چهارشنبه همبستگی؛ اعتراضات گستردە در ده‌ها شهر ایران

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

با وجود سرکوب خشن نیروهای امنیتی، شهروندان ده‌ها شهر ایران با حضور در خیابان‌ها شعارهای ضد حکومتی سر می‌دهند. خبرها از شهرهای کردنشین حاکی از حضور گستردە مردم و به عقب راندن نیروهای امنیتی در برخی از محلات است. براساس گزارش‌های منتشر شدە از ایران، امروز چهارشنبه ٢٠ مهر علی‌رغم حضور سنگین و سرکوب خشن نیروهای امنیتی دە‌ها شهر ایران صحنه اعتراض‌های ضد حکومتی هستند. طبق گزارش‌ها شهروندان معترض در شهرهای تهران، کرج، قزوین، اراک، ساری، رشت، مشهد، اصفهان، ایلام، کرمانشاه، سنندج، مریوان، بانه، سقز، مهاباد، بوکان و دیواندرە بە خیابان آمدەاند.

در همین حال بسیاری از کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی از وجود اختلال در شبکه اینترنت و تلفن‌های همراه خبر دادەاند. این مسئلە همرسانی خبرها و جریان آزاد اطلاعات را با مشکل مواجه کردە است.
شهروندان پایتخت در چندین نقطه شهر از جمله در ستارخان، نازی‌آباد، خیابان شریعتی و تهران‌پارس تجمع‌های اعتراضی بر پا کردەاند. در ویدیوهای کە منتشر شدە معترضان شعارهای ضد حکومتی و حق‌خواهانه سر می‌دهند. در برخی از نقاط شهر نیروهای امنیتی بە معترضان حمله کردەاند و با شلیک گلوله‌های ساچمەای و گاز اشک‌آور سعی در پراکنده کردن آن‌ها دارند.
در خیابان کاشانی برخی از معترضان بە منظور مسدودکردن خیابان سطل‌های اشغال را آتش زدەاند.
در کرج هم معترضان در چندین منطقه بە خیابان آمدەاند. در یکی از فیلم‌های منتشر شدە شعار "مرگ به دیکتاتور" شنیده می‌شود. همچنین حضور زنان در اعتراضات بسیار چشم‌گیر است.
در حالی کە امروز بازاریان شهرهای کردنشین در اعتصاب گستردە بودند، گزارش‌ها حاکی از حضور گستردە شهروندان در خیابان‌ها دارد. براساس تصاویر منتشر شدە در شبکه‌های اجتماعی در بسیاری از شهرهای کردنشین، شهروندانی کە خود را "جوانان انقلابی" می‌خوانند اقدام بە مسدود کردن خیابان‌ها کردەاند.
گفتە می‌شود حضور گستردە معترضان در مهاباد موجب به عقب راندن نیروهای امنیتی از برخی خیابان‌ها و محلات شدە است. یک شهروند مهابادی در تماس کوتاهی بە دویچەوله فارسی گفت: "زنان و مردان با سر دادن شعار زن، زندگی، آزادی در خیابان حضور دارند. همه خوشحال هستند. ما ایمان داریم کە پیروزی نزدیک است".
در سقز مردم در چندین نقطه شهر تجمع کردەاند و شعار "سنندج تنها نیست، سقز پشتیبان اوست" و "زن، زندگی، آزادی" سر می‌دهند.
در بوکان هم جوانان برخی از خیابان‌های شهر را مسدود کردەاند و در حالی کە آتش روشن کردەاند دور آن می‌رقصند. معترضان در بوکان شعار می‌دهند:"مرگ بر دیکتاتور".
معترضان در ایلام در حالی کە شعار "زن، زندگی، آزادی" سر می‌دهند، با خشونت و تیراندازی نیروهای امنیتی روبرو شدەاند. خبرهای تائید نشدە حاکی از زخمی شدن چندین معترض است.
ازمشهد، اصفهان، اراک، مریوان، دیواندرە، سنندج و کرمانشاه هم خبر می‌رسد کە نیروهای امنیتی بە سوی معترضان تیراندازی کردەاند. اما نتوانستەاند مانع از حضور معترضان در خیابان شوند.
رادیو آلمان

زندهزندهموج دیگری از اعتراضات در شهرهای مختلف شکل گرفت، اپرا وینفری «زنان مبارز ایران» را ستایش کرد
سازمان حقوق بشر ایران که مقر آن در نروژ است، اعلام کرد که در نزدیک به چهار هفته اعتراض‌های ایران، دست‌کم ۲۰۱ تن کشته شدند و ۲۳ از کشته‌شدگان کودک هستند
اعضای اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم به توافق رسیدند
اعتراضات در ایران امروز هم ادامه یافته است؛ شهرهایی نظیر ساری، گلشهر، تهران، شاهین شهر و بسیاری شهرهای دیگر شاهد تظاهرات ضد حکومتی بود.
در بسیاری از دانشگاه‌های ایران تظاهرات مشابهی برگزار شده است.
تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حکایت از اعتصاب در بعضی شهرهای ایران دارد؛ از جمله در مریوان و سنندج.
علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی تلویحا اعتراضات سراسری را «حوادث جزیی» خوانده است

دانشجویان دانشگاه آزاد سوهانک: «تماشاگر نباشید و به ما ملحق شوید»
شورای صنفی دانشجویان در کانال تلگرامی خود ویدیویی از تجمع دانشجویان دانشگاه آزاد سوهانک تهران منتشر کرده که در آن گروهی شعار می‌دهند: «ما تماشاگر نمی‌خواهیم به ما ملحق شوید».
در همین حین چند دانشجوی دیگر به آنها محلق و با تشویق دانشجویان شعاردهنده روبرو می‌شوند.

هدیه تهرانی هم ممنوع الخروج شد
بنابر خبر‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی هدیه تهرانی، بازیگر سینمای ایران ممنوع‌الخروج شده است.
از زمان شروع اعتراضات تعداد زیادی از هنرمندان ایرانی با توقیف پاسپورت، ممنوع الخروج شده‌اند.

ادامه اعتراضات در تهران
ویدیویی که به دست بی‌بی‌سی فارسی رسیده شعارهای اعتراضی و فریاد «زن، زندگی، آزادی» را در محله ولنجک تهران در شب بیستم مهر نشان می‌دهد.
حمایت اپرا وینفری، چهره تلویزیونی سرشناس جهان، از «زنان شجاع ایران»
اپرا وینفری، از سرشناس‌ترین برنامه‌سازان تلویزیونی در آمریکا و جهان، با انتشار پیامی ویدیویی در اینستاگرام به اعتراضات در ایران واکنش نشان داده است.
او در این ویدیو ابتدا به نحوه بازداشت و جان باختن مهسا امینی پرداخته و سپس به شکل‌گیری اعتراضات در ایران که جلودار آن زنان ایرانی‌اند و همچنین سرکوب خشن و خونین این اعتراضات اشاره کرده است و در پایان آورده: «بردباری و مقاومت آنها الهام‌بخش است و نمونه‌ای بارز و روشنگر از این حقیقت که چگونه وقتی مردم کنار هم می‌ایستند، تغییر پدید می‌آید. من آنها را تحسین می‌کنم و نام تک تک آنها چون مهسا امینی و همه معترضانی که در راه احیای حق آزادی بیان جنگیدند و جان باختند را تکرار می‌کنم».

ادامه اعتراضات در ایران؛ بلوار کاشانی تهران
ویدیویی که امروز بیستم مهر ماه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده شعله‌های آتش را در بلوار کاشانی تهران نشان می‌دهد.

«حمله» نیروهای امنیتی به خوابگاه حافظ دانشگاه تهران
شوراهای صنفی دانشجویان کشور در ایران به نقل از شاهدان، از حمله نیروهای امنیتی به خوابگاه حافظ دانشگاه تهران پس از تجمع امروز دانشجویان خبر داده است.
کانال تلگرام این شورا گفته است تجمع امروز دانشجویان دانشگاه تهران با حضور نیروهای امنیتی اطراف دانشگاه و تعداد پرشمار بسیجی، لباس‌شخصی و حراستی درون دانشگاه همراه بود. این شورا بازداشت دو دانشجوی این دانشگاه را تایید کرده است.
گفته شده «نیروهای امنیتی در ابتدا با شکستن شیشه‌های طبقه اول و ورودی خوابگاه حافظ و ورود به خوابگاه به همراه حراست دانشگاه، اقدام به ورود به برخی از اتاق‌ها و بررسی کارت دانشجویی دانشجویان این خوابگاه کردند که در ادامه با مقاومت دانشجویان همراه شد.»
زینب موسوی،خالق شخصیت امپراطور کوزکو «بازداشت شد»
بر اساس گزارش‌ها، زینب موسوی،خالق شخصیت «امپراطور کوزکو» بازداشت شده است

گفته شده او در منزل پدری‌اش در قم بازداشت شده است.
همایون شجریان و سحر دولت‌شاهی «کماکان ممنوع‌الخروج»
‌همایون شجریان، خواننده و آهنگساز می‌گوید گذرنامه او و سحر دولتشاهی، بازیگر سینما به آن‌ها بازگردانده نشده و آن‌ها ممنوع‌الخروج هستند.آقای شجریان در اینستاگرامش نوشت: «اخبار متناقضی در ارتباط با پاسپورت توقیف‌شده‌مان منتشر شده است. حقیقت این است که من و سحر هنوز پاسپورت‌مان را دریافت نکرده‌ایم و نیز ممنوع‌الخروج هستیم.»

استانداری بوشهر بازداشت تظاهرکنندگان در پارس جنوبی را تائید کرد
اکبر پورات، معاون سیاسی امنیتی استاندار بوشهر بازداشت تظاهرکنندگان در تجمع پارس جنوبی را تائید کرده است؛ او بازداشت شدگان را «لیدرهای اغتشاشات»در «تجمع مسالمت آمیز» کارگران پارس جنوبی اعلام کرده است.
این معاون امنیتی استانداری بوشهر به تعداد بازداشت شدگان اشاره‌ای نکرده است.

طی روزهای اخیر تجمعاتی در مناطقی مانند عسلویه، آبادان و کنگان گزارش شده است.

اعتراض‌های ایران؛ «زن، زندگی، آزادی» بر دیوار دبیرستان دخترانه در اصفهان
شعارهایی را که دانش‌آموزان یک دبیرستان دخترانه در اصفهان بر دیوار مدرسه‌شان نوشته‌اند اینجا ببینید:
اعتراض‌های ایران؛ اعضای اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم به توافق رسیده‌اند
خبرگزاری فرانسه می‌گوید کشورهای عضو اتحادیه اروپا در اعتراض به سرکوب اعتراض‌ها در ایران برای اعمال تحریم‌هایی به توافق رسیده‌اند.
این خبرگزاری از قول دیپلمات‌ها خبر داده که وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر سر این تحریم‌ها توافق کرده‌اند و از دوشنبه هفته آینده آنها را اعمال می‌کنند.
پیشتر شش کشور عضو پیشنهاد این تحریم‌ها را به اتحادیه اروپا داده بودند.
ساعتی پیش اورزولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا در توییتر نوشته بود «خشونت تکان‌دهنده نمی‌تواند بی‌پاسخ بماند» و «زمان آن رسیده که مسئولان سرکوب تحریم شوند».
پیش از این آمریکا، کانادا و بریتانیا در اعتراض به سرکوب‌ها افراد و نهادهایی را در ایران تحریم کرده‌اند.

مروری بر تحولات مرتبط با اعتراضات سراسری در ایران تا این لحظه
بر اساس گزارش‌ها و تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی اعتراضات در ایران امروز هم ادامه یافته است؛ شهرهایی نظیر ساری، گلشهر، تهران، شاهین شهر و بسیاری شهرهای دیگر شاهد تظاهرات ضد حکومتی بود.
همزمان در بسیاری از دانشگاه‌های ایران تظاهرات مشابهی برگزار شده است.
تصاویر منتشر شده حکایت از اعتصاب در بعضی شهرهای ایران دارد؛ از جمله در مریوان و سنندج.
سازمان حقوق بشر ایران که مقرش در اسلو است آخرین آمار کشته‌شدگان اعتراض‌های اخیر را ۲۰۱ نفر اعلام کرد.
دادستان عمومی و انقلاب تهران می‌گوید «۶۰ پرونده کیفرخواست» برای بازداشتی‌های اعتراض‌های اخیر صادر شده است.
علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی برای دومین بار به صورت علنی به موضوع اعتراضات سراسری در ایران اشاره کرده و تلویحا این اعتراضات را «حوادث جزیی» خوانده است. او این اعتراضات سراسری را «طراحی انفعالی و ناشیانه دشمن درمقابل پیشرفت‌ها و حرکت‌های ابتکاری» ملت ایران خوانده است.

رئیس کمیسیون اروپا «زنان شجاع ایرانی» را ستود
اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در توییتی «زنان شجاع ایرانی را که خواهان آزادی و برابری» هستند ستوده و گفته این خواسته‌ها جزو ارزش‌هایی هستند که اروپا به آن باور دارد و باید با صدای بلند از آن حمایت کند.

او خواهان توقف خشونت علیه معترضان در ایران شده و نوشته «زنان باید حق انتخاب داشته باشند».

رئیس کمیسیون اروپا با تاکید بر این که «خشونت تکان‌دهنده نمی‌تواند بی‌پاسخ بماند» نوشت «زمان آن رسیده که مسئولان سرکوب تحریم شوند».

اعتصاب در مریوان
امروز ۲۰ مهر ویدیوهایی از اعتصاب سراسری در شهر مریوان در استان کردستان منتشر شده است.
بی بی سی