ناآرامی‌ در سودان؛ دستکم «۵۶ غیرنظامی» در ساعات اولیه درگیری‌ها کشته شدند

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

 درگیری‌های جاری بین ارتش سودان و گروهی از شبه‌نظامیان در این کشور تاکنون جان دستکم «۵۶ غیرنظامی» را گرفته است. به گفته گروهی از پزشکان سودانی ده‌ها نفر از نیروهای امنیتی و نظامیان نیز در این درگیری‌ها کشته شده‌اند. گزارش‌ها از خارطوم، پایتخت سودان حاکی است که سحرگاه یکشنبه نیز صدای چند انفجار در شهر شنیده شده است. شبه‌نظامیان «نیروهای پشتیبانی سریع» که متشکل از هزاران جنگجوی جنگ دارفور است اعلام کرده‌اند که کنترل کاخ ریاست‌جمهوری، فرودگاه خارطوم و دیگر زیرساخت‌های کلیدی را در دست گرفته‌اند.

این شبه‌نظامیان پس از جنگ دارفور به عنوان زیرمجموعه‌ای از ارتش سودان فعالیت می‌کردند.  ارتش سودان تصرف فرودگاه خارطوم را رد کرده اما اذعان کرده است که شبه‌نظامیان شماری از «هواپیماهای غیرنظامی از جمله یک فروند هواپیمای سعودی ایرلاین» را آتش زده‌اند.

ارتش سودان همچنین شنبه شب با انتشار بیانیه‌ای از مردم خواست تا از خانه‌های خود خارج نشوند. در این بیانیه آمده است که حملات هوایی به مواضع شبه‌نظامیان در جریان است.

در سودان چه خبر است؟ شبه‌نظامیان مدعی کنترل بر فرودگاه و کاخ ریاست جمهوری شدند
بسیاری از کشورهای خارجی و سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل، آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا و سازمان ملل از طرف‌های درگیر در سودان خواسته‌اند که هر چه زودتر به این درگیری‌ها پایان دهند.


اتحادیه عرب اعلام کرده است که روز یکشنبه به درخواست مصر و عربستان سعودی برای بررسی وضعیت سودان جلسه‌ای اضطراری تشکیل خواهد داد.

 نگارش از یورونیوز فارسی • به روز شده در: ۱۶/۰۴/۲۰۲۳ - ۰۸:۱۰


در سودان چه خبر است؟ شبه‌نظامیان مدعی کنترل بر فرودگاه و کاخ ریاست جمهوری شدند
26 فروردين 1402


بلند شدن دود سیاه از ساختمان‌های مجاور فرودگاه خارطوم در سودان در پی تشدید دیگری میان ارتش و شبه نظامیان. خبرگزاری‌های بین‌المللی روز شنبه از تشدید بحران در اوضاع داخلی این کشور و درگیری میان ارتش و شبه‌نظامیان «نیروی پشتیبانی سریع» خبر می‌دهند.

تازه‌ترین خبر از این درگیری‌ها از کشته شدن دست کم سه غیرنظامی در نبردهای پایتخت و یکی از استان‌های مرکزی سودان حکایت دارد.

فرانس‌پرس به نقل از سندیکای رسمی پزشکان سودان اعلام کرد که در درگیری‌های جاری که از صبح روز شنبه آغاز شد دو غیرنظامی در خارطوم و یک نفر دیگر در الابیض، مرکز استان کردفان شمالی جان باختند.


اخبار ضد و نقیضی از تنش داخلی و درگیری‌های جاری در سودان مخابره می‌شود که برخی از آنها با توجه به ادعاهای مطرح شده از سوی دو طرف مناقشه مبنی بر کنترل مراکز مهم و حساس هنوز قابل راستی‌آزمایی نیست.

درگیری‌های شدید میان شبه نظامیان نیروهای پشتیبانی سریع به رهبری ژنرال محمد حمدان داگلو و نیروهای مسلح سودان به توقف فعالیت فرودگاه خارطوم و لغو پروازها منجر شده است.

شبه نظامیان مدعی شده‌اند که کنترل فرودگاه بین‌المللی و کاخ ریاست جمهوری در پایتخت سودان را در دست گرفته‌اند.

این گروه شبه نظامی متشکل از شبه نظامیان سابق دارفور در سومین «بیانیه خود خطاب به مردم» مدعی شدند که از صبح روز شنبه «کاخ ریاست جمهوری»، «فرودگاه خارطوم» و همچنین چندین پایگاه و مراکز مهم دیگر در استان های مختلف را در اختیار دارد.


فرمانده شبه‌نظامیان شورشی در سودان در گفتگو با شبکه الجزیره تاکید کرده است که نیروهای تحت رهبری وی تا کنترل کلیه پایگاه‌های نظامی دست از نبرد نخواهند کشید.

شورای نظامی حاکم: کنترل کلیه پایگاه‌ها و فرودگاه‌ها را در دست داریم
این در حالیست که دولت نظامی برآمده از کودتای اکتبر ۲۰۲۱ در سودان با رد این ادعا اعلام کرده است که نیروهای ارتش شورشیان را دفع کرده و کنترل کلیه پایگاه‌های نظامی و فرودگاه‌های کشور را در دست دارند.

در همین راستا، نیروی هوایی سودان روز شنبه ساعاتی پس از آغاز درگیری‌ها در پایتخت مدعی شد که چندین پایگاه تحت کنترل شبه‌نظامیان در خارطوم را هدف قرار داده است.

در بیانیه ارتش سودان ضمن اشاره به عملیات جاری بر ضد شورشیان و تعقیب و گریز آنها از غیرنظامیان خواسته شده است که در شرایط کنونی از منازل خود خارج نشوند.

این بیانیه می‌افزاید که جنگنده‌های نیروی هوایی نیز برای مقابله با شورشیان به پرواز درآمده و پایگاه‌های تیبا و سوبا در خارطوم را که متعلق به شبه‌نظامیان نیروهای پشتیبانی سریع است هدف حمله قرار داده‌اند.

این در حالیست که بنا به گزارش برخی رسانه‌ها پخش برنامه‌های تلویزیون سودان پس از شنیده شدن صدای تیراندازی به ناگهان قطع شده است.

اتحادیه اروپا خشونت‌های کودتاگرانِ سودان علیه معترضان را محکوم کرد
بحران سیاسی در سودان؛ صدها هزار نفر در سومین سالگرد انقلاب تظاهرات کردند
واکنش‌های بین‌المللی برای درخواست توقف فوری درگیری‌ها
ولکر پرتس، فرستاده سازمان ملل در سودان روز شنبه از سربازان ارتش و شبه نظامیان خواست تا «فورا» به درگیری و نبردهای جاری در خارطوم و سایر نقاط کشور خاتمه دهند.

این درخواست در حالی مطرح شده که بالا گرفتن اختلاف میان دو فرمانده نظامی رقیب در سودان که یکی از آنها، ژنرال عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای نظامی حاکم بر کشور و دیگری، ژنرال محمد حمدان داگلو، فرماندهی شبه‌نظامیان شورشی «نیروهای پشتیبانی سریع» را بر عهده دارد مقدمات یک جنگ چریکی داخلی را در این کشور فراهم کرده است.

در بیانیه نمایندگی سازمان ملل در سودان آمده است: «آقای پرتس با هر دو طرف مناقشه برای درخواست توقف فوری درگیری‌ها، حفظ امنیت مردم سودان و در امان ماندن کشور از اوج‌گیری خشونت تماس برقرار کرده است.»

جدا از سازمان ملل، بسیاری از کشورها و نهاد‌های بین‌المللی از جمله اتحادیه آفریقا، اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب خواستار توقف فوری درگیری‌ها در سودان شدند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن نگران کننده خواندن درگیری‌ها در سودان خواستار توقف خشونت‌ها شد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز با انتشار توییتی خواستار «توقف فوری» خشونت‌ها در سودان شد.

در این پیام ضمن درخواست از همه طرف‌های مناقشه برای متوقف کردن فوری خشونت‌ها اعلام شده که هیچ یک از کارمندان سفارت آمریکا در خارطوم مفقود نشده‌اند.


کشورهای مصر، عربستاتن سعودی و قطر نیز در پیا‌م‌های ضمن دعوت از طرفین مناقشه به خویشتن‌داری خواستار توقف درگیری‌ها در سودان شدند.

درخواست شبه‌نظامیان از ارتش برای پیوستن به مردم
نیروهای پشتیبانی سریع به رهبری ژنرال محمد حمدان داگلو از مردم و سربازان این کشور خواسته است که علیه شورای نظامی حاکم بپا خیزند.

معاون شورشی شورای نظامی حاکم بر سودان آنچه هم اکنون بواسطه حمله شبه‌نظامیان نیروی پشتیبانی سریع به مراکز مهم نظامی و دولتی در کشور جریان دارد را هزینه‌ای برای دموکراسی قلمداد کرده است.

در مقابل، ارتش به رهبری ژنرال عبدالفتاح البرهان، حاکم واقعی سودان از زمان کودتای ۲۵ اکتبر ۲۰۲۱، شبه‌نظامیان شورشی را که بدون هماهنگی با شورای نظامی اقدام به استقرار نیرو و خودروهای زرهی در نقاط مختلف کشور کرده به «دروغ» و «خیانت» متهم می‌کند.

عبدالفتاح البرهان و محمد حمدان داگلو در جریان کودتا یک جبهه مشترک را برای بیرون راندن غیرنظامیان از قدرت تشکیل داده بودند اما با گذشت زمان، ژنرال حمدان داگلو به تدریج خواستار کنار آمدن با غیرنظامیان شد و کودتا را محکوم کرد.

بالا گرفتن اختلافات عمده میان دو فرمانده نظامی سودان اکنون این کشور را در آستانه یک جنگ داخلی واقعی قرار داده است.

نگارش از یورونیوز فارسی • به روز شده در: ۱۵/۰۴/۲۰۲۳ - ۱۵:۳۳