین، جمهوری اسلامی ایران، زاده سرکوب و سانسور، تهدید و ترور، شکنجه و اعدام، دزد و مافیایی است و به همین دلایل، ماهیت درنده‌خویی و وحشی‌گری آن به هیچ‌وجه تغییر نمی‌کند.