محکومیت جهانی اعدام کرمی و حسینی؛ ادامه اعتراضات در نجف‌آباد و دانشگاه تهران

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

حمله «مسلحانه» به یک کارمند دانشگاه علامه: رسانه‌های حکومتی ایران روز یکشنبه از «سوءقصد» به یک کارمند دانشگاه علامه خبر دادند. بر اساس گزارشی که تسنیم، خبرگزاری نزدیک به سپاه، منتشر کرده است یک کارمند بخش آموزش دانشگاه علامه صبح امروز پیش از آن‌که سوار سرویس محل کار خود شود، «با شلیک ۲ گلوله» هدف سوءقصد قرار گرفت.این گزارش به نقل از روابط عمومی دانشگاه علامه افزوده که فرد مضروب از ناحیه سر هدف اصابت گلوله قرار گرفته و در پی عمل جراحی هم‌اکنون در بخش مراقبت‌های ویژه یکی از بیمارستان‌های تهران بستری است.

تسنیم با اشاره به این‌که ضارب «هنوز شناسایی نشده است» مدعی شد کارمند مزبور پیشتر در شهریور ماه امسال هم هدف «سوءقصد» قرار گرفته و به قلب او شلیک شده بود اما از آن سانحه جان سالم به در برد.
این رسانه جزییات بیشتری در این‌باره منتشر نکرده است و مشخص نیست چرا یک کارمند بخش آموزش دانشگاه باید ظرف چهار ماه به این شکل «هدف سوءقصد» قرار بگیرد.
خبرگزاری ایسنا نیز اعلام کرده است که «ضاربان» در سوءقصد پیشین هنوز شناسایی نشده‌اند و انگیزه آن‌ها همچنان «نامشخص است».

شکستن تابلوی یادبود کشته‌شدگان پرواز اوکراینی در دانشگاه تهران
شوراهای صنفی دانشجویان کشور خبر می‌دهد که بخش حراست دانشگاه تهران در پردیس هنرهای زیبا با ضرب و شتم و فحاشی به دانشجویان حمله کرده است و گفته می‌شود طی این درگیری یکی از دانشجویان توسط حراست ربوده شده است و دانشجویان فریاد «بی‌شرف بی‌شرف» سر داده‌اند.
به نوشته این شورا، همچنین افراد حراست، تابلوی یادبود کشته‌شدگان پرواز اوکراینی را «با توهین و لگد شکسته‌اند.»
چند معترض، شامگاه ۱۷ دی پارچه‌نوشته‌ای حاوی نام‌های معترضان اعدام‌شده و جمله «موذن اذان نگو» را بر روی درِ یک پایگاه بسیج در منطقه ۱۷ تهران نصب کردند.
اشاره این معترضان به نحوه اجرای حکم اعدام در جمهوری اسلامی است که مطابق با قوانین اسلام پس از گفته‌شدن اذان صبح انجام می‌شود.
بامداد ۱۷ دی دو معترض دیگر به نام‌های محمدمهدی کرمی و محمد حسینی اعدام شدند. پیشتر محسن شکاری و حمیدرضا رهنورد دو بازداشت‌شده دیگری بودند که حکم اعدام آن‌ها در ماه آذر اجرا شد.
سایت خبری «هه‌نگاو» از «ربایش» یک دختر ۱۸ ساله بوکانی از خانه‌اش،‌ توسط نیروهای حکومتی خبر داد.
این سایت، هویت این دختر را «روژان کاظمی» عنوان و اعلام کرد که ماموران حکومتی، روز ۲۹ آذر با «تعرض» به خانه، این شهروند را در حالی که پدر و مادرش در خانه‌ نبوده‌اند، ربوده و به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند. درباره این که بازداشت خانم کاظمی از سوی چه نهادی و با چه اتهامی صورت گرفته و وضعیت او در روزهای گذشته اطلاعاتی به‌دست نیامده است.
دانشجویان دانشکده هنرِ دانشگاه سوره، روز یک‌شنبه با برپایی یک تجمع اعتراضی، خواستار آزادی دانشجویان بازداشت‌شده این دانشگاه شدند.

انتقال کامفیروزی و نیلی به زندان فشافویه
در پی انتشار خبر انتقال محمدعلی کامفیروزی و مصطفی نیلی، وکلای دادگستری، از زندان اوین به زندان بزرگ تهران در فشافویه، علی مجتهدزاده از احتمال انگیزه «تنبیه» برای آنان خبر داد.
آقای مجتهدزاده، وکیل، نوشت: «اگر اعزام مصطفی نیلی و محمدعلی کامفیروزی به فشافویه به قصد تنبیه عزیزان‌مان باشد که باز هم اشتباه کرده‌اید چراکه اینان عمرشان را وقف خدمت به خلق کرده و قطعاً در آن‌جا بیشتر دستگیر مظلومان و منشأ آثار خیر خواهند بود.»
محمدعلی کامفیروزی وکالت پرونده‌های برخی دانشجویان، روزنامه‌نگاران و بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری ایران را بر عهده داشت که روز ۲۴ آذر پس از مراجعه به دادسرای اوین برای پیگیری پرونده‌های تحت وکالت خود، بازداشت شد.
مصطفی نیلی هم ۱۶ آبان برای انجام امور حقوقی مربوط حوادث سیستان و بلوچستان عازم این استان بود که در فرودگاه مهرآباد بازداشت شد و هفته گذشته اعلام شد حکم چهار سال زندان مصطفی نیلی او در پرونده موسوم به «دادخواهان سلامت» به مرحله اجرا درآمده است.
«کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان» در ایران می‌گوید که شمار وکلای بازداشت‌شده از زمان آغاز اعتراضات «زن زندگی آزادی» به ۴۳ نفر رسیده است.
احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگویی به نمایندگان مجلس شورای اسلامی هشدار داد: «کاری نکنید فقرا بریزند کاسه کوزه همه را جمع کنند».
او با اشاره به وضعیت وخیم اقتصادی در ایران و گران شدن کالاهای اساسی و خوراکی مردم، گفت که قیام اقشار کم‌درآمد علیه جمهوری اسلامی را «دور» نمی‌بیند.
آقای توکلی همچنین درباره مخالفت برخی نمایندگان با طرح اخذ مالیات از عایدی سرمایه تاکید کرد که نمایندگان این طرح را نخوانده‌اند و «نادانی» به امری «سیستماتیک» در مجلس شورای اسلامی درآمده است.
دریا صفایی، نماینده ایرانی‌تبار پارلمان بلژیک در توئیتی ضمن انتشار ویدئویی از سخنرانی خود در تجمع ایرانیان، مقابل سفارت جمهوری اسلامی در بروکسل که از آن با عنوان «سفارت اشغالی ایران» نام برد، نوشت: «من اصلا این سفارت رو به رسمیت نمی‌شناسم. این سفارت ایران را نمایندگی نمی‌کند. اینها اشغالگران ایرانند.»
فرماندهی انتظامی تهران بزرگ می‌گوید ماموران ۱۳ نفر را به اتهام آنچه رهبری اعتراضات در آرامستان بهشت‌ زهرای تهران نامیده شده، بازداشت کرده است.
سازمان اطلاعات این نیرو روز شنبه، ۱۷ دی در اطلاعیه‌ای از این معترضان به عنوان «عده‌ای فریب‌خورده» نام برد که با «تحریک شبکه‌های معاند»، «فراخوان‌هایی را به بهانه حضور در مراسم چهلم» یکی از کشته‌شدگان اعتراضات در بهشت زهرا منتشر کرده بودند.
در این اطلاعیه، نام معترض کشته‌شده‌ای که مراسم چهلم او به گفته این سازمان تبدیل به «ناآرامی» شده، نیامده است، اما به نظر می‌رسد که فرد مورد نظر در این اطلاعیه، «حمیدرضا روحی» باشد.
دستگاه قضایی جمهوری اسلامی چهار نفر را در ارتباط با اعتصاب سراسری کامیونداران در نیمه آذرماه به یک تا ۱۰ سال زندان محکوم کرد.
مجتبی قهرمانی، رئیس کل دادگستری استان هرمزگان روز یکشنبه ۱۸ دی اتهام این افراد را «ایجاد ناامنی در جاده‎‌های جنوب کشور و تهدید رانندگان» اعلام کرد.

روزنامه‌نگاران در ایران از یک مورد دیگر «خودکشی پس از آزادی از زندان‌» خبر می‌دهند
شماری از روزنامه‌نگاران در ایران می‌گویند محسن جعفری‌راد پس از آزادی از زندان «خودکشی» کرده است.
محسن جعفری‌راد، ۳۶ ساله، روزنامه‌نگار، منتقد فیلم و سینما و مستندساز بود و خبر درگذشت او امروز منتشر شد.
هوشنگ گلمکانی‌ نویسنده و روزنامه‌نگار که با او همکار بوده در یادداشتی با عنوان «خودکشی پس از آزادی» در اینستاگرام خود نوشت:
«چند هفته پیش و در جریان ناآرامی‌های کرج هنگام رفتن به خانه‌اش دستگیر شد و وقتی که توانست پس از حدود دو هفته سرانجام هویت و حرفه‌اش را توضیح دهد و معلوم شد در تظاهرات حضور نداشته، آزاد شد، اما....»
این اولین بار نیست که پس از شروع اعتراض‌های کنونی، خبر می‌رسد معترض بازداشتی مدتی پس از آزادی موقت از زندان، «خودکشی» کرده است.

منتقدان این موارد را «مرگ‌های مشکوک» می‌دانند.
هشدار: اگر به خودکشی فکر می‌کنید در ایران با اورژانس اجتماعی با شماره ۱۲۳، در افغانستان با شماره۱۱۹، در بریتانیا با خیریه سماریتن با شماره ۱۱۶۱۲۳ و در آمریکا و کانادا با شماره ۹۱۱ تماس بگیرید.
واکنش شدید مهدی طارمی به اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی: «بسه دیگه تمومش کنید»
مهدی طارمی، مهاجم تیم ملی فوتبال ایران و پورتو پرتغال، در واکنشی شدید به اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی دو معترضی که دیروز اعدام شدند، در توییتی نوشته: « با طناب دار، عدالت برقرار نمیشه.اینهمه اختلاسگر و جنایتکار داریم تو زندان که دادگاهشون چند سال طول می‌کشه. اما این جوانان مظلوم چون از خانواده‌های ضعیف هستن و دستشون به جایی بند نیست،بشمار سه اعدام می‌کنین؟»
او همچنین گفته: «بسه دیگه تمومش کنین. کدوم جامعه با هر روز خونریزی و اعدام به آرامش می‌رسه؟»
شمار زیادی از سیاستمداران و چهره‌های فرهنگی و هنری داخل و خارج به اعدام این دو معترض واکنش نشان داده و از دولت جمهوری اسلامی خواسته اند تا هر چه سریع تر به اعدام ها پایان دهد.

شروع اعتصاب در کردستان؛ انکار لباس‌شخصی‌ها در سرکوب مردم
وزیر کشور وجود لباس شخصی‌ها در سرکوب مردم را انکار کرد. بازاریان در سنندج، سقز و بوکان هم‌زمان با سومین سالگرد حمله موشکی سپاه به هواپیمای اوکراینی اعتصاب کردند. دختر شارمهد از محاکمه قریب‌الوقوع پدرش خبر داد.
احمد وحیدی وزیر کشور روز یکشنبه ۱۸ دی وجود لباس‌شخصی‌ها در سرکوب معترضان را انکار کرد و گفته است پدیده‌ای به نام لباس شخصی وجود ندارد و این مسائل بیشتر "هیاهو و جوسازی" است.
بیشتر بخوانید: ادامه اعتراضات به اعدام دو جوان در آستانه تظاهرات جهانی ۱۸ دی
وزیر کشور در حالی این سخنان را بیان می‌کند که در شبکه‌های اجتماعی خشونت و سرکوب نیروهای لباس شخصی علیه معترضان مستند شده و انکار آن غیرممکن است و تصاویر این اشخاص در برخی از این ویدیوها به وضوح مشاهده می‌شود.
وحیدی اما گفته است فراجا، سپاه و بسیج با لباس‌های شناخته شده حضور داشتند و ماموران اطلاعاتی در همه جا موظف هستند با لباس خاص خودشان باشند و اسمش لباس شخصی نیست.

شروع اعتصابات در کردستان هم‌زمان با تظاهرات جهانی ۱۸ دی
سازمان حقوق بشری "هه‌نگاو" روز یکشنبه ۱۸ دی از اعتصاب بازار و کسبه در شهرهای کردستان از جمله سنندج، بوکان و سقز خبر داد.
این اعتصابات هم‌زمان با سومین سالگرد حمله موشکی سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی و جان‌باختن ۱۷۶ سرنشین آن انجام می‌گیرد.

انتقاد قالیباف از چاپ کاریکاتورهای خامنه‌ای
محمباقر قالیباف رئیس مجلس روز یکشنبه ۱۸ دی در نطق پیش از دستور خود کاریکاتورهای منتشر شده در نشریه طنز شارلی ابدو را "اهانت" به علی خامنه‌ای خواند و آن را "منطق و نشانه عصبانیت جبهه غرب از شکست پروژه اغتشاشات ۱۴۰۱" دانست.
قالیباف گفت وزارت خارجه ایران به اقدامات متقابل خود نسبت به دولت فرانسه باید ادامه دهد "تا به نمادها و باورهای ملی مردم ایران توهین نکنند".
پیش از این حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران تهدید کرده بود چاپ این کاریکاتورها "با پاسخ قاطع و موثر" جمهوری اسلامی مواجه خواهد شد.
بیشتر بخوانید: شعارهای شبانه‌ و محکومیت فراگیر اعدام دو معترض دیگر
خشم مقامات جمهوری اسلامی به این دلیل است که مجله فکاهی شارلی ابدو کارزار کاریکاتوری با عنوان "ملاها را بندازید بیرون" به راه انداخته و خطاب به هنرمندان کاریکاتوریست گفته است "کاریکاتوریست‌ها بایستی با مسخره‌کردن خامنه‌ای و انداختن این رهبر دینی ارتجاعی" به "زباله دان تاریخ" از جنبش مردمی ایران حمایت کنند.

دختر شارمهد: آخرین دادگاه پدرم روز سه‌شنبه ۱۰ ژانویه است
غزاله شارمهد در حساب کاربری خود در توییتر به نقل از دردی‌زاده "وکیل تسخیری رژیم اسلامی" خبر داده است "آخرین محاکمه نمایشی" پدرش جمشید شارمهد روز سه‌شنبه ۱۰ ژانویه برگزار می‌شود.
وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی مرداد ۹۹ با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که جمشید شارمهد، مسئول گروه "تندر" را "در عملیاتی پیچیده" بازداشت کرده است.
دختر آقای جمشید شارمهد ولی بعدا خبر داد که پدرش در دبی ربوده و به ایران برده شده است.
جمشید شارمهد ۶۷ سال دارد و پیش از مهاجرت به ایالات متحده و سکونت در کالیفرنیا، در آلمان زندگی می‌کرده است.
غزاله شارمهد هشدار داده است پدرش متهم به "افساد فی‌الارض" است که می‌تواند منجر به حکم اعدام شود.

رادیو فردا