فراخوان بازنشستگان به تجمع در ۲۳ اسفند و ادامه اعتراضات به حملات شیمیایی

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

خیزش های مردمی: اطلاعیه شماره ۳۴۸: دور دیگری از اعتراضات بازنشستگان شروع شده و بخش های مختلف آنها بطور متوالی در اعتراض به فقر و گرانی و بی پاسخ ماندن خواستهایشان در تجمع و اعتراض هستند. به جریان افتادن مارش و راهپیمایی اعتراضی بازنشستگان در شهرهایی از جمله در اهواز و شوش بر کل فضای اعتراضی در جامعه تاثیر گذاشته است. مردم با شعار فقر، فساد، گرانی ، میریم تا سرنگونی عزم خود را به نابودی این رژیم بارها فریاد زده اند.

در چنین فضایی از اعتراض جمع هایی از بازنشستگان در ادامه یکشنبه های اعتراض برای ساعت ده صبح بیست و یکم اسفند به تجمع در مقابل ادارات تامین اجتماعی فراخوان داده اند. بازنشستگان در فراخوان خود بر خواستهای فوری شان تاکید میکنند که از جمله عبارتند از: درمان رایگان، بررسی و تصویب پرداخت عیدی برابر شاغلین کارگری و بازنشستگان، اجرای همسان سازی و پرداخت مابه التفاوت متناسب سازی حقوقها ۱۳۹۹ و۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ یکجا، صدور احکام اصلاح شده بر مبنای صد در صد همسان‌سازی، و اعمال ماده ۶۹ برای کلیه مستمری بگیران همکار و غیر همکار سازمان تامین اجتماعی، پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات، آزادی بازداشت شدگان انقلاب و زندانیان سیاسی، پایان دادن به اختلاس ها و دزدی ها و پرداخت فوری دیون دولت به صندوق بازنشستگی.
یک موضوع اعتراض گسترده مردم در این هفته اعتراض به حملات تروریستی شیمیایی به مدارس است که عمدتا به مدارس دخترانه بوده است. تجمعات خانواده های دانش آموزان و تجمعات سراسری روز شانزدهم اسفند در ۳۶ شهر نقطه اوج این اعتراضات بود. در ادامه این اعتراضات شماری از فعالین سیاسی و اجتماعی طی نامه ای به سازمان ملل خواهان بازرسی و بررسی فوری حمله‌های شیمیایی به مدرسه‌ها در ایران شدند
در این نامه بر روند اعتراضات مردم بدنبال قتل مهسا امینی و کشته شدن بیش از ۵۵۰ نفر در جریان این اعتراضات که شماری از آنها کودک هستند، دستگیری بیش از هشتاد هزار نفر از مردم معترض واعدام بیش از بیست نفر، تجاوزهای جنسی به زندانیان زن و شلیک گلوله ساچمه ای به معترضین و نابینا کردن دهها تن و ادامه این سرکوبها اشاره شده است. در ادامه نامه بر جنایت باور نکردنی که هم اکنون در سراسر کشور در حال وقوع است و پخش گازهای سمی و شیمیایی در مدرسه های دخترانه اشاره شده و با استناد به گزارش کمیته حقیقت یاب از اینکه در این مدت حداقل ۲۳۰ مدرسه در ۲۵ استان کشور مورد حمالت گاز سمی قرار گرفته اند و بیش از ۵ هزار دانش آموز دختر و پسر مسموم شده اند که اکثرا دختر هستند خبر میدهد. و در بخش پایانی نامه چنین آمده است:"به باور ما، پخش گاز سمی و شیمیایی در مدارس دخترانه، که بصورت سیستماتیک انجام شده است، یکی از پروژه های سرکوب و به انحراف کشیدن ذهن مردم از مشکلات اقتصادی و بحرانهای سیاسی و اجتماعی در کشور است. از سوی دیگر، روند سرکوبها و باورهای واپسگرایانه رهبران سیاسی و مسئولان کشوری و امنیتی در بوجود آوردن آپارتاید جنسیتی در ایران و بازداشتن دختران از تحصیل، یکی دیگر از انگیزههای سرکوبگران بوسیله گاز سمی و شیمیایی در مدارس دخترانه میباشد. " در سخن پایانی این نامه با تاکید بر اعزام هیات کارشناسی به ایران برای برداشتن پرده از روی این جنایت چنین آمده است:" این رژیم، با هر استانداردی یک نظام کودک کش، تروریست و ناقض حقوق بشر است. نمی‌توان در برابر جنایت‌هایش خاموش ماند". یک تاکید حزب کمونیست کارگری بایکوت جهانی جمهوری اسلامی بخاطر همه جنایاتش و در قدم اول اخراج آن از نهادهای بین المللی و بطور مثال از کنوانسیون جهانی حقوق کودک و سازمان جهانی کار است. نابود باد حکومت توحش اسلامی.

حزب کمونیست کارگری ایران
۱۸ اسفند ۱۴۰۱، ۸ مارس ۲۰۲۳

 

عتراض و خشم گسترده خانواده ها و معلمان به مسموم کردن کودکان

خیزش های مردمی: اطلاعیه شماره ۳۴۶  امروز ۱۶ اسفند در پاسخ به فراخوان شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان و در اعتراض به حملات تروریستی شیمیایی حکومتیان به مدارس در سطح سراسری، معلمان و خانواده های دانش آموزان و بخشهای دیگری از مردم در مقابل مراکز آموزش و پرورش در تهران و شهرهای دیگر تجمع کردند و فریاد و خشم اعتراض خود را ابراز کردند. حکومت تلاش کرد با نیروی سرکوب مانع این تجمعات شود و نیروهای سرکوبش را به خیابانها گسیل کرد.

اما بنا بر گزارشات تاکنونی این تجمعات در ۲۴ شهر برگزار شده است که عبارتند از شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، کرج، سنندج، مریوان، بابل، اهواز، رشت، دیواندره، هرسین، کاشمر، سقز، الیگودرز، قزوین، نورآباد ممسنی، همدان، بوشهر، آبدانان، سجاسرود زنجان، نیشابور، کازرون، و جلفا. تجمعات اعتراضی امروز معلمان و خانواده ها و استقبال وسیع مردمی پاسخ محکمی به حکومت و توطئه حملات شیمیایی به مدارس و خوابگاههای دانشجویی است. در این اعتراضات حضور زنان چشمگیر بود. مردم و بويژه خانواده ها نگران و عصبانی هستند و حکومت جنایتکار اسلامی را مسئول این حملات نوع داعشی میدانند.
در تهران معلمان و خانواده های دانش آموزان در خیابان جمهوری با فریاد "مرگ بر حکومت بچه‌کش" راهپیمایی کردند. معلمان و مردم معترض در مقابل آموزش و پرورش در ناحیه ۵ تهران نیز تجمع کردند و شعار میدادند: "مرگ بر حکومت بچه‌کش"، "بسیجی سپاهی، داعش ما شمایی". همچنین دانشجویان دانشگاه علامه طباطبای در پاسخ به فراخوان سراسری شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان تجمع اعتراضی داشتند. حراست دانشگاه با دانشجویان درگیر شد و تعدادی را با خود بازداشت و برد و بیم تحویل آنها به نیروهای امنیتی وجود دارد. دانشجویان علامه شعار میدادند:"شعارشون گفتگوست سلاح شون سمت ماست". در سنندج جمعیت قابل توجهی از معلمان و خانواده های دانش آموزان مقابل آموزش و پرورش تجمع کردند و با راهپیمایی در خیابان و با فریاد "حکومت کودک کش نابود باید گردد"، "ژن، ژیان،آزادی" تداوم انقلاب را فریاد زدند. در این شهر نیروهای سرکوب خیابانهای منتهی به آموزش و پرورش را مسدود کرده بودند که مردم به تجمع کنندگان معترض نپیوندند. طبق گزارشات منتشر شده نیروهای سرکوب در این شهر با گلوله‌های ساچمه‌ای به تجمع کنندگان حمله کردند و دو معلم زخمی شدند وهمچنین بها ملکی از معلمان این شهر بازداشت شده است.
در رشت معلمان در همراهی با خانواده ها و مردم مقابل آموزش و پرورش تجمع کردند و شعارهای اعتراضی سر دادند . در این شهر نیروی سرکوب به تجمع کنندگان حمله بردند و مردم با فریاد بیشرف، بیشرف با آنها درگیر شدند. در مشهد جمعیت وسیعی جمع شدند. اما بعد از مدتی نیروی انتظامی به بهانه ایجاد مشکل ترافیک به معلمان حمله کرده و با اسپری فلفل و فحاشی و هل دادن جمعیت را متفرق کردند. در خیابان‌های شهر مریوان به منظور جلوگیری از تجمع اعتراض معلمان و مردم نیروی انتظامی بسیاری مستقر بود. اما این تجمع برگزار شد و تجمع کنندگان با شعارهای اعتراضی خود فریاد اعتراضشان را بلند کردند. در کرج جمعیت قابل توجهی از معلمان و خانواده ها مقابل آموزش و پرورش گرد آمدند و با شعارهایشان حمله شیمیایی به مدارس را محکوم کردند و خواستهایشان را فریاد زدند. بنا بر گزارشات در کرج رحمان عابدینی یکی از معلمان توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد و به محل نامعلومی انتقال داده شد. تجمع کنندگان شعار میدادند: " آموزش حضوری حق مسلم ماست"، "فریاد فریاد از این همه بیداد". در اصفهان معلمان در همراهی با خانواده ها مقابل آموزش و پرورش تجمع کردند و شعارهای اعتراضی سر دادند. طبق گزارشات بعد از نیم ساعت نیروی سرکوب به تجمع کنندگان حمله و چند نفری را هم دستگیر کردند. اما تجمع ادامه یافت و جمعیت شرکت کننده بسیار بود.
در شیراز معلمان و والدین دانش‌آموزان مقابل آموزش و پرورش تجمع داشتند. بنا بر گزارشات نیروهای سرکوبگر امنیتی به قصد متفرق کردن تجمع به آنان یورش بردند و تعدادی از آنها از جمله محمد علی زحمتکش بازرس ارشد انجمن صنفی معلمان استان فارس و غلامرضا کندازی عضو هیات مدیره‌ی این انجمن بازداشت شدند. در اردبیل نیز شماری ازمعلمان و مردم معترض تجمع داشتند و شعار میدادند: "امنیت مدارس حق مسلم ماست". در آبدانان هم معلمان همراه با خانواده ها تجمع داشتند و بنا بر گزارشات ۶ماشین با تعداد زیاد مامور نیروی انتظامی آموزش و پرورش آبدانان را احاطه کرده بودند. اما تجمع برپا شد.
شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان در قطعنامه پایانی تجمعات اعتراضی امروز شانزدهم اسفند اولتیماتوم داده و تاکید میکند که تا زمانی که خواسته‌های حداقلی آنها محقق نشود اعتراضات ما با قدرت بیش تر و متحدتر از همیشه ادامه خواهد داشت. در بخشی از این قطعنامه چنین آمده است:" گستردگی مدارس مورد تهاجم و تعداد زیاد دانش‌آموزان آسیب دیده، نشان می‌دهد که پروژه اقدامات خودسرانه از سوی وابستگان ایدئولوژیک حاکمیت، به شدت مورد تردید است. به‌ویژه آنکه تاکنون هیچ اقدام موثری در جهت جلوگیری از تهاجم به محیط مدارس و خوابگاه‌های دانشجویی صورت نگرفته‌ است. اگر فرهنگیان و اقشار مختلف اجتماعی در مقابل این تهاجم سیستماتیک به ساحت آموزش مقاومت نکنند، یقینا شاهد اعمال به مراتب خشونت‌بارتری در سطح جامعه خواهیم بود. شورای هماهنگی به منظور پیشگیری از رفتار خشونت‌بار مسموم‌سازی دانش‌آموزان از حاکمیت می‌خواهد به هیاتی از فعالان مدنی، صنفی و سیاسی مستقل به همراه جمعی از پزشکان و اساتید متخصص و وکلای حقوق‌بشری اجازه بررسی همه‌جانبه‌ی موضوع مسمومیت‌سازی مدارس بدهند تا حقایق و واقعیت‌ها به صورت شفاف بررسی و نتیجه‌ی آن به اطلاع مردم ایران رسانده شود". دراین قطعنامه بر خواستهای فوری ای دیگری نیز تاکید شده و در بند اول آن چنین آمده است: " ما معترضین، حاکمیت به ویژه دستگاه‌های امنیتی و قضایی را مسئول حفظ جان شهروندان، دانش‌آموزان و معلمان می‌دانیم و سریعا خواهان کنترل اوضاع و پایان دادن بە سرکوب بیولوژیک و تهدید جان شهروندان به ویژه دانش‌آموزان هستیم". در این قطعنامه به صدا و سیمای جمهوری اسلامی برای دست برداشتن از تفرقه افکنی میان معلمان و سایر اقشار جامعه اخطار داده و در بند دیگری از آن بر خواستهای معیشتی معلمان تاکید شده است، خواستهایی که آنها بارها بر روی آنها تاکید کرده اند. تاکید دیگر معلمان در قطعنامه برمتناسب بودن برنامه درسی مدارس با دانش روز است و در آن هرگونه سوء استفاده از کودکان برای تحقق اهداف جناحی، سیاسی و ایدئولوژیک محکوم شده است. همچنین تبعیض ها و ملعبه طرح نامیمون رتبه بندی، فروش مدارس و اموال عمومی آموزش و پرورش، سرکوبگری های حکومت در قبال معلمان و دانش آموزان از موضوعات اعتراضی دیگر قطعنامه است. در خاتمه قطعنامه بر پایان دادن حبس دانش آموزان در کانون های"اصلاح و تربیت"، آزادی معلمان و دانش آموزان زندانی و بازگشت دانش ‌آموزان و دانشجویان ستاره دار و زندانی و معلمان اخراجی و تبعیدی و منفصل از خدمت و زندانی به کلاس درس تاکید کرده است. با این خواستها و تاکیدات است که معلمان به تداوم اعتراضات خود در صورت نگرفتن پاسخ تاکید کرده اند. از دیگر شعارهای اعتراضی معلمان و مردم معترض در تجمعات امروز عبارتند از: "وزیر بی لیاقت استعفا، استعفا"، "طالبان. تحجر. دشمن خاک ایران"، "امنیت مدارس حق مسلم ماست"، "ما حقمون را میخوایم، وعده وعید نمیخوایم".
حزب کمونیست کارگری ایران
۱۶ اسفند ۱۴۰۱، ۷ مارس ۲۰۲۳

خیزش های مردمی: اطلاعیه شماره ۳۴۷
تجمعات در ۳۶ شهر علیه حملات شیمیایی به مدارس، اعتصاب کارگران پتروشیمی گچساران، آزادی اکرم نصیریان و دو خبر دیگر
همانطور که قبلا گزارش کردیم امروز یک روز اعتراض گسترده سراسری علیه حملات تروریستی شیمیایی به مدارس بود که فراخوان آن از سوی شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان داده شده بود و با استقبال زیادی روبرو شد. بنا بر گزارشات تکمیلی شمار شهرهایی که در آن معلمان و خانواده های دانش آموزان تجمع داشتند به ۳۶ شهر رسیده است که عبارتند از: تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، کرج، سنندج، مریوان، بابل، اهواز، رشت، دیواندره، هرسین، کرمانشاه، کاشمر، سقز، الیگودرز، قزوین، نورآباد ممسنی، همدان، بوشهر، آبدانان، سجاسرود زنجان، نیشابور، کازرون، جلفا، ساری، بجنورد، شیروان، تبریز، یاسوج، تاکستان، اردبیل، لاهیجان، دالاهو، ایذه، سمیرم،
در تهران علیرغم فضای امنیتی، شماری از معلمان و خانواده های دانش آموزان مقابل مجلس اسلامی تجمع کرده و فریاد مرگ بر حکومت کودک کش و شعارهای دیگری را فریاد زدند. در خیابان جمهوری تقاطع لاله‌زار در تهران مردم به خیابان آمده و شعارهای اعتراضی سر دادند. همانطور که قبلا هم گزارش کردیم در مقابل آموزش و پرورش ناحیه ۵ نیز تجمع صورت گرفت. همچنین دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی اعتراض و تجمع کردند که با حمله بسیجیان روبرو شد و دانشجویان با آنها درگیر شدند. در ساری تجمع کنندگان شعارمیدادند: "معیشت، منزلت، حق مسلم ماست"، "مدارس امن حق مسلم ماست"، "معلم زندانی، آزاد باید گردد". در تبریز دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی به اعتراضات سراسری در رابطه با مسمومیت گسترده دانش آموزان و دانشجویان در سراسری کشور پیوستند. این دانشجویان شعار میدادند: "راه نفس بریده، جنبش ادامه میده"، "ما همه با هم هستیم، بجنگ تا بجنگیم". در تجمعات اعتراضی امروز مردم با شعارهای "مرگ بر حکومت کودک کش"، "مرگ بر دیکتاتور"، "مرگ بر خامنه ای"، "حمله شیمیایی، محکوم باید گردد"، "امنیت مدارس تامین باید گردد"،" و "مرگ بر طالبان چه ایران، چه افغان".
تجمعات اعتراضی مردم در ۳۶ شهر پاسخ قاطعی به توحش حکومت و حملات شیمیایی حکومت است. گفتنی است که امروز نیز در در مدارسی در زاهدان، تهران، نیریز، کرج، دانش آموزان مورد حمله شیمیایی حکومت قرار گرفتند. با کمال تاسف در دیواندره دانش آموزی به اسم اسرا عباس نژاد که روز گذشته به خاطر گاز شیمیایی مسموم شده بود امروز جان باخت. این فاجعه تکان دهنده بر خشم و اعتراض مردم در این شهر بیش از پیش دامن زده است. تا کنون سه دانش آموز بر اثر حملات شیمیائي حکومت به مدارس جان باخته اند. این جنایات نفرت گسترده مردم را علیه حکومت داعشی گسترش داده است. حاکمین به جای اینکه پاسخ خواست مردم برای معرفی و محاکمه عاملین و آمرین این جنایات را بدهند، برای کسانی که افشاگری میکنند خط و نشان میکشند و شماری را دستگیر کرده اند. خیزش سراسری امروز و فراخوانهای زنجیره ای اعتراضی از جمله فراخوان به تجمعات اعتراضی فردا هشت مارس، روز جهانی زن، و همچنین تدارک تجمعات برای ۲۳ اسفند چهارشنبه سوری نشانگر عزم مردم در سرنگونی حکومت منفور اسلامی و تداوم انقلاب زن، زندگی، آزادی است.
یک خبر مسرت بخش امروز یک روز مانده به روز جهانی زن، آزادی اکرم نصیریان از فعالین ندای زنان از زندان اوین است. آزادی اکرم نصیریان را به او، به خانواده اش و به همگان شادباش میگوییم.
خبر مهم دیگر امروز اعتصاب کارگران پتروشیمی گچساران در اعتراض به عدم دریافت ۲ ماه دستمزد و فضای امنیتی محیط کارشان است. این کارگران قبلا نیز در ۱۱ اسفند در این رابطه تجمع و اعتصاب داشتند. همچنین در این روز عده ای از مردم در شازند اراک با خواست آزادی فوری محمد نجفی از وکلای این شهر تجمع و اعتراض کردند. و بالاخره اینکه امروز بازنشستگان تامین اجتماعی در اهواز نیز در ادامه اعتراضاتشان تجمع داشتند و شعار میدادند:"دشمن ما همین جاست، دروغ میگن آمریکاست". تمام معلمان دستگیر شده و تمامی دستگیر شدگان و زندانیان سیاسی باید آزاد شوند. این خواست جوشان همه مردم است و آنرا با قدرت انقلاب خود عملی خواهند کرد. نابود باد حکومت توحش اسلامی.
حزب کمونیست کارگری ایران
۱۶ اسفند ۱۴۰۱، ۷ مارس ۲۰۲۳