اعلامیه حزب حکمتیست: آغاز اعتصاب و اجتماع کارگران نفت

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

امروز شنبه ۲۶ آذر ماه ۱۴۰۱، کارگران و کارکنان رسمی نفت و گاز در بخشهای اداری و عملیاتی و حفاری و اسکله های خشکی و آبی در پارس حنوبی و عسلویه، اهواز، گچساران، خارک، تنگ بیجار و ماهشهر دست به اعتصاب و تجمع زدند. پارس جنوبی محل تجمع مرکزی تعیین شده بود که بزرگترین اجتماع در این محل بوده است. فراخوان اعتصاب توسط «شورای هماهنگی و همبستگی کارگران رسمی نفت» از روزهای پیش بدنبال رای گیری میان کارگران صادر شده بود.

خواست مرکزی کارگران رسمی صنعت نفت اجرای ماده ۱۰ یعنی بندهای معیشتی قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت است که ده سال پیش تصویب شده اما دولتها و وزارت نفت از اجرای آن سر باز میزند. فراتر اینکه دولت ساختار صنعت نفت را بهم زده است و بخشی زیادی از کارگران صنایع نفت تحت مدیریت شرکتهای پیمانی کار می کنند و چهارچوبهای حقوقی و قراردادی و بیمه آنها مشمول حداقل دستمزدها و سازمان تامین اجتماعی است. در صورتی که جدول حقوقی و نحوه افزایش حقوق و بازنشستگی کارگران رسمی نفت تحت قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت است. در همین سطح وزارت نفت نیز بین کارکنان اداری و ستادی و کارکنان مناطق عملیاتی تبعیض قائل میشوند و میزان مالیات بر حقوق و ضریب های افزایش حقوق را تغییر داده اند و آیتم های دیگر مزدی مانند سختی کار در مناطق عملیاتی را عملاْ نمیدهند.
بعد از یک دنیا نامه نگاری و چرخیدن در کریدورها و وعده گرفتن و عمل نکردن، نهایتا در ۱۲ شهریور سال جاری بخشی از کارگران رسمی جلوی وزارت نفت در تهران تجمع کردند که با حمله وحشیانه مامورین و ضرب و شتم و دستگیری ده ها کارگر از اجتماع آنان ممانعت کردند. اعتراضات کارگران رسمی در سال جاری و در اواسط آبان ماه با اعتصاب غذای نمادین شروع شد. فراخوان ۲۶ آذر ادامه این اعتراضات است که با استقبال خوب امروز کارگران در بخشهای ستادی و عملیاتی روبرو شده است.
حزب کمونیست کارگری ایران- حکمتیست به اعتصاب و اعتراض کارگران نفت درود میفرستد. نفس این اعتصاب در فضای سیاسی کنونی یک دلگرمی قوی برای جنبش انقلابی است. دعوت ما از کارگران پالایشگاه ها در تهران و آبادن و کرمانشاه و مناطق دیگر اینست که به اعتصاب بپیوندند و به طرق مختلف از همکاران اعتصابی حمایت کنند. در صورت تعرض حکومت به اعتصاب و تجمع پارس جنوبی اقدام به اعتصابات زنجیره ای کنید. ما از کارگران پیمانی و ارکان ثالث میخواهیم در این فرصت به همکاران رسمی بپیوندند و از خواستهای آنها حمایت کنند. ایجاد اتحاد قویتر بین کارگران رسمی و پیمانی مهمتر از خود اعتصاب است. حزب ار کارگران و مردم آزادیخواه در سراسر کشور میخواهد که از اعتصاب نفتگران برای رفاه و افزایش حقوق و حق تجمع و تشکل مستقل حمایت کنند.

مرگ بر جمهوری اسلامی
آزادیُ برابری، حکومت کارگری
حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست
۲۶ آذر ۱۴۰۱- ۱۷ دسامبر ۲۰۲۲