تظاهرات «روز جهانی زن» در تهران، کرج و رشت

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

تظاهرات «روز جهانی زن» در تهران، کرج و رشت؛ اقدامات اعتراضی زنان در سنندج و سقز: چند منطقه از شهر تهران، همچنین شهرهای کرج، رشت، سنندج، سقز و برخی شهرهای دیگر ایران روز و شامگاه چهارشنبه همزمان با «روز جهانی زن»، شاهد تجمع و تظاهرات جمعی از زنان با شعارهایی چون «زن، زندگی، آزادی»، «عامل هر جنایت، حکومته حکومت»، «چه با حجاب چه بی‌حجاب، میریم به‌سوی انقلاب»، «مرگ بر دیکتاتور»، و سرود خوانی و پخش بیانیه‌های اعتراضی بودند.

در خیابان ستارخان واقع در غرب تهران شامگاه چهارشنبه هفدهم اسفند ماه جمعی از زنان و مردان به مناسبت هشتم مارس، هفدهم اسفند ماه، روز جهانی زن اقدام به برپایی تظاهرات خیابانی کردند.

معترضان در این منطقه ضمن سردادن شعارهای ضد حکومتی، با سردادن شعار «عامل هر جنایت، حکومته حکومت» و «بسیجی، سپاهی، داعش ما شمایید» نسبت به حملات انجام شده با گاز سمی به مدارس و دانش‌آموزان دختر اعتراض کرده و جمهوری اسلامی را عامل این حملات و مسموم‌سازی دانش‌آموزان خواندند.

در ادامه تظاهرات روز زن در ستارخان، معترضان اقدام به سردادن شعارهایی چون «مرگ حکومت بچه‌کش» و «مرگ بر دیکتاتور» کردند.

جمعی از زنان در منطقه هفت حوض نارمک در شرق تهران نیز شامگاه چهارشنبه همزمان با روز جهانی زن اقدام به تظاهرات خیابانی و سردادن شعارهایی در حمایت از حقوق زنان و همچنین شعارهایی علیه جمهوری اسلامی کردند.

شعارهای «مرگ بر دیکتاتور»، « «بسیجی، سپاهی، داعش ما شمایید»، و «زن، زندگی، آزادی» کردند. نیروهای امنیتی و یگان ویژه پس از شکل‌گیری تظاهرات روز جهانی زن در هفت حوض نارمک، به زنان و مردان حاضر در این تظاهرات شایک گاز اشک‌آور و سلاح‌های ساچمه زن یورش بردند.

گوهردشت کرج نیز شامگاه چهارشنبه شاهد تظاهرات جمعی از زنان همزمان با روز جهانی زن بود. زنان در جریان تظاهرات چهارشنبه شب در گوهردشت شعارهایی چون «زن، زندگی، آزادی» سردادند.

جمعی از زنان نیز همزمان با روز جهانی زن در مناطق مختلفی از شهر سنندج به برگزاری تجمع و اقدامات چون اهدای گل به زنان و پخش بیانیه‌هایی درباره نقض گسترده حقوق زنان از سوی جمهوری اسلامی کردند.

اقدامات نمادین فعالان حقوق زنان در سنندج در حالی انجام شد که فضای این شهر از صبح چهارشنبه و همزمان با روز جهانی زن با استقرار گسترده نیروهای یگان ویژه در خیابان‌های مرکزی شهر به شدت امنیتی بود. نیروهای امنیتی و یگان ویژه تا ساعت‌های پایانی چهارشنبه شب همچنان در میادین و خیابان‌های اصلی سنندج مستقر بودند.

جمعی از زنان نیز روز چهارشنبه همزمان با روز جهانی زن اقدام به پخش بیانیه‌های اعتراضی و بیانیه‌هایی درباره حقوق زنان در سقز، شهر زادگاه مهسا امینی، کردند.

در شهر رشت هم شامگاه چهارشنبه جمعی از زنان در چند منطقه این شهر از جمله در محدوده خیابان مطهری، اقدام به تظاهرات به مناسبت روز جهانی زن کردند. زنان معترض در تظاهرات روز جهانی زن شهر رشت از جمله شعار «چه با حجاب، چه بی‌حجاب، میریم به سوی انقلاب» و «زن، زندگی آزادی» سردادند.

معترضان همچنین با شعارهایی چون «مرگ بر دیکتاتور»، «راه نفس بریده، جنبش ادامه میده»، «پیش به‌سوی زندگی، زنانگی، تنانگی» به اعتراضات خود ادامه دادند.

طبق ویدیوهای منتشر شده جمعی از زنان نیز با تجمع در یکی از خیابان‌های شهر رشت اقدام به همخوانی سرود «تغییر برای برابری» مشهور به «سرود برابری» کردند.

تعداد دیگری از شهرهای ایران نیز عصر و شامگاه چهارشنبه شاهد تجمع‌های پراکنده، شعارهای شبانه و اقدامات نمادین به مناسبت روز جهانی زن بودند.

۱۸/اسفند/۱۴۰۱
رادیو فردا