اولتیماتوم معلمان برای ادامه اعتراضات خود

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

حزب کمونیست کارگری ایران: بدنبال دو روز اعتصاب و تحصن سراسری و قدرتمند در ۱۵۰ شهر در روزهای ۲۰ و ۲۱ آذر و تجمع هزاران نفره سراسری در ۲۲ آذر ماه، تشکل‌های عضو شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در روزهای ۲۲ و ۲۳ آذر تشکیل جلسه داده و بر اساس تصمیم جمعی تا روز ۳۰ آذر به حکومت فرصت داده اند که به خواستهای معلمان پاسخ دهند و اعلام کرده اند که در صورت پاسخ نگرفتن مطالبات فوری شان تجمعات اعتراضی خود را از سر خواهند گرفت. شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان این موضوع را طی بیانیه ای بدینگونه به اطلاع عموم رسانده است:

"نظر به پیگیری و پرسش‌های مکرر شما در مورد نحوه پیگیری مطالبات و ادامه اعتراضات به استحضار می‌رساند تشکل‌های عضو شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران بعد از تجمع ، در تاریخ ۲۲ و ۲۳ آذر تشکیل جلسه دادند و بعد از بحث و بررسی فراوان با اکثریت قاطع آرا تصمیم گرفتند تا جلسه آینده مجلس یعنی روز یکشنبه ۲۸ آذر، به نمایندگان مجلس فرصت دهند که رتبه‌بندی کامل و همسانسازی واقعی را مصوب نمایند و معلمان زندانی از جمله آقای رسول بداقی را آزاد نمایند در غیر این صورت به تجمع اعتراضی خود در روز سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ ادامه خواهند داد". معلمان در اعتراض به طرح بودجه ریاضتی دولت و با این گفته که چرا بودجه برای حوزه علمیه قم و صدا و سیمای جمهوری اسلامی و پاسداران و نیروهای سرکوب هست اما برای پاسخگویی به معضلات معیشتی آنها نیست، بر تامین بودجه لازم برای اجرایی شدن فوری طرح رتبه بندی معلمان شاغل ( به میزان ۸۰ درصد هیأت علمی برای معلمان شاغل) و همسان سازی حقوق بازنشستگان و افزایش سطح آنها به بالای خط فقر ۱۲ میلیونی اعلام شده حکومت تاکید دارند. همچنین آزادی فوری رسول بداقی از اعضای هیات مدیره کانون صنفی معلمان در اسلامشهر که در روز بیستم آذر ماه بازداشت شد، و همه معلمان در بند و پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات و مختومه اعلام کردن پرونده های امنیتی تشکیل شده برای معلمان معترض یک خواست فوری معلمان است.
تحصیل رایگان و بالا بردن کیفیت آموزش، درمان رایگان و داشتن حق مسکن، رفع مشکلات معلمان خرید خدمت، آموزشیاران نهضت سواد آموزی، مربیان پیش دبستانی و معلمان حق التدریسی و استخدام آنها، پرداخت پاداش خدمت بازنشستگان، پرداخت حق التدریس معلمان، بازگشت به کار معلمان اخراجی، پایان دادن به اختلاس ها و شفافیت در چگونگی غارت صندوق ذخیره فرهنگیان و بازگشت منابع به آن از دیگر خواستهای مهم معلمان است که بر اجرایی شدن آنها تاکید دارند.
معلمان امروز صدای اعتراض همه مردم علیه تعرض حکومت به معیشت کل جامعه و طرح بودجه ریاضتی دولت، علیه فقر و تبعیض و نابرابری و بساط چپاول و دزدی حاکم هستند. معلمان با بلند کردن پرچم مطالبه تحصیل رایگان و اجرای فوری آن در این ایام کرونایی از طریق اختصاص تلفن هوشمند و اینترنت رایگان در اختیار همه ، صدای اعتراض میلیونها خانواده دانش آموزان از بخش های مختلف جامعه هستند.
حزب کمونیست کارگری ضمن اعلام حمایت قاطع خود از مبارزات و خواستهای معلمان از خانواده های دانش آموزان، از همه معلمان، دانشجویان، بازنشستگان و همه مردم میخواهد که با تمام قوا از آنان اعلام پشتیبانی کنند. با بیانیه های جمعی حمایتی، رسانه ای کردن صدای اعتراض معلمان، شرکت مستقیم در تجمعات و اعتراضات معلمان و جهانی کردن صدای اعتراضات معلمان میتوان از معلمان حمایت کرد. حزب کمونیست کارگری در خارج کشور روز جمعه ۱۷ دسامبر (۲۶ آذر) را به روز حمایت و پشتیبانی از مبارزات مردم به هر شکل ممکن اعلام کرده و مردم آزاده جهان، اتحادیه‌ها، نهادها و شخصیت‌های سیاسی شناخته شده را به پیوستن به این فراخوان و حمایت و پشتیبانی از اعتراضات مردم بجان آمده در ایران فرا میخواند.
حزب کمونیست کارگری ایران
۲۴آذر ۱۴۰۰ ، ۱۵دسامبر ۲۰۲۱

 

اعتراضات کارگران برق سراسری، آی جی سی عسلویه، پتروشیمی «رجال»، بازنشستگان مخابرات تهران و مخابرات راه دور در شیراز
- روز ۲۴ آذر زیر فشار اعتراض روز گذشته کارگران پست های انتقال برق سراسری کشور در مقابل وزارت نیرو بخاطر سطح نازل حقوقها، شرایط سخت معیشتی، قراردادهای برده وار موقت و پیمانی، تعدادی از مسئولان این وزارتخانه ازجمله مدیر دفتر توسعه منابع انسانی و امور اداری شرکت توانیر با تعدادی از کارگران رسمی و پیمانی برق جلسه ای برگزار کردند. یک مطالبه کارگران در این نشست که تحت عناوین شغلی ای چون اپراتور، کارشناس بهره‌برداری، مسئول پست و... کار میکنند تغییر قرار داد در احکام شغلی آنها بود. موضوع مورد اعتراض این کارگران سطح نازل حقوقها و عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، سختی کار، جمعه‌کاری، حق جذب و… برای کارگرانی بود که با عنوان شغلی کارمند در پست‌های انتقال نیرو مشغول کارند. در رابطه با خواستهای کارگران مدیر دفتر توسعه منابع انسانی و امور اداری شرکت توانیر جهت پیگیری موضوع از کارگران فرصت خواست. کارگران نیز موقتا به اعتراض خود ادامه داده و اعلام کرده اند که اگر پاسخ نگیرند تجمعات خود را از سر خواهند گرفت.
کارگران میگویند که سالهاست که پیگیر موضوع تبدیل وضعیت شغلی خود هستند و یکبار در سال ۹۶حدود ۷ هزار و ۶۱۰ نفر از کارگران قرارداد معین برق تبدیل وضعیت شدند اما اکنون ۱۵۰۰ نفر از کارکنان که قرارداد رسمی برق را دارند، بناچار بصورت پیمانی کار میکنند. برچیده شدن بساط پیمانکاران امروز یک مطالبه مهم در جنبش کارگری است.
- روز ۲۳ آذر کارگران شرکت آی جی سی واقع در عسلویه، در اعتراض به عدم اجرای وعده کارفرما مبنی بر افزایش دستمزدها مطابق ارقام درخواستی آنان و تغییر در نوبت کاری به ۲۰ روز کار و ۱۰ روز استراحت، وارد اعتصاب شدند و در محوطه کارگاه تجمع کردند. در روز قبل از آن نیز در همین رابطه جمعی از کارگران شرکت پتروشیمی «رجال» با تجمع مقابل فرمانداری شهرستان ماهشهر اعتراض خود را به خلف وعده ها اعلام داشتند. بنا بر خبرهای منتشر شده از سوی شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت این کارگران در هر کجا که با زیر پا گذاشته شدن وعده های داده شده و تعرض به سطح زندگی و معیشت خود روبرو می شوند دست به اعتراض میزنند . کوتاه شدن دست پیمانکاران، لغو قوانین مناطق ویژه اقتصادی، افزایش حقوقها مطابق ارقام اعلام شده خود کارگران و بهبود کیفی وضع کمپ ها و غذا از جمله مطالبات اعلام شده این کارگران در مبارزاتشان است.
- روز ۲۳ آذر کارگران بازنشسته مخابرات در تهران در اعتراض به پرداخت نشدن حق و حقوق و مطالبات خود بر طبق آیین نامه مصوب هیئت مدیره شرکت دست به تجمع زده و با شعار "بازنشسته داد بزن ،حقتو فریاد بزن " صدای اعتراض خود را بلند کردند.
- صبح روز سه شنبه ۲۳ آذر کارگران بازنشسته مخابرات راه دور شیراز، در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات ۱۵ساله خود با احتساب خسارت تاخیر و تادیه، مقابل استانداری فارس تجمع کردند. حدود ۱۵۰۰ کارگر بازنشسته مخابرات راه دور شیراز، بابت سنوات اشتغال و مطالبات مزدی گذشته طلبکار هستند. این شرکت در دهه ۸۰ تعطیل شده و فعالیت اقتصادی ندارد و کارگران آن سال‌هاست که با وعده پرداخت مطالبات سرگردان شده‌اند و در این رابطه همچنین بارها و بارها تجمع و اعتراض داشته اند. بازنشستگان شعار میدادند:"بازنشسته داد بزن ،حقتو فریاد بزن ".

حزب کمونیست کارگری ایران
۲۴ آذر ۱۴۰۰ ، ۱۵ دسامبر ۲۰۲۱