اعتراضات در زاهدان، راسک و چابهار، یادمانهای جانباختگان و دیگر اعتراضات

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

خیزش های مردمی: اطلاعیه شماره ۲۱۶: امروز جمعه ۲۵ آذر همچون جمعه های قبل مردم در شهرهای سیستان و بلوچستان از جمله در زاهدان، راسک، چابهار در اعتراض به سرکوبگریها و کشتار حکومت به خیابان آمدند و شعار های ضد حکومتی سر دادند. در زاهدان علیرغم فضای امنیتی و حمله نیروهای سرکوب جمعیت بسیاری به خیابان آمده بودند و شعار میدادند: "خامنه‌ای حیا کن مملکتو رها کن"، "زندانی سیاسی آزاد باید گردد"، " تا یک نفر کشته شه هزار نفر پشتشه" ، "مرگ بر بسیجی"، مرگ بر داعشی". در این حرکت اعتراضی حضور زنان قابل توجه بود.

تظاهر کنندگان بنرهایی در محکومیت اعدام مجید رضا رهنورد و در حمایت از توماج صالحیدر دست داشتند. مردم همچنین در بنری دیگر بر محاکمه قاتللان کشتار زاهدان داشتند. در این روز همچنین دانش آموزان مدرسه ای درکرمانشاه با شعار "توپ تانک فشفشه آخوند باید گم بشه" به خیابان آمدند و صدای اعتراض خود را بلند کرد.
امروز در دهگلان نیز در هفتمین روز قتل شادمان احمدی یکی از معترضان، مراسمی برپا شد و جمعیت زیادی شرکت کردند و با شعارهای "مرگ بر دیکتاتور"، "مرگ بر خامنه ای" یاد او را گرامی داشتند. در مشهد هم مردم با خودروهایشان برای بازدید مزار مجید رضا رهنورد و اعلام خشم و اعتراض به اعدام وحشیانه او، به طرف بهشت رضا حرکت کردند. مراسم دیگر در این روز یادبود آیدا رستمی بود که بدست جانیان اسلامی در اکباتان به قتل رسید. و یادمان دیگر تجمع شماری از مردم در چهلمین روز قتل علی روزبهانی در بهشت زهرا بود و حاضرین شعارهای اعتراضی سر دادند. مردم یاد جانباختگان انقلاب را با شعار علیه حکومت قاتلان گرامی میدارند. در بهشت زهرا هر روزه مزار محسن شکاری را گلباران میکنند تا فریاد اعتراض خود را علیه اعدام و کشتار اعلام کنند.
حمله به پایگاههای بسیج و مراکز دولتی و پایین کشیدن نمادهای حکومتی شکلی از اعتراض مردم در شهرهای مختلف است. در تهران جوانان به فرمانداری بهارستان کوکتل زدند.
شکل دیگر از اعتراضات مردمی شعاردهی شبانه است. شب گذشته در تهران در شهرک پرند و محلات چیتگر، منیریه، اکباتان، قلهک، شعاردهی بسیار وسیع بود. مردم شعار میدادند:"این آخرین پیامه هدف خود نظامه"، "امسال سال خونه سید علی سرنگونه"، "فقر و فساد گرونی میریم تا سرنگونی"، "خامنه‌ای قاتله حکومتش باطله"، "مرگ بر حکومت بچه‌کش"، "مرگ بر خامنه‌ای قاتل". شعارها در کل منطقه طنین انداخته بود.
یک رویداد دیگر امروز این بود که ۱۸ نهاد و گروه از بازنشستگان که هزاران بازنشسته را در بر میگیرند، طی بیانیه ای اعتراضی خواستار آزادی اسماعیل گرامی کارگر بازنشسته زندانی شدند. اسماعیل گرامی در ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ بخاطر اعتراضاتی که بازنشستگان داشته اند دستگیر شد و با ۴ سال حکم در بازداشت بسر میبرد. امضا کنندگان این بیانیه عبارتند از: بازنشستگان تامین اجتماعی البرز(بتا)، جمعیت بازنشستگان وسهامداران استان کرمانشاه، بازنشستگان تامین اجتماعی استان قزوین، صدای بازنشستگان مستقل‌، بازنشستگان مستقل ایران، بازنشستگان روشنفکر، بازنشستگان ومستمری بگیران تامین اجتماعی اردبیل، گروه بازنشستگان مطالبه گران مستقل، پیشکسوتان پیشرو آذربایجان شرق، پیشکسوتان پیشرو هرمزگان، پیشکسوتان پیشرو بوشهر، پیشکسوتان پیشرو سرافراز کشور، پیشکسوتان نقشه راه جامع، کانون گفتگوی بازنشستگان تامین اجتماعی، ندای کارگران وبازنشستگان لرستان، بازنشستگان مستقل وسهامداران مطالبه استان کرمانشاه و شورای بازنشستگان ایران.
حزب کمونیست کارگری بر آزادی اسماعیل گرامی، تمامی بازداشت شدگان انقلاب و همه زندانیان سیاسی تاکید دارد. با قدرت انقلاب و همبستگی های جهانی میتوانیم تمام بازداشت شدگان را آزاد و در زندانها را باز کنیم. انقلاب در ایران بازتاب جهانی وسیعی داشته است. از جملهٔ اعضای پارلمان اروپا ضمن اعلام حمایت از مبارزات مردم ایران فراخوان به قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی توسط اتحادیه اروپا را دادند. جمهوری اسلامی تا بایکوت جهانی فاصله ای ندارد. این حکومت را باید از تمام مراجع و نهادهای مختلف بین المللی بیرون انداخت. سفارت خانه هایش را بست و نمایندگانش را بیرون انداخت. زنده باد انقلاب زن، زندگی، آزادی
نابود باد حکومت اسلامی!
حزب کمونیست کارگری ایران
۲۴ آذر ۱۴۰۱، ۱۵ دسامبر ۲۰۲۲

جمهوری اسلامی را از جهان بیرون می‌اندازیم!
روز ۱۴ دسامبر (۲۶ آذر) جمهوری اسلامی از "کمیسیون زنان" سازمان ملل اخراج شد. مردم سراسر ایران با علاقه و اشتیاق جلسه سازمان ملل را که از تلویزیونهای مختلف از جمله تلویزیون کانال جدید پخش میشد را دنبال کردند. وقتی نتیجه رای گیری اعلام شد غریو شادی ایران را فرا گرفت و برای مثال در سقز، زادگاه انقلاب زن زندگی آزادی، مردم به خیابان‌ها ریختند و اخراج جمهوری اسلامی از کمیسیون سازمان ملل را جشن گرفتند!
همین یک تصویر به تنهایی جوهر اوضاع سیاسی و بدعت و قدرت انقلاب ایران را بیان میکند. آوازه انقلاب زنانه در ایران اکنون سراسر جهان را با قدرت فرا گرفته است و پژواک آن از سازمان ملل شنیده میشود. انقلاب زن زندگی آزادی نه فقط جمهوری اسلامی را به فلاکت و هلاکت انداخته و جامعه ایران را شخم زده است که جهان را دارد تغییر میدهد!
بگذار ما از قول مردم سقز و تهران و زاهدان صدها شهر دیگر به سران جنایتکار جمهوری اسلامی چوبه دار به دست بگوییم که این تازه آغازی است بر رسوا کردن بیشتر شما جانیان در پیشگاه جهان. این تازه گام اولی است برای اخراج شما از تک تک نهادها و مراجع بین المللی. شروعی است برای منزوی کردن هرچه بیشتر رژیم آپارتاید جنسیتی جمهوری اسلامی و راندن آن به موقعیت رژیم آپارتاید نژادی آفریقای جنوبی. این سرآغازی است برای به محاکمه کشیدن تک تک جانیان حاکم بر ایران به جرم جنایت علیه بشریت.
حزب کمونیست کارگری اخراج جمهوری اسلامی از کمیسیون زنان سازمان ملل را یک گام موثر در جهت بایکوت جهانی و همه جانبه جمهوری اسلامی میداند. حزب از سالها پیش با تمام قوا در جهت بیرون انداختن جمهوری اسلامی از مراجع بین‌المللی از جمله همین کمیسیون زنان و همینطور سازمان جهانی کار تلاش کرده است. این موفقیت زمینه را برای گام‌های بیشتر یعنی بیرون انداختن جمهوری اسلامی از سایر نهادهای جهانی و انزوای کامل آن فراهم‌تر کرد. ما اطمینان داریم که انقلاب زن زندگی آزادی جمهوری اسلامی را از ایران و جهان به گورستان تاریخ خواهد انداخت و بشریت را از شر یکی از جنایتکارترین و ضد بشری‌ترین جریانات ارتجاعی چند دهه اخیر یعنی اسلام سیاسی رها خواهد کرد.
زنده باد انقلاب زن زندگی آزادی
سرنگون باد جمهوری اسلامی
حزب کمونیست کارگری ایران
۲۴ آذر ۱۴۰۱، ۱۵ دسامبر ۲۰۲۲

خیزش های مردمی: اطلاعیه شماره ۲۱۵
تجمعات در یادمان جانباختگان و اعتراضات علیه جنایتکاران حاکم
ساعت سه بعد از ظهر امروز ۲۴ آذر سونیا شریفی دانش‌آموز ۱۷ ساله اهل آبدانان، که در بیست و هشتم آبانماه توسط نیروهای سرکوب بازداشت شده بود، پس از قریب یک ماه بازداشت با وثیقه از زندان مرکزی ایلام آزاد شد. آزادی این عزیز با استقبال گرم مردم در شهر آبدانان روبرو شد و مردم با خودروهایشان به استقبال او رفته و با بوق ممتد و شادی از او استقبال کردند. آزادی سونیا شریفی را به او، به خانواده اش و به مردم تبریک میگوییم. با گسترش انقلاب میتوانیم در زندانها را باز کنیم و همه عزیزانمان را آزاد کنیم. حکومت اسلامی بشدت زیر فشار انقلاب و همبستگی های جهانی است. اخباری از لغو مواردی از احکام زیر همین فشارهاست.
خبر دیگر در این روز برگزاری چهلمین روز قتل علیرضا کریمی دانشجوی رشته میکروبیولوژی دانشگاه آزاد اراک در آرامستان باغ رضوان اسلام‌آباد غرب است. مردم یاد او را با شعار زن، زندگی، آزادی، مرگ بر دیکتاتور گرامی داشتند.
امروز همچنین مراسم یادبود حامد سلحشور جوان ۲۰ ساله اهل ایذه بود که به دست جانیان اسلامی به قتل رسید. به گفته خانواده حامد او بعد از مسافرکشی به اصفهان در شامگاه ششم آذر ماه در راه بازگشت به ایذه توسط پلیس راه سراک بازداشت شد و با ضرب و شتم به زندان اهواز منتقل گردید و در زیر شکنجه و آزار جان خود را از دست داد. سپس جنایتکاران حکومت پیکر او را مخفیانه در روستای قلعه تل دفن کردند و بعد خانواده با کمک اهالی روستا جنازه را بیرون کشیدند تا از نحوه مرگ وی آگاه شوند و او را در گورستان دیگری به خاک سپردند.
خبر دیگر مراسم یادبود چهلمین روز قتل مهدی حضرتی جوان هیجده ساله در کرج بود. این مراسم با هجوم مزدوران امنیتی روبرو شد. اما علیرغم فضای امنیتی جمعیتی از مردم خانواده او را همراهی کردند و صدای اعتراضشان را به جنایات رژِیم بلند کردند. مهدی حضرتی در روز ۱۲ آبان بدست جنایتکاران جمهوری اسلامی به قتل رسید. امروز در سنندج نیز مراسم هفتمین روز قتل هومن عبداللهی برگزار شد . او در ۱۶ آذر با تیراندازی نیروهای سرکوب جان خود را از دست داد.
مراسم های یادبود محل اجتماعات و ابراز خشم و فریاد متحدانه مردم علیه حکومت جنایتکار اسلامی است.
حرکت اعتراضی دیگر در این روز تجمع خانواده های جانباختگان هواپیمای اوکراینی همزمان با برگزاری سومین جلسه دادگاه بررسی شلیک موشک سپاه به این هواپیما بود. این دادگاه در تهران برگزار شد و خانواده ها با سر دادن شعارهای اعتراضی خشم و نفرت خود را به محاکمه نمایشی و برنامه‌ریزی شده برای بستن این پرونده و اعلام "خطای انسانی" به عنوان عامل این جنایت فریاد زدند.
گفتنی است که امروز نیز در جاهایی شاهد اعتراضاتی به شکل آتش زدن به پایگاههای بسیج و نمادهای حکومتی بودیم. از جمله در تهران جوانان در محلاتی دوربین های شهری را آتش زدند. در بابلسر جوانان به دفتر نماینده خامنه ای کوکتل زدند.
در کنار تجمعات اعتراضی اعتصابات کارگری نیز بطور متوالی شکل میگیرد. در این روز کارگران شهرداری یزد و مناطق و سازمان‌های وابسته توابع آن در اعتراض به کم کردن حقوق و مزایای پرسنل دست به تجمع زدند. و اعتراض خود را به صحن علنی شورای اسلامی شهر کشاندند.
از سوی دیگر همبستگی های جهانی با انقلاب مردم هر روز گسترده میشود. از جمله اعضای کمیته مرکزی CGT (کنفدراسیون عمومی کار) و بزرگترین فدراسیون سندیکایی فرانسه، در پاریس ، اعدام‌های فله‌ای و سرکوب‌های گسترده در ایران را محکوم کردند. زنده باد انقلاب زن، زندگی، آزادی
نابود باد حکومت اسلامی!
حزب کمونیست کارگری ایران
۲۴ آذر ۱۴۰۱، ۱۵ دسامبر ۲۰۲۲

خیزش های مردمی: اطلاعیه شماره ۲۱۳
فراخوان شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت: اعتصاب در روزهای اعلام شده
شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت طی بیانیه ای کارگران شاغل در تمامی مراکز نفتی را به پیوستن به روزهای اعتراضی اعلام شده از سوی کارگران رسمی نفت ، پتروپالایشها و سه روز اعتراض سراسری اعلام شده برای روزهای ۲۸ تا ۳۰ آذر فراخوانده است. این فراخوانها و اعتراضات حرکتی علیه اعدامها و در ادامه خیزش سراسری علیه حکومت جنایتکار اسلامی است. در بخشی از این بیانیه چنین آمده است:"همکاران رسمی نفت برای ۲۶ آذر فراخوان به تجمعات بزرگ سراسری داده اند. همچنین همکاران در پتروپالایش ها برای سوم و چهارم و پنجم دیماه فراخوان به اعتصاب داده اند. از سوی دیگر از سوی شماری از دانشگاهها و جوانان انقلابی محلات و دانش آموزان برای روزهای ۲۸ تا ۳۰ آذر فراخوان به اعتصابات و تظاهراتها و راهپیمایی های اعتراضی داده شده است. شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت تمام کارگران نفت، رسمی و پیمانی و ارکان ثالثی و قرارداد معین در تمامی بخش ها و مراکز نفتی از جمله در پترو پالایش ها، پالایشگاهها، پتروشیمی ها، حفاری ها و بخش های حمل و نقل و سوخت را به پیوستن وسیع به این فراخوانها فرا میخواند. پیوستن به این اعتراضات یک قدم مهم برای به میدان آمدن هرچه بیشتر کارگران در تمامی مراکز نفتی و تدارک برای اعتصابات سراسری در بخش های مختلف صنعت نفت است.".
در این بیانیه شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت همچنین بر تشکیل صندوقهای اعتصاب به عنوان اقدامی برای کاستن نگرانی کارگران برای رفتن به سوی اعتصابات سراسری و متحد کردن صف اعتراض خود تاکید نموده است. این شورا در بیانیه قبلی خود تحت عنوان" علیه اعدامها و در محکومیت قتل مجید رضا رهنورد و محسن شکاری اعتصاب کنیم." نوشت:"تاکید ما بر پاسخ فوری علیه سرکوب و اعدام توسط دستگاه قضاییه جنایتکار است و این پاسخ چیزی جز اعتصاب ما کارگران نفت و بستن شیرهای نفت نیست."
اعدامها و تشدید سرکوبگریها جامعه را بشدت خشمگین و ملتهب کرده است. مردم با بیانیه های اتحاد و همبستگی خود، با فراخوانهایشان به اعتراضات سراسری و اعتصابات سراسری به مقابله با اعدام ها برخاسته اند. انقلاب با قدرت به جلو میرود. زنده باد انقلاب زن، زندگی، آزادی!
نابود باد حکومت اسلامی!
حزب کمونیست کارگری ایران
۲۴ آذر ۱۴۰۱، ۱۵ دسامبر ۲۰۲۲

خیزش های مردمی: اطلاعیه شماره ۲۱۲
بیانیه اتحاد و همبستگی فعالین کارگری، زنان، نویسندگان، بازنشستگان، مادران دادخواه و هنرمندان و شاعران علیه اعدامها
۲۳۵ نفر از اعضای تشکلهای مختلف کارگری، تشکلهای دفاع از حقوق زنان، کانون نویسندگان، معلمان، بازنشستگان، مادران دادخواه، خانواده‌های خاوران، و همچنین هنرمندان، شاعران و دیگر فعالین اجتماعی و مدنی طی بیانیه ای با عنوان" بیانیه‌ی "اتحاد و همبستگی در مخالفت با احکام ارتجاعی اعدام" و اعلام اینکه زن زندگی آزادی یعنی پایان دادن به احکام ارتجاعی "اعدام" بدون هیچ چون‌وچرایی"، بیانیه ای را منتشر کرده اند. این بیانیه بطور قاطعی اعدام فعالان بلوچ و کرد و همچنین اعدام "محسن شکاری" و "مجیدرضا رهنورد" و صدور احکام محاربه و اعدام برای سایرِ معترضینِ قیام "زن، زندگی، آزادی" را محکوم میکند. این بیانیه ای است که با آن چهره های محبوبی از رهبران و فعالان کارگری و عرصه های مختلف اجتماعی کنار هم ایستاده و اتحاد و همبستگی شان را علیه اعدام ها اعلام میکنند. این بیانیه ای تاریخی در دل انقلاب زن، زندگی، آزادی است و متن آنرا اینجا بازتاب میدهیم:
" بیانیه: زن زندگی آزادی یعنی پایان دادن به احکام ارتجاعی "اعدام"، بدون هیچ چون‌وچرایی
"اعدام و قتل حکومتی "محسن شکاری" و "مجیدرضا رهنورد" از معترضانِ قیام «زن، زندگی، آزادی» در بامداد روز ۱۷ و ۲۰ آذر، تنها یکی از حربه‌های حکومت برای خاموش کردنِ مردم به ستوه‌ آمده از حکومت سرکوبگر جمهوری اسلامی است که با دست خالی هر روز به خیابان‌ها می‌آیند و علیه ظلم‌ و بیدادگری بر پیکره‌ی جامعه خود، متحدتر می‌شوند.
معترضان را در خیابان‌ها با باتوم می‌زنند، به گلوله می‌بندند، دستگیر و شکنجه می‌کنند، مورد تعرض قرار می‌دهند و بدون داشتن حق وکیل و سیر محاکمه‌ی عادلانه، مطابق با همین قوانین ظالمانه‌ی حاکمیت، به احکام طولانی و اعدام محکوم می‌کنند. حالا شاهد آن هستیم که در کنار اعدام فعالان بلوچ و کرد، دو نفر دیگر از معترضان را که آنها نیز تنها با خواست آزادی و برابری به میدان آمده بودند، با تعجیل و سرعتی حداکثری و بدون اطلاع به اعضای خانواده‌شان، اعدام کردند.
حکومت‌‌های ایدئولوژیک، اعدام را علیه آزادی بیان و تشکل‌ها و برای سرکوب و پیشگیری از اعتراضات مردمی به کار می‌برند. در ایران در تمام دوره‌های ترور و وحشت در حکومت‌های ناخواسته‌‌مان، شاهد اعدام دگراندیشان و معترضان بوده‌ایم؛ از اعدام‌هایی که به اعتراض‌ها علیه دیکتاتوری نظام پادشاهی انجامید تا اعدام هزاران زندانی سیاسی در دهه ۶۰ ازسوی مصادره‌کنندگان انقلاب و تمامی اعدام‌های سه دهه اخیر. در همه‌ی این اعدام‌ها، جان عزیز بسیاری از افراد به صرف داشتن عقایدی برخلاف حکومت‌های ستم‌گر و یا اعتراض علیه وضعیت زمان خود، ستانده شد. در طول تمامی این سال‌ها بسیاری از فعالان اجتماعی و سیاسی بارها مخالفت خود با اعدام را فریاد زدند و گاهی به همین دلیل هم به زندان افتادند.
اعدام یا همان قتل عمد حکومتی، ابزاری برای ایجاد خفقان در جامعه است. اعدام‌ها اغلب در پی محاکمه‌های ناعادلانه و با نقض اساسی‌ترین حقوق بشر اجرا می‌شود. این مجازات، منشاء تبعیض آشکار علیه تهی‌دست‌ترین، محروم‌ترین و آسیب‌پذیرترین اشخاص، از جمله مهاجران، اقلیت‌های عقیدتی/ مذهبی، قومیت/ملیت‌‌های محروم، افرادی با پایگاه اجتماعی-اقتصادی پایین، زنان، اعضای جامعه‌ی +LGBTQ و دیگر اقشار محروم است. هر چه افراد به "قدرت بیشتری" دسترسی داشته باشند، حق برخورداری از محاکمه عادلانه‌تر یا دور زدن قانون و فرار از این مجازاتِ [غیر انسانی و ارتجاعی] برایشان امکان‌پذیرتر است. تنها در ده ماه اخیر بیش از ۵۰۰ نفر در ایران اعدام شدند. بسیاری از این اعدام‌ها در سال‌های گذشته در ملاءعام انجام شده است تا پیام‌آور رعب و وحشت در میان مردم باشد و این عمل غیرانسانی را عادی‌سازی کند. بسیاری از اعدام‌ها با عنوان قصاص و برتری‌دادن به حس انتقام انجام می‌شود.
اگر شعار و نام قیامی که با خون (مهسا) ژینا امینی آغاز شد، زن زندگی آزادی است، پس باید هر چه رساتر اعلام کنیم که اعدام یک قتل عمد حکومتی است و هیچ انسانی با هیچ دلیلی نباید اعدام شود. از همین‌رو با محوریت "اتحاد و همبستگی علیه احکام ارتجاعی اعدام" از تمامی فعالین سیاسی، اجتماعی و تشکل‌های صنفی برای تشکیل کارزاری علیه اعدام، دعوت به عمل می‌آوریم‌ تا شاید اتحاد ما که سال‌ها برای زندگی مبارزه کرده‌ایم، بتواند مانع از قتل جان‌های بی‌گناه دیگری شود، چرا که این مبارزه، وظیفه‌ی ایستادگی در برابر این ظلمِ عیان را برای ما ایجاب کرده است.
مجازات اعدام نه فقط برای معترضین و نیروهای سیاسی، بلکه باید به طور کل لغو شود. ما تنها با تلاش جمعی برای "الغای اعدام" می‌توانیم "زندگی" را محقق کنیم. زندگی‌ای که یکی از ارکان اصلی قیام جاری است و‌ علیه ارتجاع، کشتار و عادی‌سازی از حربه‌ی اعدام در مقام تاکتیکی سرکوبگر علیه اعتراضات برحق مردمی است."
حزب کمونیست کارگری از بیانیه اتحاد و همبستگی علیه اعدام (بیانیه فوق) کاملا استقبال و دفاع میکند و همه تشکلها و فعالین اجتماعی و سیاسی را به پیوستن به آن و مقابله متحدانه با اعدام و جنایات حکومت اسلامی فرا میخواند. این بیانیه در کنار فراخوانهای اعتراضی از سوی دانشجویان و دانش آموزان و جوانان انقلابی محلات برای روز سه روز ۲۸ تا ۳۰ آذر نشانگر حرکت جامعه علیه اعدام ها و سرکوبگری های حکومت است. انقلاب با قدرت علیه اعدام ایستاده است. زنده باد انقلاب زن، زندگی، آزادی!
نابود باد حکومت اسلامی!
حزب کمونیست کارگری ایران
۲۴ آذر ۱۴۰۱، ۱۵ دسامبر ۲۰۲۲