واکنش‌های تند جهانی به اعدام دومین معترض

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

برخی محله‌های تهران از جمله هفت حوض نارمک، ستارخان و شهرک چیتگر صحنه تجمعات اعتراضی در واکنش به اعدام مجیدرضا رهنورد بودند. تصویری از یک ایستگاه مترو همرسانی شده که پلاکادی را با این مضمون در دست یک دختر بدون روسری نشان می‌دهد: «بیدار شوید تا بی‌دار شویم»در ویدئویی از مشهد این شعار به گوش می‌خورد: «آهای آهای نشسته‌ها، جوون بعدی از شماست»در فیلمی دیگر از همین شهر مردم فریاد می‌کشند: «ایران شده فلسطین، مردم چرا نشستین»حساب کاربری ۱۵۰۰ تصویر، فیلمی را از زنی در مشهد منتشر کرده که طناب داری بر گردن دارد و وسط خیابان ایستاده است.

از مزار مجیدرضا رهنورد فیلمی بازنشر شده که یکی از عزاداران می‌گوید، «خامنه‌ای قاتله... وقتی جوون ۲۳ ساله‌مون اینجاست آدم دیگه از چی بترسه؟»

جیک سالیوان با خانواده بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر ایران دیدار کرد
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز دوشنبه ۲۱ آذر اعلام کرد که با اعضای خانواده دو تن از معترضان بازداشت‌شده در ایران دیدار کرده و دیدار با سومین خانواده نیز به زودی انجام می‌گیرد.
این مقام دولت ایالات متحده توضیح بیشتری درباره این ملاقات‌ها نداد و کاخ سفید نیز اعلام نکرده که آقای سالیوان با خانواده‌های کدام یک از بازداشت‌شدگان دیدار کرده است.
جیک سالیوان به دنبال اعدام محسن شکاری، یکی از معترضان ایرانی، با انتشار توییتی ضمن ابراز همدردی با خانواده او تاکید کرده بود که «ما رژیم ایران را برای خشونت وحشیانه‌ای که علیه مردم خود روا می‌دارد، پاسخگو می‌کنیم».
آمریکا طی سه ماه گذشته، پنج دور تحریم علیه عاملان سرکوب، بازداشت و شکنجه معترضان در ایران اعمال کرده است.تحمعات اعتراضی در تهران و مشهد

جان باختن شهریار عادلی، معترض کرد بر اثر شکنجه
شبکه حقوق بشر کردستان از کشته شدن شهریار عادلی، معترض ۲۷ ساله کرد بر اثر شکنجه‌های اداره اطلاعات سردشت خبر داده و نوشته که این شهروند پس از آن که با قرار وثیقه به طور موقت آزاد شد، در بیمارستان جان باخت.
همین منبع از زمین‌گیر شدن یک نوجوان ۱۷ ساله بر اثر جراحت‌های ناشی از شلیک گلوله ساچمه‌ای در جریان اتراضات کامیاران خبر داد. طبق این گزارش مبین فیضی که پس از اصابت گلوله به سرش در ۲۴ آبان به شدت مصدوم شده بود، پس از دو عمل جراحی از مرگ نجات یافته اما یک دست و پایش توان حرکت ندارند.

قفل زدن به در سفارت جمهوری اسلامی در برلین
دوشنبه ۲۱ آذر، پایتخت‌های اتریش و آلمان صحنه تجمعات اعتراضی و ابراز انزجار به اعدام دومین بازداشتی اعتراضات سراسری ایران بودند.
در برلین گروه های مختلفی از فعالان سیاسی از ساعت سه بعدازظهر تا شب جلوی سفارت جمهوری اسلامی جمع شدند. چند تن از معترضان در همراهی با فراخوان اخراج سفرای ایرانی، به در ساختمان سفارت قفل زدند.
گروه "فمینستا" که از دو ماه قبل جلوی دفتر مرکزی حزب سبز‌ها در برلین تحصن کرده، یک ساعت صدای شعار و تیراندازی پخش کرد که باعث شد این حزب با پلیس تماس بگیرد. آنها گفته‌اند اگر این صدا ناخوشایند است، باید سفیر اخراج شود.

ضیاء صدر و نیک یوسفی به قید وثیقه از زندان آزاد شدند
ضیا صدر، از بنیانگذاران انجمن بلاکچین ایران، و نیک یوسفی، عکاس، فیلمساز و تدوینگر که در جریان اعتراضات اخیر بازداشت شده بودند، شامگاه دوشنبه به قید وثیقه از زندان اوین آزاد شدند.
امید علوی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن بلاک چین ایران، در صفحه توئیتر خود خبر آزادی ضیا صدر را تأیید کرد.
آقای صدر ۸۰ روز قبل در میدان ولیعصر تهران بازداشت شد. طبق اعلام قوه قضاییه، او که ابتدا در زندان بزرگ تهران، فشافویه، در بند بود و بعد به اوین منتقل شد قرار است روز ۲۸ آذر محاکمه شود.
نیک یوسفی که موزیک ویدئویی با موضوع اعتراضات مردمی ایران ساخته است، روز ۲۴ مهر در خانه یکی از دوستانش توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.
یکی از ویدئوهای نیک یوسفی با عنوان «زن،‌‌ زندگی،‌ آزادی» که بر اساس یک لالایی ساخته شده است، در فضای مجازی بسیار مورد توجه قرار گرفته.
نامه جمعی از زندانیان سیاسی زن از اوین: اعدام را متوقف کنید
جمعی از زندانیان سیاسی زن در زندان اوین با انتشار نامه‌ای در مخالفت با صدور و اجرای حکم اعدام برای بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر، از تحصن خود در دفتر افسرنگهبانی بند زنان اوین در همراهی با معترضان خبر دادند.
امضاکنندگان این نامه از مردم خواسته‌اند تا آن‌ها نیز با اقدام‌های مشابه مانع از اجرای احکام اعدام برای سایر بازداشت‌شدگان اعتراضات و سرکوب بیشتر معترضان شوند.
در این نامه که روز دوشنبه در پایگاه خبری «هرانا» منتشر شد، آمده است: «برای پاره کردن ریسمان دور گلوی جوانان‌مان و برای درهم شکستن چوبه‌های برافراشته مرگ به پاخیزیم. راه دیگری وجود ندارد! این‌بار خیابان‌های شهر را با فریاد "اعدام را متوقف کنید" تسخیر کنیم و اعتصابات را با قدرت و فراگیری بیشتر ادامه دهیم».
این ۱۸ زندانی سیاسی زن، در ادامه اعدام محسن شکاری به عنوان یک معترض خیابانی را «جنایتی آشکار» دانسته و بر همبستگی مردم برای نجات جان بازداشت‌شدگان و توقف آن‌چه که «چرخه قتل حکومتی» خوانده‌اند، تاکید کردند.
نرگس محمدی، بهاره هدایت، فرنگیس مظلوم، صبا کردافشاری، سپیده قلیان، فریبا اسدی، الناز اسلامی، گلرخ ایرایی، نسرین جوادی، زهره داوری، زهره زیوری، زهره سرو، زهرا صفایی، گلاره عباسی، مرضیه فارسی، عسل محمدی، پرستو معینی و پوران ناظمی از جمله امضاکنندگان این نامه هستند.

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، روز دوشنبه به اعدام دو معترض در ایران واکنش نشان داد و از حکومت جمهوری اسلامی خواست تا «واقعیت‌ها را ببیند و فریاد مردم را بشنود».
اسامی ۲۰ مقام و یک نهاد تحریمی جمهوری اسلامی در لیست سیاه اتحادیه اروپا
در پی اعدام دو جوان بازداشت شده در اعتراضات سه ماه اخیر ایران با حکم دادگاه‌های انقلاب اسلامی، اتحادیه اروپا روز دوشنبه بسته تحریمی جدیدی علیه جمهوری اسلامی تصویب کرد که شامل ۲۰ شخص حقیقی و یک نهاد جمهوری اسلامی است.
این افراد که نام‌شان در زیر آمده به‌دلیل «نقض فاحش حقوق بشر» به لیست سیاه تحریم‌ها افزوده شدند:
- پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما

- علی رضوانی و آمنه‌سادات ذبیح‌پور، بازجو-خبرنگار

- احمد خاتمی، امام جمعه تهران

- سید مجید میراحمدی، معاون وزیر کشور

- عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی

- محسن برمهانی، معاون سازمان صداوسیما

- مرتضی جوکار، معاون فرمانده نیروی انتظامی سیستان و بلوچستان

- مجید سوری، معاون فرمانده سپاه لرستان

- محسن کریمی، فرمانده سپاه استان مرکزی

- علیرضا حیدرنیا، فرمانده سپاه استان البرز

- امان‌الله گرشاسبی، معاون فرمانده سپاه استان سیستان و بلوچستان

- بهمن ریحانی، معاون فرمانده سپاه استان کرمانشاه

- حبیب شهسواری، فرمانده سپاه استانی شهدا در آذربایجان غربی

- محمد عبدالله‌پور، فرمانده نیروی قدس در گیلان

- سیاوش مسلمی، فرمانده سپاه استانی کربلا در مازندران

- احمد ذوالقدر، فرمانده سپاه سیدالشهدا در استان تهران

- مرتضی کشکولی، فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل در لرستان

- عیسی بیات، فرمانده تیپ ۳۶۴ پیاده نصیرزاده ارتش در مهاباد

- محمدتقی اصانلو، فرمانده قرارگاه سپاه حمزه سیدالشهدا در شمال غربی ایران

- سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی نیز نهاد مورد تحریم اتحادیه اروپا است.

مرگ یک معترض اهل سردشت بر اثر «شکنجه شدید» در بازداشت
برخی منابع حقوق بشری ویژه مناطق کردنشین ایران از جمله هه‌نگاو و شبکه حقوق بشر کردستان می‌گویند که شهریار عادلی، ۲۷ ساله و اهل سردشت، بر اثر «شکنجه شدید جسمی» در بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهرستان جان باخته است.
بر اساس گزارش‌ها، این شهروند کُرد در روز اول آذر به دلیل شرکت در اعتراضات مردمی سردشت بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهرستان، از توابع آذربایجان غربی، منتقل شده بود.
گزارش‌ها حاکی است آقای عادلی در تاریخ ۱۲ آذر در حالی‌که به دلیل شکنجه در «وضعیتی وخیم» به سر می‌بُرد با قرار وثیقه آزاد شد و پس از انتقال به بیمارستان سردشت بر اثر شدت جراحات جان باخت.
به گفته منابع مطلع، ماموران امنیتی خانواده شهریار عادلی را تهدید کرده‌اند تا علت مرگ او را «ایست قلبی» اعلام کنند.
در تصویری که شبکه حقوق بشر کردستان از پیکر این شهروند منتشر کرده، آثار شکنجه شدید بر بدن او مشهود است. رادیو فردا به‌طور مستقل قادر به تایید تصویر منتشر شده نیست.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل در واکنش به اعدام دومین معترض: وحشت‌زده شده‌ایم
دفتر حقوق بشر سازمان ملل در واکنش به اعدام یک معترض دیگر در ایران اعلام کرد: «از ادامه اعدام معترضان و اعدام مجیدرضا رهنورد تنها سه هفته پس از بازداشت وحشت‌زده شدیم».
این نهاد سازمان ملل روز دوشنبه ضمن تقبیح مجازات اعدام در پیام توییتری خود تاکید کرد: «نگران جان سایر معترضان محکوم شده به اعدام هستیم. مجازات اعدام با حق حیات سازگار نیست».
به دنبال اعتراضات سراسری در ایران شورای حقوق بشر سازمان ملل در سی‌وپنجمین نشست ویژه خود در روز سوم آذر، به تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب جدید برای انجام تحقیقات در مورد گزارش‌های «نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران در رابطه با اعتراضاتی که پس از ۲۵ شهریور آغاز شد» رای مثبت داد.
وزارت خارجه جمهوری اسلامی این قطعنامه تصویب‌شده در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را رد و اعلام کرده است با کمیته‌ای که این شورا برای تحقیقات درباره سرکوب اعتراضات در ایران تشکیل خواهد داد، همکاری نخواهد کرد.