محمدمهدی کرمی و محمدحسینی اعدام شدند

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

مرکز رسانه قوه قضاییه جمهوری اسلامی اعلام کرد که محمدمهدی کرمی و محمدحسینی، دو تن از معترضان بازداشت شده در چهلم حدیث نجفی، بامداد شنبه هفدهم دی ماه اعدام شدند. قوه قضاییه این دو معترض و همچنین ۱۶ تن دیگر را به ضرب وجرح منجر به کشته شدن یک بسیجی به نام روح‌الله عجمیان به محاربه متهم و به اعدام کرده بود.هیچ یک از این دو در طول دوره بازداشت و محاکمه اجازه داشتن وکیل انتخابی و‌دادرسی عادلانه را نداشتند.

بستری شدن پدر محمد قبادلو در بخش آی سی یو بیمارستان
پدر محمد قبادلو عصر پنجشنبه ۱۵ دی ماه ۱۴۰۱ به «علت فشار عصبی ناشی از رای صادره دیوان عالی جمهوری اسلامی» در آی سی یو بیمارستان ساسان بستری شده است.
روابط عمومی دیوان عالی کشور اخیرا اعلام کرده است که فرجام‌خواهی در پرونده محمد قبادلو رد شده و حکم اعدام او «ابرام»(تایید) شده است.
محمد قبادلو متولد ۱۳۷۹ از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری است که به ا تهام زیر گرفتن چند مامور انتظامی به اعدام محکوم شد.
مادر آقای قبادلو نیز قبلا در شبکه‌های اجتماعی گفته بود که فرزندش به اختلال دوقطبی مبتلا است و در ماه‌های اخیر از درمان خودداری کرده ‌است.

ستاره‌های هالیود خواستار توقف اعدام‌ معترضان در ایران شدند
د‌ه‌ها تن از ستاره‌های هالیود و فعالان صنعت سینما از جمله کیت بلانشت، جیسون موموآ، و ساموئل ال جکسون در یک پیام ویدئویی خواستار توقف اعدام معترضان زندانی در ایران شدند.
این پیام ویدئویی با همکاری نیکول نجفی، فیلمنامه‌نویس ایرانی-آمریکایی، آنا لیلی امیرپور، کارگردان، نویسنده و تهیه کننده، و موژان مارنو، بازیگر تولید و تدارک شده است.
در این ویدیو که جمعه منتشر شد، آمده است: «ما در کنار مردم ایران در مبارزه برای آزادی ایستاده‌ایم. هزاران معترض دستگیر شده‌اند. برخی اعدام شده‌اند. بسیاری دیگر در خطر هستند. اما جهان در حال نظاره است.»
نیکول نجفی در متنی در اینستاگرام خود با اشاره به اعتراضات سراسری در ایران نوشته است: «از ماه سپتامبر ۲۰۲۲ (شهریور) تاکنون، مردم ایران انقلابی تاریخی را برای سرنگونی یک دیکتاتوری وحشی، رهبری می‌کنند.»
این فیلمنامه نویس تاکید کرده است که ایرانیان طی این مدت « با شجاعت بی مثالی» در خیابان‌ها دست به تظاهرات زده‌اند. اما در پاسخ جمهوری اسلامی بیش از ۵۰۰ نفر را کشته و بیش از ۲۰ هزار نفر را دستگیر کرده است.
نیکول نجفی گفته است: «اکنون حکومت به آخرین ابزار سرکوب خود یعنی اعدام روی آورده است. این آخرین تلاش حکومت برای نجات خود و ترساندن مردم برای تسلیم است. اما ایرانی‌ها عقب نمی‌نشینند.»
او اضافه کرده است: «این به ما، جامعه بین‌المللی، بستگی دارد که در برابر این نقض حقوق بشر بایستیم. آگاهی درباره آنچه در حال رخ دادن است و چگونگی پاسخگو کردن این حکومت ظالم را گسترش دهیم. ما را در انتشار و پخش این خبر یاری کنید. در کنار مردم ایران که برای دموکراسی و آزادی های اساسی مبارزه می‌کنند٬ بایستید.»
شعار شبانه و آتش زدن بنرهای حکومتی در تهران و مشهد؛ اعتراضات خیابانی در سنندج
معترضان در سنندج شامگاه جمعه شانزدهم دی ماه در حمایت از اعتراضات مردم شهر زاهدان و استان سیستان و بلوچستان با شعارهای ضد حکومتی به خیابان آمدند. همچنین مناطق مختلفی از تهران و مشهد نیز جمعه شب صحنه سردادن شعارهای شبانه و آتش زدن بنرهای حکومتی بود.
در یزد جمعی از معترضان همزمان با سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی با ایجاد راه‌بندان اعتراضی اقدام به سردادن شعار علیه خامنه‌ای و رقص و پایکوبی در منطقه ملاصدرای این شهر کردند.
جمعی از مردم سنندج شامگاه جمعه شانزدهم دی ماه با وجود فضای به شدت امنیتی بار دیگر به خیابان آمدند و با افروختن آتش و بستن برخی خیابان‌های این شهر، شعارهای ضد حکومتی سردادند.
معترضان در تظاهرات پنج‌شنبه شب سنندج شعارهایی علیه جمهوری اسلامی از جمله «مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر دیکتاتور»، «کردستان، کردستان، گورستان فاشیستان» و «زن، زندگی، آزادی» سردادند.
در اعتراضات خیابانی شامگاه جمعه سنندج، معترضان همچنین با شعار «درود بر بلوچستان» بر حمایت خود از معترضان در سیستان و بلوچستان و تداوم اعتراضات تاکید کردند و همزمان شعار «تهرانی با غیرت، حمایت حمایت» سردادند.
شهر یزد نیز شامگاه جمعه شانزدهم دی ماه صحنه اعتراضات علیه جمهوری اسلامی بود. جمعی از مردم در منطقه ملاصدرای یزد با بوق‌های اعتراضی و ایجاد راه‌بندان ضمن سردادن شعار «مرگ بر خامنه‌ای»، همزمان با سالگرد کشته شدن سلیمانی اقدام به رقص و پایکوبی در خیابان کردند.
معترضان در مناطق مختلفی از تهران نیز شامگاه جمعه به سردادن شعارهای شبانه ضد حکومتی ادامه دادند. شعار «مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر حکومت بچه‌کش» از جمله شعارهای شبانه‌ای است که معترضان شامگاه جمعه در منطقه نارمک واقع در شرق تهران سردادند.
منطقه جردن در شمال تهران نیز شامگاه جمعه صحنه شعارهای ضد حکومتی معترضان بود. «خامنه‌ای ضحاک، می‌کشیمت زیر خاک»، «فقر، فساد، گرونی، میریم تا سرنگونی» از جمله شعارهای معترضان در این منطقه بود.
معترضان در جردن همچنین در اعتراضات شبانه خود شعارهایی چون «امسال میده کشته سپاه، مرگ بر کل نظام»، «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه» و «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر سپاهی بی‌شرف» و «مرگ بر بسیجی جیره‌خور» سردادند.
منطقه سعادت‌آباد نیز شامگاه شانزدهم دی ماه شاهد شعارهای شبانه جمعی از مردم از فراز مجتمع‌های مسکونی علیه جمهوری اسلامی بود و معترضان از جمله شعار «مرگ بر خامنه‌ای قاتل»، «مرگ بر خامنه‌ای جلاد»، «مرگ بر جمهوری اسلامی»، «مرگ بر حکومت آدم‌کش»، «مرگ بر حکومت بچه‌کش» سردادند.
شهرک اکباتان پس از سرکوب گسترده و بازداشت ده‌ها نفر از زنان، جوانان و مردم ساکن این شهرک در چند هفته گذشته، بار دیگر جمعه شب شاهد سردادن شعارهای شبانه ضد حکومتی بود.
جمعی از ساکنان شهرک اکباتان در شامگاه شانزدهم دی ماه در جریان اعتراضات شبانه خود شعار «مرگ بر خامنه‌ای قاتل» و «مرگ بر دیکتاتور» سردادند.
در منطقه قصرالدشت در مرکز تهران هم شامگاه شنبه معترضان با سردادن شعارهای چون «تا آخوند کفن نشود، این وطن وطن نشود»، «مرگ بر دیکتاتور» به اعتراضات شبانه خود ادامه دادند.
به آتش کشیدن بنرهای تبلیغاتی سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی عصر و شامگاه جمعه در مناطق مختلفی از تهران، مشهد و تعداد دیگری از شهرها ادامه داشت.
معترضان از جمله بنر سالگرد سلیمانی را که بر پل عابر خیابان جردن نصب شده بود به آتش کشیدند و در شهرک کوهسار نیز یکی از بنرهای سلیمانی را آتش زدند.
جمعی از معترضان نیز جمعه شب در چند منطقه از شهر مشهد بنرهای تبلیغاتی سالگرد قاسم سلیمانی را در خیابان‌های اصلی این شهر به آتش کشیدند.

رادیو فردا