دعوت به تظاهرات در سالگرد "روزهای خونین آبان"

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

همزمان با فراخوان برای برگزاری تظاهرات در سالروز اعتراضات آبان‌ ۹۸ رسانه‌های ایران از بازگرداندن حسین رونقی به زندان خبر داده‌اند. خبرگزاری هرانا تازه‌ترین شمار کشته‌شدگان را ۳۴۱ نفر اعلام کرده است. با نزدیک شدن به ۲۴، ۲۵ و ۲۶ آبان و سالگرد اعتراضات آبان ۹۸ اخبار دعوت به اعتراض و اعتصاب در این روزها شبکه‌های اجتماعی را فراگرفته است.اعتراضات آبان که با گرانی ناگهانی بهای بنزین در سال ۹۸ آغاز شد و به‌ سرعت سمت و سوی ضدحکومتی به خود گرفت.

خبرگزاری رویترز از دست کم یک‌هزار و ۵۰۰ نفر کشته در این تظاهرات خبر داد.تصاویر منتشره در روز دوشنبه ۲۳ آبان (۱۴ نوامبر) حاکی از آن است که دانش‌آموزان نیز خود را آماده اعتراض در این روزها می‌کنند.

"بمب صوتی و گاز اشک‌آور" در مراسم یلدا آقافضلی
در حالی که خبرهای منتشره از پیگیری اعتراضات حکایت دارد ویدئویی منتشر شده که گفته می‌شود مربوط به مراسم ختم یلدا آقافضلی و انفجار "بمب صوتی و پرتاب گاز اشک‌آور" در نزدیکی مسجدی است که در آن این مراسم برگزار شده است.آقافضلی دختر هنرمند ۱۹ ساله‌ای بود که گفته می‌شود در ۴ آبان در حوالی خیابان انقلاب در تهران بازداشت و ۱۵ آبان آزاد شد. او در ۲۰ آبان در منزل خود درگذشت و پلیس علت آن را "اوردوز" و "مصرف بیش از اندازه مواد مخدر صنعتی از نوع شیشه" اعلام کرد.

رسانه‌های ایران: حسین رونقی به زندان برگردانده شد
رسانه‌های ایران از ترخیص حسین رونقی، فعال مدنی از بیمارستان و بازگرداندن او به زندان اوین خبر داده‌اند. میزان، خبرگزاری قوه قضائیه مدعی شده که علت بازگرداندن به اوین "بهبود شرایط جسمی" اوست. با این حال نگرانی‌ها در مورد وضعیت جسمانی حسین رونقی که در ابتدای خیزش سراسری بازداشت شد و پس از آن دست به اعتصاب غذا زد همچنان باقی است.

تلاش برای بازداشت برادر حسین رونقی
طبق خبرهای همرسانی‌‌شده، حسن رونقی، برادر حسین رونقی در روز دوشنبه در خطر بازداشت توسط مأموران امنیتی قرار داشت. ظاهرا مأموران به خانه پدر او در شهر ملکان یورش می‌برند و تلاش می‌کنند حسن رونقی را بازداشت کنند.برخی از نزدیکان‌اش می‌گویند، او به هنگام این یورش در خانه نبوده است. توئیتی هم در حساب کاربری حسن رونقی منتشر شده که حاکی است، مأموران به خواهر او گفته‌اند، برادرش "باید فردا به اطلاعت بناب" برود.حسن رونقی در توییتی دیگر می‌گوید، با وجود این که خواهرش گفته در خانه تنهاست مأموران "از دیوار بالا" رفته و وارد خانه شده‌اند.

ادامه اعتراضات شبانه
با وجود تأکید مکرر مقام‌های ایران به کنترل اوضاع و پایان آن چه که "اغتشاش" می‌نامند در شامگاه دوشنبه نیز اعتراضات ادامه یافته است.در شهرک اکباتان تهران که بارها کانون اعتراضات اخیر بوده عده‌ای تجمع کرده و سرود می‌خوانند.در رشت نیز تعدادی در "خیابان بیستون شعار مرگ بر دیکتاتور سر داده‌اند."

بیانیه ۲۳۰۰ دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر
دوهزار و ۳۰۰ نفر از دانش‌آموختگان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در بیانیه‌ای به سرکوب، بازداشت و احکام ممنوع‌الورودی اعتراض کرده‌اند.در حالی که شبکه هرانا در آخرین به‌روزرسانی خود شمار کشته‌شدگان خیزش سراسری را تا ۲۲ آبان ۳۴۱ نفر نامیده ابوالحسن کبیری، معاون استانداری قزوین می‌گوید، طی اعتراضات ماه‌های اخیر در این استان۲۶۰ تن مجروح و سه نفر کشته شده‌اند.
دویچه وله