اعتصاب سراسری بازار، اعتصابات کارگری در چندین شرکت و کارخانه، اعتراضات دانشجویان و تجمعات در خیابانها

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

خیزش های مردمی: اطلاعیه شماره ۱۹۱: امروز ۱۵ آذر در دومین روز اعتراضات فراخوان داده شده سراسری مراکز کارگری بیشتری به اعتصابات سراسری پیوستند. مراکز کارگری اعتصابی امروز عبارت بودند از: شرکت پایانه ها و مخازن پتروشیمی بندر ماهشهر ، سیف خودرو، ذوب آهن اصفهان، پتروشیمی سنندج، سیمان سپاهان دیزیچه، سیتی سنتر سپاهان شهر و داروگر تهران. همانطور که قبلا گزارش کردیم در این روز رانندگان اتوبوسهای شهری مشهد نیز به اعتصاب پیوستند و اعتصاب رانندگان کامیون نیز در استانهای متعددی همچنان جریان دارد.

همچنین شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان از فراخوان برای اعتراضات و اعتصابات سراسری در چهاردهم تا شانزدهم آذر حمایت کرده و امروز مدارس در بسیاری از شهرها تعطیل بود و دانش اموزان نیز به مدرسه نرفتند. از جمله امروز دانش آموزان سنندج در اعتصاب کامل بودند.
امروز تجمعات خیابانی نیز جریان داشت. در مهاباد چهلمین روز قتل زانیار ابوبکری بود و جمعیت زیادی از مردم شرکت داشتند و شعارهایی از جمله "مرگ بر دیکتاتور" و "کردستان گورستان فاشیستان" را سر دادند. در بندر انزلی نیز مراسم هفتم مهران سماک بود که بدست جانیان اسلامی جان باخت و مردم حضور وسیع داشتند و شعار میدادند: "هر یه نفر کشته شه، هزار نفر پشتشه" . بدنبال این مراسم شهر یکپارچه اعتراض بود. مردم با نیروهای انتظامی درگیر شدند و آنها بسوی مردم شلیک کردند. همچنین تظاهرات های شبانه امشب برقرار بود. از جمله در تهران مردم در محلاتی چون ونک پارک، جنت آباد، شهرک اکباتان، چیتگر، بلوار کاشانی، منطقه غرب، نسیم‌شهر، مجیدیه جنوبی، بلوار کاشانی، امام زاده حسن، پونک در خیابانها و از خانه ها شعار مرگ بر دیکتاتور و دیگر شعارهای ضد حکومتی طنین انداخته بود. در کرمانشاه مردم به خیابان آمده و کنترل خیابان بهار را از دست حکومت خارج کردند. در اصفهان مردم شعار میدادند: "فکر نکنین امشبه قرار ما هر شبه" و در بلوار موذن کرج فریاد مرگ بر دیکتاتور بلند بود. در سقز مردم با روشن کردن آتش جاده سقز-بانه واقع در آرامستان آیچی را بستند. در نجف آباد اصفهان جوانان مجسمه یکی از چهره های حکومت به اسم محسن حججی را آتش زدند. در سنندج مردم آتش روشن کردند و کنترل خیابانها را بدست گرفتند. در بوشهر، قزوین، بندرعباس و بوشهر جوانان به پایگاه بسیج کوکتل زدند، در یاسوج به اداره تبلیغات اسلامی و در بابلسر نیز تصویر خمینی را آتش زدند.
همچنین در شهرهای گوهردشت، کرج، کرمانشاه، نسیم شهر، مشهد، ارومیه، یزد، شیراز، همدان، آمل، کرج، زنجان، دزفول، ایلام، بندرعباس، اراک و رشت مردم در کف خیابان و از پشت بامها و درون خانه ها شعار مرگ بر دیکتاتور سر دادند.
اعتصاب سراسری کسبه و بازاریان در محلات مختلف تهران و در شهرهای بسیاری برای دومین روز جریان داشت. در بسیاری از شهرها بازار بطور کامل در اعتصاب بود. گزارشات منتشر شده از جمله از اعتصاب در این شهرها حکایت دارد: تهران، بجنورد، مشهد، سبزوار، بروجن، مرودشت، شیراز، کازرون، اصفهان، نجف آباد، شاهین شهر، زرین شهر، سقز، بانه، مریوان، روانسر، نوبهار کرمانشاه، جوانرود، پاوه، دیواندره، سنندج، قروه، دهگلان، اشنویه، مهاباد، کامیاران، موچش، تبریز، اردبیل، ابهر، زنجان، ارومیه، چابهار، نوبندیان، بازارچه مرزی، بوشهر، گناوه، ایذه، دزفول، اهواز، بندرعباس، همدان، بندرانزلی، لاهیجان، ساری، رشت، اسلام‌آبادغرب (شاباد)، کرمانشاه، کنگاور، گاوراه، جوانرود، کرند غرب، حاجی آباد، اراک، کوزران، کرمان، شهربابک، ایلام، هفشجان، یزد، یاسوج، سمیرم، زرقان.
دانشگاههای بسیاری امروز اعلام اعتصاب کرده بودند و دانشجویان تجمعاتی را در برخی از دانشگاه ها برپا کردند. از جمله دانشجویان در دانشکده برق دانشگاه خواجه نصیر با فریاد ممتد آزادی تجمع و اعتراض داشتند. همچنین امروز زاکانی شهردار تهران برای سخنرانی به دانشگاه شریف رفته بود و دانشجویان با تجمع پرشور اعتراضی خود و شعار "مرگ بر خامنه‌ای» از وی "استقبال" کردند.
شعارهای اعتراضی مردم در این روز از جمله عبارت بودند از: "مرگ بر دیکتاتور"، "مرگ بر خامنه ای"، "بسیجی سپاهی داعش ما شمایید" ، "حکومت کودک کش، نمیخوایم، نمیخوایم"، "جمهوری اسلامی نمیخوایم، نمیخوایم"،"آزادی، آزادی، آزادی"، "زن، زندگی، آزادی".
نابود باد حکومت اسلامی!
حزب کمونیست کارگری ایران
۱آذر ۱۴۰۱، ۶ دسامبر ۲۰۲۲

خیزش های مردمی: اطلاعیه شماره ۱۹۰
۱۵ آذر: روز اعتصابات قدرتمند و سراسری کسبه و معلمان و کارگران و دانشجویان
اعتصابات کارگران ذوب آهن اصفهان، سیمان دیزیچه، سیتی سنتر سپاهان شهر، پتروشیمی سنندج، اتوبوسرانی مشهد، داروگر تهران ‌
امروز در دومین روز از اعتراضات سه روزه سراسری علیه جمهوری اسلامی که فراخوان داده شده بود، اعتصابات در تمام استانها جاری است. در کنار اعتصاب سراسری کسبه و بازار، کارگران در مراکز مختلفی در حال اعتصاب هستند. در پتروشیمی سنندج، سیمان سپاهان دیزیچه، سیتی سنتر سپاهان شهر کارگران در حال اعتصاب هستند. یک خبر مهم این است که در این روز چند هزار کارگر ذوب آهن اصفهان نیز دست به اعتصاب زده و راهپیمایی کردند و شعار میدادند "فکر نکنین سه روزه وعده ما هر روزه"، "مشکل ما حل نشه، کارخونه تعطیل میشه". همچنین کارگران داروگر تهران امروز در اعتراض به پرداخت نشدن حدود ۴ ماه حقوق و ۵ ماه حق بیمه پرداخت نشده تجمع کردند. در مشهد رانندگان اتوبوسهای شهری نیز به اعتصاب پیوسته اند. بنا بر گزارشات کارکنان سیمان سپاهان نیز دست به اعتصاب زده و سه نفر از مدیران فعلی کارخانه که از اعضاء هلدینگ غدیر وابسته به سپاه پاسداران هستند به اسامی معینیان مدیر عامل کارخانه، پیمانی معاونت منابع انسانی و نصر معاونت مالی را از کارخانه بیرون کردند. ‏ اعتصاب رانندگان کامیون نیز در استانهای متعددی ادامه دارد.
بنا بر خبرهای تاکنونی بازار بزرگ تهران و فروشگاهها در مناطق مختلفی چون بازار زرگرها، شهر قدس، پاساژ رضا، سهروردی، کوچه حمام چال، اکباتان، نارمک و لاله زار، تهرانسر و در شهرهای مختلف برای دومین روز در اعتصابند. در بسیاری از شهرها بازار بطور کامل در اعتصاب است. گزارشات منتشر شده تاکنونی از جمله از اعتصاب در این شهرها حکایت دارد: تهران، بجنورد، مشهد، بروجن، مرودشت، شیراز، اصفهان، نجف آباد، شاهین شهر، زرین شهر، سقز، بانه، مریوان، روانسر، نوبهار کرمانشاه، جوانرود، پاوه، دیواندره، سنندج، قروه، دهگلان، اشنویه، مهاباد، کامیاران، تبریز، اردبیل، ابهر، زنجان، ارومیه، چابهار، نوبندیان، بازارچه مرزی، بوشهر، ایذه، بندرعباس، همدان، بندرانزلی، لاهیجان، ساری، رشت، اسلام‌آبادغرب (شاباد)، کرمانشاه، جوانرود، کرند غرب، حاجی آباد، اراک، کوزران، کرمان، شهربابک، ایلام، هفشجان، یزد، یاسوج.
امروز همچنین بنا بر فراخوان قبلی دانشگاهها در اعتصاب هستند و دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای سنندج، دانشکده محیط زیست، دانشگاه فنی دخترانه سنندج، دانشگاه خوراسگان، دانشگاههای آزاد نجف آباد و تیریز و خمینی شهر و تهران شمال و علامه طباطبایی خبر اعتصاب خود را رسانه ای کردند. در دانشگاه علامه دانشجویان تعلیقی خواهان ورود به دانشگاه شدند اما درب‌های دانشگاه بسته شده بود. در حمایت از آنها دانشجویان در داخل دانشگاه به حمایت از دانشجویان تعلیقی برخاستند. دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در مقابل دفتر انجمن اسلامی دانشجویان در ساختمان ابن سینا جمع شدند و “سرود آزادی” را همخوانی کردند. دانشجویان دانشکده برق دانشگاه خواجه نصیر نیز تجمع کردند و شعارهای اعتراضی سر دادند. از سوی دیگرشورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان از اعتراضات سه روزه چهاردهم تا شانزدهم آذر اعلام حمایت کرده است. در بسیاری از مدارس دانش آموزان به مدرسه نرفته اند و از جمله در سنندج مدارس بطور کامل تعطیل هستند. در بسیاری جاها اخبار تجمعات اعتراضی دانش آموزان خبری شده است. در مدرسه ای در تهران دانش آموزان تجمع کرده و ترانه "برای" را همخوانی کردند.
بدین ترتیب امروز در دومین روز از سه روز اعتصاب و تجمع فراخوان داده شده،‌ یک حرکت سراسری و قدرتنمایی متحدانه از سوی مردم در برابر سرکوبگری های حکومت را شاهد بودیم. مردم با این اعتراضات عزم خود را برای سرنگونی حکومت قاطعانه اعلام داشتند. اعتصابات سراسری بازار، پیوستن مراکز مختلف کارگری به اعتصابات، تعطیلی مدارس و دانشگاهها و اعتراضات کف خیابان شرایط را بیش از پیش برای اعتصابات سراسری کارگری نیز فراهم کرده است. حزب کمونیست کارگری بر تدارک فوری این اعتصابات از طریق اعلام شوراهای سازماندهی اعتراضات در تمام مراکز کارگری و تشکیل صندوق های اعتصاب جهت کمک رسانی وسیع اجتماعی به این اعتصابات و قدرت بخشیدن به آنها، تاکید دارد. زنده باد انقلاب زن زندگی آزادی!
نابود باد حکومت اسلامی!
حزب کمونیست کارگری ایران
۱۵ آذر ۱۴۰۱، ۶ دسامبر ۲۰۲۲

خیزش های مردمی: اطلاعیه شماره ۱۸۸
۱۴ آذر: اعتصابات در سراسر کشور
اعتصاب بازار و کسبه در سراسر کشور، رانندگان کامیون و کامیونداران سراسر کشور، کارگران پایانه ها و مخازن پتروشیمی ماهشهر، پتروشیمی سنندج، سیتی سنتر سپاهان شهر اصفهان، سیمان اصفهان، آّلومینیوم المهدی بندرعباس
امروز یک روز تاریخی در انقلاب زن زندگی آزادی است. در اولین روز از فراخوان مردمی برای اعتراضات سراسری امروز در یک اقدام متحدانه کسبه و مغازه داران بازار در شهرهای مختلف در سراسر کشور دست به اعتصاب زدند. شهرها و مناطقی که تا کنون گزارش تعطیلی بازار در آنها رسانه ای شده است عبارتند از: تهران بازار بزرگ ، بازار دروازه شمیران، چراغ برق ، باغ سپهسالار، سعدی، عبدل آباد، و بازار در محلات دیگری از شهر و نیز در اصفهان، همدان، شاهین شهر، زرین دشت، اهواز، کرمانشاه، اشنویه، شهرکرد، پاوه، شیراز ، سبزوار، کرج، شهرک اندیشه کرج، فردیس کرج، گوهردشت، تبریز، شهرهای مختلف استان کرمان، دهگلان، بانه، ارومیه، سقز، بندرانزلی، اردبیل، لاهیجان، کامیاران، بندرعباس، رشت، روانسر، بازارچه زرقان، مهاباد، اراک، شهریار، دزفول، بجنورد، گناوه، چابهار، نجف آباد، جم، بوشهر، دیواندره، مرودشت، نوبندیان دشتیاری، جوانرود، سرابله، کازرون، سنندج، کوزران، مریوان، مشهد، اوز، بهبهان، کنگاور، گیلانغرب، قروه، یزدانشهر، گرمسار، فولاد شهر، بوکان، ارومیه، شهرک صنعتی رضوانشهر، کانی‌دیار. در بسیاری از این شهرها مغازه ها یکپارچه تعطیل هستند. در تهران مغازه‌داران لوازم یدکی ماشین سنگین دست از کار کشیده و به خیابان آمده و شعار اتحاد و همبستگی سر میدهند.
در این روز همچنین نیروهای پیمانکاری شرکت پایانه ها و مخازن پتروشیمی بندر ماهشهر برای دومین روز دست به اعتصاب زدند. این کارگران بر ادامه اعتصاب خود تا رسیدن به مطالباتشان در زمینه حقوق تاکید کرده اند. در همین رابطه امروز کارگران "سیتی سنتر" در سپاهان شهر اصفهان، سیمان دیزیچه در اصفهان و کارگران آلومینیوم المهدی بندرعباس نیز دست به اعتصاب زدند. در سنندج نیز کارگران پتروشیمی اعتصاب کردند. از سوی دیگر اعتصاب رانندگان کامیون و کامیونداران ادامه دارد و از جمله امروز کامیون داران و رانندگان در پایانه سنندج در اعتصاب بودند. به مناسبت این روز شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان نیز اعلام همبستگی کرد و بنا بر خبرها در بسیاری جاها دانش آموزان به مدرسه نرفته اند و مدارس در اعتصابند.
دانشجویان از جمله فراخوان دهندگان اعتراضات سراسری امروز و پانزدهم و شانزدهم آذر هستند و امروز دانشگاههای مختلف از جمله دانشجویان دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و هرمزگان خبر اعتصاب خود را رسانه ای کردند. همچنین دانشجویان دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت و دانشگاه سنندج امروز دست به تجمع زدند و شعارهای اعتراضی سر دادند. دانشجویان دانشکده ادبیات دانشگاه علامه نیز در اعتراض به تفکیک جنسیتی در سلف، دختر و پسر غذای خود را در حیاط دانشکده در کنار هم صرف کردند.
از سوی دیگر اعتراضات خیابانی از آغاز صبح امروز شروع شده است. در تهران دانش آموزان یکی از مدارس به خیابان آمدند و ترانه انقلابی "برای" را همخوانی کردند. در ایستگاه متروی خواجه عبدالله تهران مردم شعار مرگ بر دیکتاتور سر دادند و در خیابان چراغ برق مردم به خیابان آمده و شعار دادند:" این آخرین پیامه هدف کل نظامه"، "این همه لشگر آمده به جنگ رهبر آمده"، "مرگ بر دیکتاتور"، و "مرگ بر خامنه‌ای". در مریوان نیز مردم به خیابان آمده و با روشن کردن آتش راهبندان کرده اند.
بدین ترتیب امروز یکی دیگر از روزهای تاریخی و حماسی انقلاب در ایران رقم خورد. هم اکنون بنرهای فراخوان های اعتراضی برای فردا و شانزدهم آذر در همه شهرها نصب شده و مردم متحدانه در مقابل سرکوبگریهای حکومت ایستاده و با عزم استوار میروند تا بساط جهنمی جمهوری اسلامی را جارو کنند. آزادی تمامی دستگیر شدگان فرمان فوری انقلاب مردم است و آنرا با قدرت انقلاب به حکومت منفور اسلامی تحمیل خواهیم کرد. زنده باد انقلاب زن، زندگی، آزادی!
نابود باد حکومت اسلامی!
حزب کمونیست کارگری ایران
۱۴ آذر ۱۴۰۱، ۵ دسامبر ۲۰۲۲