فشار بر خانواده معترضان کشته‌شده

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

اخراج خواهر مجیدرضا رهنورد و خواهر جواد حیدری از دانشگاه و کار: با افزایش فشارهای امنیتی و احضار شماری از اعضای خانواده معترضان کشته شده یا اعدام شده و در پی اخراج فائزه رهنورد خواهر مجیدرضا رهنورد از دانشگاه، خواهر جواد حیدری معترض کشته شده در قزوین نیز از محل کار خود، سازمان نقشه‌‌برداری کشور، اخراج شد. فاطمه حیدری با انتشار تصویری از کارت شنایی محل کار خود به عنوان «کارشناس ارزیابی و عملکرد» سازمان نقشه‌برداری کشور، در حساب توییتر خود نوشت: «کارمند دولت بودم؛ چند روز پیش نامه‌ای به‌دستم رسید که ‌اخراجم کرده‌اند.»

خواهر جواد حیدری در ادامه خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی افزود: «همین‌قدر حقیر و بدبختید» اما من «کارم را که هیچ، زندگیم را می‌دهم تا انتقام خون برادرم را بگیرم و دادخواهش باشم.»
نامه اخراج فاطمه حیدری تاریخ ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ را دارد و به امضای «خدیجه صفدری، مدیرکل توسعه منابع، تحول اداری و پشتیبانی» سازمان نقشه‌برداری رسیده است اما در آن عنوان شده که به دلیل «استمرار عدم حضور» از سه ماه پیش یعنی ۱۵ آذر ۱۴۰۱ به «رابطه استخدامی» فاطمه حیدری با سازمان نقشه‌برداری کشور خاتمه یافته است.
فاطمه حیدری تاکید کرد تنها دلیل اخراجش «دادخواهی» درباره کشته شدن برادر معترضش بوده است. او با انتشار تصویری از تقدیرنامه‌ سال گذشته خود که به امضای «علی جاویدانه، رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور» رسیده بود، نوشت: «کارمند نمونه سال قبل، کارمند تقدیر و تشویق‌شده تابستان امسال با کسب رتبه برتر کشور و عاقبت کارمند اخراجی زمستان.»
پیش از این، حساب توییتری ۱۵۰۰ تصویر که خبرهای اعتراضات را پوشش می‌دهد روز جمعه ۲۶ اسفند ماه گزارش داده بود که فائزه رهنورد، خواهر مجید رضا رهنورد معترض اعدام شده در مشهد، از دانشگاه اخراج شده است.
اخراج فائزه رهنورد از دانشگاه در حالی صورت گرفته که او مشغول تحصیل در ترم‌های پایانی رشته‌ حقوق بود.
طبق این گزارش، نیروهای حراست دانشگاه روز روز پنج‌شنبه ۲۵ اسفند ماه با فائزه رهنورد، خواهر مجیدرضا رهنورد، تماس گرفته و به او اعلام کرده‌اند که بعد از تعطیلات نوروز، حق ورود به کلاس‌های درس دانشگاه را ندارد و وقت فائزه رهنورد درباره دلیل اخراج خود از دانشگاه پرسیده، نیروهای حراست در جواب گفته‌اند: «خودت می‌دانی چرا.»
مجیدرضا رهنورد، دومین معترض از چهار معترضی است که در جریان اعتراضات سراسری شش ماه گذشته در ایران اعدام شده‌اند.

«احضار و تهدید» فرزانه برزه‌کار، مادر عرفان رضایی معترض کشته شده در آمل
پس از احضار خواهر و پدر ابوالفضل آدینه‌زاده نوجوان کشته شده در اعتراضات مشهد، فرزانه‌بزره‌کار مادر عرفان رضایی نوایی از معترضان کشته شده در آمل نیز تحت عنوان «تبلیغ علیه نظام» احضار شد و از سوی نیروهای اطلاعاتی تهدید شد.
مادر عرفان رضایی نوایی در صفحه اینستاگرام خود نوشت که وزارت اطلاعات ابتدا روز سه شنبه ۲۴ اسفند و بار دیگر روز پنج شنبه ۲۶ اسفند او را با «تماس تلفنی» احضار کرده است.
فرزانه‌بزره‌کار اضافه می‌کند که پس از مشورت با وکیل خود و با احتمال اینکه این احضار ممکن است در ارتباط با پرونده کشته شدن فرزندش عرفان رضایی نوایی در تظاهرات ۳۰ شهریور ماه، اما در مراجعه به او گفته‌اند که «شما می‌خواهید می‌روید و تبلیغ علیه نظام می‌کنید». ».
مادر عرفان رضایی نوایی گفت که در پاسخ به احضار کنندگان گفته است «شما تند رفتید که پسرم را با دو گلوله جنگی کشتید» و این دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی هستند که باید توضیح دهند چگونه شب ۳۰ شهریور داخل شهرداری آمل عرفان رضایی نوایی شلیک کرده‌اند.
عرفان رضایی نوایی شهروند ۲۱ ساله در جریان تظاهرات ضد حکومتی ۳۰ شهریور ماه مردم شهر آمل، با لیک مستقیم نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شد.
پس از کشته شدن عرفان رضایی نوایی خانواده‌اش تا چند هفته سکوت کردند و پس از آن فرزانه برزه‌کار مادر این جوان معترض، فاش کرد که در این مدت نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی با تهدید و فشار درصدد بودند تا آنها را وادار کنند که در عین حال فرزندشان را معرفی کنند. «شهید» حکومتی، در مصاحبه‌هایی اعلام کرد که «سازمان مجاهدین خلق» این جوان معترض را کشت.
مادر عرفان رضایی در پست اینستاگرامی جدید خود بار دیگر به تاکید نوشته شده است: ««پسر من را فقط و فقط حکومت قاتل جمهوری اسلامی کشته است.»
فرزانه ‌بزره‌کار با شرح تکرار حملات در احضار خود، خطاب به اطلاعاتی و امنیت جمهوری اسلامی، نوشت: «این‌ها را اطلاع‌رسانی کردم تا بدانم من الان گرگ زخمی‌ام هیچ ترس و واهمه‌ای ندارم و خونم رنگین‌تر از عرفان و جوان‌های دیگری که پرپر کرده‌اند، ندارم. نیست.»
مادر عرفان رضایی همچنین گفت که در پایان‌ها، یک نیروی امنیتی زن را به داخل اتاق فرستاده‌اند تا تلفن همراه و کیفش را توقیف کنند اما چون گوشی با خود همراه نیست، این نیروها کیفش را ضبط کرده‌اند.

ابراز «تعجب» وزارت خارجه جمهوری اسلامی از قطعنامه پارلمان اروپا درباره مسمومیت‌های مشکوک
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی صدور قطعنامه پارلمان اروپا در محکومیت مسمومیت‌های مشکوک دانش‌آموزان ایرانی را «مایه تعجب و تأسف» دانست.
ناصر کنعانی در اظهارات خود مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران «با جدیت در سطوح عالی کشور این موضوع را در دست پیگیری دارد و تیم‌های تخصصی وزارت بهداشت نیز تحقیقات میدانی و علمی خود را با جدیت ادامه می‌دهند».
این مقام حکومت ایران بدون اشاره به جزییات، عاملان حملات با گاز به مدارس عمدتاً دخترانه را به «عناصر خودفروخته و وابسته» نسبت داد و افزود: « در واقع این نظام جمهوری اسلامی ایران است که در این ماجرای مشکوک و ضد انسانی، باید شاکی و مدعی باشد».
پارلمان اروپا روز پنج‌شنبه در قطعنامه‌ای ضمن محکوم کردن این مسمومیت‌های مشکوک، خواستار تحقیق بین‌المللی و اعمال تحریم‌هایی در ارتباط با آن شد.
مسمومیت مشکوک دانش‌آموزان در ایران از نهم آذرماه در مدارس قم آغاز شد و با گسترش به مدارس عمدتاً دخترانه در دیگر شهرهای کشور هزاران دانش‌آموز را راهی بیمارستان کرد.

دادستان خوزستان روز جمعه ۲۶ اسفند به زنان و دختران معترض به حجاب اجباری هشدار داد و تهدید کرد که نیروهای پلیس با این افراد برخورد خواهند کرد. هم‌زمان ده‌ها تن از مدیران حوزه‌های علمیه تهران در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، او را به «پافشاری» بر اجرای قوانین مربوط به حجاب اجباری فراخواندند.
شش ماه پس از آغاز اعتراضات سراسری در ایران که در ابتدا واکنشی به جان باختن ژینا مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد تهران بود، هشدارها و تهدیدها علیه زنان و دخترانی که تن به حجاب اجباری نمی‌دهند ادامه دارد و مراجع قضایی در موارد متعدد به این بهانه اقدام به پلمب شماری از اماکن تجاری و گردشگری کرده‌اند.
روز جمعه صادق جعفری چگنی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز خوزستان، خواستار «برخورد قاطع» نیروهای پلیس با زنان و دختران معترض به حجاب اجباری شد و ضمن تکرار مواضع دیگر نیروهای تندرو حکومت تأکید کرد که عدم رعایت حجاب، «جرم مشهود» است و پلیس باید با این افراد «برخورد» کند.
این مقام قضایی جمهوری اسلامی افزود: «دستورات قضایی به ضابطان در برخورد با افرادی که حجاب شرعی را رعایت نکنند صادر شده و با مسئولینی که به وظیفه قانونی خود در حوزه‌های مختلف عمل نکنند به عنوان ترک فعل برخورد خواهد شد.»
زنان و دختران معترض به حجاب اجباری شش ماه پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت پلیس امنیت اخلاقی تهران همچنان بدون روسری در سطح شهرهای مختلف ایران ظاهر می‌شوند

تداوم فشارها بر وکلای دادگستری؛ محمد آرمان به ۱۸ ماه زندان محکوم شد
منابع حقوق بشری می‌گویند که حکم زندان محمد آرمان، وکیل دادگستری و عضو کانون وکلای مرکز، از سوی دادگاه تجدید نظر استان مرکزی تأیید شده است.
خبرگزاری هرانا روز ۲۵ اسفند گزارش داد که شعبه هشت دادگاه تجدیدنظر استان مرکزی آقای آرمان را به ۱۸ ماه حبس و پرداخت ۱۵ میلیون تومان جزای نقدی محکوم کرده است.
اتهام محمد آرمان که وکالت پرونده‌های زندانیان عقیدتی را بر عهده داشته «نشر اکاذیب» عنوان شده و دادگاه تجدیدنظر، حکم دادگاه بدوی را عیناً تأیید کرده است.
در گزارش هرانا همچنین آمده است که به دنبال رأی دادگاه تجدیدنظر صفحات آقای آرمان در شبکه‌های اجتماعی نیز غیرفعال شده است.
این حکم در حالی صادر شده که طی ماه‌های اخیر ده‌ها وکیل دادگستری در ایران توسط نهادهای امنیتی بازداشت شده‌اند و شماری از آن‌ها همچنان در زندان به‌سرمی‌برند.
این وکلا عموماً پرونده‌های زندانیان سیاسی و عقیدتی را عهده‌دار شده و بسیاری از خانواده‌های بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر نیز به آن‌ها مراجعه کرده بودند.

احضار مادر عرفان رضایی نویی، از کشته‌شدگان اعتراضات سراسری
مادر عرفان رضایی نوایی، از کشته‌شدگان اعتراضات سراسری سال جاری، از احضار خود به مرجع قضایی به اتهام «تبلیغ علیه نظام» خبر داد.
فرزانه برزه‌کار روز پنج‌شنبه در یک استوری اینستاگرامی نوشت: «چقدر خوشحالم که این‌قدر از مادران دادخواه می‌ترسید.» وی در ادامه عنوان کرده که صبح پنج‌شنبه او را «بابت تبلیغ علیه نظام» احضار کرده‌اند و به زودی جزییات این رخداد را منتشر خواهد کرد.
عرفان رضایی نوایی شهروند ۲۱ ساله روز ۳۰ شهریور ماه در اعتراضات شهر آمل به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته شد.
خانم برزه‌کار پیش از این گفته بود که این مدت نهادهای امنیتی به آنها فشار وارد آمده‌اند تا فرزندشان را «شهید» جمهوری اسلامی معرفی کنند و بپذیرند که سازمان مجاهدین خلق او را کشته است.

احضار سه فعال صنفی فرهنگیان گیلان برای اجرای حکم یک سال زندان
شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران از احضار سه فعال صنفی معلمان در استان گیلان برای اجرای حکم یک سال زندان خبر داده است.
این شورا روز جمعه تصویر حکم دادسرای عمومی و انقلاب شهر رشت را در کانال تلگرام خود منتشر کرده است که تاکید می‌کند عزیز قاسم‌زاده، سخنگوی کانون فرهنگیان گیلان، به همراه محمود صدیقی‌پور، عضو هیات مدیره کانون صنفی فرهنگیان گیلان، و انوش عادلی، فرهنگی بازنشسته، از تاریخ ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ باید خود را به زندان لاکان رشت معرفی کنند.
این حکم احضار خطاب به وثیقه‌گذار صادر شده و هشدار داده که اگر افراد نامبرده تا آن موعد خود را به زندان معرفی نکننده، وثیقه او به نفع دولت ضبط خواهد شد.
شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران این اقدام دادگاه انقلاب رشت را در «ادامه فشارها بر فعالان صنفی» و آن را محکوم کرده است. این شورا تاکید کرده که استمرار فشارها بر فعالان صنفی را «نه تنها مانع کنشگری نمی‌داند بلکه آن را یکی از عوامل مهم تداوم مطالبه‌گری و انسجام مطالبه‌گران در مسیر کنشگری صنفی ارزیابی می‌کند».
در سال‌های اخیر و با تشدید بحران اقتصادی و گسترش فقر در میان اقشار گوناگون جامعه، ‌معلمان ایران اعتراض‌های صنفی بسیاری را شکل داده‌اند.

بیانیه شماری از فعالان سیاسی ملی‌گرا در ایران درباره منشور مهسا
شماری از فعالان سیاسی ملی‌گرا در ایران در بیانیه‌ای نقدهای خود بر «منشور همبستگی و سازماندهی برای آزادی» را منتشر کردند.
در این بیانیه که به امضای ۸۰ نفر رسیده است، اشاره نکردن به «نام ملت ایران، زبان مادری و تمامیت ارضی» و «عدم تناسب لوگو با نمادهای اصیل ایرانی» از جمله نقدهای مطرح‌شده است.
شش چهره شناخته‌شده مخالف جمهوری اسلامی، منشوری با عنوان «همبستگی و سازماندهی برای آزادی ایران» و با نام اختصاری «مهسا» منتشر کردند.
این منشور که روز جمعه ۱۹ اسفند منتشر شد، می‌گوید همه‌ تلاش بر این بوده است تا اصولی که مورد توافق قرار می‌گیرد منطبق با ارزش‌های انسانی و دموکراتیک باشد تا اکثریت ایرانیان خود را در آن ببینند و به این ترتیب «این منشور بر اصولی حداقلی برای توافق استوار است».

نازنین زاغری و همسرش با وحید بهشتی دیدار کردند
نازنین زاغری، زندانی دوتابعیتی پیشین در ایرانهمراه همسرش به دیدار وحید بهشتی در بیست و سومین روز از اعتصاب غذای او رفتند.
آقای بهشتی از مخالفان جمهوری اسلامی در هفته‌های گذشته در بیرون از ساختمان عوام بریتانیا در لندن تحصن و اعتصاب غذا کرده و مهم‌ترین درخواست خود را قرار دادن سپاه در سیاهه تروریستی این کشور اعلام کرده است.
شماری از ایرانیان و چهره‌های شاخص مخالف جمهوری اسلامی در هفته‌های گذشته به دیدار آقای بهشتی رفته‌اند.

عکس بالا: فرزانه‌بزره‌کار به همراه پسرش عرفان رضایی نوایی که در اعتراضات سرسرای در آمل کشته شد.

رادیو فردا