لندن:گزارشی از اعتراض به اعدامهای جمهوری اسلامی

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

روز شنبه 17 تیر ماه 1402 (8 جولای 2023) تظاهراتی در اعتراض به اعدامهای جمهوری اسلامی در مقابل سفارت این رژیم در لندن برگزار شد. این حرکت اعتراضی با شرکت فعالین نیروهای چپ و آزادیخواه در ساعت دو بعد ازظهر شروع شد. با توجه به اینکه خطر اعدام جان تعدادی از زندانیان سیاسی از جمله عباس هریس و توماج صالحی را تهدید می کند، شرکت کنندگان علیه اعدام های وحشیانه جمهوری اسلامی و برای آزادی زندانیان سیاسی شعار می دادند.

شعارهای نابود باد جمهوری اسلامی، جمهوری اسلامی مرگت فرارسیده، زندانی سیاسی آزاد باید گردد و ... به زبانهای انگلیسی و فارسی بارها سر داده شد. همچنین چند تن از شرکت کنندگان به زبان فارسی سخنرانی های کوتاهی انجام دادند. در طول این حرکت چندین بار ماشینهائی که از مقابل صف تظاهرکنندگان می گذشتند و شاهد این اعتراض بودند با زدن بوقهای ممتد، همبستگی خود را با خواستهای تظاهرکنندگان ابراز می کردند.
در جریان این حرکت حدود 5 تا 6 سلطنت طلب هم با عکسهای رهبران خود و از جمله پرویز ثابتی و آرم ساواک جنایتکار در مقابل سفارت تجمع کرده بودند. آنها گاه تلاش می کردند با نیروهای آزادیخواه قاطی شوند که با اعتراض آنها مجبور می شدند با بقیه فاصله بگیرند. تلاش سلطنت طلبان برای ایجاد اغتشاش در اعتراضات شرکت کنندگان در تظاهرات نیروهای چپ در لحظاتی امکان درگیری بین دو طرف را سبب شد که با هوشیاری فعالین چپ و مداخله پلیس کار به درگیری نکشید.
یکی از ایرادات این حرکت حجم بالای شعارها به زبان فارسی بود که برای عابرین انگلیسی زبان منطقه قابل فهم نبود. این حرکت پس از یکساعت و نیم به پایان رسید.
جمهوری اسلامی، ماحصل گوادلوپ، ننگت باد، مرگت باد!
زنده باد انقلاب!
زندانی سیاسی آزاد باید گردد!
زندان، شکنجه، اعدام نابود باید گردد!

فعالین چریک‌های فدایی خلق ایران در لندن
18 تیرماه ۱۴۰۲ برابر با 8 جولای ۲۰۲۳