هشدار سه سازمان اطلاعات در مورد «احتمال آزمایش بمب هسته‌ای» در ایران

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

مؤسسه پژوهش رسانه‌ای خاورمیانه به استناد اطلاعات برخی کشورهای اروپایی، از احتمال حرکت جمهوری اسلامی به سوی «آزمایش بمب هسته‌ای» خبر داده است. بر اساس اسنادی که به دست این مؤسسه آمریکایی رسیده، سازمان‌های اطلاعات سه کشور اروپایی بر این باور هستند که ایران با دور زدن تحریم‌ها در تلاش برای تضمین رسیدن به فناوری ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای با هدف آزمایش بمب اتمی است.سازمان امنیت سوئد در اسناد اطلاعاتی خود می‌گوید ایران درگیر جاسوسی صنعتی با تمرکز بر صنایع پیشرفته و محصولات سوئدی قابل استفاده در برنامه تسلیحات هسته‌ای است.

یک سخنگوی سازمان امنیت سوئد در گفت‌وگو با فاکس‌نیوز وجود چنین اطلاعاتی را تأیید کرده است.

فاکس‌نیوز می‌نویسد تکان‌دهنده‌ترین افشاگری در مجموعه داده‌های اطلاعاتی مربوط به سازمان اطلاعات هلند است که حاکی از توسعه سریع و حیرت‌انگیز ذخایر اورانیوم با غلظت بالا در ایران است که جمهوری اسلامی را به اولین آزمایش هسته‌ای احتمالی نزدیک‌تر می‌کند.

یک گزارش اطلاعاتی آلمان نیز از وجود شواهد زیاد از تلاش ایران برای تدارک برنامه‌های اشاعه تسلیحات کشتار جمعی خبر داده است.

بنابر این گزارش، نهادهای اطلاعاتی سوئد، هلند و آلمان در ارزیابی جدید خود طی دوره شش ماه نخست سال جاری میلادی و با تمرکز بر فعالیت‌های «غیرقانونی» ایران در سال ۲۰۲۲، نسبت به تلاش تهران برای تولید بمب هسته‌ای به شدت مظنون هستند.

این گزارش‌ها بیشتر بر تلاش‌های جاسوسی جمهوری اسلامی برای دستیابی به بمب هسته‌ای و موشک‌های بالیستیک از نهادهای اروپایی، همچنین استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته و افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم به ۶۰ درصد تمرکز کرده‌اند که بسیار نزدیک به سطح ۹۰ درصدی مورد نیاز برای ساخت تسلیحات هسته‌ای است.

آیلت ساویون، مدیر مؤسسه پژوهش رسانه‌ای خاورمیانه در همین زمینه، می‌گوید واقعیت این است که ایران به هیچ وجه از تلاش‌های خود برای ساخت سلاح هسته‌ای عقب‌نشینی نکرده و با «گمراه کردن جامعه جهانی و دروغ‌گویی» از هر فرصتی برای پیشبرد توانایی‌های فناوری تولید بمب هسته‌ای استفاده کرده است.

https://www.radiofarda.com/a/32495585.html