بیانیه پلنوم ۵۴ کمیته مرکزی حزب حکمتیست (خط رسمی): تحولات ایران و جدالهای طبقاتی

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

تحولات انقلابی دوره اخیر با خیزش انقلابی شهریور ۱۴۰۱ ، جامعه ایران و جدال با جمهوری اسلامی را وارد دوره ای جدید كرده است. دوره ای كه توازن قوا در جامعه به نفع مردم آزادیخواه تغییر كرده است. پنج ماه جنبش اعتراضی كه با خواست آزادی زن، وسیعترین آزادی ها سیاسی، رفاه و برابری به میدان آمد و پرچم سرنگونی جمهوری اسلامی را به عنوان تنها راه رسیدن به این اهداف بلند كرد، سیمای سیاسی ایران و صف بندی های طبقاتی را تماما دگرگون كرده است.

تلاش جمهوری اسلامی برای عقب راندن مردم انقلابی، از دستگیری های وسیع، اعدام و تهدید و ارعاب تا حاکم کردن فضای نظامی و پلیسی در شهرها، مراكز كارگری و تحصیلی، شکست خورد و برعکس عقب نشینی های جدی به حاکمیت تحمیل شد. تحمیل دوفاکتوی "قوانین مردمی" مانند لغو حجاب و آپارتاید جنسی، آزادی بیان و تشکل و اجتماعات و ... از جمله دستاوردهای ایندوره مردم آزادیخواه در مقابل جمهوری اسلامی و تغییر توازن قوا به نفع خود است. امروز طبقه كارگر، زنان، جوانان و مردم آزادیخواه با حاكمیتی ضعیف تر، با شکاف های عمیق تر، بی روحیه و بی آینده تر روبرو اند.
اكنون مركز ثقل جنگ و جدال با حاكمیت از اولین شعله های اعتراضات و شورش های خیابانی، به تجمعات و اعتراضات در دانشگاه ها، اعتصابات طبقه كارگر و مراكز صنعتی، به میان معلم و بازنشسته و اقشار مختلف مرم و به محلات زندگی گسترش یافته است. توازن قوای جدید، فرصت و امكانی برای اعتراضات هر چه متحدتر و سازمانیافته تر با رهبری و پرچم مطالبات سیاسی و اقتصادی روشن تری برای پیشروی ها و پیروزی های بزرگتر و تحمیل عقب نشینی های بیشتر به حاكمیت را فراهم کرده است.
مسجل شدن سرنگونی جمهوری اسلامی، پولاریزاسیون در نیروهای سیاسی، جدال اجتماعی میان راست و چپ جامعه را افزایش داده است. دو جبهه ی اصلی این جدال اپوزیسیون بورژوایی و کمونیسم طبقه كارگر و محور اصلی آن نوع سرنگونی و آلترناتیو حكومت آتی است.
اهداف اپوزیسیون راست، حفظ سیستم كاپیتالیستی موجود و ممانعت از انقلاب توده ای از پایین با اتكا به ناراضیان درون حکومتی، سپاه، ارتش و دخالت دول غربی برای دست بدست شدن قدرت از بالای سر مردم به هر شیوه و با هر سناریویی است.
نقطه اتکا نیروهای راست، از رضا پهلوی تا مجاهد و احزاب ناسیونالیست، نه نیروهای اجتماعی در ایران و خارج کشور، که حمایت قدرتهای ارتجاعی منطقه و قدرتهای جهانی است. قدرتهایی که ظرفیت و پتانسیل مخرب، ضدانسانی و ضدانقلابی خود را در سرکوب انقلاب ها، در کودتا، رژیم چینج، در سوریه ای یا بالکانیزه کردن ها نشان داده اند. سناریوهایی که می توانند منشا مخاطرات جدی در مقابل جنبش آزادیخواهانه مردم ایران باشند.
كمونیست ها و مردم آزادیخواه در تلاش برای سرنگونی كامل جمهوری اسلامی از كانال یک انقلاب توده ای و آزادیخواهانه و قدرتگیری "كنگره سراسری شوراهای مردمی" بعنوان دولت موقت انقلابی اند. ما کنگره سراسری شوراهای مردمی را تنها راه تضمین دخالت مستقیم مردم در سرنوشت خود، و حاكمیت شوراهای مردم به عنوان قانون گذار و مجری قانون و مقابله با هر نوع دخالت و توطئه علیه انقلاب جاری میدانیم.
پلنوم ۵۴ كمیته مركزی حزب حكمتیست (خط رسمی) با توجه به مولفه های فوق بر نكات زیر تاكید میكند:
الف: جنبش آزادیخواهانه مردم ایران، برای آزادی و برابری و رفاه و برای سرنگونی جمهوری اسلامی، به دوره جدیدی قدم گذاشته است. دوره ای که نه فقط سرنگونی جمهوری اسلامی بلکه نیروی سرنگون کننده، نحوه سرنگونی، آلترناتیو حکومتی و آینده جامعه مهمترین و تعیین کننده ترین مسائل و جدال های آن است.
ب: از نظر مردم آزادیخواه و کمونیستها، پیروزی بر جمهوری اسلامی یعنی انحلال همه ارگانهای حاکمیت، از دولت، مجلس، قوه قضائیه تا نیروهای سرکوبگر نظامی "ارتش، سپاه" و دیگر نهادهای امنیتی و جاسوسی و بوروکراسی فاسد اداری آن و قدرت گرفتن شوراهای مردمی بعنوان قدرت حاکم. هر نوع دست بدست شدن قدرت از بالای سر مردم تحت هر نامی نظیر "فروپاشی"، در تقابل با سرنگونی انقلابی جمهوری اسلامی و اعمال اراده مردم بر سرنوشت خود و جامعه است.
پ: یكی از میدان های اصلی جدال طبقاتی در سیر سرنگونی جمهوری اسلامی، تقابل راست و چپ جامعه، حول نحوه سرنگونی و آلترناتیو حکومتی، تقابل طرح های ارتجاعی نیروهای راست، از ناراضیان درون حكومتی تا طیف متنوع اپوزیسیون راست (پهلویست، جمهوری خواه، ناسیونالیست، مجاهد و گروههای قومی و مذهبی و...) با جنبش آزادیخواهانه كنونی و آرمانهای انسانی آن، است. جدالی که امروز بیش از هر دوره دیگری کاملا قابل مشاهده است. آینده این جدال تعیین کننده ی سرنوشت انقلاب سوم ایران یه سود یا ضرر مردم است.
ج: یکی از مخاطرات جدی در سیر سرنگونی، دامن زدن به تفرقه و انشقاق در صفوف متحد مردم به نام قوم، ملت، مذهب و ...، از جانب جمهوری اسلامی و شعارهای فاشیستی "یک ملت، یک پرچم، یک رهبر" و "حفظ تمامیت ارضی" از طرف اپوزیسیون راست و سوء استفاده نیروهای ناسیونالیست از مصائب مردم در کردستان، خوزستان و سیستان بلوچستان و ... برای سهم خواهی از قدرت، است. مقابله با این ترفند و سیاست های تفرقه افکنانه یک شرط لازم به پیروزی رسیدن انقلاب آزادیخواهانه مردم در ایران است.
پلنوم ۵۴ کمیته مرکزی حزب حکمتیست (خط رسمی) با علم به نقش ویژه و تعیین کننده طبقه کارگر، کمونیسم و حزب کمونیستی آن در تقابل های آتی و در به پیروزی رساندن جنبش انقلابی مردم ایران، با علم به حمایت ارتجاع جهانی (مالی، رسانه ای، لابیسم و ....) از اپوزیسیون راست درون و بیرون جمهوری اسلامی علیه انقلاب سوم مردم ایران و مخاطرات جدی که این نیروها می توانند ایجاد کنند، بر تسریع و تعجیل بیش از پیش، بر بهبود موقعیت کمونیسم در جنبش جاری تاکید می کند.
پلنوم بر این واقعیت که شکلگیری "كنگره سراسری شوراها" به عنوان عالیترین مرجع حاكمیت و شكل حكومتی جایگزین جمهوری اسلامی، تبدیل این آلترناتیو به پرچم فعالین و رهبران كارگری، رهبران با اتوریته و شخصیت های معتبر و انقلابی در جنبش زنان، جوانان، معلمان، محیط زیست و مدنی و در یک کلام مردم آزادیخواه، بدون تلاش شبانه روزی یک کمونیسم متشکل و متحزب ممکن نیست. پلنوم بر بهبود موقعیت این کمونیسم متحزب و در راس آن حزب حكمتیست (خط رسمی) بعنوان یكی از نیروی اجتماعی تعیین كننده در مقابل بورژوازی اصرار و تاکید دارد.
۱۹ فوریه ۲۰۲۳
***********
اطلاعیه پایانی پلنوم ۵۴ کمیته مرکزی حزب کمونیست کارگری حکمتیست (خط رسمی )
پلنوم ۵۴ کمیته مرکزی حزب حکمتیست (خط رسمی) با شرکت اکثریت اعضا کمیته مرکزی در روزهای ۱۸ و ۱۹ فوریه ۲۰۲۳ برگزار شد.
دستورات پلنوم عبارت بودند از:
گزارش کمیته رهبری
تحولات ایران و جدالهای طبقاتی
جایگاه كردستان در تحولات جاری و حزب ما
قرار و قطعنامه ها
انتخابات
پلنوم با سرود انترناسیونال و یک دقیقه سکوت به یاد جانباختگان راه آزادی و سوسیالیسم شروع به کار کرد.
گزارش کمیته رهبری توسط دبیر کمیته رهبری به پلنوم ارائه شد. گزارش تشکیلاتهای مختلف از قبل به صورت کتبی در اختیار اعضا کمیته مرکزی قرار گرفته بود. در بخش گزارش خالد حاج محمدی به فعالیتهای این دوره حزب در دل پرتلاطم تحولات در ایران، به نقش حزب و فعالین و تشكیلاتهای مختلف و حضور حزب در جدالهای اصلی پرداخت. در این بخش اعضا پلنوم به سیر سریع تحولات در ایران به موانع و مشكلات، كاستی ها و كمبودهای حزب و به نقطه قدرتها و كار و فعالیت حزب در عرصه های مختلف پرداختند. اعضا پلنوم ضمن تائید گزارش كمیته رهبری بر حساسیت اوضاع امروز و پولاریزاسیون جامعه، بر ضرورت دخالتگری جدی تر در جنگها و جدالهای اصلی در این دوه و اهمیت نقش برجسته تر حزب تاكید كردند.
مبحث بعدی پلنوم تحولات ایران و جدالهای طبقاتی بود. در این بحث به آخرین تحولات در ایران، دستاوردهای تا كنونی جنبش انقلابی و توازن قوای جدید و آینده تحولات پرداخته شد. پلنوم كمیته مركزی به موقعیت جمهوری اسلامی، جنبشهای اصلی سیاسی و احزاب آنها، تقابل راست و چپ در تحولات ایران، به سیاست و آلترناتیو راست برای جایگزینی جمهوری اسلامی و همزمان چگونگی تضمین پیروزی این جنبش و سرنگونی انقلابی جمهوری اسلامی و مخاطرات و موانع راه به تفصیل پرداخت.
در دستور "جایگاه كردستان در تحولات جاری و حزب ما" به جایگاه كردستان، به نقش مهم و تاریخی كمونیستها در كردستان، اعتبار و اتوریته شخصیتهای این جنبش و جدالهای اصلی علیه جمهوری اسلامی و بعلاوه به تقابل تاریخی دو جنبش اصلی، بورژوا - ناسیونالیستی و كارگری- كمونیستی، در این تاریخ و تا امروز پرداخته شد. اعضا پلنوم بعلاوه در مورد جدالهای كنونی بحث کرده و بر بهبود موقعیت حزب حكمتیست (خط رسمی) و بویژه نقش رهبران و شخصیتهای معتبر حزب در این دوره و در این منطقه تاکید گذاشتند.
در بخش قرار و قطعنامه ها، پلنوم بیانیه "تحولات ایران و جدالهای طبقاتی" و قرار "كنگره سراسری شوراهای مردمی" به عنوان دولت موقت انقلابی، كه توسط كمیته رهبری پیشنهاد شده بود را به اتفاق آرا به تصویب رساند. بعلاوه پلنوم تهیه متن نهایی سند پیشنهادی کمیته رهبری در مورد کردستان را به كمیته رهبری منتخب واگذار کرد.
در دستور انتخابات ابتدا آذر مدرسی بعنوان دبیر کمیته مرکزی در پست خود ابقاء شد. سپس رفقا امان کفا، آسو فتوحی، سهند حسینی، خالد حاج محمدی، فواد عبداللهی و محمد فتاحی بعنوان کمیته رهبری در پست خود ابقا شدند. کمیته رهبری در اولین جلسه خود رفیق خالد حاج محمدی را بعنوان دبیر کمیته رهبری در پست خود ابقا کرد.
حزب کمونیست کارگری - حکمتیست (خط رسمی)
۲۰ فوریه ۲۰۲۳
***************
قرار درباره: "كنگره سراسری شوراهای مردمی" به عنوان دولت موقت انقلابی
از آنجا كه:
سرنگونی جمهوری اسلامی به امر روز جامعه تبدیل شده و آلترناتیو حكومتی برای تضمین دخالت مردم انقلابی در سرنوشت جامعه به مسئله مبرم مردم ایران تبدیل شده است. اپوزیسیون راست، كنده شده ها و ناراضیان درون جمهوری اسلامی در تقابل با انقلاب پایین و دخالت مردم درسرنوشت جامعه و آینده ایران، انواع الترناتیوهای بورژوایی خود، برای گذار از جمهوری اسلامی برای تعیین نظام آتی، را به نام و به نیابت از مردم ایران تحت عناوین مختلف از جمله، "رفراندم و مجلس موسسان"، "رژیم چینج"، "فروپاشی مدیریت شده"، رهبر تراشی از بالای سر مردم و...، اعلام كرده اند.
پلنوم ۵۴ حزب حكمتیست (خط رسمی) اعلام میكند:
حزب حکمتیست (خط رسمی) برای شكست كامل جمهوری اسلامی، تضمین پیروزی مردم آزادیخواه و دسترسی به رفاه و وسیعترین آزادی های سیاسی و امنیت جامعه، "کنگره سراسری شوراهای مردمی" را به عنوان دولت موقت انقلابی برای گذار از جمهوری اسلامی و تنها ضامن دخالت همگانی مردم ایران در تعیین سرنوشت خود، اعلام می كند.
پلنوم كمیته مركزی حزب، تاکیدی مجدد بر تلاش همه جانبه رهبری منتخب خود برای تبدیل پرچم كنگره سراسری شوراها و حاكمیت شورایی مردم به عنوان آلترناتیو حكومتی طیف هر چه وسیعتری از رهبران و فعالین كارگری، فعالین جنبش حق زن، نسل جوان و انسانهای معتبر و خوشنام و انقلابی از اقشار مختلف مردم، میگذارد.
*************
ضدانقلاب را طرد و منزوی کنیم!
مدتی است حضورنیروهای راست طرفدار رضا پهلوی و پرچم به دستان شیر و خورشید، در تظاهرات های معترضین به جمهوری اسلامی یا مراسم هائی که این جریان به نام های مختلف فراخوان میدهند فضای سیاسی ایرانیان در خارج کشور را نگران و آلوده کرده است.
کسانیکه کف بر دهان شعار "رژیم چینج" در ایران و بازگشت به گذشته را بعنوان خواست مردم سر میدادند نیرویی که شعار "زن، زندگی آزادی" را به شعار ارتجاعی "زن، زندگی، پهلوی" تبدیل کردند، امروز لمپن مابانه به ضرب و شتم مخالفین سیاسی خود در تظاهراتهای مختلف دست میزنند و به شکلی عیان تر مخصوصا در مراسم های واشنگتن، پاریس، بروکسل به نام "دفاع از مبارزات مردم ایران"، برای به شکست کشاندن آن شمشیر از رو بسته اند و وقیحانه تصاویرعاملین شکنجه، ترور و اعدامها در رژیم سلطنت را بعنوان قهرمانان خود علم میکنند.
بسیج حزب الهی دیروز و شاه پرستان امروز و ایجاد فضای لمپنی و فاشیستی و دفاع بیشرمانه، وقیح و علنی از ماشین کشتار، شکنجه، سپاه، ساواک و جلاد، ارکان ضروری نوع سیستم آتی است که می خواهند برای جامعه ایران در ضدیت با انقلاب سوم مردم، در ضدیت با قدرت گیری پائین جامعه به ارمغان بیاورند.
ضدیت امروز این نیرو با آزادی، رفاه و امنیت، طرفداری از سیستم متکی به سرکوب و خفقان سیاسی، رها کردن افسار لمپنهای شاه پرست و آریایی برای ضرب و شتم مخالفین سیاسی در کنار تقاضای دخالت سیاسی و نظامی ارتجاع جهانی در آینده سیاسی ایران، ظرفیت ارتجاعی این نیرو و آینده سیاهی که برای مردم ایران در سر دارد را نشان میدهد.

ایرانیان آزادیخواه در خارج کشور!
شرکت در مراسم های نیروهای راست و ارتجاعی از مجاهد تا پهلوی، شرکت در تظاهراتهای طرفداران پرچم شیر و خورشید، شرکت در مراسم هایی که در آن مطالبات و شعارهای آزادیخواهانه مردم ایران برای آزادی و رفاه و برابری، به جاوید شاه و بازگشت به گذشته ارتجاعی، به تقدیس شکنجه گران ساواک تبدیل میشود، در تظاهرات هایی که تریبون به جانیانی چون جرج بوش و جان بولتون و فاشیست های اروپایی داده میشود، نه تنها در خدمت مبارزه برای سرنگونی جمهوری اسلامی نیست بلکه به پروژه اصلاح رژیم و تغییر جمهوری اسلامی به حکومت ضد مردمی دیگری با کارکترهای درون حکومتی و برون حکومتی کمک خواهد کرد. حضور در چنین مراسم هایی تبدیل شدن به سیاهی لشکر نیرویی است که خواهان احیای سازمان های سلاخی کننده آزادی های سیاسی، بیان و عقیده همچون ساواک، اطلاعات، سپاه و ... است.
اجازه ندهیم به نام ما، به نام مردم آزادیخواه در ایران طرح های ارتجاعی و فاشیستی خود را پیش ببرند! اجازه ندهیم به نام ما و مردم آزادیخواه در ایران، خیابان های پاریس، رم، لندن، برلین و واشنگتن را به صحنه حمایت از ارتجاع جهانی و رهبران آن تبدیل کنند.
در این سناریوی ارتجاعی و ضد مردمی، در این تلاش برای تبدیل انقلاب مردم در ایران به انقلاب مخملی و رژیم چینج شرکت نکنید! صف خود را از صف فاشیست های اسلامی و آریایی جدا کنید! اجازه ندهید این نیروها بین ما و مردمی که در ایران برای آزادی و رفاه و برابری می جنگند فاصله ایجاد کنند. یکبار دیگر نشان بدهیم داخل و خارج کشور پا به پا و در کنارهم برای سرنگونی انقلابی جمهوری اسلامی، برای قطع دست دول ارتجاعی از سرنوشت و آینده سیاسی خود می جنگیم.
در کنار مردم در ایران نیروهای ارتجاعی و ضد انقلاب را طرد و منزوی کنیم.
تشکیلات خارج کشور حزب حکمتیست (خط رسمی)
۲۱ فوریه ۲۰۲۳