واکنش‌ها به احکام اعدام؛ تداوم اعتراضات شبانه در تهران، مشهد، کرج، کرمانشاه و تبریز

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

یکشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۱، بر اساس تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی گروهی از دانشجویان در دانشگاه هنر اصفهان تجمع اعتراضی برگزار کرده‌اند. دانشجویان شعار می‌دادند: «نوید، محسن، سیاوش، آتش جواب آتش»با وجود بازداشت ده‌ها تن از معترضان در اعتراضات شنبه شب خیابان ستارخان تهران، این خیابان شامگاه یک‌شنبه بار دیگر شاهد اعتراضات پراکنده به اعدام محسن شکاری بود.همزمان جمعی از مردم در اعتراض به اعدام این معترض ۲۳ ساله و صدور احکام اعدام برای تعداد دیگری از معترضان در شهرهای مشهد و کرمانشاه تجمع خیابانی برپا کردند، در کرج به سردادن شعارهای ضد حکومتی پرداختند و در تبریز «راهپیمایی سکوت» برگزار کردند.

جمعی از معترضان شامگاه یک‌شنبه بار دیگر در خیابان ستارخان تهران و خیابان‌های اطراف آن تجمع کرده و به سردادن شعارهای ضد حکومتی پرداختند.
این منطقه از تهران از شامگاه پنج‌شنبه شاهد تجمع‌های متعددی در اعتراض به اعدام محسن شکاری، معترض ۲۳ ساله، بوده است که به اتهام بستن بخشی از خیابان ستارخان در جریان اعتراضات سوم مهر ماه، به «محاربه» متهم و اعدام شد.

واکنش ایران به جایزه حقوق بشری آلمان و فرانسه به زنان ایرانی
سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به اعطای جایزه مشترک حقوق بشری آلمان-فرانسه به مهسا امینی و زنان ایران، این دو کشور را «ناقض حقوق بشر» خواند.
ناصر کنعانی شامگاه یکشنبه در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: « جایزه حقوق بشر به زنان ایرانی توسط دو رژیم ناقض حقوق ملت ایران!»
ساعاتی پیش از آن سفارت فرانسه در ایران اعلام کرده بود که این کشور امسال به همراه آلمان جایزه مشترک حقوق بشر را به مهسا امینی و زنان ایرانی اهدا کرده‌اند.
این سفارتخانه در توییتی با اشاره به روز جهانی حقوق بشر، دهم دسامبر برابر با نوزدهم آذر، گفت که جایزه مشترک آلمان-فرانسه به منظور تجلیل از مبارزات زنان ایرانی در راه آزادی و حقوق بشر و حاکمیت قانون به آنها و مهسا امینی تعلق گرفته است.
سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به این رخداد مدعی شد که حقوق انسانی ایرانیان سال‌های متمادی است که توسط فرانسه و آلمان نقض شده است و این دو کشور را «ناقضان سرشناس حقوق بشر» خواند.
آقای کنعانی عکس‌هایی از بمباران شیمیایی سردشت در سال ۱۳۶۶ توسط حکومت وقت عراق منتشر کرده است. ایران آلمان را متهم کرده که در جریان جنگ با عراق، تسلیحات شیمیایی در اختیار حکومت صدام حسین قرار داده است.

جایزه مشترک آلمان - فرانسه برای حقوق بشر به مهسا امینی و زنان ایران رسید
سفارت فرانسه در ایران روز یکشنبه اعلام کرد که این کشور به همراه آلمان امسال جایزه مشترک حقوق بشر را به مهسا امینی و زنان ایرانی اهدا کرده‌اند.
این سفارتخانه در توییتی با اشاره به روز جهانی حقوق بشر، دهم دسامبر برابر با نوزدهم آذر، گفت که جایزه مشترک آلمان-فرانسه به منظور تجلیل از مبارزات زنان ایرانی در راه آزادی و حقوق بشر و حاکمیت قانون به آنها و مهسا امینی تعلق گرفته است.
دو کشور فرانسه و آلمان به عنوان رهبران اتحادیه اروپا از آغاز اعتراضات کنونی در ایران که ابتدا در واکنش به جان باختن مهسا امینی در گشت ارشاد شکل گرفت، تحریم‌های حقوق بشری گسترده‌ای علیه نهادها و مقامات دخیل در سرکوب معترضان ایرانی تصویب کرده‌اند.
آلمان همچنین به صورت مستقل نیز اقدام به تحریم‌های گسترده علیه مقامات جمهوری اسلامی کرده است.
از سویی وزارت خارجه ایران در واکنش به مواضع فرانسه و آلمان، سفرای این کشورها در تهران را احضار کرده است.

حسین مرعشی در رد براندازی حکومت ایران: باید مردم را به راه‌های کم‌هزینه قانع کرد
دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی می‌گوید قانع کردن مردم در برهه کنونی «بسیار سخت» است، زیرا «با ادبیات و گفتمان دهه ۶۰ نمی‌شود جامعه‌ای را قانع کرد که ۷۰ درصد آن نه امام و نه جنگ را دیده است».
حسین مرعشی در مصاحبه‌ای که وب‌سایت خبرآنلاین روز ۱۸ آذر منتشر کرد، صریحا گفته است: «علاقه اکثریت مردم عبور از جمهوری اسلامی است».
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب، با این حال، تاکید کرده که باید از طریق «صداوسیما» مردم را قانع کرد که به «راه‌های کم‌هزینه» مراجعه کنند.
او در تبیین موضع خود افزوده است: «اگر جوان‌های ما روی انتخابات آزاد یا انتخابات زود هنگام متمرکز می‌شدند، ممکن بود به موفقیت نزدیک‌تر باشند تا این‌که بگویند کل جمهوری اسلامی باید برود».
این اظهارات در حالی است که انتخابات در جمهوری اسلامی همسو با استانداردهای جهانی نیست و شورای نگهبان بسیاری از نامزدها را رد صلاحیت کرده و تنها به افراد وفادار به رهبر جمهوری اسلامی اجازه شرکت در انتخابات را می‌دهد.
حسین مرعشی سقوط نظام جمهوری اسلامی را منوط به زمانی دانسته است «که ۵۰ تا ۸۰ درصد مردم به خیابان بیایند».

تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه نوشیروانی بابل
دانشجویان دانشگاه نوشیروانی بابل روز یکشنبه با برگزاری یک تجمع علیه اجرای احکام اعدام، سرکوب فراگیر و تعلیق دانشجویان اعتراض کردند.
براساس ویدئوهای منتشرشده از این تجمع، دانشجویان شعارهای مختلفی از جمله «نوید، محسن و یاران؛ سلام به سرداران» به اجرای حکم اعدام برای معترضان بازداشتی اعتراض کردند.
دانشجویان دانشگاه نوشیروانی بابل از جمله دانشجویانی بودند که از ابتدای اعتراضات مردمی پس از مرگ مهسا امینی همواره فعال بوده‌اند. این اعتراض‌ها با بازداشت محمد عرب، مائده جمال و میلاد شمالی در ۳۱ شهریور و دو روز اول مهر فضای این دانشگاه را ملتهب‌تر کرد.
یازدهم آذر امسال نیز دانشجویان این دانشگاه با صدور بیانیه‌ای نسبت به وضعیت دانشجویان تعلیقی و دخالت در انتخابات شورای صنفی دانشجویی اعتراض کردند.

ابراز «انزجار» وزیر سابق علوم از اعدام محسن شکاری به‌دست «ستمگران حاکم»
مصطفی معین، وزیر سابق علوم در دولت محمد خاتمی، می‌گوید که «دادخواهی و آرمان‌های آزادی‌‌خواهانه جوانان پا‌ک نهاد و ملت صبور ایران مرحله به مرحله دارد به دست بی‌کفایت ستمگران حاکم به تحقق خود نزدیک‌تر شود».
آقای معین در پیامی که روز ۱۸ آذر منتشر کرد، ضمن ابراز «انزجار» از اجرای حکم اعدام محسن شکاری، این معترض ۲۳ ساله را «جوان شجاع و معترض به ظلم، فساد، تبعیض و تباهی» توصیف کرد.
این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی و نامزد اصلاح‌طلب انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۴ نوشته است: «این‌گونه به‌نظر می‌رسد که تقدیر الهی بر آن قرار گرفته که دادخواهی و آرمان‌های آزادی‌ خواهانه جوانان پا‌ک نهاد و ملت صبور ایران مرحله به مرحله دارد به دست بی‌کفایت ستمگران حاکم به تحقق خود نزدیک‌تر شود!»
مصطفی معین همچنین با اشاره به آن‌چه که «قتل مظلومانه» مهسا امینی خوانده است، افزوده: «همه اقدامات سرکوبگران از تهدید و ضرب و جرح، بازداشت و سرکوب جنبش اعتراضی زنان و جوانان تا جان‌باختن صدها تن از آنان و اکنون اعدام محسن شکاری، هر کدام نقطه آغازی در جهت رسوایی بیش از پیش این‌گونه ساختارهای استبدادی و ضد مردمی و شیوه غیر دموکراتیک حکمرانی در سطح ایران و جهان شده است!»