خروش جهانی علیه جمهوی اسلامی ایران

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

دویچه وله: پانزدهمین شب اعتراضات؛ تداوم تجمعات و تشدید سرکوب! اعتراضات شبانه و شعارهای ضد حکومتی در تهران و شهرهای دیگر ادامه دارد و رفتار یگان‌های ویژه خشن‌تر می‌شود. اینترنت نیز همچنان محدود و مسدود است.تهران روز شنبه نهم مهر عرصه رژه نیروی ضد شورش موتور سوار، درگیری‌، گاز اشک‌آور و صحنه تیراندازی‌های پراکنده بود. در شماری از تجمعات، ماموران به سوی معترضان گلوله‌های ساچمه‌ای شلیک کردند. نیروهای امنیتی مغازه‌داران کانون‌های اعتراض را وادار کردند که تعطیل کنند.

با وجود مسدود بودن پیام‌رسان‌ها و محدودیت شدید ارتباطات اینترنتی، تصاویر و ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی همرسان می‌شوند. در یکی از ویدئوها که مربوط به تقاطع اسکندری - آزادی است شعار "نترسیم، نترسیم، ما همه با هم هستیم" در خلال حمله نیروهای امنیتی شنیده می‌شود.
اکانت اینستاگرامی ۱۵۰۰ تصویر نیز ویدئو‌هایی از تجمعات محلات مختلف تهران همراه با بوق ممند خودروها به نشانه همراهی را همرسانی کرده است
در ویدئویی که محل آن "حد فاصل تجریش تا پارک وی" معرفی می‌شود، چند زن معترض دیده می‌شوند که روسری از سر برداشته‌اند.
در یکی از ویدئوها گفته می‌شود که معترضان پیش از آغاز شب "خیابان جمهوری تهران را با نرده‌های کنده‌ شده بستند."
گزارش‌هایی نیز از درگیری با مأموران امنیتی در شهرهای مختلف منتشر شده است. محله پونک در غرب تهران از جمله کانون‌های درگیری بود. یکی از ویدئوها "شلیک مستقیم به دانشجویان" در دانشگاه آزاد شعبه پونک را نشان می‌دهد.
همچنین گفته می‌شود که مأموران امنیتی در چهارباغ اصفهان به سوی معترضان شلیک کرده‌اند.
روز شنبه علاوه بر تهران در بسیاری از شهرهای ایران‌، از جمله شهر کرد، بابل، کرج، مریوان، سنندج، کرمان، کرمانشاه، دهگلان، بوکان، رشت، تبریز و مهاباد اعتراضات مردمی ادامه داشت. مجسمه سپاه در دهگلان به آتش کشیده شد.
در این روز در بسیاری از دانشگاه‌ها نیز دانشجویان دست به تجمعات اعتراضی زدند.
خبرها همچنین حاکی از گسترش اعتصابات در شهرهای کردستان و ادامه بازداشت فعالان سیاسی و مدنی است.

https://twitter.com/i/status/1576340043022467073

https://twitter.com/i/status/1576323941937065984

https://twitter.com/i/status/1576312751751692288

https://twitter.com/i/status/1576311583189655552

https://twitter.com/i/status/1576305422641684480

https://twitter.com/i/status/1576263149325815808

https://twitter.com/i/status/1576183140825305089

https://twitter.com/i/status/1576154219157291009

https://twitter.com/i/status/1576199247732813824

بی بی سی: زندهزندههفته سوم اعتراضات؛ ایرانیان خارج از کشور عکس مهسا امینی را دور کره‌زمین چرخاندند
اعتراض‌های روز شنبه با فرارسیدن شب همچنان ادامه دارد. علاوه بر مناطق مختلف تهران، در روز شنبه اعتراض‌هایی در شهرهای مختلف ایران گزارش شد که دستکم در کرمان، کرمانشاه و مهاباد، این اعتراضات با تاریک شدن هوا نیز ادامه پیدا کرده است. معترضان در دهگلان نیز مجسمه سپاه را به آتش کشیدند.اعتراضات در چند شهر ایران با فرا رسیدن ساعت‌های آغازین شب ادامه دارد
معترضان در شهر دهگلان در استان کردستان،مجمسه‌ای از نیروهای سپاه را به آتش کشیدند
تصاویر منتشرشده حاکی از استفاده ماموران از گاز اشک آور و درگیری‌های پراکنده با معترضان است
در ویدئویی که از ساعات آغازین شب شنبه در تهران منتشر شده علاوه بر حضور جمعیت، رانندگان به نشانه همراهی با اعتراضات بوق خودروها را به طور ممتد به صدا در آورده‌اند
ایرانیان خارج از کشور تجمع‌های گسترده‌ای را در بیش از ۱۵۰ شهر در اقصی نقاط دنیا برگزار کردند
در پی بالا گرفتن اعتراضات در شهرهای مختلف سیستان و بلوچستان، گزارش‌ها حاکیست که اینترنت در این استان قطع شده است
شبکه حقوق بشر کردستان می‌گوید که فضای شهر سقز (زادگاه مهسا/ژینا امینی)، به شدت امنیتی است
حسینعلی میرعبدی، مدیرکل آموزش و پرورش استان سیستان وبلوچستان گفته است که مدارس زاهدان، نصرت آباد، کورین و میرجاوه به «دلایل امنیتی» فردا یکشنبه تعطیل است
یحیی گل محمدی، سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس که قرار است تیمش فردا در مقابل تیم تراکتور بازی کند گفته در شرایطی که «مردم حال دل خوبی ندارند، فوتبال دیگر معنایی ندارد.»
وبسایت کلمه پیامی از میرحسین موسوی منتشر کرده که در آن از نظامیان ایران خواسته «در سمت حقیقت، در سمت ملت» قرار بگیرند

ادامه اعتراضات در خرم آباد؛ صدای تیراندازی و تلاش ناموفق ماموران برای گرفتن موبایل یک معترض
این ویدیوها مربوط به اعتراضات ۹ مهر ۱۴۰۱ در خرم‌آباد است که در آن صدای تیراندازی شنیده می‌شود.
فرستنده ویدیو می‌گوید بعد از این لحظه یک مامور لباس شخصی سعی کرده موبایل او را بگیرد اما او موفق شده فرار کند.

همبستگی ایرانی‌ها و اوکراینی‌ها در تجمع‌های جهانی روز شنبه
در حالی که ارسال پهپادهای جنگی از سوی ایران به روسیه و به کار گیری آنها در علیه اوکراین از سوی مسکو، خشم مردم اوکراین را در بر داشته به اخراج دیپلمات های ایرانی از اوکراین ختم شده، روز شنبه ایرانی‌ها و اوکراینی‌ها در مونترال کانادا پرچم های یکدیگر را کنار هم در هوا چرخاندند.
اعلان را به اشتراک گذاریدترضان در ایلام
این ویدیو لحظه‌ای را در روز شنبه ۹ مهر ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که یک شهروند موتور دو مامور ضدشورش را که در خیابان طالقانی ایلام رژه می‌روند را به زمین می‌زند.
ادامه اعتراضات در سقز، زادگاه مهسا امینیشر شده منتاست.
در آن صدای معترضان شنیده می‌شود که با وجود تیراندازی همچنان در خیابان مانده‌اند و در صحنه‌ای هم آتش‌های روشن شده از سوی آنها - برای خنثی کردن اثر گاز اشک‌آور - مشاهده می‌شود.
گزارش‌ها از شهرهای سنندج و بوکان و سقز و مریوان حاکی است اعتراض‌ها ادامه داشته است.
نیروی انتظامی مشهد را در حال سوختن نشان می‌دهد. تصویری که در ۱۵ روز گذشته مشابه آن بارها از نقاط مختلف ایران مخابره شده و به نمادی از موفقیت معترضان در عقب راندن نیروهای سرکوبگر بدل شده است.

در این تصاویر تعدادی از شهروندان مشهدی با تجمع در خیابان صیاد شیرازی این شهر شعار «توپ، تانک، فشفشه آخوند باید گم بشه» سر می‌دهند.
تجمع بزرگ معترضان در شاهین‌شهر اصفهان؛ «مجتبی بمیری، رهبری رو نبینی»
تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، نشان می‌دهد تعدادی از شهروندان شاهین شهر اصفهان با تجمع در خیابان‌ها اقدام به روشن کردن آتش و سر دادن شعار علیه جمهوری اسلامی ایران کردند.
در این تصاویر شعار «مجتبی بمیری، رهبری رو نبینی» شنیده می‌شود.
شما هم میتوانید ویدئوهایتان را به پیام‌گیرهای ما در تلگرام و یا واتساپ و آی‌مسیج اپل بفرستید.
اگر می‌توانید هنگام ضبط ویدیو، تاریخ و محل را بگویید اما هرگز خودتان را به خطر نیاندازید.

بی‌بی‌سی٬ واشنگتن
زمانی می‌گفتند امپراتوری بریتانیا به حدی گسترده شده که آفتاب در آن غروب نمی‌کند. این دقیقا ویژگی راهپیمایی‌های اعتراضی ایرانیان مهاجر در روز شنبه - نهم مهر - بود.
صبح شنبه، هنگامی که ایرانیان مقیم نیوزیلند نام مهسا امینی و شعار «زن، زندگی، آزادی» را فریاد زدند، در تورنتو و لس‌آنجلس هزاران نفر در آخرین ساعات روز جمعه، ثانیه شماری می‌کردند تا آفتاب زودتر بالا بیاید. و اکنون - ۴ عصر به وقت غرب آمریکا - در حالی که در لس‌آنجلس، سانفرانسیسکو و ونکوور دهها هزار ایرانی همچنان در حال شعار علیه «جمهوری اسلامی» هستند، در سیدنی و توکیو خورشید طلوع کرده و صبح یکشنبه آغاز شده است.

روز شنبه، تجمع‌ها و تظاهرات ایرانیان در بیش از ۱۵۰ شهر جهان بی‌تردید بزرگترین همبستگی جامعه مهاجران ایرانی را رقم زد. جامعه‌ای با بیش از ۴ میلیون نفر جمعیت که همیشه «نداشتن اتحاد و پشت هم نبودن» را به عنوان یکی از گلایه‌های خود در غربت طرح می‌کرد.

این تجمع‌ها در بسیاری از رسانه‌های محلی و سراسری جهان بازتاب داشت و نام مهسا امینی و شعار «زن،زندگی، آزادی» را روز شنبه یک دور گرد کره زمین چرخاند.

با این حال، از میان همه تصاویر مخابره شده از داخل و خارج ایران در روز شنبه، احتمالا این عکس جاودانه خواهد شد و نیمرخ کاملی از اعتراضات در آغاز هفته سوم خواهد شد. تصویری که از موفقیت معترضان در مسدود کردن خیابان «جمهوری اسلامی» حکایت داشت.

اعتصابات سراسری و تجمع در مهاباد با وجود قطعی برق و اینترنت
بر اساس گزارش‌ها از مهاباد بعد از اعتصاب گسترده در این شهر در نهم مهرماه، گروهی از شهروندان مهاباد در میدان استقلال تجمع اعتراضی برگزار کردند . ‌
گفته می‌شود برق و اینترنت در این منطقه قطع شده است و صدای شلیک مداوم گلوله در این منطقه از شهر به گوش می‌رسد.

ادامه اعتراضات در کرانه خزر: بابلی‌ها مرگ بر دیکتاتور گفتند
این ویدیو که از اعتراضات امروز ۹ مهر در بابل در حساب توییتری «۱۵۰۰ تصویر» منتشر شده، تجمع جوانان این شهر استان مازندران را در شب نشان می‌دهد.

آنها شعار می‌دهند: «مرگ بر دیکتاتور، مرگ بر دیکتاتور».

بابل، آمل، نوشهر، شهسوار و دیگر شهرهای استان مازندران در کنار رشت، انزلی، فومن و چندین شهر استان گیلان، در سه هفته گذشته از کانون های اصلی اعتراضات بوده‌اند.

اعتراضات در کرانه خزر در حالی ادامه یافته که مقام‌ها پیش‌تر از بازداشت بیش از ۱۰۰۰ نفر در این دو استان خبر داده بودند. اما به نظر می‌رسد تلاش برای کنترل و خاموش کردن این اعتراضات به نتیجه نرسیده است.

«هر دو پای حسین رونقی را شکسته‌اند»
نازی موسوی مادر حسین رونقی، فعال آزادی بیان در ایران، می‌گوید که ماموران هر دو پای او را در زندان شکسته‌اند.
او جمهوری اسلامی را مسئول هر اتفاقی دانست که ممکن است برای پسرش بیافتد.
آقای رونقی هفته پیش خود را به دادسرای زندان اوین معرفی کرد و بازداشت شد. در زمان دستگیری هم گزارش شد که مضروب شده است.
گزارش می‌شود این فعال که در گذشته هم بازداشت شده در اعتصاب غذا به سر می‌برد.
او حدود شش ماه پیش با قرار وثیقه از زندان آزاد شده بود.

بازتاب وسیع تجمع بزرگ ایرانیان در تورنتو در رسانه‌های کانادا
دهها هزار ایرانی مقیم تورنتو روز شنبه - نهم مهر - دور هم جمع شدند و ضمن حمایت از اعتراضات در ایران، علیه حکومت جمهوری اسلامی شعار دادند.

حامد اسماعیلیون از هماهنگ‌کنندگان اصلی این تجمعات که در بیش از ۱۵۰ شهر جهان برگزار شد، می‌گوید پلیس تورنتو تعداد شرکت کنندگان در این تجمع را «۵۰ هزار نفر» برآورد کرده است.

حامد اسماعیلیون همچنین گفته آبشار نیاگار به احترام مهسا امینی با سه رنگ پرچم ایران نورپردازی خواهد شد.

این تجمع در رسانه‌های محلی تورنتو و سراسری کانادا بازتاب وسیعی داشته است.
گوگوش، از اسطوره‌های موسیقی پاپ ایران، در حاشیه تظاهرات حمایتی ایرانیان مقیم لس‌آنجلس به بی‌بی‌سی فارسی گفت: «حکومت ایران ۴۳ سال است زندگی را از جوانان گرفته است و او برای حمایت از جوانان و هر آنچه که مطالبات آنهاست به تجمع امروز پیوسته است».
تظاهرات حمایتی ایرانیان در نقاط مختلف جهان، روز شنبه اول اکتبر، برابر با نهم مهر در شهرهای مختلف، اروپا، آمریکا، آسیا و اقیانوسیه برگزار شد.

«زن، زندگی، آزادی» در قلب لندن
تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است نشان می‌دهد که تابلوی تبلیغاتی بزرگ میدان پیکادلی در مرکز لندن به اعتراضات در ایران اختصاص یافته و روز آن شعار زن، زندگی، آزادی به دو زبان فارسی و انگلیسی نوشته شده است.

ایرانیان مهاجر در روز شنبه با برگزاری تجمع‌هایی در بیش از ۱۵۰ هر جهان،‌ از اعتراضات در ایران حمایت کردند که تصاویر بیشتری از تجمعات را امشب دو همین صفحه می‌توانید ببینید.
این ویدیو اعتراضات امروز ۹ مهر مردم را در اراک نشان می‌دهد. ویدیو در حساب توییتری ۱۵۰۰ تصویر منتشر شده است.

معترضان شعار می‌دهند: «اراکی باغیرت، حمایت، حمایت»
اعتراضات روز شنبه - ۹ مهر - در اراک در حالی شکل گرفت که ساعتی قبل این شهر میزبان یک مسابقه فوتبال میان آلومینیوم ارک و ملوان بندرانزلی بود. رقابتی که تنها ساعتی قبل از آغاز بدون تماشاگر شد.
در این ویدیو که امروز ۹ مهر در حساب توییتری ۱۵۰۰ تصویر منتشر شده، اعتراضات مردم را در شاهین شهر می‌بینید. اعتراضات مردم امروز نیز در بسیاری از شهرهای ایران ادامه داشت. در این ویدیو جمع بزرگی از مردم در خیابان فریاد می‌کشند و به نظر متحد به یک سو حرکت می‌کنند.
شاهین شهر در حالی روز شنبه شاهد تظاهرات جدیدی بوده که شاهدان عینی در دو سه روز اخیر از جو سنگین امنیتی، بازداشت گسترده معترضان و همچنین ممانعت از تشکیل تجمع های بالای ۴ نفر در سطح این شهر نسبتا کوچک در حومه اصفهان خبر داده بودند.
روز گذشته یک شاهد عینی گفته بود چند کشته شده اعتراضات که «به علت شلیک گلوله» کشته شده بودند و همگی «جوانان ۱۸، ۱۹ و ۲۰ ساله» بودند در این شهر به خاک سپرده شده‌اند.
شهناز اکملی مادر و مریم کریم بیگی خواهر یکی از کشته‌شدگان اعتراض‌های سال ۸۸ به نام مصطفی کریم‌بیگی هستند.
چشم‌انداز بامدادی رادیو بی‌بی‌سی فردا صبح یک ساعت زودتر از ۶ صبح تهران به مدت ۲ ساعت پوشش خبری زنده تازه‌ترین وقایع اعتراض‌های ایران را آغاز خواهد کرد.

سازمان کومله می‌گوید که سپاه به پایگاه این گروه در کردستان عراق حمله کرده است
خبرگزاری فرانسه به نقل از یکی از اعضای سازمان کومله گزارش داده که در روز شنبه، بار دیگر ایران به کردستان عراق حملات موشکی و پهپادی کرده است.
این خبرگزاری به نقل از عطا ناصر، از مقام‌های سازمان کومله نوشته است که حملات نیروهای ایرانی، پایگاه‌ این گروه را در کوهستان هلگورد هدف قرار داده است.
آقای ناصر به خبرگزاری فرانسه گفته است که این حملات، خرابی‌هایی برجایی گذاشته اما کسی کشته نشده است.
روز چهارشنبه هفته گذشته، سپاه پاسداران با شلیک حدود ۷۰ موشک و پهپاد انتحاری به کردستان عراق حمله کرد.

به گفته مقام‌های اقلیم کردستان در جریان آن حملات، ۱۴ نفر کشته شدند.

حمله به معترضان در خیابان آزادی
تازه‌ترین تصاویر از اعتراض‌های امشب در حوالی خیابان آزادی در تهران نشان می‌دهد که معترضان شعار می‌دهند: «نترسید، نترسید، ما همه با هم هستیم.»
اما در فاصله کوتاهی، این تجمع اعتراضی با حمله نیروهای امنیتی روبه‌رو می‌شود.
در ویدئو دیده می‌شود که چیزی شبیه به گاز اشک آور به سوی معترضان شلیک می‌شود تا جلوی شکل‌گیری تجمع و گسترش آن گرفته شود.
****************
رادیو فردا: هزاران معترض در بغداد علیه جمهوری اسلامی ایران شعار سر دادند
در تظاهرات هزاران عراقی‌ معترض در مرکز بغداد که به درگیری میان تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی منجر شد، برخی از معترضان با سر دادن شعارهایی علیه جمهوری اسلامی، خواستار پایان نفوذ و مداخله‌های حکومت ایران در عراق شدند.
خبرگزاری دولتی عراق گزارش داد که تظاهرات روز شنبه، ۹ مهر، از میدان تحریر در مرکز بغداد آغاز شد و نیروهای امنیتی عراق نیز حضور گسترده داشتند.
این تظاهرات به مناسبت سومین سالگرد آغاز اعتراضات مردم عراق علیه حکومت در اکتبر ۲۰۱۹ برگزار شد.
بر اساس گزارش این خبرگزاری، تظاهرکنندگان در تجمع روز شنبه پرچم‌های عراق را برافراشتند و علیه فساد و نظام سهمیه‌ای قدرت در عراق شعار دادند.
خبرگزاری فرانسه تعداد تظاهرکنندگان را هزاران نفر اعلام کرد که اکثر آنها «بسیار جوان» بودند و شعار می‌دادند: «مردم خواهان سقوط رژیم هستند.»
همچنین بر اساس ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، معترضان با شعار «إيران برا برا، بغداد حرة حرة» خواستار خروج ایران از عراق شدند.
مصطفی الکاظمی، نخست‌ وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، روز جمعه بخشنامه‌ای صادر کرد و از نیروهای امنیتی خواست مسئولیت حفاظت تظاهرکنندگان را برعهده بگیرند.
اعتراضاتی که در اکتبر ۲۰۱۹ در سراسر کشور به‌ویژه در مناطق فقیرنشین جنوب کشور آغاز شد، چندین ماه به طول انجامید و در جریان آن معترضان، گسترش بیکاری، فروپاشی اقتصادی و فقدان دموکراسی را محکوم کردند.
در جریان سرکوب آن اعتراضات، نزدیک به ۶۰۰ نفر کشته و حدود ۳۰ هزار نفر دیگر زخمی شدند.
سه سال پس از آغاز این اعتراضات، عراق همچنان در بن‌بست سیاسی قرار دارد و با وجود گذشت یک سال از برگزاری انتخابات پارلمانی، هنوز دولت جدید این کشور تشکیل نشده است.
خبرگزاری فرانسه گزارش داد که معترضان روز شنبه تصاویری از قربانیان اعتراضات سال ۲۰۱۹ را در دست داشتند و در ورودی پل جمهوری در بغداد تجمع کردند.
این در حالی است که نیروهای امنیتی عراق همه ورودی‌ها به منطقه سبز بغداد، یک منطقه فوق امنیتی که سفارتخانه‌ها و اداره‌های مهم دولتی در آن قرار دارد، را مسدود کردند.

عراق با احضار سفیر ایران در بغداد، حملات سپاه به اقلیم کردستان را «جنایت» خواند
یک مقام وزارت کشور عراق به خبرگزاری فرانسه گفت معترضان موانع آهنی پل جمهوری را به داخل رودخانه پرتاب کردند و ۱۸ نفر در میان نیروهای پلیس ضدشورش بر اثر پرتاب سنگ و بطری‌های شیشه زخمی شدند.
به گفته این مقام دولتی، دست‌کم ۲۸ مورد خفگی نیز در میان معترضان ثبت شده که علت آن پرتاب بمب‌های دودزا از سوی نیروهای امنیتی بوده است.
تداوم بن‌بست سیاسی در عراق در حالی است که مقتدی صدر رهبر بانفوذ شیعیان خواستار انحلال فوری پارلمان شده، اما در مقابل، چارچوب هماهنگی، ائتلاف جناح‌های شیعه تحت حمایت ایران، خواهان تشکیل دولت پیش از هر انتخاباتی است.
روز چهارشنبه در حالی که پارلمان عراق تشکیل جلسه داده بود، چند راکت منطقه سبز بغداد را هدف قرار داد.
تنش‌ها میان صدری‌ها و شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در تابستان گذشته به اوج خود رسید و در جریان درگیری‌هایی که در بغداد و برخی دیگر از شهرهای عراق رخ داد بیش از ۳۰ نفر از هواداران صدر کشته شدند.