پیام نوروزی کانون صنفی معلمان: در سال نو به اعتراضات ادامه می‌دهیم

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

 کانون صنفی معلمان ایران در پیام خود به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۲ خورشیدی، تعهد کرد در سال جدید نیز «در کنار معلمان، دانش‌آموزان، خانواده‌های آن‌ها و همسو با مطالبات جنبش زن زندگی آزادی» مانده و به اعتراضات خود علیه مسئولان ادامه دهد.  این کانون با اشاره به معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها نوشته است که «اردیبهشت را فرصتی برای به هم‌پیوستن این مثلث تأثیرگذار برای اعتراضات اعلام خواهد کرد و همچنان نگاه منتقدانه خود را از موج ایجادشده نسبت به پرونده‌سازی بر علیه معلمان برنخواهد داشت و صدای اعتراض خود را این بار بلندتر به گوش‌های ناشنوای مسئولان خواهد رساند.»

کانون صنفی معلمان ایران تحویل سال امسال را «حزن‌انگیزترین تحویل سال» توصیف کرده که در آن «مردم ایران سیاه‌پوش بی‌تدبیری‌ها و تمامیت‌خواهی‌ها و ناامید از بهبود حداقلی شرایط اجتماعی و اقتصادی خود هستند.»


این کانون در پیام خود مسئولان حکومت جمهوری اسلامی را «سیاست‌بازان سرکوبگر و عقیم در اندیشه، مستبد و کهنه‌پرست» توصیف کرده و نوشته است که مردم ایران «نزدیک به یک قرن زندگی را از این حکومت طلب دارند.»

شهرهای مختلف ایران در طول سال ۱۴۰۱ صحنه اعتراضات گسترده معلمان به عدم اجرای طرح رتبه‌بندی بود
بیشتر در این باره:
دولت رئیسی حقوق بسیاری از معلمان را همچنان تا پایان آخرین روز سال واریز نکرد
معلمان ایران در این سال‌ها بارها در اعتراض به وضعیت معیشتی و بی‌توجهی حکومت به خواسته‌های خود تجمعات اعتراضی مسالمت‌آمیز برگزار کرده‌اند.

تصویب ناقص طرح رتبه‌بندی معلمان، اجرا نشدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و سرکوب «مستمر و نظام‌مند» فعالان صنفی، به‌ویژه از محورهای اصلی اعتراضات معلمان در یک سال گذشته بوده است.

شامگاه دوشنبه و در آستانه تحویل امسال، اندکی پس از آن‌که اعلام شد حقوق معلمان در حال واریز شدن است، خبر رسید که دستمزد اسفندماه آموزگاران در شهرهای مختلف ایران تا آخرین روز سال ۱۴۰۱ همچنان واریز نشد.

احمد حسین فلاحی، عضو کمیسیون آموزش مجلس، روز دوشنبه مدعی شد که «عوامل نفوذی» باعث تأخیر در پرداخت حقوق معلمان هستند تا آموزگاران و افراد خانواده آن‌ها در شب عید «ناراضی و تحریک» شوند.

این نماینده تندرو مجلس توضیح نداد که چه عامل نفوذی می‌تواند بخش عظیمی از بودجه کشور را در اختیار داشته باشد که با توسل به آن، عامدانه ایجاد نارضایتی کند.

مقامات جمهوری اسلامی ایران در یک رویه سنتی اهمال و بی‌مسئولیتی خود را در امور مختلف به «عوامل نفوذی» و «دشمن» نسبت می‌دهند، اما ظاهراً این یکی از موارد نادر است که به اختیارات «عوامل نفوذی» در بودجه کل کشور هم اشاره می‌کنند.

وزارت آموزش و پرورش با داشتن صدها هزار حقوق‌بگیر جاری و میلیون‌ها بازنشسته، بزرگ‌ترین وزارتخانه دولتی از نظر پرداخت حقوق به‌شمار می‌آید.