۱۹ آذر: تظاهرات و تقابل سرسختانه مردم با حکومت اعدام در تهران و شهرهای مختلف

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

خیزش های مردمی: اطلاعیه شماره ۲۰۱: امشب در محلات متعددی از تهران جمعیت مردم به خیابان آمدند و راهپیمایی کردند . در جاهایی جوانان با روشن کردن آتش خیابان را مسدود کردند و علیه سرکوبگران شعار دادند. در ستارخان و صادقیه نیز جمعیتی از مردم به خیابان آمدند و خودرو ها با بوق ممتد همراهی کردند. در نارمک و هفت حوض مردم راهپیمایی میکردند و شعار میدادند:"محسن ما را بردند، جنازه اش را آوردند". در نازی آباد جمعیت بزرگی از مردم به خیابان آمده و شعار آزادی، آزادی، آزادی سر داند. و در جنت آباد مردم به خیابان آمده و آتش به پا کردند و با خشم علیه حکومت شعار دادند. امشب همچنین فریاد شعارهای مردم از درون منازل و پنجره ها در محلات مختلف طنین انداخته بود. در ستارخان نیروی سرکوب با مردم درگیر شده و گاز اشک آور به سوی تظاهر کنندگان شلیک میکرد.

در اصفهان مردم با در دست گرفتن شمع و راهپیمایی در محل چهارباغ عباسی اعتراض خود را به قتل محسن شکاری و علیه احکام اعدام ابراز کردند. در گوهردشت کرج مردم از پنجره و پشت‌بام خانه‌ها شعارهای اعتراضی سر دادند وجمعیت بسیاری به خیابان آمده و کف میزدند و شعار میدادند. در چهل و پنج متری گلشهر کرج نیز جمعیتی از مردم به خیابان آمدند و دست به اعتراض زدند. در رشت، درختی کرج و در تبریز جمعیتی از مردم به خیابان آمدند و با کف زن راهپیمایی کردند. در رودسر که شب گذشته نیز تظاهرات جریان داشت مردم باز هم بیرون آمدند و بنر خامنه ای را آتش زدند و علیه حکومت شعار دادند. در اهواز نیز مردم در خیابانها تجمع کردند و دختران حجاب ها را بر روی سر می چرخاندند و فریاد مرگ بر دیکتاتور همه جا شنیده میشد.
همچنین جوانان در محله کورش عکس قاسم سلیمانی جلاد را به آتش کشیدند. در سبزوار مردم خشمگین بسوی زندان راهپیمایی کردند.
همانطور که قبلا گزارش کردیم در اعتراض به اعدام محسن شکاری امروز در دانشگاه های مختلفی همچون دانشگاه علم و فرهنگ، بهشتی، الزهرا در تهران، دانشگاه قم، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه، دانشگاه سنندج، دانشکده علوم تربیتی و روانشاسی، دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه و دانشجویان دانشکده زیست دانشگاه بهشتی تجمع کردند و شعارهای اعتراضی سر دادند. جمع قابل توجهی از دانشجویان دانشگاه بهشتی نیز از میدان اصلی دانشگاه راهپیمایی خود را آغاز کردند و با فراخوان سراسری امروز شنبه در اعتراض به اعدام محسن شکاری اعلام همبستگی کردند. همچنین به گزارش شوراهای صنفی دانشجویان کشوردر این روز جمعی از دانشجویان دانشکده علوم‌اجتماعی تهران در اعتراض به بازداشت وحشیانه محمد شباهتی در داخل پردیس مرکزی در روز ۱۶ آذر، مقابل دفتر ریاست و امور فرهنگی دانشگاه دست به تحصن زدند. گفتنی است که جمعی از اساتید دانشگاه فردوسی مشهد طی نامه ای سرگشاده برخورد سرکوبگرانه به دانشجویان معترض در "روز دانشجو" و ادامه دخالت نیروهای لباس شخصی و ضدامنیتی و متشنج کردن فضای دانشگاهها را مورد اعتراض قرار دادند. در این روزهمچنین دانش‌آموزان مدرسه ای در نارمک تهران با سرودخوانی جمعی در حیاط مدرسه تجمع کردند.در قم دانشجویان علیه اعدام و علیه حکومت شعار میدادند.
شعارهایی که در اعتراضات امروز و امشب سرداده میشد از جمله عبارت بود از: "محسن ما را بردند، جنازه اش را آوردند"، " مرگ بر خامنه‌ای"، "مرگ بر بسیجی"، "مرگ بر حکومت‌ بچه‌کُش"، "زن زندگی آزادی"، "مرگ بر سپاهی داعش ما شمایی"، " این آخرین پیامه اعدام کنید قیامه"، " نه رفراندوم ، نه اصلاح انقلاب ، انقلاب"، " هیز تویی هرزه تویی زنِ آزاده منم"، دانشگاه‌ها پادگان دانشجو‌ها تو زندان"، "دیو تویی رذل تویی مفسد فی الارض تویی".
همانطور که قبلا اشاره کردیم انتشار اسامی دیگری از کسانیکه حکم اعدام به آنها داده شده است به خشم و اعتراض مردم شدت داده است. علاوه بر اسامی ذکر شده قبلی به امیر نصر آزادانی متولد ۱۸ بهمن ۱۳۷۴ در اصفهان که سابقه عضویت در تیم‌های فوتبال راه‌آهن، تراکتورسازی و گل ریحان البرز را دارد نیر حکم اعدام داده شده است. اعتراضات گسترده امروز مردم در شهرهای مختلف در ایران و در خارج کشور علیه اعدام، پاسخ محکمی به حکومت بود. زنده باد آنقلاب زن زندگی آزادی!
نابود باد حکومت اسلامی!
حزب کمونیست کارگری ایران
۱۹ آذر ۱۴۰۱، ۱۰ دسامبر ۲۰۲۲

خیزش های مردمی: اطلاعیه شماره ۲۰۰
۱۹ آذر: روز اعتصاب عمومی و اعتراضات در دانشگاهها و مناطق مختلف
در اعتراض به قتل محسن شکاری و علیه اعدامها و برای آزادی بازداشت شدگان فراخوانهای بسیاری در تهران وشهرهای مختلف برای تجمع و راهپیمایی و اعتصاب عمومی داده شده است. حزب کمونیست کارگری به اعتصاب عمومی سراسری و راهپیمایی مردم را فراخوانده است. جوانان محلات تهران و شهرهای مختلف و دانشجویان با امضاهای جمعی از دانشگاهها برای این روز فراخوان به راهپیمایی داده اند. ساعت سه بعد از ظهر زمان شروع راهپیمایی ها در تهران و تمامی شهرها تعیین شده است و در هر شهر محلات متعددی برای این حرکت اعتراضی سراسری تعیین شده است. یکی از این قرارها حرکت از میدان توحید تا فلکه دوم صادقیه در تهران و در گروههای چند نفره است.
گفتنی است که دولت از ترس اعتصاب سراسری معلمان و دانش آموزان به بهانه آلودگی هوا مدارس تهران و البرز را برای دو روز تعطیل اعلام کرده است و قرار است تدریس غیر حضوری باشد. البته این تصمیم فیروزکوه و دماوند را در بر نمیگیرد.
بنا بر فراخوان از قبل اعلام شده امروز در خیابان منوچهری تهران کسبه بازار در اعتصاب بودند و در سنندج نیز بازار در اعتصاب سراسری است. همچنین دانشجویان دانشگاه بهشتی از میدان اصلی دانشگاه راهپیمایی خود را آغاز کردند. نیروهای حراست و لباس‌شخصی در پشت سر معترضین حضور دارند. دانشجویان در مقابل دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی با همخوانی"سرود زن" به سمت کتابخانه مرکزی به راه افتادند. همچنین دانشجویان دانشگاه غیر انتفاعی علم و فرهنگ تجمع کردند و شعار ما بچه های جنگیم، بجنگ تا بجنگیم را سر دادند. دانشجویان در دانشگاه فنی دخترانه سنندج نیز امروز تجمع کرده و با شعارهای "محسن ما رو بردن جنازه‌اش رو آوردن"، " آزادی آزادی آزادی" صدای اعتراض خود را بلند کردند. خبرها از حمله نیروی سرکوب به دانشجویان حاکیست. امروز جمعی از دانشجویان دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه و دانشجویان دانشکده زیست دانشگاه بهشتی تحصن داشتند. در این روز دانش‌آموزان مدرسه ای در نارمک تهران نیز با سرودخوانی جمعی در حیاط مدرسه با فراخوان سراسری امروز شنبه در اعتراض به اعدام محسن شکاری اعلام همبستگی کردند. همچنین بیش از ۱۰۰ کارگر کارخانه داروگر تهران نیز در اعتراض به تعویق پرداخت ۵ ماه مزد و حق بیمه و مشکلات معیشتی خود بار دیگر مقابل وزارت کار تجمع کردند.
اعدام جوانان مبارز محسن شکاری و اعلام احکام بیشتر اعدام از سوی حکومت فضای جامعه را بشدت ملتهب کرده است. تشکلها و نهادهای مختلف نسبت به این موضوع اعلام اعتراض کرده اند. از جمله شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت روز گذشته طی اطلاعیه ای اعدام محسن شکاری را محکوم کرد. این شورا همراهی خود را با فراخوانهای اعتراضی مردمی اعلام کرده و در بخشی از اطلاعیه آن چنین آمده است: "اکنون که ما مردم معترض و حق طلب در میدانیم حکومت با اعدام و بازداشت و اعتراف گیری اجباری به این می اندیشد که بلکه بتواند به این گونه کمی صدای اعتراض ما را کم کند. اما سخت در اشتباه است. ما مردم با تمام قدرت از زندگی و معیشتمان دفاع میکنیم. ما دیگر حاضر به زندگی در بردگی و خفت نیستیم. اعدام ها و سرکوب نمیتوند ما را از مطالباتمان و از خواست حق داشتن یک زندگی شایسته و داشتن حرمت و کرامت دور کند. شعار ما زن، زندگی، آزادی است و برای آن تلاش میکنیم".
همچنین روز گذشته سیزده نفر از زندانیان سیاسی که چهره های شناخته شده ای با گرایشات مختلف هستند طی بیانیه ای به اعدام محسن شکاری اعتراض کردند و آنرا محکوم کردند. این زندانیان عبارتند از محمد حبیبی، جعفر پناهی، رسول بداقی، امیر سالار داوودی، حسین رزاق،‌ محمد رسول اف،‌ مصطفی تاجزاده، حسن سعیدی، علیرضا فرشی،‌رضا شهابی، مهدی محمودیان و اکبر نعیمی. در بخشی از بیانیه این زندانیان چنین آمده است:" ما جمعی از زندانیان سیاسی زندان اوین، فارغ از هر تعلق سیاسی فکری ضمن محکوم کردن ترویج و تشویق خشونت خواستار توقف سیاست‌ها و رفتارهای خشونت‌آمیز، به‌ویژه صدور و اجرای احکام اعدام هستیم و در کنار همه‌ی علاقه‌مندان توسعه آزادی، دموکراسی و عدالت در ایران تمامی تلاش خود را مصروف توقف چرخه خشونت می‌کنیم. "
بدین ترتیب اعتراضات مردمی در اشکال مختلف جریان دارد. امروز در نجف آباد اصفهان مغازه داران در اعتراض به پلمپ شدن مغازه هایشان بعد از اعتصاب سه روزه ۱۴-۱۶ آذر امروز مقابل فرمانداری تجمع کردند . در سنندج نیز به همین دلیل تجمعی از سوی کسبه بازار انجام شد و اعلام کردند که تا زمانیکه حسابهای انان مسدود باشد همچنان بە اعتصاب ادامه میدهند. امروز کشاورزان در اصفهان نیز بخاطر مشکلات معیشتی و شغلی خود و در اعتراض به مافیای آب مقابل اداره آب منطقه (پل خواجو) تجمع کردند. از سوی دیگر حمله جوانان به اماکن و نمادهای دولتی امروز در شهرهای مختلف انجام گرفت. در رضوانشهرجوانان به یک پایگاه بسیج کوکتل زدند. در جنت آباد تهران دکل مخابراتی را آتش زدند. در اهواز مردم به پادگان امام حسین و در یاسوج به دفتر نماینده خامنه ای کوکتل زدند. در اهواز همچنین در محله کورش معترضین پوستر قاسم سلیمانی جلاد را آتش زدند. روز گذشته نیز جوانان در دره شهر به مرکز صدا و سیما، در نکا به دادگستری در شیراز به اداره اوقاف و در مشهد به پایگاه بسیج کوکتل زدند و آنها به آتش کشیدند.
گفتنی است که اعتصاب رانندگان کامیون و کامیونداران ادامه دارد. در نتیجه این اعتصابات خودرو سازیها از جمله سایپا با مشکل تولید روبرو شده اند. روز گذشته این رانندگان در اسکله رجایی نیز به اعتصاب پیوستند. از سوی دیگر شب گذشته نیز اعتراضات شبانه جریان داشت. در اهواز در منطقه حی الثوره مردم با برافروختن آتش جاده را بستند و شعارهای اعتراضی سر دادند. در تهران در محلات مختلف شهر از جمله گیشا، شاهین جنوبی، اکباتان، چیتگر، بلوار فردوسی شعاردهی شبانه برقرار بود. مردم شعار میدادند:" ما همه محسن هستیم". در تهران همچنین در محله نارمک شماری از مردم برای یادبود محسن شکاری به مقابل منزل او رفتند و شمع روشن کردند. نیروهای انتظامی بسیاری در محل مستقر شده بود. بعلاوه روز گذشته در بهشت زهرا در چهلمین روز قتل علی سیدی یکی از جانباختگان اعتراضات اخیر مراسم بود و مردم شعار میدادند:"هر یه نفر کشته شه هزار نفر پشتشه". علاوه بر تهران اعتراضات در شهرهای مختلف جریان داشت. در همدان مردم در بانگ شبانه شعار آزادی، آزدی، آزادی سر دادند. در کرج مردم ازخانه ها شعار میدادند: "محسن ما رو بردند، جنازه‌اش رو آوردند"، "مرگ بر خامنه ای". در رودسر و سنندج مردم به خیابان آمده و مسیرها را بستند و آتش برپا کردند و شعار مرگ بر دیکتاتور سر دادند. در کرمانشاه نیز مردم به خیابان آمده و طاق بستان به محل درگیری با نیروهای سرکوب تبدیل شده بود. همچنین در وکیل آباد مشهد مردم شعار میدادند:"فقر فساد گرونی ،میریم تا سرنگونی".
انتشار اسامی دیگری از کسانیکه حکم اعدام به آنها داده شده است از جمله مهسا محمدی دانشجوی میکروبیولوژی دانشگاه سبزوار، حسین محمدی، ۲۶ ساله، بازیگر تئاتر، مجیدرضا رهنورد از شیراز،‌ محمد مهدی کرمی، رضا آریا، مجیدرضا رهنورد، امیرمحمد جعفری و حمید قره‌حسنلو فضای خشم و اعتراض در تمام شهرها را شدت داده است. بویژه شمار دیگری از بازداشت شدگان از جمله توماج صالحی خواننده رپ مردمی، رضا آریا، سهیل جهانگیری کشتی گیر ۲۱ ساله اصفهانی، با اتهام محاربه در خطر محکوم شدن به اعدام قرار دارند.
دانشگاهها حالت انفجاری دارد. دانشجویان علیه دستگیریها، و ممنوع الورود شدن تعدادی از هم کلاسی های خود و جنایات حکومت به اعتراض برخاسته و از فراخوان دهندگان اعتراضات سراسری امروز هستند. در دانشگاه علامه بیش از صد دانشجو ممنوع الورود شده اند.
تظاهرات و اعتراضات مردمی تا کنون بیش از ۲۸۰شهر را در بر گرفته است. جمهوری اسلامی با سرکوب و جنایت میکوشد زهر چشم بگیرد و جامعه را عقب بزند. خبرها از جانباختن هفتصد نفر و بیش از سی هزار بازداشتی در جریان اعتراضات مردمی حکایت میکند. اما مردم جسورانه ایستاده اند و با فرخوانهایشان متحد و سراسری با این سرکوبگریها مقابله میکنند. با اعتراضات سراسری و شرکت شهرهای هر چه بیشتر در این اعتراضات و اعتصابات سراسری به عنوان یک حلقه مهم تداوم انقلاب میتوان و باید حکومت را عقب زد و بساط کثیف و خونین آنرا از جامعه جارو کرد.
انقلاب قدرتمند مردم در ایران بازتاب وسیع جهانی داشته است. زیر فشار این انقلاب دولتها نیز ناگزیر به نشان دادن واکنش شده ند. از جمله اعدام محسن شکاری و احکام دیگر اعدام برای معترضین با واکنش سریع این دولتها واقع شده و از سوی دولتهایی چون انگلیس، آلمان، فرانسه، نروژ، آمریکا، استرالیا ، فنلاند محکوم شده است. در همین رابطه دولت انگلیس ده تن از مقامهای حکومت ایران را در لیست تحریم های خود گذاشت. دولت آمریکا علی اکبر جاویدان و ابراهیم کوچک زی دو سرکرده ناجا در کرمانشاه و چابهار و الله کرم عزیزی رئیس زندان گوهردشت کرج را تحریم کرد. کانادا نیز ۲۲ نفر از حکومتیان از جمله مقامات ارشد قضاییه، سازمان زندان‌ها و چند دستیار خامنه‌ای را تحریم کرد. و استرالیا ۶ فرد و ۲ نهاد ایرانی را تحریم نمود. با قدرت انقلاب و همبستگی های جهانی میتوانیم دولتها را ناگزیر به بایکوت کامل بین المللی جمهوری اسلامی کنیم و سران جنایتکار حکومت را پای میز محاکمه بکشانیم. زنده باد انقلاب زن زندگی آزادی!
نابود باد حکومت اسلامی!
حزب کمونیست کارگری ایران
۱۹ آذر ۱۴۰۱، ۱۰ دسامبر ۲۰۲۲