شعارهای شبانه در پایتخت و دیگر شهرها

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

شعارهای شبانه در پایتخت و دیگر شهرها؛ تعداد روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده افزایش یافت: بیش از ۴۰ نفر از شخصیت‌های سیاسی، حقوق بشری و آکادمیک ایرانی خارج از کشور در نامه‌ای به رهبران ۱۱ کشور غربی از آنان خواستند که به سفرای خود در سازمان ملل متحد ماموریت دهند تا اعتبارنامه هیئت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران را به حالت تعلیق درآورند. این نامه که به امضای چهره‌هایی چون منصور فرهنگ، حسن شریعتمداری، مهناز پراکند، شهریار آهی، کاظم علمداری و محمود مسائلی رسیده است، ضمن استقبال از واکنش‌های جهانی به سرکوب اعتراضات در ایران، جمهوری اسلامی را به نقض تعهدات ناشی از معاهدات و منابع حقوق بین‌الملل متهم می‌کند.

امضاکنندگان نامه می‌گویند جمهوری اسلامی ایران همواره آگاهانه و با قصد و عمد از انجام «تعهدات معاهداتی» خویش بر اساس ماده ۴ منشور ملل متحد که ناظر بر احترام، اجرا، و پیشبرد اهداف ملل متحد است، طفره رفته و بنابراین می‌توان با استناد به آیین‌نامه داخلی و قواعد رویه‌ای مجمع عمومی اعتبارنامه هیئت نمایندگی جمهوری اسلامی را به دلیل همان بی‌اعتنایی به اهداف ملل متحد به حالت تعلیق در آورد.
شهرک اکباتان و محله پونک تهران شامگاه یکشنبه شاهد تجمع خیابانی معترضان و سردادن شعارهایی علیه جمهوری اسلامی بود. در شهر دهگلان نیز معترضان با افروختن آتش به اعتراضات خیابانی در این شهر پرداختند.
همچنین مناطق سعادت‌آباد، شریعتی، شهرک باقری، و جنت‌آباد تهران و نیز مناطقی از شهر کرج صحنه شعارهای شبانه‌های به ویژه شعار «مرگ بر جمهوری اعدامی» بودند.
جمعی از مردم شامگاه یک‌شنبه دوم بهمن ماه با برپایی تجمع در محوطه شهرک اکباتان به سردادن شعارهایی علیه جمهوری اسلامی پرداختند.
معترضان در تجمع شامگاه یک‌شنبه اکباتان از جمله شعار «مرگ بر خامنه‌ای، لعنت بر خمینی»، «مرگ بر جمهوری اعدامی» سردادند و با شعار «زندانی سیاسی آزاد باید گردد» خواهان آزادی معترضان بازداشت شده و زندانیان سیاسی شدند.

در پی برگزاری کنگره «زنان تاثیرگذار جهان» با میزبانی جمیله علم‌الهدی همسر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، سایت «رویداد ۲۴» به ابعاد آن پرداخته و نوشته است هیچ‌کدام از مهمانان خارجی این کنگره، افراد مهمی نبودند و همه برندگان جایزه آن نیز «گمنام» هستند.
این گزارش همچنین به برنده شدن هفت نفر از مهمانان این کنگره اشاره کرده و از قول فاطمه حقیرالسادات، «دبیر علمی» این کنگره، گزارش داده که به هر کدام از آن‌ها ۲۰ هزار یورو (معادل یک میلیارد تومان) جایزه داده شده است.
خانم حقیرالسادات روز یکشنبه دوم بهمن در پاسخ به سوال سایت «رویداد ۲۴» درباره هویت داوران این مسابقه، از اعلام اسامی آن‌ها سرباز زد و آن را «دست‌کم برای دو سال محرمانه» دانست.
این گزارش می‌افزاید: «هزینه جوایز به انضمام هزینه برگزاری نشستی با این ابعاد بسیار هنگفت است. در صورتی که ادعای برگزارکنندگان کنگره در مورد حضور ۳۰۰ مهمان خارجی در این نشست صحت داشته باشد، هزینه بلیط هواپیما، اسکان ۵ روزه آن‌ها در هتل پارسیان اوین و گردش‌های آن‌ها در ایران سرسام‌آور خواهد بود».
در پی سرکوب اعتراضات مردمی پس از جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد که با انتقادهای گسترده بین‌المللی روبرو شد، جمهوری اسلامی اقدام به برگزاری «کنگره زنان تاثیرگذار» جهان در روز ۳۰ دی‌ کرد.
در فهرست اولیه مهمانان این کنگره عناوینی نظیر بانوی اول کشورها، وزرا، نمایندگان مجلس، دانشمندان و کارآفرینان از ۵۸ کشور دیده می‌شد، اما در نهایت تنها آنا هاکوبیان همسر نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، همراه با همسران نخست‌وزیر بورکینافاسو، رئیس‌جمهوری قرقیزستان و صربستان، همچنین چند وزیر آفریقایی حضور داشتند.
بر اساس این گزارش، در کنگره یاد شده نه تنها هیچ زن تاثیرگذار شناخته‌ شده‌ای از کشورهای دوست ایران مانند روسیه، چین و سوریه، همچنین همسایه‌ها یا کشورهای مسلمان حضور نداشتند، بلکه همه هفت برنده جایزه این کنگره نیز افرادی گمنام بودند.
جمیله علم‌الهدی (نفر سوم از راست) همسر رئیس‌جمهوری اسلامی همراه با گروهی از زنان خارجی که از آن‌ها به عنوان «زنان تاثیرگذار» برای حضور در تهران دعوت شده بود

محکومیت امیرحسین محسنی، معترض ۱۷ ساله، به دو سال زندان
امیرحسین محسنی، نوجوان ۱۷ ساله، توسط دادگاه تجدید نظر در آذربایجان شرقی به دو سال حبس تعزیری محکوم شد. دادگاه بدوی پیشتر او را به ۱۶ سال حبس محکوم کرده بود.
این نوجوان اول مهر در جریان اعتراضات سراسری اخیر در تبریز بازداشت شده بود.
به نوشته کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان، امیرحسین محسنی در دوران بازجویی به‌شدت تحت فشار گرفته بود.
بر اساس برخی گزارش‌های تایید نشده، یکی از اتهام‌های منتسب به این نوجوان ۱۷ ساله «از جا کندن تابلوی خیابان جمهوری اسلامی تبریز» عنوان شده است.

افزایش روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده؛ سعیده شفیعی و مهرنوش زارعی دستگیر شدند
گزارش‌ها از ایران حاکی است که روز یکشنبه دو تن دیگر از روزنامه‌نگاران ساکن تهران شامل سعیده شفیعی و مهرنوش زارعی بازداشت شدند و به‌این ترتیب، شمار روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده از آغاز اعتراضات سراسری اخیر در ایران به ۷۹ نفر رسید.
حسن همایون، همسر خانم شفیعی، در توییتی اعلام کرد که این نویسنده و فعال مدنی امروز توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی‌شان بازداشت شده است.
خبرگزاری حقوق بشری هرانا می‌گوید سعیده شفیعی به مکانی نامعلوم منتقل شده و هنوز از دلایل دستگیری و نهاد بازداشت‌کننده او اطلاعی در دست نیست.
سعیده شفیعی، روزنامه نگار و نویسنده کتاب‌های «دخترپیچ» و «ایستگاه گورخوان» است.
مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران هم‌زمان از بازداشت مهرنوش زارعی هنزکی و انتقال او به زندان اوین خبر داد.
به گزارش هرانا، نیروهای امنیتی «بدون معرفی وابستگی نهادی خود» با ارائه حکم قضایی منزل خانم زارعی را تفتیش و پس از ضبط برخی لوازم دیجیتال او، این روزنامه‌نگار را به زندان منتقل کردند.
مهرنوش زارعی سابقه همکاری با خبرگزاری‌های ایلنا، ایسکا، چلچراغ و آنا را در کارنامه خود دارد و از او گزارش‌های متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شده است.
واکنش قوه قضاییه به خبر اغمای حسن فیروزی؛ چنین فردی «نه بازداشت شده و نه زندانی است»
مرکز رسانه قوه قضاییه در واکنش به گزارش‌ها مبنی‌بر به کما رفتن حسن فیروزی از معترضان بازداشت‌شده بر اثر شکنجه مدعی شد که چنین فردی اصلا «در زندان‌های ایران وجود خارجی ندارد».
خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه، روز یکشنبه اساساً منکر وجود حسن فیروزی در زندان‌های ایران شده و او را شخصیتی «ساخته و پرداخته رسانه‌های معاند» دانسته است. حکومت جمهوری اسلامی و رسانه‌های وابسته به آن از رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از ایران به عنوان «معاند» نام می‌برند.
بر اساس گزارش میزان، «تحقیقات ویژه‌ای» در رابطه با پرونده حسن فیروزی صورت گرفته است که نشان می‌دهد فردی به نام حسن فیروزی «با جرایم ذکر شده ... نه تنها حکم محکومیت و کیفرخواست و قرار طی ماه‌های گذشته، ندارد بلکه در هیچ کدام از زندان‌های ایران در بازداشت یا گذران دوران محکومیت نیست».
انتشار این تکذیبیه پس از آن صورت می‌گیرد که منابع و فعالان حقوق بشر گزارش داده‌اند که حسن فیروزی، از معترضان بازداشت شده در شهر ری، از روز ۳۰ دی به دلیل شکنجه‌های شدید، خونریزی و عدم دسترسی به درمان، به اغما رفته است.
هم‌زمان در شبکه‌های اجتماعی نیز تصاویری از چهره فردی که گفته می‌شد حسن فیروزی است منتشر شد در حالی‌که آثار شکنجه و ضرب و جرح بر آن مشهود است.
حسن فیروزی، ۳۴ ساله اهل شهر ری تهران، و پس از بازداشت در جریان اعتراضات طبق گزارش نهادهای حقوق بشری به شدت مورد شکنجه قرار گرفته و دادگاه انقلاب او را به اعدام محکوم کرده است.

راديو فردا