خشم عمومی در روستای بیوران بعد از کشته شدن یک شهروند

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

نهمین هفته اعتراضات سراسری: خشم عمومی در روستای بیوران بعد از کشته شدن یک شهروند توسط هنگ مرزی! گزارش می‌شود که در پی کشته شدن هیمن حمزە در روستای بیوران سفلی سردشت توسط هنگ مرزی، این روستا شرایط ناآرامی را تجربه می کند.یکی از دوستان هیمن حمزە بە بی بی سی گفت کە دیروز بعد از ظهر زمانی کە گروهی از کولبران وارد روستای بیوران شدند و هنگ مرزی هم بە دنبال بازداشت آنها بود، آقای حمزە با قصد وساطت بە محل می‌رود.

همزمان تعدادی از اهالی روستا از کولبران حمایت می‌کنند و نیروهای هنگ مرزی بە سوی مردم آتش گشودە و آقای حمزە کشتە می‌شود. به گفته این منبع مردم خشمگین بە پاسگاە هنگ مرزی در روستا حملە کردە و یک خودرو نظامی را بە آتش کشیدند.روز شنبه هم جوانان برای روز دوم در مقابل مسجد روستا تجمع کردە و شعارهای ضد حکومتی سر دادەاند.

کشته شدن یک شهروند «هنگام شعارنویسی در کرمانشاه»
شبکه حقوق بشر کردستان گزارش می دهد که یک شهروند روز پنجشنبه ۱۹ آبان موقع شعارنویسی در شهر کرمانشاه با تیراندازی نیروهای مسلح دولتی کشته شده است.
براساس این گزارش اردلان قاسمی، ۴۸ ساله، اصلا اهل گیلان غرب بود و روز شنبه در حضور ماموران امنیتی در این شهر دفن شد.
شبکه حقوق بشر کردستان به نقل از یک منبع نزدیک به خانواده نوشت: «شامگاه پنجشنبه، اردلان قاسمی و دوستش هنگامی که در بلوار طاق بستان شهر کرمانشاه مشغول شعار نویسی بودند، توسط نیروهای نظامی-امنیتی شناسایی و از پشت سر هدف چندین گلوله جنگی که به صورت رگباری به سوی آنها شلیک شده است، قرار گرفتند.»
«در نتیجه تیراندازی ماموران سه گلوله به کتف، کلیه و کشاله ران اردلان اصابت کرده است. ماموران او را که دچار خونریزی شدید بوده به بیمارستان طالقانی کرمانشاه منتقل کردند اما اجازه ندادند که سریعا مورد عمل جراحی قرار گیرد و اردلان پس از چند ساعت در نتیجه خونریزی شدید جان باخته است.»
براساس این گزارش فرد همراه اردلان قاسمی نیز در نتیجه اصابت یک گلوله به کمرش به شدت مجروح شد و در بیمارستان بستری است.
به نوشته این سازمان «نهادهای امنیتی در ازای تحویل پیکر اردلان قاسمی به خانواده اش مبلغ ۱۶ میلیون تومان از آنها دریافت کرده اند.همچنین خانواده را مجبور به امضای نوشته ایی کرده اند که در آن قید شده، اردلان قاسمی در حین سرقت خودرو هدف تیراندازی ماموران انتظامی قرار گرفته است.»
سازمان حقوق بشر کردستان می گوید که پیکر اردلان قاسمی روز شنبه ۲۱ آبان در فضای به شدت امنیتی و بدون اعلام عمومی در آرامستان طاقیل گیلان غرب به خاک سپرده شد.

«بازداشت یک عضو دیگر خانواده افکاری»
فعالان ۱۵۰۰تصویر می‌گویند حمید افکاری، برادر نوید افکاری مقابل ساختمان وزارت اطلاعات بازداشت شده است.
پیش از این الهام افکاری هم بازداشت شد.
ادامه هشدارها درباره سلامتی حسین رونقی: هر لحظه احتمال ایست قلبی می‌رود
جعفر پناهی و محمد رسول‌اف، سینماگران زندانی در ایران، با انتشار یک بیانیه از وضعیت سلامتی حسین رونقی ابراز نگرانی کرده‌ و به نقل از پزشکان زندان گفته‌اند که «هر لحظه امکان ایست قلبی او وجود دارد.»در این بیانیه آمده است که قوای جسمانی آقای رونقی پس از ۵۰ روز اعتصاب غذای تر «به شدت تحلیل رفته» و بالا آوردن خون، ضربان نامنظم قلب و حاد شدن نارسایی کلیه‌ها همراه با عفونت، لحظه به لحظه وضعیت او را وخیم‌تر می‌سازد.در این بیانیه آمده است که: «هر لحظه امکان وقوع دلخراش آنچه که برای بهنام محجوبی و بکتاش آبتین رخ داد وجود دارد. ناجوانمردانه‌تر اینکه حسین رونقی دارای گواهی عدم تحمل کیفر دائم است که پیش‌تر از سوی پزشکی قانونی برای او صادر شده است. در چنین شرایطی چرا دستگاه قضایی هیچ اقدام عملی برای توقف بازداشت و اجرای قانون نمی‌کند؟»این دو سینماگر در ادامه نوشته‌اند که آقای رونقی تصمیم دارد از شروع بامداد یکشنبه ۲۲ آبان وارد اعتصاب غذای خشک شود که به گفته آنان «این تصمیم اعتراضی به این معنی است که خطری جدی جان او را تهدید می‌کند.»

احضار چندین معترض ایرانی ساکن ترکیه برای ادای توضیحات
نفیسه کوهنورد، خبرنگار ما، می‌گوید وضعیت برای فعالان ایرانی ساکن ترکیه مایه نگرانی است.
چندین نفر از فعالان ایرانی که به طور قانونی ساکن ترکیه هستند و در تجمع‌های همبستگی با اعتراضات در ایران نقش داشته‌اند از طرف پلیس یا اداره مهاجرت برای ادای توضیحات احضار شده‌اند.
نفیسه می‌گوید دست کم سه نفر از فعالان هم به او گفته‌اند که تهدیدهایی از تهران دریافت کرده‌اند.
ترکیه سابقه استرداد متهمان سیاسی به ایران را دارد و حکومت ایران هم متهم به سوءقصد به جان مخالفان در خارج از کشور، یا آدم ربایی و بردنشان به ایران بوده است.
همبستگی دانشجویان خواجه نصیر با سنندج و زاهدان: آبان ماه تابان دیکتاتوری به پایان
دانشجویان در دانشگاه خواجه نصیر تهران همبستگی خود با معترضان در کردستان و سیستان و بلوچستان را اعلام کردند.
آنها همچنین شعار دادند: «آبان ماه تابان دیکتاتوری به پایان.»
برای بسیاری از معترضان ایرانی کشتار شهروندان در آبان ۹۸ اهمیت فراوانی دارد و آن را نقطه آغاز سقوط حکومت ایران توصیف می‌کنند.
استقبال آمریکا از درخواست آلمان و ایسلند برای نشست اضطراری درباره سرکوب معترضان ایران
رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران، از درخواست آلمان و ایسلند برای نشست اضطراری شورای حقوق بشر سازمان ملل استقبال کرده است.
آقای مالی گفته کشورش از این اقدام برای «تمرکز جهان روی سرکوب خشن اعتراضات مسالمت آمیز» استقبال می‌کند.
حکومت ایران برگزاری چنین نشستی را منفی دانسته است.