اعتصاب و تجمع سراسری کارگران رسمی نفت

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

خیزش های مردمی: اطلاعیه شماره ۲۷۵  روز ۲۷ دی کارگران رسمی نفت در پالایشگاهها و مناطق مختلف بنا بر فراخوانی از قبل اعلام شده دست به اعتصاب و تجمع زدند. بنا بر گزارشات تا کنون مراکزی که در آنها این اعتراضات برپا شده است عبارتند از: از جمله در بهره برداری نفت و گاز غرب در چشمه خوش دهلران،پالایشگاه ایلام، شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون و شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون در اهواز، شرکت بهره برداری نفت و گاز پارس، شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری، شرکت فلات قاره، پالایشگاه پنجم پارس جنوبی، پالایشگاه گاز فجر جم، پالایشگاه آبادان، پتروشیمی ماهشهر و منطقه سیری

کارگران نفت خواستهایی در حوزه پرداختها و شرایط کار و مدیریت شرکتها دارند که بارها اعلام کرده اند اما پاسخی نگرفته است. بنا به گزارش شورای سازماندهی کارگران پیمانی نفت یک موضوع مهم اعتراض این کارگران به عدم اجرای ماده ۱۰ است که بیش از ده سال است متوقف شده و با اجرای آن حداقل دو میلیون به حقوق هر کارگر اضافه میشود. کارگران رسمی نفت خواستار اجرای فوری این ماده و همچنین پرداخت پی بک دهساله آن هستند. دیگر خواستهای فوری اعلام شده این کارگران عبارتند از: بهبود جدول بدو استخدام ماده ده به نحوی که شامل همه کارکنان باشد، اصلاح و بهبود وضعیت بهداشت و درمان نفت، پرداخت بی کم و کاست پاداش پایان بازنشستگی همچون گذشته در وزارت نفت، رسیدگی لازم به وضع بازنشستگان صنعت نفت و بهبود زندگی آنها، تعدیل بهنگام مدرک کارکنان و آسان نمودن چگونگی تعدیل، ساماندهی سمت های کارکنان و رسیدگی به وضعیت نابسامان و نگران کننده صندوق بازنشستگی نفت و اصلاح اساسنامه آن.
کارگران رسمی نفت در رابطه با این مطالبات قبلا نیز در دهم دیماه و بیست و ششم آذر ماه اعتصاب و تجمعات سراسری گسترده ای داشتند. این کارگران اعلام کرده اند که گر پاسخ نگیرند به اعتراضات خود ادامه خواهند دادند.
فضای اعتراضی در میان بخش های مختلف کارگران نفت چه رسمی و چه غیر رسمی گسترده است و اعتراضات گسترده و متوالی کارگران رسمی نفت بستر ساز اعتراضات سراسری در این مرکز مهمی صنعتی است. حزب کمونیست کارگری بر اعتصابات سراسری نفت و تمامی بخش های کارگری به عنوان یک حلقه مهم در بهبود شرایط زندگی کارگران و تداوم انقلاب و تقویت آن تاکید دارد. ایجاد شورای سازماندهی اعتراضات در تمامی بخش های نفت و صندوق های اعتصاب ابزار مهمی برای تدارک اعتصابات سراسری است.
نابود باد حکومت اسلامی!
حزب کمونیست کارگری ایران
۲۷ دی ۱۴۰۱، ۱۷ ژانویه ۲۰۲۳


خیزش های مردمی: اطلاعیه شماره ۲۷۶
گزارشی از قطعی گاز و بحران سوخت و اعتراضات مردمی
فقر، فساد، گرونی، میریم تا سرنگونی
در حالیکه یک جبهه هوای سرد سیبری به سوی ایران حرکت کرده و بنا بر گزارشات در برخی شب ها دمای هنوز تا منفی هجده درجه سانتیگراد کاهش یافته است، قطعی گاز و کمبود سوخت زندگی مردم را در این شرایط بسیار مشقت بار نموده است. بخصوص در استانهای خراسان که سرمای آن تا نزدیک ۲۰ درجه منفی سقوط کرده، این وضعیت بسیار غیرقابل تحمل است. علاوه بر استانهای خراسان در شهرهای سیستان و بلوچستان نیز مردم با بحران گاز روبرویند. در اعتراض به این مضوع در تربت جام در خراسان رضوی مردم خشمگین به خیابان آمدند و آتش بر پا کردند و شعار مرگ بر خامنه ای سر دادند. از جمله روز ۲۶ دی در این شهر مردم خشمگین از قطعی برق و رها شدن در سرمای سخت زمستانی با راهپیمایی و فریاد شعارهای "مرگ بر خامنه‌ای"، "همشهری داد بزن حقتو فریاد بزن" به طرف فرمانداری حرکت کردند و بعد برای گرفتن چراغ نفتی به هلال احمر رفتند و با شکستن درب آن وارد کامیون حامل بخاری های نفتی شدند و آنها را بین خودشان توزیع کردند. پلیس سعی کرد مانع شود اما با مقابله مردم عقب نشست. امروز ۲۷ دی نیز فضای تربت جام امنیتی است. در این شهر و دیگر شهرهای خراسان بسیاری از مغازه ها و مرکز کاری تعطیل شده است.
شب گذشته شعاردهی اعتراضی در تربت جام و محلاتی از مشهد از خانه ها و در خیابان و بصورت روشن کردن آتش و بستن جاده جریان داشت.
وضعیت معیشتی در شهری مثل تربت جام فاجعه بار شده است. دیگر حتی گاز برای پر کردن کپسول‌های گاز و پیک‌نیک هم پیدا نمیشود و مردم بعد از ساعاتی در صف ایستادن دست خالی به منزل بر میگردند. خانواده هایی که توان اقتصادی کمی دارند با بر پا کردن آتش و استفاده از پتو سعی میکنند مانع انجماد و یخ زدگی خود شوند. و خانواده هایی که وضع بهتری دارند تلاش میکنند با استفاده از فر و توستر و وسایل برقی آشپزخانه هر چند اندک کمک بگیرند. این وضعیت بر وضعیت برق رسانی هم اخلال ایجاد کرده است. و قطعی گاز با قطعی مکرر برق همراه شده است. در تربت جام حتی تهیه آب هم دچار مشکل شده است. در این شهر نانوایی‌هایی هم با مشکل سوخت روبرو شده اند. و بصورت سیار و با خودروهای شخصی به این شهر نان آورده میشود. آنهم با نرخ کلان که تهیه آن برای خانواده های کم در امد سخت شده است.
در دانشگاه فردوسی از ساعات نیمه شب جمعه ۲۳ دی‌ماه گاز خوایگاهها قطع شده و در نتیجه قطعی گاز کافه تریاها و اغذیه‌های دانشگاه نیز تعطیل شدند و دانشجویان با مشکل تهیه غذا نیز روبرو هستند. روز ۲۴ دی‌ماه تمام مدارس و دانشگاه‌ها و خوابگاههای دانشجویان در مشهد تعطیل اعلام شد. و با توجه به یخ زدگی بسیاری از جاده‌ها و مسیرهای ریلی دانشجویان برای بازگشت به شهرهای خود نیز با مشکل جدی روبرو هستند. در شهرهای دیگر نیز چون سبزوار و گناباد دانشجویان خوابگاهها را تخلیله کرده اند.
همانطور که قبلا گزارش کردیم بخاطر سرما و بحران سوخت در استانهای زیادی مدارس تعطیل و غیرحضوری اعلام شده است از جمله در این شهرها و استانها مدارس تعطیل اعلام شده: استان تهران، البرز، قزوین، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، همدان، گیلان، آذربایجان شرقی، زنجان، گلستان، سیستان و بلوچستان (شهرهای زاهدان، میرجاوه، نصرت آباد، زابل، زهک، هامون، هیرمند، نیمروز)، کرمانشاه، جوانرود، پاوه، روانسر، اسلام‌آباد غرب، دالاهو، کنگاور، صحنه، هرسین و سنقروکلیایی.
بنا بر گزارشات در برخی از این مناطق مردم ساعت ها در هوای سرد منتظر تهیه یک سیلندر گاز جهت پخت و پز در منازلشان هستند. در این میان بازار دزدی و احتکار فعالتر شده و بنا بر برخی خبرها محتکرین شبانه گاز را به افراد پرنفوذ در منطقه بفروش می‌رسانند. گفتنی است که در خراسان مردم در تمام فصول با مشکل کمبود گاز و نفت و بنزین روبرو هستند.
در کنار صف های طولانی گاز خبرها از صف های طویل خودرو ها برای گرفتن بنزین در بسیاری از مناطق از جمله در استان مازندران و شهرهای اراک و تهران گزارش میدهند. در تهران صف های طولانی در پمپ بنزین ها تشکیل شده است و به بهانه خرابی نازل ها، در هر جایگاه کمتر از نیمی از نازل ها فعال هستند. در بابل معدود جایگاههایی قادر به ارائه بنزین به خودرو ها هستند و صف های کیلومتری شکل گرفته است. گفته میشود بخاطر قطع گاز بازار خرید و فروش وسایل گرمایشی قدیمی داغ شده است و نرخ چراغ نفتی به ۶ میلیون تومان رسیده است.
در قوچان نیز مدارس و مغازه ها و همه محیط های کاری تعطیل است. وزیر نفت جمهوری اسلامی اعلام کرد که قطعی گاز سواپ ترکمنستان موجب افت فشار گاز در جنوب خراسان رضوی شده است و وعده رفع مشکل قطعی گاز را برای سال اینده داد. این گفته ها مردم را بشدت به خشم آورده و یک شعار مردم معترض در تربت جام شعار مسئول بی لیاقت استعفاء، استعفاء بود. مردم میگویند بحران سوخت در حالیکه ایران یکی از سه کشور بزرگ دارنده نفت جهان است، به هیچ وجه قابل قبول نیست. بحران سوخت، در کنار سونامی فقر و بی تامین بر خشم و نفرت مردم بیشتر دامن زده و مردم با شعار فقر، فساد، گرونی، میریم تا سرنگونی جواب جهنمی که جمهوری اسلامی ایجاد کرده را هر روزه در کف خیابان میدهند.
مردم شاهد هستند که منابع و ثروتها در کشور در خدمت گسترش نیروی سرکوب و لفت و لیس مفتخوران حاکم است و با این حکومت زندگی مردم هر روز بدتر خواهد شد. گسترش اعتراضات و خیزش و انقلاب راه مقابله با مشقات تحت حکومت اسلامی است. باید حکومت را زیر فشار گذاشت که بدون عذر و بهانه گاز و نفت و نیازهای اولیه زندگی مردم را تامین نماید. زنده باد انقلاب زن، زندگی، آزادی
نابود باد حکومت اسلامی!
حزب کمونیست کارگری ایران
۲۷ دی ۱۴۰۱، ۱۷ ژانویه ۲۰۲۳