ادعانامه معلمان و فرهنگیان ایران: پیش به سوی تقسیم ثروت!

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

با فراخوان شورای هماهنگی تشكل‌های صنفی فرهنگیان در بالغ بر ۱۰۰ شهر، تجمعات و راهپیمایی‌های گسترده و بی‌سابقه معلمان در سرتاسر ایران بار دیگر زمین را زیر پای جمهوری اسلامی به لرزه درآورد. بنا به گزارش‌ها تنها در شیراز بالغ بر ده هزار نفر با حضور پرشور خود سیمای دیگری به روند مبارزات جاری توده‌های عاصی در برابر حاكمیت دادند. در تهران نیروهای امنیتی تلاش كردند كه تجمع را امنیتی كنند كه با درایت و دخالت معلمان حاضر در تجمع خنثی شد.

معلمان در سرتاسر ایران با شعارهای سراسری "معلم زندانی آزاد باید گردد"، "این همه بی‌عدالتی، هرگز ندیده ملتی"، "معلم بپا خیز برای رفع تبعیض"، "مشكل ما حل نشه، مدرسه تعطیل میشه" و ... بیش از ۱۰۰ شهر را به تسخیر خود در آوردند. مطالبات سراسری معلمان علاوه بر اجرای كامل رتبه‌بندی‌ها، تحقق آموزش رایگان با كیفیت بالا، بهبود وضعیت معیشت و منزلت معلمان و دفاع از حق زندگی شرافتمندانه برای همه از جمله فرهنگیان است.
این تجمع گسترده درحالی برگذار شده است كه یكروز قبل از آن نهادهای امنیتی به طرق مختلف جمعی از سازماندهندگان و معلمان و دست‌اندركاران این حركت سراسری را مورد تهدید قرار داده بودند. اما سنبه پر زور و متشكل معلمان و تشكل سراسری آنها راه را بر هر تهدید و پاپوش‌دوزی نهادهای امنیتی نظام مسدود كرد و بنا به گزارشات، معلمان همراه با خانواده‌های خود به جز تهران در بیش از ۱۰۰ شهر از جمله در بوکان، یزد، شیراز، قم، رشت، کرمان، گچساران، مریوان، بیجار، بهبهان، سمیرم، دهدشت، بندرعباس، دزفول، گلپایگان، کیلک، یاسوج، یزد، قم، سقز، ارومیه، ایذه، اهواز، بابل، ساری، گناوه، اصفهان، نورآباد ممسنی، رامهرمز، نجف آباد، کرخه، قزوین، خرم آباد، بوکان، ازنا، دورود، ملایر، تبریز، لردگان، مشهد، زنجان، بوشهر، جم، دیشموک، اندیمشک، گچساران، لوش، ماهشهر، لامرد، علامرودشت، ازنا، نورآباد، آمل، بابل، سمنان، اردبیل، اراک، گرگان، ملایر، کرمانشاه، تاکستان، بهبهان و … به میدان آمدند و اعلام کردند دیگر قبول نمی‌کنند!
اعتراضات سراسری امروز معلمان، بی‌سابقه‌ترین حركت متشكل مردم محروم در مقابل حاكمیتی است كه شریان‌های اقتصادی و معیشتی را به روی شهروندان بسته است. این تعرض سازمانیافته توده متشكلی از شهروندان در ایران است كه پوزه نهادهای امنیتی را نه تنها به خاك مالید بلكه متحدانه و یكصدا از روی نعش نیروهای امنیتی این نظام گندیده و تا دندان مسلح رد شد. تا همین‌جا باید دست تك‌تك سازمان‌دهندگان و شركت‌كنندگان در این مراسم سراسری را به گرمی فشرد. این پیشروی متحدانه، راه را برای عرض‌اندام متشكل طبقه كارگر ایران و سایر بخش‌های مردم، به مراتب هموارتر كرده است.
حاكمیت و دستگاه‌های سركوب آن در مقابل این توده متشكل و متحد كه ادعایی جز تقسیم ثروت و سهم‌خواهی از كیك ثروت اجتماعی ندارد، عملا آچمز شده است. هیچ حاكمیتی نمی‌تواند زمانی كه شهروندان یك جامعه به این نتیجه رسیده‌اند كه میان دو حق، حق با محرومان است، دوام چندانی بیاورد. اعتراض بی‌سابقه و متشكل معلمان بار دیگر ادعانامه میلیون‌ها شهروند محروم در جامعه ایران را در مقابل اقلیتی مفتخور در شیپور دمید؛ درب دولت و مجلسی كه حاضر است بودجه مقامات و نهاهای امنیتی را بالا ببرد و در عوض سن بازنشستگی را دو سال افزایش می‌دهد، باید با گل گرفت. پیام معلمان چیزی جز این نبود كه اجازه نخواهند داد كه از بالای سر مردم برای مردم تصمیم‌گیری كنند؛ اجازه نخواهند داد كه این نظام برای پاسداری از تبعیض، بی‌حقوقی، اجحاف و سركیسه كردن شهروندان برای خود عمر بخرد. این تازه بخشی از اراده آگاه و مصمم جامعه است كه خود را در صفوف معلمان آزاده نشان داده است. تصور اینكه از شركت نفت تا معادن ایران و تا مراكز كلیدی كارگری به این خروش سراسری به هم گره بخوردند و جویبارهای اعتراضی به هم به‌پیوندند، دور از انتظار نیست.
امروز روزیست كه هر كارگر و انسان آزاده و معترضی در جامعه ایران برای هر قدم پیشروی خود و خنثی‌كردن نقشه‌های شوم حاكمیت دست به ایجاد مجامع عمومی، به شوراهای كارگری و مردمی در محل كار و زیست می‌زند و به این مكانیسم‌های اجتماعی متكی می‌شود؛ نیاز شهروندان جامعه ایران به ابزار اعمال‌اراده خود در مقابل حاكمیت و در عین‌حال قابلیت دفاع از خود را در اعتراضات اخیر مردم و در اعتراضات سازمان‌یافته معلمان دید. كیفرخواست معلمان از امروز به‌بعد بر پیشانی این حاكمیت تا به‌گور سپردن آن نوشته شده است. آزادی، برابری، رفاه، منزلت، برخورداری از بهترین و پیشرفته‌ترین نعمات مادی و در یك كلام تقسیم ثروت تنها با رفتن این نظام و تنها با برقراری حاكمیت شورایی میسر است. صدای اعمال‌اراده حاكمیت محرومان از هر گوشه این جامعه به‌گوش میرسد. این اراده‌ای است كه به وسعت ایران امروز در حال شكل‌گیری است و آینده تحولات در ایران را رقم می‌زند.

پیش به سوی تقسیم ثروت
پیش به سوی حاكمیت شوراهای مردمی
حزب حكمتیست (خط رسمی)
۱۳ دسامبر ۲۰۲۱

اطلاعیه حزب: برای شکستن قلم پایشان آماده شویم!
(پیرامون ضرب و شتم گوهر عشقی توسط اوباش حكومتی)
روز پنجشنبه ۱۸ آذرماه گوهرعشقی، مادر ستار بهشتی از قربانیان شكنجه در زندان‌های رژیم اسلامی، این صدای اعتراض مادران و بازماندگان همه قربانیان جنایات اخیر جمهوری اسلامی، در راه مزار فرزندش مورد ضرب و شتم عوامل و مزدوران رژیم اسلامی قرار گرفت و از ناحیه سر و صورت مجروح شد. یك‌ماه پیش و در جریان احضار گوهر عشقی به وزارت اطلاعات، ماموران وی و سایر بستگانش را تهدید می‌كنند كه دست از مقاومت و اعتراض و حق‌خواهی خود بردارد، چرا كه "همه لزوماً در زندان و زیر شكنجه كشته نمی‌شوند، برخی در تصادف یا نزاع و یا حوادث از بین خواهند رفت"!!
سال‌هاست برای همگان روشن شده كه "تصادف" و "نزاع" و "حوادث"، آن هم از زبان خود ماموران این نظام به معنی ترور معترضانی است که صدای اعتراض و نفرت میلیون‌ها شهروند منزجر هستند، كه برای عقب راندن لشکر میلیونی مردمی است كه در میدان عمل علیه اركان نظام اسلامی ایستاده‌اند. سران رژیم می‌دانند سال‌هاست دیگر نمی‌توان با ترور و قتل‌های زنجیره‌ای شریف‌ترین نمادهای مقاومت و مبارزه در جامعه ایران را مرعوب کنند، می‌دانند هر دست درازی علنی و رسمی به هر فعال سیاسی، اجتماعی، زن معترض و کارگر حق‌طلب به موجی از مقاومت و اعتراضات گسترده‌تر و "خانمان براندازتر" تبدیل می‌شود. روی آوردن به "تصادف"، "نزاع" و ... که "عاقلان" این نظام از زبان خامنه‌ای مدتی پیش گفته بودند "دوران بزن در رو به سر رسیده است"، ناشی از این وضعیت مستاصل حاکمیت است. اما ظاهرا نیروهای فالانژ و "آتش به اختیار" این نظام، كودن‌تر از این حرف‌ها تشریف دارند كه اوضاع خطیر و موقعیت پوشالی امروز خود را بفهمند. خیال می‌كنند دوران دهه ۶۰ است كه با عربده و چاقو و میدان‌های اعدام و تیرباران به جان مردم بیافتند؛ فكر می‌كنند می‌توان با طوفان خشم نسلی كه در كمین مچاله كردن این نظام هر لحظه طرح دستگیری و دادگاهی كردن تك تك سران این حكومت را قبل از پایین كشیدن‌شان از تاج و تخت، به جرم چهل سال جنایت علیه بشریت كشیده است، بازی كنند. خیال می‌كنند كه می‌توان با آتش بازی كرد و جان سالم به در برد! هر یك سیلی اوباش این حكومت، هر طرح ضرب و شتم این ترسوها، هر فشار فیزیكی و معنوی به رهبران، نمادها، شخصیت‌ها و فعالین خوشنام مردمی، بیش از پیش مردم ایران را در مقابل این حاكمیت جری‌تر می‌كند. هر نگاه مغرضانه و كینه ورزانه به هر تك شهروند جامعه ایران در دهكده جهانی امروز ابعاد جهانی و بین‌المللی به خود می‌گیرد. هیچ راه فرار و میان‌بری برای این حاكمیت قابل تصور نیست. پل‌های پشت سر این نظام همه فرو ریخته‌اند و راه بازگشتی نیست. این را باید از زبان "وزیر كشور" شنید كه اقرار كرده است: "اگر جمهوری اسلامی بخواهد ضربه ببیند از ناحیه زنان است".

مردم آزاده ایران!
تنها پاسخ شایسته به تعرض فیزیكی جمهوری اسلامی به هر تك شهروندی، پاسخ متقابل است؛ جواب قهر و سركوب حاكمان را باید با یك نیروی مادی و اجتماعی به مراتب قوی‌تر از اقلیتی ترسو در حاكمیت داد. تعرض تنها گزینه دفاع از خود و دفاع از معیشت و نان و آزادی است. پاسخ تعرض را باید با قدرتمند كردن صفوف مردم و با تعرض داد؛ كمونیست‌ها از هر نظر باید قابلیت دفاع مردم از خود را سازمان دهند و صفوف مردم را آماده كنند.
خونریزی را هیچ‌گاه ما شروع نكرده‌ایم؛ خشونت را ما هیچ‌وقت نخواسته‌ایم. این جنگ را از چهل سال پیش با سر كار آوردن خمینی و جریان اسلامی برای ما تدارك دیدند. این دستگاه مخوف خشونت و هالوكاست اسلامی را به ما تحمیل كرده‌اند. كارگركشی، زن‌كشی، قتل‌های زنجیره‌ای، بستن دهان مخالفان، ترور و اخاذی و سر به‌نیست كردن آزادی‌خواهان، محصول حاكمیت استبداد و اختناق اسلامی است. برای به‌زیر كشیدن این نظام باید سنگر مقاومت و مبارزه خود را مستحكم كنیم. هرجا سر و كله عوامل و اوباش این نظام برای تعدی به شهروندی پیدا شود باید با هجوم متحدانه مردم پاسخ بگیرد. هر دستی روی شهروندی بلند می‌شود باید آن را شكست! شایسته‌ترین حمایت از گوهر عشقی، زنجیره‌ای از اتحاد و نشان دادن قدرت توده‌ای مردم در دفاع از شهروندان خود است. تنها راه منزوی كردن و متواری كردن لات‌ها و چاقوکشان این نظام، متحد شدن و به‌هم بافتن مردم معترض در محلات كار و زیست است. در مقابل دولت و ارگان‌های سركوبگر آن، باید به همان اندازه و بیشتر متحد شد و ابزار این اتحاد و یكپارچگی را در محلات، میادین كار و در سطح شهرها به دست داد. دفاع از رهبران، نمایندگان و فعالین راه آزادی و برابری را با اتحاد و در هم‌تنیدگی فشرده خود در شوراهای مردمی تامین و تضمین كنیم.
هراس و وحشت كل این نظام از ضد-حمله جنبش ما و تعرض سازمانیافته و فشرده ما از پایین است. فرصت را دریابیم؛ دست درازی امروز عوامل این نظام حاصل قدرت این نظام نیست؛ بلكه حاصل جبن و ترس این نظام است. پشت این نظام در مقابل رهبران و نمایندگان مردمی كه متحدانه در دفاع از خود و هم‌نوعان‌شان به میدان آمده‌اند، رو به‌دیوار است. صف خود را با تكیه بر شوراهای مردمی، قابل دفاع و متحد كنیم. جنبش خود را صاحب ابزاری كنیم كه در هر شهر و كوی و برزنی ما را متحد و قدرتمند کند. این جنبش با تكیه بر شوراهای مردمی خود قادر به تعرض سازمانیافته به صفوف دشمنان خویش است. این جنبش ناچار به پیروزی و ناچار به خاتمه دادن به توحش و بربریت افسارگسیخته نظام حاكم بر ایران است.

زنده باد شوراهای مردمی
زند باد آزادی، برابری، حكومت كارگری
حزب حكمتیست (خط رسمی)
۱۱ دسامبر ۲۰۲۱

معیشت درد مشترك و سراسری ما است!
روز دوشنبه مردم ایران شاهد اعتراض وسیع، هماهنگ و سراسری معلمان در بالغ بر صد شهر ایران برای بهبود معیشت بودند. در این روز در بیشتر شهرهای کردستان معلمان در یک حرکت اعتراضی هماهنگ و سازماندهی شده با همكاران خود در سراسر ایران خیابانها را به تسخیر خود درآوردند.
اعتراض کردند، شعار دادند و با خواست و مطالباتشان زمین را زیر پای حاکمیت داغ کردند. در این روز دهها هزار معلم در شهرهای سنندج، سقز، بوکان، مریوان، کامیاران، ایلام، بیجار، سروآباد و ... در اعتراضی هماهنگ با معلمین در سایر شهرها از جمله تهران، شیراز، کرمانشاه، اصفهان، بهبهان، قم، یزد، ارومیه، اهواز، مشهد و .... فریاد نه به وضع موجود، نه به نابرابری و وضعیت معیشت و تحصیل سر دادند.
معلمان مدارس در کردستان با پیوستن به صفوف همكاران خود، برگ دیگری از اتحاد، توان و قدرت متحد و لزوم هم سرنوشتی سراسری را رقم زدند. پر واضح است که وضعیت معیشت مردم محروم در جامعه ایران، فقر و فلاکت دهها میلیون انسان که ناتوان از تهیه یک وعده غذای سالم برای خود و خانواده هایشان هستند، بعلاوه بالا بودن هزینه های تحصیل برای دانش آموزان و خانواده هایشان، یک معضل سراسری است وتنها راه حل ریشه کن کردن آن در مبارزه سراسری جواب خواهد گرفت.
اعتراض و اعتصاب سراسری معلمان در حالی وارد سومین روز خود شد که این اعتراضات که با دعوت " شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران" فراخوان داده شده بود. روز شنبه ٢٢ آذر با تحصن معلمان در مدارس ، وارد دور دیگری از مبارزات سراسری معلمان گردید و تا به امروز معلمان صد ها شهر ایران یکی پس از دیگری به این موج اعتراضی پیوسته اند. " اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان، همسان سازی حقوق ها و حق تحصیل رایگان و آزادی معلمان زندانی " مطالباتی هستند که معلمان خواهان تامین فوری آنها هستند.
جمهوری اسلامی به روال همیشگی و از ترس و برای مقابله با این موج وسیع اعتراضی تا به امروز دهها معلم در سراسر ایران را بازداشت و روانه زندان كرده است. بی گمان این جست و خیز های نهادهای سرکوبگر، برای درهم کوبیدن خواست متحدانه معلمان، با جسارت و درایت ستودنی معلمان به شکست کشانده خواهد شد. جمهوری اسلامی تا همین لحظه نیز مرعوب قدرت سازماندهی این اعتراضات در صدها شهر ایران شده است. اعتراضاتی که این چنین متحدانه و یکدست در نوع خود بی سابقه بوده است.
شعارها و پلاکاردهای شرکت کنندگان در تجمعات اخیر معلمان در شهرهای مختلف ایران مبنی بر " جای معلم زندان نیست"، " نه به مدارس پولی"، نه به خصوصی سازی آموزش و پرورش"، " نه تبعیض، نه سازش، رتبه بدون خواهش"، "معلم بپا خیز، برای رفع تبعیض"، "آموزش و پرورش رایگان برای همه دانش آموزان" و دهها شعار دیگر، ثابت کرد که منافع مشترک توده زحمتکش و کارگر ایران ارجح بر هر منافع دیگری است.
معیشت، فقر و فلاکت، تورم و گرانی، سفره خالی و گرسنگی، استبداد و حکومت پلیسی و ... درد و معضل مشترک كل جامعه در طی چهل سال حاکمیت جمهوری اسلامی بر معلم، دانشجو و دانش آموز، زنان و جوانان و طبقه کارگر و همه اقشار تهیدست است. معضل و درد مشترک آحاد مردم کارگر و زحمتکش و معلم و دانشجوی ایران، که همه را در برابر این رژیم هار سرمایه هم سرنوشت و همسنگر کرده است. اعتراضات و اعتصابات هماهنگ مردم در کردستان این هم سرنوشتی و مبارزه مشترک را در سطح سراسری نشان داد. کردستانی با تجربه بنکه ها، کمیته ها و شوراهای محل کار و زیست و مدرسه و ... می تواند لولا و سرمنشا ایجاد شوراها و تضمین دخالت مستقیم مردم در سرنوشتشان باشد. متکی کردن اعتراضات به ارگانها و تشکلات و سازمانهای توده ایی که امر دخالت مستقیم مردم را تضمین نماید امری عاجل و ضروری است. کمونیستها در کردستان به دلیل وزن اجتماعی و سابقه اشان قدرت و هژمونی چنین اقدامی را دارند. باید فعالین کمونیستی و کارگری در میان معلمان، دانش آموزان و کارگران و ... ابزار و لولای ایجاد بیشترین اتحاد و نیروی به هم بافته و تضمین دخالت مستقیم مردم از طریق ایجاد شوراهای محیط کار و زندگی باشند.
دفتر كردستان حزب حكمتیست(خط رسمی) ضمن قدردانی از اقدام وسیع سراسری معلمان، همه دانش آموزان و خانواده های آنها و همه مردم آزادیخواه در كردستان را به حمایت از اعتراضات معلمان و مطالبات حق طلبانه آنها فرا میخواند.

زنده باد اعتراضات و اعتصابات معلمان
پیش به سوی ایجاد شوراهای مردمی
حزب حکمتیست( خط رسمی)
۱۴ دسامبر ۲۰۲۱