قرض ضدکرونای فایزر تایید شد

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

قرض ضدکرونای فایزر تایید شد، اثربخشی ۸۹ درصدی در جلوگیری از مرگ و بستری شدن در بیمارستان: فایزر اعلام کرده است که صدور مجوز مصرف قرص ضدکرونایش سبب تغییری بنیادین در شیوه درمان کرونا خواهد شد. قرصی که فایزر تولید کرده اگر مطابق نتیجه آزمایش‌ها عمل کند، تا حدود زیادی فشار به سیستم درمانی در جهان را کاهش خواهد داد. سازمان غذا و داروی ایالات متحده روز چهارشنبه مجوز اولین درمان ضد ویروسی خوراکی برای کرونا را صادر کرد. پکسلووید Paxlovid، قرصی است که شرکت فایزر آن را ساخته است.

این اولین قرص ضد ویروس کرونا است که مجوز مصرف آن در خانه برای افراد بیمار داده می‌شود. این درمان جدید از حاد شدن بیماری و نیاز به بستری شدن در بیمارستان جلوگیری می‌کند.

پکسلووید ترکیبی از یک داروی ضد ویروسی جدید به نام نیرماترلویر nirmatrelvir و یک داروی قدیمی به نام ریتوناویر است.

هفته گذشته، فایزر نتایج به‌روزرسانی‌شده‌ای را منتشر کرد که نشان می‌داد این قرص، اگر به بزرگسالان پرخطر در عرض چند روز پس از بروز اولین علائم آنها داده شود، خطر بستری شدن یا مرگ در بیمارستان را تا ۸۹ درصد کاهش می‌دهد. اگر در پنج روز اول بروز علائم مصرف شود هم اثربخشی ۸۸ درصدی دارد.

آلبرت بورلا، مدیرعامل فایزر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «مجوز امروز سازمان غذا و دارو برای قرص پکسلووید نشان‌دهنده مثال فوق‌العاده دیگری از این است که چگونه علم به ما کمک می‌کند تا در نهایت این بیماری همه‌گیر را شکست دهیم. کرونا در دو سال گذشته زندگی‌ افراد را در سراسر جهان مختل و ویران کرده است. این درمان جدید، به‌طور قابل توجهی بستری شدن در بیمارستان و میزان مرگ و میر را کاهش می‌دهد و می‌توان آن را در خانه مصرف کرد. با این دارو، روش درمان کرونا تغییر خواهد کرد و امیدواریم به کاهش برخی از فشارهای قابل توجهی که سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی و بیمارستانی ما با آن روبه رو هستند، کمک کند.»

فایزر اعلام کرده است که آماده تحویل فوری این دارو به داروخانه‌های سراسر آمریکا است.

در ماه نوامبر، دولت بایدن اعلام کرد که ۱۰ میلیون دوره درمانی از این قرص را به مبلغ بیش از ۵ میلیارد دلار خریداری خواهد کرد. یک دوره پنج روزه پکسلووید شامل سه قرص است که دو بار در روز مصرف می‌شود. جو بایدن گفت که از «نتایج امیدوارکننده» فایزر دلگرم شده است و گفت که این دارو «گام مهمی به جلو در مسیر ما برای خروج از همه‌گیری خواهد بود.»

او پکسلووید را «ابزار بالقوه قدرتمندی در مبارزه ما با ویروس»، از جمله نوع اومیکرون خواند، اما تاکید کرد که واکسیناسیون و دریافت واکسن تقویتی «مهم‌ترین ابزاری است که برای نجات جان‌ها داریم.»

اما این تنها درمان خوراکی کرونا نیست. کمپانی مرک نیز برای قرص ضدکرونای خود با نام مولنوپیراویر، مجوز استفاده اضطراری درخواست کرده است. سازمان غذا و داروی آمریکا در پایان ماه نوامبر به صورت محدود مصرف این دارو را تایید کرده‌اند. این دارو نیز خطر بستری شدن بیمارا یا مرگ را تا ۳۰ درصد در میان بزرگسالانی که در شرایط سلامتی پرخطری قرار دادند، کاهش می‌دهد. پیش‌تر اعلام شده بود قرص تولیدی کمپانی مرک اثربخشی ۵۰ درصدی دارد ولی داده‌های جدید این رقم را کاهش دارد. هنوز مشخص نیست که آیا این داروی خوراکی هم مجوز مصرف عمومی دریافت می کند یا خیر.

تا پیش از تایید قرص پکسلووید، رمدسیویر تنها داروی ضدویروس بود که سازمان غذا و داروی آمریکا آن را تایید کرده بود. رمدسیویر به صورت وریدی تزریق می‌شود و امکان مصرف خانگی ندارد. ورود پکسلووید به چرخه درمان کرونا در هفته‌های آینده می‌تواند تغییر قابل توجهی در مواجهه با کرونا در جهان ایجاد کند.

https://www.radiozamaneh.com/697742