حمایت از مردم مهاباد در تظاهرات شبانه تهران، مشهد و کرج؛ برگزاری اولین تجمع اعتراضی در افسریه

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

در دهمین هفته اعتراضات سراسری در ایران، شامگاه دوشنبه سی‌ام آبان ماه چندین شهر از جمله تهران، مشهد، گلشهر کرج، ایذه، قم و سی‌سخت شاهد اعتراض‌های ضد حکومتی و حمایت از مردم مهاباد و کردستان بود. در تهران مناطق بلوار فردوس، صادقیه، ونک، گیشا، سعادت‌آباد صحنه این اعتراضات بود و محله افسریه تهران نیز برای اولین‌بار شاهد تظاهرات خیابانی شد. بنابر گزارش‌ها و ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، جمعی از مردم تهران شامگاه دوشنبه در بلوار فردوس تهران برای حمایت از مردم مهاباد و مردم استان‌های کردستان و کرمانشاه و شهرهای کردنشین آذربایجان غربی که تحت سرکوب شدید و خشونت‌بار نیروهای سپاه پاسداران و یگان ویژه قرار دارند، به خیابان آمدند.

معترضان در تظاهرات خیابانی دوشنبه شب در بلوار فردوس شعارهایی چون «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر بسیجی» و «مهاباد، کردستان، چشم و چراغ ایران» سردادند.
محله افسریه تهران نیز شامگاه دوشنبه برای اولین‌بار از هنگام آغاز اعتراضات سراسری در ۲۶ شهریور ماه به صحنه تظاهرات مردمی تبدیل شد.
مردم به ویژه زنان در تظاهرات دوشنبه شب افسریه با بستن یکی از چهار راه‌های پرتردد این منطقه، اقدام به سر دادن شعارهای اعتراضی و همچنین شعار «نترسید، نترسید، ما همه با هم هستیم» کردند.
محله افسریه در شرق تهران، یکی از مناطق پرجمعیت پایتخت است و در نزدیکی تعدادی از پادگان‌های سپاه پاسداران و ارتش قرار دارد.
همزمان با تظاهرات در افسریه، بنابر ویدیوهایی منتشر شده، خیابان پیروزی تهران نیز شاهد تردد و ازدحام گسترده نیروهای یگان ویژه بود. خیابان پیروزی که یکی از خیابان‌ها و محله‌های قدیمی است، از مسیرهای اصلی دسترسی به افسریه است.
میدان ونک تهران نیز شامگاه دوشنبه برای ساعاتی شاهد تجمع اعتراضی و سردادن شعارهایی علیه علی خامنه‌ای بود. این اعتراضات از شعارهایی چون «کشته ندادیم که سازش کنیم، رهبر قاتل رو ستایش کنیم» و «آزادی، آزادی» آغاز شد که مردم در ایستگاه تاکسی ونک سردادند.
تصاویر یک زن معترض در حال اعتراض در میدان انقلاب تهران نیز بازتاب‌های گسترده‌ای در رسانه‌های اجتماعی داشت. این زن معترض با پلاکاردی اعتراضی در این میدان ایستاده بود که روی آن نوشته بود: «آب که می‌خورید مزه خون نمی‌دهد؟ کردستان زیر رگبار آتش دشمن است.»
در خیابان گیشای تهران نیز جمعی از مردم شامگاه دوشنبه در تظاهرات خیابانی شعار «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه» سردادند.
در محله صادقیه در غرب تهران مردم در اعتراضات خیابانی خود شعارهای «مهاباد، کردستان، چشم و چراغ ایران» و «مرگ بر حکومت بچه‌کش» سردادند.
جمعی از مردم نیز در مجتمع مسکونی علوم پزشکی سعادت‌آباد تهران با تجمع شبانه اقدام به سر دادن شعار شعار «امسال میده کشته سپاه، مرگ بر کل نظام» کردند.
همچنین گلشهر کرج شامگاه دوشنبه شاهد اعتراضات خیابانی و سردادن شعارهای ضد حکومتی از سوی مردم با شعارهایی چون «از کرج تا کردستان، جانم فدای ایران» و «مرگ بر دیکتاتور» بود.
جمعی از مردم مشهد نیز شامگاه دوشنبه با تظاهرات خیابانی در این شهر از مردم مهاباد و دیگر شهرهای کردنشین آذربایجان غربی و استان‌های کردستان و کرمانشاه حمایت کردند. مردم معترض در تظاهرات خیابانی دوشنبه شب شعارهایی چون «مهاباد، کردستان، چشم و چراغ ایران» سردادند.
در شهر قم شماری از مردم از فراز مجتمع‌های مسکونی خود شعارهای اعتراضی از جمله شعار «مرگ بر دیکتاتور» سردادند.
مراسم خاکسپاری علی مولائی، جوان معترضی که در جریان اعتراض‌های روز چهارشنبه بیست و پنجم آبان ماه ایذه کشته شده بود، روز دوشنبه برگزار شد. در این مراسم، نوعروس این جوان کشته شده ایذه‌ای «با لباس عروسی» خود حضور یافته بود.
شهر سی‌سخت در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز عصر روز دوشنبه شاهد اعتراضات مردمی پس از مراسم خاکسپاری رضا شرفی بود. این مرد جوان اوایل آبان ماه به دست نیروهای سازمان اطلاعات سپاه بازداشت شده بود و روز یک‌شنبه ۲۹ آبان ماه اعلام شد که او پس از آزادی به شکل ناگهانی جان‌باخته است.
مردم شهر سی‌سخت در اعتراضات خود شعارهایی علیه جمهوری اسلامی و همچنین شعار «از سی‌سخت تاکردستان، جانم فدای ایران» سردادند.