اعتراضات شبانه؛ شمع‌افروزی مقابل منزل محسن شکاری در تهران، تجمع در کرمانشاه، سنندج و رودسر

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

تصاویر ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که جمعی از مردم در تهران شامگاه جمعه بر مزار محسن شکاری و جمعی دیگر مقابل محل سکونت او در نارمک با افروختن شمع و سردادن شعار به اعدام این معترض ۲۳ ساله اعتراض کردند. شهرهای کرمانشاه، سنندج و رودسر نیز عصر و شامگاه جمعه شاهد اعتراضات مردمی علیه جمهوری اسلامی و در اعتراض به اعدام محسن شکاری بود. جمعی از مردم شامگاه جمعه در تهران با حضور در مقابل مجتمع محل سکونت محسن شکاری، در نارمک تهران، با روشن کردن شمع به این معترض اعدام شده ادای احترام کردند.

یکی از حاضران در این تجمع شبانه، در ویدیویی گفت که نیروهای وزارت اطلاعات مانع از حضور خانواده محسن شکاری در جمع مردمی شده‌اند که برای روشن کردن شمع به مقابل منزل محسن حضور یافته‌اند.
حضور و تجمع گروهی از معترضان در مقابل محل سکونت محسن شکاری در حالی انجام شد که محدوده میدان ۸۶ نارمک، محدوده منزل مسکونی محسن شکاری، از اوایل روز جمعه شاهد استقرار گسترده نیروهای امنیتی و نیروهای موتوری یگان ویژه بوده است.
با وجود استقرار گسترده نیرو و فضای امنیتی شدید در بهشت زهرای تهران، جمعی از معترضان اوایل شامگاه جمعه بر مزار محسن شکاری تجمع کرده و اقدام به روشن کردن شمع و گلباران مزار او کردند.
معترضان در تجمع شبانه بر مزار محسن شکاری در بهشت زهرای تهران همچنین به سردادن شعارهای اعتراضی از جمله شعار «قسم به خون یاران ایستاده‌ایم تا پایان» پرداختند.
محسن شکاری به اتهام «بستن خیابان ستارخان و مجروح کردن یک مامور نیروی انتظامی» در روزهای نخست اعتراضات جاری، از سوی دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شد و حکم اعدام این معترض جوان بامداد پنجشنبه هفدهم آذر ماه اجرا شد.
جمعی از مردم معترض در شهرک چیتگر در غرب تهران نیز شامگاه جمعه در این منطقه تجمع اعتراضی برپا کردند. معترضان در چیتگر در اعتراض به اعدام محسن شکاری شعار «کشته ندادیم که سازش کنیم، رهبر قاتل را ستایش کنیم» و «قسم به خون یاران، ایستاده‌ایم تا پایان» سردادند.

تجمع در کرمانشاه و کردستان
در شهر کرمانشاه نیز جمعی از معترضان عصر و شامگاه جمعه هجدهم آذر ماه با فراخوان «شورای آزادی‌خواهان کرمانشاه» در محدوده طاق بستان تا سه را مسکن این شهر تجمع کردند.
در حالی که معترضان کرمانشاه از پیش اعلام کرده بودند که تجمع عصر و شامگاه جمعه کرمانشاه به شکل «راهپیمایی سکوت» برگزار می‌شود، صدها نیروی یگان ویژه و سپاه پاسداران و همچنین نیروهای امنیتی لباس شخصی در محدوده طاق بستان به معترضان هجوم بردند.
منابع خبری که اخبار شهرهای کردنشین ایران را پوشش می‌دهند گزارش دادند که دست‌کم هفت تن از معترضان در کرمانشاه با شلیک نیروهای امنیتی زخمی شدند و این نیروها شماری از معترضان را نیز با سلاح‌های ساچمه زن هدف قرار دادند. بنابر این گزارش شماری از معترضان نیز به دست نیروهای امنیتی در کرمانشاه بازداشت شدند.
مناطق مختلف شهر سنندج مرکز استان کردستان نیز شامگاه جمعه صحنه اعتراضات شبانه و سردادن شعارهایی علیه جمهوری اسلامی بود.
معترضان از جمله در بلوار آبیدر شهر سنندج با آتش زدن لاستیک خیابان را مسدود کرده و شعار «مرگ بر دیکتاتور» سردادند.
سایت حقوق بشری هه‌نگاو نیز شامگاه جمعه خبر داد که بخشی از دفتر صداوسیمای جمهوری اسلامی در دره‌شهر از شهرهای استان ایلام به دنبال پخش «اعترافات اجباری» چند تن از زندانیان سیاسی در شبکه‌های تلویزیونی جمهوری اسلامی به آتش کشیده شده است.

تجمع در رودسر
در استان گیلان نیز جمعی از معترضان شامگاه جمعه در شهر رودسر برای اعتراض به اعدام محسن شکاری اقدام به برپایی تجمع اعتراضی کردند و شعارهایی علیه جمهوری اسلامی سردادند.
نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در چند نقطه از خیابان‌های رودسر، با هجوم به معترضان به سوی آنها گاز اشک آور پرتاب کردند.
در شهر مشهد نیز علاوه بر شعارهای شبانه ضد حکومتی در برخی از مناطق، معترضان اقدام به شعارنویسی بر یک بیلبورد نصب شده در وکیل‌آباد کرده و مضمون تبلیغاتی آن را به شعار «فقر فساد گرونی، میریم تا سرنگونی» تبدیل کردند.
شهر همدان نیز شامگاه جمعه شاهد سردادن شعارهای اعتراضی از سوی جمعی از مردم ساکن مجتمع‌های مسکونی بود. معترضان همدان در شعارهای شبانه خود از جمله شعار «آزادی آزادی آزادی» و «مرگ بر دیکتاتور» سردادند.

رئیس جمهوری آلمان خواستار توقف سرکوب معترضان در ایران شد
در تازه‌ترین واکنش به اعتراضات جاری در ایران، فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس‌جمهوری آلمان نیز روز جمعه از معترضان ایرانی تمجید کرد و از مقامات جمهوری اسلامی خواست تا به سرکوب «غیرانسانی» مردم پایان دهند.
او به اشاره به گزارش‌هایی درباره کشته شدن ۵۰۰ معترض، از جمله کودکان، جمهوری اسلامی را به گستردن «ترس و وحشت» در میان مردم متهم کرد و خطاب به معترضان ایرانی گفت: «من شجاعت شما را تحسین می کنم. ما رنج شما را می بینیم. ما شاهد جنایاتی هستیم که در حق شما انجام می شود.»
بر اساس گزارش‌ها، اکنون ده‌ها معترض بازداشت‌شده به دلیل متهم شدن به اتهام سیاسی «محاربه» بدون آن که موارد اتهامی آنها با تعریف محاربه مطابقت داشته باشد با خطر اعدام روبه‌رو هستند.
وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز جمعه در واکنش به اعتراض‌های گسترده بین‌المللی علیه اعدام محسن شکاری، مدعی شد که روش‌هایی که برای سرکوب اعتراضات در ایران به کار می‌‌رود «متناسب و استاندارد» است.

واکنش یک مقام ارشد سازمان ملل به اعدام محسن شکاری
در ادامه واکنش‌های بین‌المللی به نخستین اعدام مرتبط با اعتراضات جاری در ایران، یک مقام بلندپایه سازمان ملل متحد روز جمعه ۱۸ آذر اعدام محسن شکاری، معترض ۲۳ ساله، را به شدت محکوم کرده و این اقدام را «بسیار نگران‌کننده» خواند.
کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل اظهار داشت که تصمیم حکومت در ایران برای اعدام آقای شکاری نشانه‌ای آشکار از برنامه‌ریزی جمهوری اسلامی برای ارسال پیامی «هول‌انگیز» به بقیه معترضان بود.
فولکر تورک با بیان این‌که این موضوع را از مسئولان پی‌گیری خواهد کرد، افزود: «من فقط می‌توانم از مقامات جمهوری اسلامی بخواهم که فورا مجازات اعدام را متوقف کنند، کسانی را که در ارتباط با اعتراضات دستگیر شده‌اند آزاد کنند و برای لغو مجازات اعدام تلاش کنند.»

درخواست امام جمعه سنندج برای خودداری از پلمب مغازه‌های بازاریان
به دنبال درگیری در سنندج میان شماری از بازاریان و نیروهای امنیتی برای پلمب و فک پلمب مغازه‌ها پس از پایان اعتصاب سراسری سه‌روزه، امام جمعه این شهر خواستار خودداری از پلمب مغازه‌ها شد.
در حالی‌که امام جمعه سنندج خواستار خودداری حکومت جمهوری اسلامی از پلمب مغازه‌های کسبه در سنندج شده، امام جمعه بجنورد در سخنانی مخالفت‌آمیز، از این اقدام مسئولان حکومتی دفاع کرده است.
ماموستا رستمی روز جمعه ۱۸ آذر در خطبه‌های نماز جمعه گفت: «انتظار داریم مغازه‌های بازاریان پلمب نشود تا بتوانند به کسب و کارشان بپردازند».
این اظهارات پس از آن بیان می‌شود که بر اساس گزارش‌ها مغازه‌هایی که به فراخوان اعتصاب سراسری پیوسته و از فعالیت خودداری می‌کنند، محل کسب آن‌ها از سوی مقام‌های امنیتی پلمب می‌شود.
در پی فراخوان سه‌روزه که از سوی بسیاری از کسبه و بازاریان جواب مثبت گرفت، گزارش‌ها حاکی از درگیری برخی از کسبه شهر سنندج، مرکز استان کردستان، با نیروهای حکومتی پس از پلمب شدن مغازه‌هایشان است.

ایران سفیر آلمان در تهران را احضار کرد
هانس ادو موتسل، سفیر آلمان در ایران، به دنبال آنچه اظهارات «مداخله‌جویانه و غیرمسئولانه» صدراعظم این کشور عنوان شد، به وزارت خارجه جمهوری اسلامی احضار شد.
آن‌طور که خبرگزاری‌های ایران نوشته‌اند، مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه در این ملاقات، مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی نسبت به آنچه «رویکردهای مخرب» آلمان در قبال تحولات داخلی ایران نام گرفته را به سفیر ابلاغ کرد.
این مقام به سفیر آلمان هشدار داده که «تداوم این گونه اظهارات و اقدامات غیرسازنده بر آینده روابط دو کشور» تاثیر می‌گذارد و مسئولیت آن نیز متوجه «طرف آلمانی» است.
اولاف شولتس، صدراعظمآلمان در روزهای گذشته در ویدئویی که در حساب کاربری خود در توئیتر منتشر کرد با اشاره به «مبارزه شجاعانه ایرانیان برای آزادی و عدالت» که با سرکوب «خشونت‌آمیز و وحشیانه» همراه است، گفت: «ما باید به نقض حقوق بشر توجه و اقدام کنیم».
آقای شولتس همچنین خطاب به وزیر خارجه ایران پرسید: «شما چگونه حکومتی هستید که به شهروندان خود شلیک می‌کنید»؟
فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس جمهوری آلمان نیز صبح روز جمعه ۱۸ آذر در نشستی با گروهی از شهروندان ایرانی‌تبار فعال در این کشور، «سرکوب غیرانسانی» معترضان در ایران را محکوم کرد.
وی در این دیدار گفت: «این مهم است که سرکوب اعتراضات اخیر توسط کارشناسان ثبت شود تا زمانی مسئولان آن به دادخواهی کشانده شوند».

تایید مرگ شادمان احمدی، معترض کُرد در زندان؛ «خودزنی کرده»
در پی انتشار گزارش‌هایی از کشته‌شدن شادمان احمدی، ۲۲ ساله در شهرستان دهگلان استان کردستان، قوه قضائیه مرگ وی را تائید کرد، اما مدعی شد علت مرگ، «خودزنی» بوده است.
شبکه حقوق بشر کردستان روز جمعه ۱۸ آذرماه اعلام کرده بود شادمان احمدی که عصر روز پنج‌شنبه، ۱۷ آذر، به دلیل شرکت در اعتراضات شهر دهگلان بازداشت شده بود، ساعتی پس از دستگیری «بر اثر شکنجه» در بازداشتگاه کلانتری این شهر کشته شده است.
این در حالی است که خانواده شادمان احمدی تاکید دارند که فرزندشان «بر اثر شکنجه نیروهای انتظامی در کلانتری» کشتە شدە است.
در واکنش به این گزارش، خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه مرگ آقای احمدی را «خبرسازی‌های دروغ و کشته‌سازی» عنوان کرده و مدعی شده که این جوان «شاکی خصوصی» داشته و به خاطر «خودزنی» فوت کرده است.
این گزارش همچنین مدعی شده است که فرد یاد شده «سوابق متعدد کیفری» داشته و بعد از بازداشت در روز پنج‌شنبه «چندین بار اقدام به خودزنی خطرناک مانند کوبیدن سر به دیوار و بریدن گلو با شیشه کرده» است.
مقامات امنیتی و قضائی جمهوری اسلامی بارها کشته شدن معترضان را به «پرتاب از بلندی، خودکشی، عملیات تروریستی یا کشته شدن توسط افراد پلیس‌نما، ایست قلبی، بیماری‌های زمینه‌ای، مصرف الکل و غیره» نسبت داده‌اند.
آنها حتی نزدیکان کشته‌شدگان را با تهدید و بازداشت مجبور به اعترافات تلویزیونی برای تائید روایت حکومتی از کشته شدن عزیزانشان کرده‌اند؛ اعترافاتی که بسیاری از آنها بعد از آزاد شدن، آن را پس گرفته‌اند.

زندانیان سیاسی: اعدام معترض نشانه استیصال حکومت است
قاضی دیوان عالی جمهوری اسلامی می‌گوید اعدام محسن شکاری "اولین قدم" بود و مجازات اعدام "پررنگ‌تر" می‌شود. زندانیان سیاسی خواستار توقف مجازات اعدام شدند. خواهرزاد خامنه‌ای به حبس محکوم شد.
جمعی از زندانیان سیاسی زندان اوین به اعدام محسن شکاری اعتراض کردند. آنها در بیانیه‌ای که روز جمعه، ۱۸ اذر انتشار یافت "خیزش خشونت‌پرهیزی که طی ماه‌های اخیر" در ایران و با شرکت جوانان به راه افتاده را "سرمایه عظیم و ارزشمندی" دانستند که "امید به توسعه، دمکراسی و عدالت را در ایران فردا نوید می‌دهد".
آنها "طالبان قدرت و حافظان وضع موجود" را ناتوان از درک این جنبش و فهم شعار "زن زندگی آزدای" دانسته‌اند که در این "توهم به سر می‌برند که آتش فروزان اعتراضات را می‌توان با توسل به خشونت عریان خاموش کرد."
نویسندگان بیانیه اعدام محسن شکاری را نشانه "اوج بی‌خردی و بی‌تدبیری" دانسته‌ و به حاکمان هشدار داده‌اند که نمی‌توانند "با تشدید خشونت و سیاست مشت آهنین به ساحل امن و آرامش" برسند. آنها به مسئولان گفته‌اند: «شعله‌های خشونت و نفرتی که به پا کرده‌اید، دامن‌تان را خواهد گرفت» و «اعدام هر معترض نمایش استیصال و درماندگی‌تان و موجب ایستادگی و قوام بیشتر معترضان است».
این زندانیان خواستار توقف سیاست‌ها و رفتارهای خشونت‌آمیز به ویژه صدور و اجرای احکام اعدام شده‌ و گفته‌اند که "تمامی تلاش خود را مصروف توقف چرخه خشونت حکومت" می‌کنند. از جمله امضاکنندگان این بیانیه رسول بداقی، جعفر پناهی، مصطفی تاج‌زاده، محمد حبیبی، امیرسالار داوودی، حسین رزاق، محمد رسول‌اف، حسن سعیدی، رضا شهابی، علیرضا فرشی، سعید مدنی، مهدی محمودیان، اکبر نعیمی هستند.

قاضی دیوان عالی جمهوری اسلامی: اعدام شکاری اولین قدم بود
موسی غضنفرآبادی، قاضی دیوان عالی جمهوری اسلامی و رئیس کمیسیون قضایی مجلس روز جمعه ۱۸ آذر با اشاره به اعدام محسن شکاری به خبرگزاری فارس گفت که اقدام قوه قضاییه "بر مبنای قانون" بوده و "طبق ماده ۲۷۹ قانون مجازات اسلامی کسی که با سلاح، مال، جان و ناموس مردم را تهدید یا به ارعاب بپردازد و ناامنی ایجاد کند محارب است و حکم اعدام دریافت می‌کند."
او تاکید کرد که این "اولین قدم" بود و این گونه اقدامات قوه قضاییه در "روزهای آینده پررنگ‌تر می‌شود." رئیس کمیسیون قضایی مجلس اعتراض‌ها به اعدام محسن شکاری را "داد کاسبان ناامنی" نامیده و گفته است که این صداها "بالا و بالاتر می‌رود."
پیش‌تر سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ، در اظهاراتی واکنش‌های گسترده بین‌المللی به اعدام محسن شکاری را "مواضع مداخله‌آمیز برخی کشورهای غربی و مسؤلان آنها در امور داخلی ایران" توصیف می‌کرد.
ناصر کنعانی بدون اشاره به انتقادهایی که متوجه سرکوب معترضان از یک سو و محاکمه سریع، فاقد رعایت مبانی اولیه دادرسی و اعدام غافلگیرانه شکاری شده اقدامات حکومت ایران را در زمره "مقابله مؤثر و بازدارنده در قبال هرگونه قانون شکنی، ایجاد آشوب و ترویج ناامنی" عنوان کرد.
با اعدام محسن شاکری سازمان‌های بین‌المللی و جامعه جهانی به شدت جمهوری اسلامی را محکوم کردند و از مقام‌های این حکومت خواستند به احکام اعدام فورا پایان دهد. ظاهرا این اعتراضات و عواقب آن هنوز از سوی مسئولان حکومت ایران جدی گرفته نمی‌شود. یکی از پیامدهای این اعدام بسته تحریمی سنگین اتحادیه اروپا و بریتانیا علیه نهادها و مقام‌های سرکوبگر در ایران است.
قوه قضائیه جمهوری اسلامی روز ۱۷ آذر اعلام کرد که محسن شکاری، یکی از معترضان در تهران اعدام شده است. اتهام او بستن خیابان ستارخان تهران و زخمی کردن یکی از نیروهای سرکوب اعلام شد. محسن سوم مهرماه دستگیر شد. نخستین جلسه دادگاه او دهم مهر برگزار و او به اعدام محکوم شد. این دادگاه کوتاه و به گفته حقوقدان‌ها فاقد هرگونه اعتبار قانونی بود.جامعه جهانی به سختی از این اعدام شوکه شد.
امروزعده‌ای از معترضان در مقابل خانه محسن شکاری شمع روشن کردند و حلقه طناب داری بر بزرگراه نیایش تهران آویزان شد که رویش نوشته شده بود اعدام نکنید.