حملات زنجیره‌ای به مدارس دخترانه

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

حملات زنجیره‌ای به مدارس دخترانه؛ گزارش از «مسمومیت ۴۰ دانش‌آموز» دیگر در اردبیل، پلیس از بازداشت مهاجمان به زن نگران خبر داد. روز پنجشنبه، ۱۱ اسفند، بار دیگر گزارشی از مسمومیت دانش‌آموزان یک دبیرستان دخترانه در استان اردبیل ایران منتشر شده است. این تازه‌ترین مورد حملات و مسمومیت زنجیره‌ای با گاز در مدارس دخترانه ایران است. با ادامه واکنش‌ها و نگرانی‌ها پلیس می‌گوید مهاجمان به یک زن معترض حاضر در مقابل یکی از این مدارس را بازداشت کرده است. خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه، شمار بازداشت‌شدگان را چهار نفر گزارش کرده است.

جزئیاتی درباره هویت و وابستگی سازمانی این افراد اعلام نشده است. هرچند پیش از این فرماندهی انتظامی ایران اعلام کرده که «کارکنان پلیس هیچ نقشی در آن حادثه نداشته‌اند.»
از سه ماه پیش که مسمومیت‌های زنجیره‌ای آغاز شده، در روز چهارشنبه ۱۰ اسفند بیشترین تعداد حملات به مدارس دخترانه گزارش شده است.
مدرسه ۱۳ آبان در تهران یکی از مدارس مورد حمله در روز چهارشنبه بود که والدین کودکان مشغول در تحصیل در آن پس از اطلاع از مسمومیت دخترانشان مقابل مدرسه جمع شدند. نیروهای امنیتی با تجمع این شهروندان نگران با خشونت برخورد کردند و از جمله با گرفتن دهان، کشیدن مو و کتک زدن با یک زن میانسال برخورد کردند.
ویدئوی برخورد خشونت‌بار لباس‌شخصی‌ها با این زن موجی از خشم از ماموران امنیتی و عملکرد حکومت در برخورد با حملات به مدارس دخترانه را در پی داشته است.
یکی از والدین دانش‌آموزی در مدرسه ۱۳ آبان به روزنامه شرق گفته مسئولان مدرسه و نیروهای امنیتی تنها به دنبال آرام کردن فضا بودند. بر این مبنا «تعدادی لباس شخصی هم حضور داشتند و سعی می‌کردند فضا را آرام کنند، می‌گفتند شعار ندهید، بچه‌ها را ببرید» و «مدرسه برای گرفتن آزمایش و پیگیری وضعیت سلامتی بچه‌ها کاری انجام نداد. آنها فقط می‌خواستند وضعیت را آرام و مدرسه را خالی کنند. اصلا به این فکر نبود که چه کسی حالش بد است، چه کسی حالش خوب است.»
او درباره مسمومیت کودکان هم توضیح داده: «بچه من کمی حالت تهوع داشت که الان خیلی بهتر شده است اما بچه‌هایی را دیدم که حالشان خیلی بدتر بود. کف بالا می‌آوردند، حالت استفراغ داشتند، چشمانشان می‌سوخت و اشک‌آلود بود. تازه با وجود اینکه من مقداری دیرتر از اتفاق رسیدم کل منطقه را بوی تخم گندیده گرفته بود، یک چیزی شبیه گاز اشک آور و داشتند بچه‌ها را یکی یکی سوار می‌کردند و به اورژانس می‌بردند.»

تکرار مسمومیت در اردبیل
روز پنجشنبه، کانال تلگرام شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، گزارش داد که بار دیگر مدرسه‌ای در اردبیل صحنه مسمومیت دسته‌جمعی دانش‌آموزان دختر شده است.
بنا به اعلام این نهاد صنفی معلمان، «صبح امروز پنجشنبه ۱۱ اسفند بیش از ۴۰ دانش‌آموز دبیرستان دخترانه راه زینب اصلاندوز دچار مسمومیت شدند.»
بر این مبنا دانش‌آموزان این مدرسه با استشمام بوی نامطبوع دچار سوزش گلو، سرگیجه، سستی و حالت تهوع شده‌اند و چند نفر از آنها به بیمارستان انتقال یافتند.
البته شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان می‌گوید «خوشبختانه وضعیت جسمانی همه دانش‌آموزان انتقال یافته به بیمارستان شهدای پارس آباد مساعد است.»
روز چهارشنبه هم چند مدرسه در اردبیل به طور همزمان دچار همین وضعیت شدند.

رسانه‌های حکومت چه کسی را متهم می‌کنند؟
حملات زنجیره‌ای در سه ماه اخیر نزدیک شصت مدرسه را هدف گرفته و به مسموم شدن بیش از هزار نفر دانش آموز و کادر آموزشی منجر شده است.
گستردگی حملات به ترتیبی بوده که ناظران آنها را سازمان‌یافته ارزیابی می‌کنند.
با وجود اعلام بازداشت مهاجمان به زن نگران در برابر مدرسه ۱۳ آبان، هنوز گزارش روشن و رسمی ازشناسایی و برخورد با عوامل آن منتشر نشده است.
خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه، مدعی شده است که « این زن ۵۴ ساله هیچ فرزندی در مدرسه دخترانه ۱۳ آبان تهرانسر ندارد و در طول چند ساعت حضورش در مقابل مدرسه مکرراً اقدام به تشویق دانش‌آموزان و عابران به سر دادن شعارهای ساختارشکنانه کرده است.»
موسی غضنفرآبادی، رئیس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی گفته است که ارتباط دادن حمله به مدارس دخترانه با واکنش گروه‌های تندروی مذهبی نسبت به شعار «زن، زندگی، آزادی» را «چرندیات» تلقی می‌کند. او گفته: « من عقیده ندارم این اتفاقات افتاده باشد و مشکوک است و احتمال می‌دهم برنامه بوده و می‌تواند دروغ باشد.»
خبرگزاری رسمی دولت ایران، ایرنا، در مطلبی درباره هویت عاملان حملات نوشته: «اینکه گروه‌هایی متحجر و تندرو که مخالف تحصیل دخترانند، پشت این حوادث باشند، یک سناریو است.»
این رسانه دو احتمال دیگر را هم مطرح کرده، که یکی از آنها مسموم‌سازی را به خود دانش‌آموزان و دیگری آن را به قدرت‌های خارجی یا گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی نسبت داده است.
ایرنا نوشته ممکن است دانش‌آموزان با «شیطنت» خود عامل این مسمومیت‌ها باشند و «در مواردی بچه‌ها با استفاده از بمب بدبو (چیزی شبیه ترقه که بوی بد تولید می‌کند) تلاش دارند کلاس را با توجه به فضای موجود به تعطیلی بکشانند و مثلا از امتحان خلاص شوند.»
روزنامه جوان در مطلبی درباره عفت مرعشی، همسر اکبر هاشمی رفسنجانی، موضع او را، که «افکار افراطی» شبیه گروه فرقان (یک گروه اسلامگرای اوایل انقلاب ایران) را پشت حملات دانسته، زیر سوال برده است.
جوان نوشته: «آیا مناسب نیست که مسئولان امنیتی خدمت همسر مرحوم هاشمی بروند و اطلاعات لازم در این زمینه را از او کسب کنند و این غائله وحشتناک مسمومیت سریالی دانش‌آموزان را خاتمه دهند؟»
روزنامه همشهری هم نوشته: «نخستین متهم این خرابکاری شبکه‌ای جریان وطن‌فروش و تجزیه‌طلب پهلوی- رجوی است و اگر هرگونه گروه و دسته جاهلی و مرتجعی نیز در داخل پیدا و مقصر اعلام شوند، مستقیم و غیرمستقیم وابسته و تحت‌نفوذ همین جریان خبیث است.»

حمله به دختران؛ وعده پیگیری از طرف دادستان، ادعای «هراس‌افکنی» از طرف وزیر کشور
در ادامه واکنش دیرهنگام مقامات جمهوری اسلامی به مسمومیت رو به افزایش دانش‌آموزان دختر، دادستان تهران وعده رسیدگی داد. این واکنش یک روز پس از آن است که وزیر کشور این حوادث را «هراس‌افکنی خارجی‌ها» نامید.
پس از گذشت سه ماه از آغاز این مسمویت‌های سریالی در چند شهر ایران و با وجود این که برخی نمایندگان مجلس این اقدام را «عمدی» و «امنیتی» خوانده‌اند، مقامات دولت، نیروی انتظامی و قوه قضائیه یا در این باره سکوت کرده یا مدعی شده‌اند که هنوز «سرنخی» در این باره پیدا نشده است.
مسمومیت سریالی دانش‌آموزان دختر از نهم آذر در قم آغاز شد و تاکنون صدها دانش‌آموز در ده‌ها مدرسه در شهرهای قم، بروجرد، تهران، اردبیل، شاهین‌شهر و کرمانشاه در پی این مسمومیت راهی بیمارستان شده‌اند.

واکنش گسترده به مسمومیت دختران دانش‌آموز؛ آخوندی: جنگ بیولوژیک علیه کودکان
درخواست هیئت حقیقت‌یاب سازمان ملل برای دریافت اطلاعات درباره سرکوب اعتراضات در ایران
«هیئت حقیقت‌یاب مستقل بین‌المللی سازمان ملل در مورد جمهوری اسلامی ایران» که از طرف شورای حقوق بشر این نهاد درباره اعتراضات سراسری در ایران تحقیق می‌کند در بیانیه‌ای خواستار دریافت اسناد، شواهد و مدارک در این‌باره شد.
این هیئت در بیانیه خود خواستار «شناسایی هویت افراد مسئول، از جمله نیروهای امنیتی، نهادهای قضایی، مؤسسات و افرادی که در جایگاه‌های گوناگونی موارد اتهامی نقض حقوق بشر را مرتکب شده یا ممکن ساخته‌اند» شده است.

پرسش‌های یک مادر داغدار از مقام‌های جمهوری اسلامی
کاملیا سجادیان، مادر محمدحسن ترکمان که در جریان اعتراضات کشته شد، در پستی اینستاگرامی، چند سؤال از مقام‌های جمهوری اسلامی پرسیده است.
وی نوشته: «چرا برای کشته‌شدن فرزندان ما تمام دوربین‌های آن مناطق مشکل‌دار می‌شوند، ولی برای کشتن بسیجی آن دوربین‌ها سالم هستند؟»
وی اضافه کرده: «چرا خانواده‌های داغدار را تحت فشارهای امنیتی می‌گذارید؟ چرا تا دختر هشت ساله من را ممنوع‌الخروج کردید؟ اگر کار شما نبوده از چی می‌ترسید که تمام ما خانواده‌های داغدار را ممنوع‌الخروج کردید؟»
وی درباره موضوعات دیگری چون «خریدن» پزشکی قانونی‌ها از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی، ممانعت از برگزاری مراسم عزاداری از سوی خانواده‌ها، انکار کشته‌شدن معترضان از سوی مأموران و غیره نیز سؤال کرده است.

واکنش گسترده به مسمومیت دختران دانش‌آموز؛ آخوندی: جنگ بیولوژیک علیه کودکان
همزمان با ادامه بروز مسمومیت سریالی در دانش‌آموزان دختر در چندین شهر ایران، شمار زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی، اعم از چهره‌های سیاسی و مدنی، این اقدام را حمله «شیمیایی» و «بیولوژیک» خواندند.
مسمومیت سریالی دانش‌آموزان دختر از نهم آذر در قم آغاز شد و تاکنون صدها دانش‌آموز در ده‌ها مدرسه در شهرهای قم، بروجرد، تهران، اردبیل، شاهین‌شهر و کرمانشاه در پی این مسمومیت راهی بیمارستان شده‌اند.
پس از گذشت سه ماه و با وجود این که برخی نمایندگان مجلس این اقدام را «عمدی» خوانده‌اند، همزمان با کم‌اهمیت جلوه دادن موضوع از سوی وزارت بهداشت و آموزش و پرورش و سکوت وزارت اطلاعات در این باره، فرمانده کل نیروی انتظامی مدعی شده که تاکنون در این باره «سرنخی» پیدا نشده است.
موضوع مسمومیت سریالی دانش‌آموزان دختر در ایران تاکنون در چندین رسانه مطرح دنیا بازتاب داشته است.
علیرضا آخوندی، نماینده ایرانی‌تبار پارلمان سوئد، از این موضوع با عنوان «جنگ بیولوژیک علیه کودکان» از سوی سپاه پاسداران نام برده و خواستار واکنش «بازدارنده‌»، «سریع»، «قاطع» و «موثر» اتحادیه اروپا شده است.
حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی و از چهره‌های سرشناس مخالف جمهوری اسلامی، نیز در ادامه واکنش‌های خود به حملات زنجیره‌ای با گاز به مدارس دخترانه این اقدام را «حمله‌ شیمیایی» خوانده و افزوده است: «برای آدمکش‌ها بچه و بزرگسال تفاوتی ندارد.»
آتنا دائمی، کنشگر مدنی، نیز مسمومیت سریالی دانش‌آموزان دختر را ادامه سلسله «جنایت» ‌های جمهوری اسلامی علیه دانش‌آموزان و مدارس خوانده است.
در همین حال برخی مادران نیز اعلام کرده‌اند که از فرستادن فرزندان خود به مدرسه خودداری خواهند کرد.
برخی کاربران نیز مسمومیت سریالی در مدارس دخترانه را با حملات شیمیایی در جنگ ایران و عراق مقایسه کرده‌اند.
برخی هنرمندان نیز در واکنش به ناامن شدن مدارس کشور به‌دنبال حمله با گاز، طرح‌هایی را با هدف اعتراض به شرایط کنونی و حمایت از دختران منتشر کردند.
علیرضا قربانی، خواننده مطرح، نیز با انتشار طرحی در حساب کاربری خود، نوشته است:«دخترکان زیبای ایران حذف‌شدنی نیستند.»
مسمومیت سیستماتیک و فزاینده دانش‌آموزان دختر در مدارس ایران تاکنون برخی واکنش‌های بین‌المللی را نیز در پی داشته است، از جمله ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، این مسمومیت‌ها را «بسیار نگران‌کننده» توصیف کرد و خواستار تحقیق حکومت ایران در این باره شد.

طرحی بالا از سارا شوقی در توئیتر

منابع: بی بی یس و رادیو فردا