۲۱ آذر: اعتراضات به اعدام مجید رضا رهنورد و علیه اعدامها

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

خیزش های مردمی: اطلاعیه شماره ۲۰۵: همانگونه که قبلا گزارش کردیم بدنبال اعدام مجید رضا رهنورد جامعه بشدت به خشم آمده و به تلاطم افتاده است. امروز در مشهد در اعتراض به این اعدام و تهدید افراد بیشتری به مرگ توسط جانیان اسلامی، فراخوانهای متعددی به تجمعات اعتراضی داده شد. در این روز گروه هایی از مردم به آرامستان "بهشت رضای مشهد، قطعه ۶۶ که محل خاکسپاری مجید رضا است رفتند و یادش را گرامی داشتند. همچنین گروهی از مردم در مشهد به طرف منزل مجید رضا رهنورد حرکت کردند.

مسیرهای منتهی به خانه و محل کار مجید رضا رهنورد ترافیک سنگینی حاکم بود. همچنین در منطقه احمد آباد این شهر دانش آموزان یکی از مدارس به خیابان آمدند و شعار میدادند: "مجید رضا رو بردند، جنازه شو آوردند". شبانه نیز در مشهد محلات مختلف از جمله محله هفت تیر مردم به خیابان آمده و شعار اعتراضی سر دادند. در شیراز نیز دانش‌آموزان به خیابان آمدند و شعار میدادند: "مجیدرضا خوابیدی، ما همه بیدار شدیم". در تهران تجمعات اعتراضی در محلات مختلف از جمله هفت حوض و چیتگر شکل گرفت. در هفت حوض جمعیتی از مردم به خیابان آمدند و شعارهای ضد حکومتی سر دادند. در چیتگر مردم شعار میدادند: "خامنه ای قاتله حکومتش باطله "، "مرگ بر حکومت بچه کش". و در قم جونان بنربزرگ وزارت اطلاعات و در قشم بنر حکومت را آتش زدند. همینطور در یکی از دانشکده های دانشگاه بهشتی در حمایت از توحید شفی، پارسا شجاعی و علیه اعدام دستگیر شدگان، دانشجویان تجمع داشتند و علیه اعدام ها شعارهای ضد حکومتی سر دادند. دانشجویان نوشیروان صدای اعتراض خود را به اعدام مجید رضا رهنورد اعلام کردند و در دانشکده ادبیات دانشگاه علامه نیز دانشجویان شعار میدادند: "مجیدرضا رو بردن، جنازه شو آوردن"!. همچنین در دانشکده موسیقی هنرهای زیبا دانشجویان ترانه "دایه دایه وقت جنگه" را همخوانی کردند.
از سوی دیگر تشکلهای مختلف کارگری و نهادهای اجتماعی نظیر کانون صنفی معلمان کردستان (مریوان و سروآباد) و کانون صنفی معلمان ایران (تهران) طی بیانیه هایی اعدام معترضان را محکوم کرده اند. در بخشی از بیانیه کانون صنفی معلمان کردستان چنین آمده است: "با کمال تاسف اعدام ناعادلانه محسن شکاری جوان معترض تهرانی- در هفدهم آذرماه، در همین راستا (ارعاب) انجام گرفته است. به اعتقاد ما، در شرایط ملتهب کنونی تعیین زندان‌های طولانی، صدور حکم اعدام و اجرای سریع آن، تحت اتهامات محاربه و افساد فی‌الارض برای ناراضیان و معترضان، اقدامی خطرناک و انتقامی کورکورانه است و چنین احکامی فقط با هدف مرعوب ساختن مردم مظلوم ایران است. ما با همراهی مردم ایران، ضمن هشدار به حاکمیت، این اقدامات را محکوم می‌کنیم.". در خاتمه این معلمان از همه بخش های مختلف جامعه خواسته اند که از تمامی ظرفیت های خود برای مخالفت با صدور و اجرای احکام اعدام برای معترضین، استفاده کنند و صدای محکومان به اعدام و خانواده‌های آنان گردند. اعتصابات سراسری کارگران، معلمان، دانشجویان، کارمندان و کارکنان ادارات یک اقدام مهم علیه اعدام هاست. هم اکنون زمزمه های سر بلند کردن اعتصابات کارگری شنیده میشود. از جمله کارگران رسمی نفت برای روز ۲۶ آذر فراخوان تجمع سراسری بزرگی داده اند. همینطور خبر میرسد که کارگران معادن و پالایشگاههای کل ایران نیز در تدارک برپایی اعتصاب در روزهای سوم وچهارم و پنجم دی ماه هستند. بعلاوه اعتصابات رانندگان کامیون و کامیونداران ادامه دارد. زنده باد انقلاب زن، زندگی، آزادی.
نابود باد حکومت اسلامی!
حزب کمونیست کارگری ایران
۲۱ آذر ۱۴۰۱، ۱۲ دسامبر ۲۰۲۲

خیزش های مردمی: اطلاعیه شماره ۲۰۴
۲۱ آذر: خشم عمومی از اعدام مجیدرضا رهنورد یکی دیگر از معترضین
فراخوانهای اعتراضی علیه اعدام
صبح امروز بیست و یکم آذر یکی دیگر از معترضین بنام مجید رضا رهنورد ۲۳ ساله در مشهد در ملاء عام اعدام شد. این یک اعلان جنگ مستقیم حکومت جنایتکار اسلامی علیه مردم است. مجید رضا رهنورد تنها ۲۳ روز قبل بازداشت شده بود و بدون انیکه امکان تعیین وکیل و دفاع از خود را داشته باشد به اتهام قتل دو بسیجی فورا اعدام گردید. جنایتکاران جمهوری اسلامی مجید رضا رهنورد را به دار آویختند و ساعت هفت صبح به خانواده اش زنگ زدند و گفتند "بروید بهشت‌ رضا قطعه ۶۶ بچه‌ تون رو اعدام کردیم و خودمون خاکش کردیم".
ننگ و نفرت بر این حکومت جنایتکار و آدمکش. جان باختن مجید رضا رهنورد را به خانواده اش و به همگان تسلیت میگوییم. پاسخ این جانیان گسترش اعتراضات و اعتصابات و تظاهرات است. همه کارگران و معلمان و رانندگان و کارکنان ادارات باید در اعتراض به این جنایات دست به اعتصاب بزنند. جواب قاتلین عزیزان مردم را باید با خیزش همه جانبه در کف خیابان داد.
در پی اعدام مجیدرضا رهنورد گروه هایی از مردم بر مزار وی در آرامستان "بهشت رضا" در مشهد، گرد آمدند و با فریاد شعارهای اعتراضی خود یاد وی را گرامی داشتند.
خبر شوکه آور اعدام مجید رضا رهنورد و قبل از آن اعدام محسن شکاری جامعه را به خشم و تکان در آورده است. فراخوانها برای اعتراض به این جنایت و دد منشی حکومت و نجات جان دیگر بازداشت شدگان در زندانها به راه افتاده است. در مشهد دو فراخوان یکی برای تجمع در ساعت سه عصر امروزدر میدان فردوسی، بلوار خیام، بلوار احمدآباد و دیگری برای ساعت ۵ بعد از ظهر در حر عاملی ۳۲ داده شده است. شب گذشته نیز در مشهد جمعیتی از مردم با آمدن به خیابان‌ها شعار "نه به اعدام" سردادند. در اعتراض به اعدام مجید رضا رهنورد و محسن شکاری علاوه بر مشهد برای ساعت شش بعد از ظهر امروز فراخوانهایی به اعتراض سراسری در میادین اصلی تمام شهرها داده شده است. در این فراخوان ها چنین آمده است:" فراخوان به همه مردم ایران در سراسر کشور. امروز عصر همه میادین خیابانها .برای مجیدرضا رهنورد.برای محسن شکاری و برای بچه های دربند".
حزب کمونیست کارگری از این فراخوانها کاملا حمایت میکند و همه کارگران و معلمان و دانشجویان و کارکنان ادارات و همه مردم را به اعتصاب و اعتراض فرا میخواند.
خبر اعدام مجید رضا رهنورد در دنیا به سرتیتر رسانه های مهم جهانی تبدیل شده است. عفو بین الملل این اعدام را نیز همچون اعدام محسن شکاری بر اساس "محاکمات نمایشی و قلابی برای ارعاب معترضین" بیان کرد. مارگوت والستروم، وزیر امور خارجه سابق سوئد در توییتی خود نوشت: "باید این اقدام محکوم شود اما محکومیت برای این اقدام وحشیانه و شیطانی کافی نیست.". او گفت :" باید سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار گیرد، ممنوعیت سفر برای نیروهای حکومتی اعمال شود و دارایی‌های آن‌ها مسدود شود". او همچنین خواستار لغو ویزای نیروهای سرکوبگر ایرانی و خانواده هایشان در خارج کشور شد. بائربوک وزیر خارجه آلمان نیز پیش از نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا گفت: "این اعدام‌ها تلاشی آشکار برای ارعاب مردم است، نه بخاطر ارتکاب جنایت، بلکه فقط برای جلب نظر آنها به خیابان‌ها، فقط برای اینکه می‌خواهند در آزادی زندگی کنند". در اعتراض به اعدام محسن شکاری و احکام اعدام برای دیگر دستگیر شدگان همچنین هیجده نفر از زندانیان سیاسی زن در اوین تحت عنوان "اعدام باید متوقف شود" بیانیه ای دادند. در بخشی از این بیانیه چنین آمده است:" اعدام محسن شکاری به عنوان یک معترض خیابانی، جنایتی آشکار بود که جهان را به حیرت واداشت. به پاس عهد و پیمان در قلب‌های‌مان، به پاس دست‌های گرم در دست هم گذاشته‌مان، به پاس فریاد برخاسته از سینه‌های‌مان، به بغض نشکسته در گلوی‌مان، تنهای‌شان نگذاریم و برای نجات جان به‌پاخاستگان در بند و توقف چرخه‌ی قتل حکومتی به‌پا خیزیم. برای پاره کردن ریسمان دور گلوی جوانان‌مان و برای درهم شکستن چوبه‌های برافراشته مرگ به‌پا خیزیم.راه دیگری وجود ندارد!
این بار خیابان‌های شهر را با فریاد "اعدام را متوقف کنید" تسخیر کنیم و اعتصابات را با قدرت و فراگیری بیشتر ادامه دهیم. ما نیز در کنار شما، گرچه در زندان، همراهی خود را با "خیابان" که به حکم اسارت از آن محروم مانده‌ایم اعلام کرده و برای اعلام مخالفت خود با اعدام در دفتر افسر نگهبان بند زنان زندان اوین در ۲۱ آذرماه با خواندن سرود و سر دادن شعار تحصن می‌کنیم.". امضا کنندگان این بیانیه عبارتند از:۱- گلرخ ایرایی ٢- فریبا اسدی ٣- الناز اسلامی ۴- نسرین جوادی ۵- زهره داوری ۶- زهره زیوری ٧- زهره سرو ٨- زهرا صفایی ٩- گلاره عباسی ١٠- مرضیه فارسی ١١- سپیده قلیان ١٢- صبا کُردافشاری ۱۳- عسل محمدی١۴- نرگس محمدی ١۵- فرنگیس مظلوم ١۶- پرستو معینی ١٧- پوران ناظمی ١٨- بهاره هدایت
قبل از آن نیز ۱۳ زندانی سیاسی به اسامی رسول بداقی ، جعفر پناهی، مصطفی تاجزاده، محمد حبیبی، امیرسالار داوودی، حسین رزاق، محمد رسول اف، حسن سعیدی، رضا شهابی، علیرضا فرشی، سعید مدنی، مهدی محمودیان و اکبر نعیمی در بیانیه ای تحت عنوان" اعدام، نمایش استیصال و درماندگی شماست" انزجار خود را از قتل محسن شکاری اعلام داشته و خواستار توقف اعدامها شدند. امروز در تجمع اعتراضی دانشجویان دانشکده ادبیات دانشگاه علامه نیر دانشجویان با شعار مجید رضا را بردند، جنازشو آوردند خشم و اعتراض خود را فریاد زدند.دیگر شعارهای اعتراضی این دانشجویان عبارت بودند از:" سلام به سربه‌داران، نوید محسن و یاران!"، " فقر و فساد و بیداد، ننگ بر این استبداد!"، " با تعلیق و کمیته، این صدا قطع نمیشه!"، " دانشگاه امنیتی، نمیخوایم نمیخوایم!"، " فرزند کارگرانیم، کنارشان می‌مانیم!"، " دانشجو، کارگر، اتحاد اتحاد!"، " دانشجو بیدار است، از استبداد بیزار است!"
در اعتراض به جنایات حکومت منفور اسلامی امروز مردم در آمل مجسمه قاسم سلیمانی جلاد و در دانشگاه خرم آباد بیلبورد خامنه ای جنایتکار را به آتش کشیدند. در بوشهر نیز یکی از حوزه های علمیه را به آتش کشیده شد. زنده باد انقلاب زن، زندگی، آزادی.

نابود باد حکومت اسلامی!
حزب کمونیست کارگری ایران
۲۱ آذر ۱۴۰۱، ۱۲ دسامبر ۲۰۲۲