اطلاعیه خبری حزب کمونیست کارگری ایران

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

زندانی کردن زهرا محمدی را محکوم میکنیم: امروز ۱۸ دیماه زهرا محمدی یکی از معلمین و فعالین اجتماعی که به پنج سال زندان محکوم شده و به زندان احضار شده بود، برای گذران محکومیت خود راهی زندان سنندج شد. جمعیت وسیعی از دوستان و مردم سنندج و معلمان همکار او و اعضای انجمن فرهنگی اجتماعی نوژین او را تا ورودی زندان همراهی کردند. زهرا محمدی، روز پنج شنبە ٢ خرداد ٩٨ (٢٣ مه ٢٠١٩)، با هجوم نیروهای ادارە اطلاعات سنندج بە منزلش همراه با دو عضو دیگر انجمن نوژین بازداشت شد

و روز دوشنبە ١١ آذر همان سال با وثیقە ٧٠٠ میلیون تومانی موقتا از زندان آزاد شد. او در تیرماه سال جاری توسط شعبه یکم دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی سعیدی به اتهام “تشکیل گروه علیه امنیت کشور” به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد و سپس بدنبال اعتراضات این حکم به پنج سال زندان تغییر یافت.
کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری حکم پنچ سال زندان تعزیری زهرا محمدی را قویا محکوم میکند. یکی از اتهامات زهرا محمدی تدریس زبان کردی است. او قبل از رفتن به زندان خطاب به جمعیتی که در حمایت از او همراهیش کرده بودند از جمله گفت "زبان مادری یکی از بنیادی‌ترین حقوق ماست که از آن کوتاه نخواهیم آمد و انجمن ما برای به دست آوردن این حق پیشقدم شد و امیدوارم فعالیت‌های ما بر سر دشمنی که مخالف این حقوق است آوار شود".
حکومت اسلامی با اعمال تبعیض و نابرابری بر مردم کردستان عملا هر نوع تلاش برای ایجاد تسهیلات و در دسترس بودن آموزش به زبان مادری را با سرکوب و زندان جواب میدهد. امکان آموزش و سخن گفتن و فعالیت به زبان مادری حق پایه ای همه مردم است.

کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری ایران
١٨ دی ماه ١٤٠٠
٨ ژانویه ٢٠٢٢

یکشنبه های اعتراض: تجمع بازنشستگان فولاد در اهواز و اصفهان
- روز یکشنبه ۱۹ دیماه بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی صندوق بازنشستگی فولاد در اصفهان و اهواز همچون یکشنبه های قبل تجمع کرده و پیگیر مطالباتشان شدند.
در اصفهان بازنشستگان با شعارهای "عزا عزاست امروز، حقوق بازنشسته روی هواست امروز"، "ننگ ما،ننگ ما،صدا و سیمای ما"، " نه مجلس، نه دولت، نیستند به فکر ملت"، فریاد اعتراض خود را بلند کرده و بار دیگر تاکید کردند که تا وقتی که به خواستهایشان پاسخ داده نشود، هر یکشنبه تجمع خواهند کرد.
اجرای همسان سازی و افزایش حقوقها به بالای خط فقر ۱۲ میلیونی و بازگرداندن متوسط ۲ میلیون تومان کسرشده در اجرای همسان سازی بازنشستگان فولاد، درمان رایگان و برقراری خدمات رفاهی مطابق تعهدات آیین نامه استخدامی فولاد و برداشته شدن هرگونه واسطه گر و درمان پولی از جمله خواستهای اعلام شده این بازنشستگان در تجمعات اعتراضی شان بوده است.

حزب کمونیست کارگری ایران
۱۹ دی۱۴۰۰، ۹ ژانویه ۲۰۲۲
tel:00447435562462
tel:00447435562462

فراخوان شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان به تجمع سراسری
ساعت ۱۰ صبح ۲۳ دیماه ۱۴۰۰
در ادامه اعتراضات گسترده معلمان، شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان برای ساعت ۱۰ صبح روز ۲۳ دیماه ۱۴۰۰ به تجمع سراسری فراخوان داده است. این تجمعات در تهران مقابل مجلس اسلامی ، در مراکز استانها مقابل اداره کل استان و در شهرستانها مقابل اداره آموزش و پرورش برگزار خواهد شد.
این فراخوان در اعتراض به مصوبه ناقص رتبه بندی و عدم اجرای آن توسط دولت، عدم اجرای لایحه همسان سازی بازنشستگان ، امنیتی کردن مبارزات و احضارها و بازداشتهاُ، برگزار میشود. اجرایی شدن کامل طرح رتبه بندی و همترازی معلمان شاغل ( به میزان ۸۰ درصد هیأت علمی دانشگاهها برای معلمان شاغل) و همسان سازی حقوق بازنشستگان و افزایش سطح حقوقها به بالای خط فقر ۱۲ میلیونی اعلام شده، آموزش رایگان و با کیفیت و پایان دادن به کالایی کردن آموزش، استخدام معلمان خرید خدمات آموزشی، پرداخت پاداش پایان خدمت سالهای ۹۹ و ۱۴۰۰ و آزادی معلمان زندانی و بسته شدن پرونده های امنیتی، پایان دادن به اختلاس ها و شفافیت در چگونگی غارت صندوق ذخیره فرهنگیان و بازگشت منابع به این صندوق، خواستها و مطالبات فوری اعلام شده معلمان است. همچنین یک اعتراض معلمان به لایحه مصوب بودجه ریاضتی حکومت و عدم اختصاص بودجه لازم برای پاسخگویی فوری به مطالباتشان است.
این چندمین فراخوان سراسری شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان است و تشکلهای مختلف معلمان از شهرهای گوناگون همبستگی خود را با این فراخوان اعلام کرده اند. در تجمعات اعتراضی تاکنونی معلمان شهرهای بسیاری شرکت داشته و دامنه اش به بیش از ۱۵۰ شهر کشیده شده است. معلمان تاکید کرده اند که اگر مطالباتشان پاسخ نگیرد به اعتراضات خود ادامه خواهند داد و بر حق تجمع و اعتصاب به عنوان حق مسلم خود تاکید کرده اند.
اعتراضات معلمان علیه بودجه ریاضتی حکومت و علیه فقر و تبعیض و نابرابری و با بلند کردن پرچم آموزش رایگان برای همه کودکان مطالبات همه مردم را نمایندگی میکند. حزب کمونیست کارگری ضمن حمایت قاطع از خواستها و مبارزات معلمان و فراخوان شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان، همه مردم خصوصا خانواده های دانش آموزان را به شرکت وسیع در تجمعات اعتراضی معلمان فرا میخواند. با بیانیه های جمعی حمایتی، رسانه ای کردن صدای اعتراض معلمان، شرکت مستقیم در تجمعات و اعتراضات معلمان و جهانی کردن صدای اعتراضات آنان میتوان از معلمان حمایت کرد.
حزب کمونیست کارگری ایران
۱۹ دی ۱۴۰۰، ۹ ژانویه ۲۰۲۲

خبرنامه شماره 15

اخباری از خوزستان
غلام طیبی یکی از معترضین، به بازداشتگاه اطلاعات اهواز منتقل شد
غلام طیبی از شرکت کنندگان در اعتراضات تیرماه خوزستان از زندان بهبهان به بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز منتقل شد. او در تاریخ ۲۴ مهرماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و پس از مدتی به زندان بهبهان منتقل شد. طیبی ۳۲ سال دارد و از اهالی یکی از روستاهای تابع شهرستان بهبهان است. در اعتراضات مردمی در تیرماه علیه بی آبی و بی تامینی تعداد زیادی از شهروندان و اهالی این روستا بازداشت شدند. غلام طیبی باید فورا و بدون قیدو شرط آزاد شود و تمامی پرونده های امنیتی تشکیل شدن برای معترضین خیزش تیرماه خوزستان باید مسدود گردند.

تجمع بازنشستگان فولاد در اهواز
روز یکشنبه ۱۲ دیماه جمعی از بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق بازنشستگی فولاد برای پیگیری مطالبات خود دراهواز همچون هفته های گذشته تجمع کردند. همزمان بازنشستگان فولاد در تهران و اصفهان نیز در این روز تجمع داشتند. این تجمعات مقابل ساختمان این صندوق در این سه شهر صورت گرفت. اجرای همسان سازی و افزایش حقوقها به بالای خط فقر ۱۲ میلیونی و بازگرداندن متوسط ۲ میلیون تومان کسرشده در اجرای همسان سازی بازنشستگان فولاد، درمان رایگان و برقراری خدمات رفاهی مطابق تعهدات آیین نامه استخدامی فولاد و برداشته شدن هرگونه واسطه گر و درمان پولی از جمله خواستهای اعلام شده این بازنشستگان در تجمعات اعتراضی شان بوده است.

معترضين به مصادره زمين هاى كشاورزان ، محكوم شدند
دادگاه تجدیدنظر خوزستان «صالح تامولی طرفی» و «عبدالله چلداوی» دو فعال فرهنگی اهل اهواز را به دلیل شرکت در اعتراضات به مصادره زمینهای کشاورزان،‌مجموعا به ۸ سال حبس تعزیری محکوم کرده است. این دو نفر پیش‌تر در شعبه ۳ دادگاه انقلاب اهواز محاکمه و مجموعا به ۸ سال حبس تعزیری محکوم شده بودند و با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی برای صالح تامولی طرفی ۳ سال و برای عبدالله چلداوی ۵ سال حبس قابل اجرا است. بر اساس این حکم صالح تامولی طرفی به اتهام‌های «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم بر علیه امنیت کشور» و عبدالله چلداوی به اتهام‌های «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «عضویت در گروه‌های معاند نظام» محکوم شده‌اند.
صالح تامولى طرفى و عبدالله چلداوى غافلى، پس از تجمع اهالی کوی علوی در هفدهم آذر ماه ۱۳۹۶ که در اعتراض به مصادره زمين هاى كشاورزان روستاى جليزى دشت عباس در جنوب استان ایلام صورت گرفت به همراه دهها نفر دیگر از فعالین فرهنگی عرب توسط اداره اطلاعات اهواز بازداشت شده بودند. این چنین است که دادگاه جمهوری اسلامی در همدستی با دزدان به فعالین معترض حکم زندان میدهد. در همین رابطه صالح تامولی طرفی» و «عبدالله چلداوی» چندين ماه در بازداشتگاه هاى اداره اطلاعات زير شكنجه فيزيكى و روانى قرار گرفته بودند و سپس به زندان شيبان اهواز منتقل و هم اكنون با قرار وثیقه آزاد هستند.
صالح تامولى همچنین چهار بار به دليل فعاليت هاى فرهنگى سابقه بازداشت و حبس داشته است. عبدالله چلداوى نیز ۹ بار به دليل فعاليت هاى مدنى اش توسط ارگانهاى اطلاعات سپاه و اداره اطلاعات سابقه بازداشت و حبس داشته است.
هر دوى این فعالان بعد از هجوم به رژه نيروهاى مسلح در اهواز در شهريور ماه سال ۱۳۹۷ نيز همراه صدها شهروند عرب بازداشت شدند و پرونده ديگرى با اتهامات امنيتى دروغين در دادگاه انقلاب دارند كه حكم اين پرونده هنوز صادر نشده است. احکام صادره برای صالح تامولی طرفی» و «عبدالله چلداوی» باید فورا لغو و پرونده های امنیتی آنها و همه فعالین سیاسی باید فورا مسدود گردد.

خیابان های اهواز به زیر آب رفت
آبگرفتگی معابر و ورود آب به داخل خانه‌ها بعد از بارندگی به معضلی جدی برای شهروندان اهوازى تبدیل شده است. در پی بارش شدید باران در هفته گذشته، معابر و خیابان‌های شهر اهواز از جمله مناطق کیان، بازارچه کیان، فلکه جمهوری، خشایار و خیابان ۱۰ پاداد اهواز دچار آبگرفتگی وسیع شده است. بعلاوه کیانشهر، سی متری، زیتون کارگری، بلوار معلم، میدان جمهوری، شکاره، کوت عبداله، کوی فولاد و سیصد دستگاه و خیابان های مناطق مسکونی اطراف پل هاشمی در منطقه هشت نیز به زیر آب رفتند.

همچنین در اثر بارندگی ها ایستگاه تلمبه خانه و پمپاژ کوی علوی اهواز دچار ریزش شد و به همین دلیل آب های سطحی به میزان زیادی چندین خیابان منطقه شش مانند فرحانی و کمپلو شمالی را در برگرفت.
این حجم از آبگرفتگی تنها با بارش کمتر از ۳۰ میلیمتر باران اتفاق افتاده است و گفته می شود در ۱۴۱ نقطه از شهر تجمع آب های سطحی به میزانی بوده که اهالی برای تردد و رفت آمد دچار مشکل بوده اند. با این همه مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان در اظهارات مضحکی گفته است تنها در ۱۰ نقطه شهر با مشکل مواجه بودیم در حالی که در سال گذشته حدود ۲۰۰ نقطه آبگرفتگی داشتیم. غیر استاندارد بودن فاضلاب ها و آبگرفتگی خیابانها بر اثر هر بارندگی ای یکی از موضوعات اعتراضی در خوزستان و بسیاری از مناطق دیگر در ایران است.

کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری، واحد خوزستان
۱۸دی ۱۴۰۰، ۸ژانویه ۲۰۲۲