هشدار عفو بین‌الملل نسبت به خطر اعدام دست‌کم ۲۶ تن از معترضان

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

عفو بین‌الملل روز جمعه ۲۶ آذرماه در بیانیه‌ای هشدار داد که پس از «اعدام خودسرانه» محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد که در پی «دادگاه‌های نمایشی» انجام شد، اکنون دست‌کم ۲۶ تن از دیگر بازداشت شدگان اعتراضات سراسری در ایران اکنون در معرض خطر اعدام قرار دارند که از این تعداد، «حکم اعدام ۱۱ تن» صادر شده و ۱۵ تن دیگر با اتهامات مشابه «در انتظار یا تحت» محاکمه قرار دارند. در هشدار عفو بین‌الملل از محمد بروغنی، محمد قبادلو، سامان یاسین(صیدی) که در یک محاکمه گروهی در دادگاه انقلاب تهران محاکمه شدند، به عنوان سه تن معترضانی نام برده شده است که پس از صدور حکم اعدام از سوی دادگاه انقلاب اکنون در معرض خطر اعدام قرار دارند.

این سازمان همچنین هشدار داد که خطر اعدام «محمد مهدی کرمی، حمید قره‌حسنلو، محمد حسینی، حسین محمدی و فردی ناشناس» وجود دارد و افزود که آنها در محاکمه گروهی به «افساد فی الارض» متهم شدند و دادگاه انقلاب کرج آنها را به اعدام محکوم کرده است.
در این بیانیه اشاره شده است که این پنج معترض محکوم به اعدام در کرج همراه با ۱۱ تن دیگر به اتهام شرکت در اعتراضات روز دوازدهم آبان در جرین چهلم حدیث نجفی، بازداشت شدند و در مجموع ۱۶ تن به مشارکت در مرگ یک بسیجی به نام روح‌الله عجمیان متهم شده‌اند.
این سازمان همچنین نسبت به خطر اعدام منوچهر مهمان‌نواز هشدار داد که به اتهام پرتاب کوکتل مولوتوف به سوی بخشداری قرچک به «محاربه» از طریق «احتراق عمدی ابنیه به قصد مقابله با حکومت اسلامی» محکوم کرده است.

اعتراضات در ایران؛ چهلم سه تن از معترضان کشته‌شده در تهران، کرج و قرچک
چهلم علی روزبهانی در تهران، نیما نوری در کرج و حسام فردوسی در قرچک با وجود فشارها و ممنوعیت‌های اعمال شده از سوی نیروهای امنیتی، در حالی طی روز جمعه بیست و پنجم آذر برگزار شد که هر سه مراسم با سخنان خانواده‌ها، شعارهای مردم و همچنین برنامه‌های نمادین، به صحنه تداوم اعتراضات ضد حکومتی تبدیل شدند.
چهلم علی روزبهانی در قطعه ۲۲۲ بهشت زهرای تهران در حالی روز جمعه بیستم و پنجم آذر ماه برگزار شد که جمعی از مردم با وجود فضای به شدت امنیتی خود را به مزار این معترض کشته شده رساندند.
علی روزبهانی معترض جوان همزمان با چهلم مهسا امینی در روز چهارم آبان ماه در اعتراضات تهران مورد اصابت گلوله نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی قرار گرفت و یک هفته بعد در اثر جراحت ناشی از گلوله در بیماران جان خود را از دست داد.
در چهلم علی روزبهانی که روز جمعه بر مزار او در بهشت زهرا برگزار شد جمعی از معترضان شعارهایی علیه جمهوری اسلامی و همچنین شعار «قسم به سربداران، علی، محسن و یاران» و «هر یه نفر کشته شه، هزار نفر پشته شه» سردادند.

برگزاری چهلم سه تن از معترضان کشته‌شده در تهران، کرج و قرچک
مزار نیما نوری از کشته شدگان اعتراضات سراسری در «بهشت علی» ماهدشت کرج نیز روز جمعه بیست و پنجم آذر شاهد برگزاری چهلم این نوجوان ۱۸ ساله بود.
نیما نوری روز دوازدهم آبان ماه برای شرکت در چهلم حدیث نجفی راهی آرامستان بهشت سکینه کرج شد اما نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی که مسیرهای منتهی به این آرامستان را بسته بودند اقدام به شلیک گلوله به سوی مردم کردند و این نوجوان ۱۸ ساله نیز با اصابت دو گلوله کشته شد.
مادر و پدر نیما نوری در مراسم چهلم او در اقدامی نمادین دو کبوتر را بر سر مزارش با زاری و ضجه به یاد تک فرزندشان آزاد کردند.
جمعی از مردم نیز با وجود فضای به شدت امنیتی و استقرار نیروهای امنیتی در اطراف «بهشت علی» خود را برای شرکت در مراسم چهلم نیما نوری به این آرامستان رسانده بودند.
مزار حسام فردوسی در امامزاده ابراهیم قرچک ورامین نیز روز جمعه بیست و پنجم آذر شاهد حضور جمعی از مردم و برگزاری چهلم این جوان معترض بود.
حسام (محمدرضا) فردوسی جوان ۲۴ ساله ساکن قرچک ورامین در جریان اعتراضات سراسری روز سیزدهم آبان ماه نزدیکی مسجد جامع قرچک و در حضور ده‌ها نیروی انتظامی و یگان ویژه در حالی که شعارهایی علیه جمهوری اسلامی سر می‌داد، اقدام به خودسوزی کرد.
نیروهای امنیتی بنابر ویدیوهایی که منتشر شده است پس از خاموش کردن آتش، به جای انتقال حسام فردوسی به بیمارستان، ابتدا او را مورد ضرب و جرح قرار دادند. او روز هفدهم آبان ماه در اثر جراحات جان خود را از دست داد.
حسام فردوسی از ابتدای اعتراض‌های سراسری از این این اعتراض‌ها حمایت کرده بود . در روزهای پیش از اقدام خودسوزی در میان نیروهای امنیتی قرچک، در صفحه اینستاگرام خود به طور مداوم پست‌های در حمایت از این اعتراضات منتشر کرده بود. خانواده حسام فردوسی نیز در چهلم چند کبوتر را به یاد این جوان کشته شده در اعتراضات آزاد کردند.

تهدید خزاعی علیه سینماگران معترض: این‌جا هنوز جمهوری اسلامی است
رئیس سازمان سینمایی ایران شامگاه جمعه در واکنش به سینماگرانی که از اعتراضات مردمی اخیر حمایت کرده‌اند، آن‌ها را به «برخورد قضایی» تهدید کرد و نیز هشدار داد که به فیلم «بدون حجاب اجباری» مجوز اکران نخواهد داد.
محمد خزاعی که در مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت سخن می‌گفت، خطاب به سینماگران منتقد حکومت اظهار داشت: «نمی‌شود در خیابان سینما یک‌طرفه رفت. نمی‌شود شما هر چه می‌خواهید بگویید و دستگاه قضا برخوردی نکند. باید به سینماگر بگوییم تریبون سیاسی نباشید.»
رئیس سازمان سینمایی ایران، در عین حال، تاکید کرد تا زمانی که او در این منصب فعالیت دارد، به هیچ فیلمی که زنان بازیگر در آن بدون حجاب اجباری بازی کرده‌اند، «مجوز اکران نخواهد داد و نمی‌گذارد که سینمای ایران به سال‌های قبل از انقلاب ۵۷ بازگردد».
از آغاز اعتراضات کنونی در ایران که ابتدا واکنشی به جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد نیروی انتظامی بود، ده‌ها سینماگر ایرانی حمایت خود را از معترضان اعلام کرده‌اند.
ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، نشان می‌دهد انتظامات مسجد مکی در شهر زاهدان روز جمعه ۲۵ آذر ماه در جریان اعتراضات دوباره‌ای که در این مسجد و نواحی اطراف آن شکل گرفت، با تشکیل سپر انسانی مانع هجوم نیروهای امنیتی به معترضان شدند.
مسجد مکی که مولوی عبدالحمید امام جمعه آن است، یکی از کانون‌های اعتراضات ماه‌های اخیر در شهر زاهدان بوده است. هجوم نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به معترضانی که روز جمعه هشتم مهر ماه در این مسجد گردآمده بودند بیش از ۹۰ کشته بر جای گذاشت. از آن رویداد به عنوان «جمعه خونین زاهدان» نام برده می‌شود.
خانواده و نزدیکان نیما نوری در چهلمین روز کشته شدن او در جریان اعتراضات مردمی ایران روز جمعه ۲۵ آذر بر مزار او گردآمدند.
نیما نوری متولد فروردین ۱۳۸۳ در اعتراضاتی که به مناسبت چهلم حدیث نجفی در اطراف آرامستان بهشت سکینه کرج شکل گرفت با شلیک نیروهای امنیتی کشته شد. او به هنگام مرگ تنها ۱۸ سال و ۶ ماه سن داشت.

انتشار تصاویری از گلوله‌های ساچمه‌ای در سر و بدن معترض ۱۵ ساله
روزنامه اعتماد روز جمعه ۲۵ آذر تصاویری منتشر کرد که صحت گزارش پیشین این روزنامه درباره شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای به امیرحسین رحیمی، معترض ۱۵ ساله، را تایید می‌کند.
این روزنامه اصلاح‌طلب چاپ تهران، روز چهارشنبه گزارشی از سخنان مادر امیرحسین رحیمی منتشر کرد مبنی‌بر این‌که فرزند نوجوان او دو ماه است که در بازداشت به‌سر می‌برد در حالی که در سر و گردن و سینه او گلوله‌های ساچمه‌ای است.
مادر این معترض نوجوان همچنین گفته بود که توان تامین وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی را ندارد و وکیل تسخیری نیز با آن‌ها به تندی رفتار می‌کند.
به دنبال انتشار این گزارش، قاضی دادگاه روز پنجشنبه دستور به آزادی «موقت» امیرحسین رحیمی با فیش حقوقی مادرش داد.
با وجود این، شماری از حساب‌های کاربری حامی جمهوری اسلامی با اشاره به تصویر امیرحسین پس از آزادی، صحت گزارش روزنامه اعتماد درباره شلیک گلوله ساچمه‌ای به او را زیر سوال بردند.
این روزنامه اما در واکنش به این ادعاها، در توییتی حاوی هشدار «آزاردهنده»، تصاویری از جراحی امیرحسین رحیمی پس از آزادی و عکس‌هایی را که از جمجمه او گرفته شده است، منتشر کرد که نشان از وجود ساچمه در سر و بدن این معترض نوجوان دارد.
پیش از این، گزارش‌های بسیاری درباره نقص عضو شمار قابل توجهی از معترضان در پی شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای نیروهای امنیتی منتشر شده بود؛ صدها متخصص چشم نیز در دو نامه سرگشاده جداگانه شهادت دادند شمار زیادی از معترضان به خاطر اصابت گلوله‌های ساچمه‌ای و پینت‌بال به چشم‌شان به مراکز درمانی مراجعه کرده و تعداد زیادی از این مجروحان، بینایی یک یا دو چشم خود را از دست داده‌اند.
روزنامه گاردین نیز روز ۱۷ آذرماه به نقل از کادر درمان در چند بیمارستان‌ ایران گزارش داد که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در جریان سرکوب اعتراضات ضدحکومتی، با شلیک گلوله، صورت، سینه و اندام تناسلی زنان معترض را هدف قرار می‌دهند.
برادر علی روزبهانی از کشته‌شدگان اعتراضات سراسری در مراسم چهلم او و بر سر مزارش گفت:«کسی که با سنگ جلوی تفنگ می‌ایستد، دلش به هشتاد میلیون مردم ایران گرم است.»
محمد روزبهانی در ادامه گفت: «ما از تیر و تفنگ‌تان نمی‌ترسیم. فرق ندارد چه در تهران بکشید، چه کردستان، چه خوزستان و چه زاهدان.»
علی روزبهانی، چهارم آبان در پی شلیک ماموران حکومتی در تهران کشته شد. خانواده او برای تحویل گرفتن پیکرش تحت فشار قرار دارند.