کمیسر سازمان ملل: اعدام‌ها در ایران قتل دولتی است

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

جواد روحی در ارتباط با اعتراضات در نوشهر به اعدام محکوم شد: رئیس کل دادگستری استان مازندران روز سه‌شنبه گفت جواد روحی، از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری در نوشهر، به اتهام «افساد فی الارض» و «محاربه» به اعدام محکوم شده است. روابط عمومی دادگستری مازندران دیگر اتهامات جواد روحی را «ارتداد از طریق هتک حرمت به قرآن از طریق آتش زدن قرآن کریم و توهین به مقدسات»٬ «احتراق و تخریب اموال» و «تحریک برخی از شهروندان به ایجاد ناامنی و اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی کشور» بیان کرده است.

حمدصادق اکبری، رئیس کل دادگستری استان مازندران می‌گوید: «برای جواد روحی به دلیل عدم معرفی وکیل در مرحله دادسرا و دادگاه، وکیل تسخیری انتخاب شد.»
این در حالی است که به گفته فعالان مدنی و افراد نزدیک به خانواده جواد روحی، او در مراحل بازجویی از انتخاب وکیل انتخابی محروم بوده است.
اما رئیس کل دادگستری استان مازندران مدعی شده که آقای روحی در مرحله تجدید نظرخواهی «وکیل تعیینی به دادگاه معرفی کرده است.»
در همین زمینه، یک منبع مطلع نزدیک به خانواده جواد روحی در گفت‌وگو با خبرگزاری هرانا تاکید کرد که «تمامی اعترافاتی که در دوران بازجویی از او اخذ شده، تحت آزار و اذیت و فشار اعمال شده بر وی صورت گرفته است».
این منبع مطلع اظهار داشت: «تنها مستندات پرونده علیه جواد روجی که منجر به صدور حکم اعدام برایش شده است، اعترافات اجباری اخذ شده از او در دوران بازجویی و همچنین فیلمی از صحنه اعتراضات است؛ ویدیویی که به هیچ عنوان چهره فردی که در آن اقدام به آتش زدن قرآن می‌کند مشخص نیست، اما دادگاه اقدام مذکور را منتسب به جواد دانسته و او را “مرتد” خوانده است.»

اسماعیلیون: برادران جبلی در سمت درست تاریخ ایستاده‌اند
حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی، در واکنش به مصاحبه برادر پیمان جبلی درباره پناهندگی به خارج بعد از سقوط هواپیمای اوکراینی با موشک‌های سپاه گفته که او در سمت درست تاریخ ایستاده است.
میثم جبلی روز سه‌شنبه در مصاحبه با مجله «تایم» آمریکا گفت که به همراه برادر کوچک خود نتوانسته‌اند زندگی در خانواده نزدیک به حکومت جمهوری اسلامی را تحمل کنند و به خارج پناهنده شده است.
او که عموی محمدامین جبلی یکی از ۱۷۶ قربانی سقوط هواپیمای اوکراینی در دی‌ماه ۱۳۹۸ است، گفته است: «برادرم پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما که اکنون رئیس بزرگترین ماشین پروپاگاندای رژیم است را دیدم که چگونه درباره واقعیتی که منجر به کشته شدن برادرزاده خودش شده است، جلوی روی من و همه مملکت دروغ می‌گوید».
آقای اسماعیلیون روز سه‌شنبه با انتشار توئیتی نوشت: آن‌چه در مورد برادران جبلی، میثم و مقداد، که مدت‌هاست عضوی از خانواده‌ بزرگ انجمن خانواده‌های پرواز هستند مهم است، پناهندگی به خارج از کشور نیست، بلکه ایستادن در سمت درست تاریخ است‌.

او افزوده است: آن‌ها سکوت نکردند.
میثم جبلی در مصاحبه خود گفته بود: «تسلی من این است که می‌توانم برای رساندن صدای جنایت‌های رژیم به خارج، مفید باشم».
تصاویر کشته شدگان پرواز پی‌اس ۷۵۲ هواپیمای اوکراینی که محمد امین جبلی، برادرزاده میثم جبلی، نیز یکی از آن‌هاست
احضار سفیر ایران در بروکسل پس از محکومیت امدادگر بلژیکی
در پی محکومیت الیویه وند‌کاستیل، امدادگر بلژیکی بازداشت‌شده در ایران، به ۴۰ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق، وزارت خارجه بلژیک سفیر جمهوری اسلامی در بروکسل را احضار و به حکم صادره علیه شهروندش اعتراض کرد.
خبرگزاری میزان روز سه‌شنبه خبر داد که آقای وند‌کاستیل به‌دلیل چهار فقره اتهام مجموعا به ۴۰ سال زندان محکوم شده که بر اساس قانون مجازات اسلامی، ۱۲.۵ سال زندان آن قابل اجراست.

سازمان ملل: اعدام‌ها در ایران به منزله «قتل حکومتی» بوده و محکوم است
کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل می‌گوید انبوه احکام اعدام در ایران علیه معترضان به منزله «قتل با مجوز دولت» است.
فولکر تورک روز سه‌شنبه ۲۰ دی در ادامه با محکوم کردن اعدام معترضان در ایران گفت: «اعدام‌ها برای ایجاد ترس در مردم و سرکوب مخالفان مورد استفاده قرار می‌گیرد».
به گزارش خبرگزاری رویترز، او در ادامه تصریح کرد استفاده از روش‌های کیفری برای مجازات افراد صرفا به این دلیل که از حقوق اولیه‌شان -مانند شرکت‌ یا سازماندهی اعتراضات- استفاده کرده‌اند، معادل قتل حکومتی و ناقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر است.
سازمان حقوق بشر ایران روز دوشنبه از خطر صدور حکم اعدام یا اجرای آن برای ۱۹۰ معترض خبر داده بود. دستگاه قضایی جمهوری اسلامی در روزهای گذشته چهار معترض را اعدام کرد.
آقای تورک می‌گوید اطلاعاتی از احتمال اعدام قریب‌الوقوع محمد قبادلو و محمد بروغنی نیز دریافت کرده است.
او از جمهوری اسلامی خواست که به «جان و خواسته‌های معترضان احترام بگذارد و اعدام‌ها را متوقف کند».

نگرانی همسر علیرضا اکبری زندانی محکوم به اعدام نسبت به خطر اجرای حکم
مریم اکبری، همسر علیرضا اکبری، زندانی متهم به جاسوسی و محکوم به اعدام در گفتگو با بی‌بی‌سی فارسی گفته است که همسرش به سلول انفرادی برده شده است و به او هشدار داده‌اند که این هفته درباره‌اش تصمیم می‌گیرند.
خانم اکبری گفته است با توجه به روند فرستادن زندانی محکوم به اعدام به انفرادی قبل از اعدام او، نگران اجرای این حکم است. او می‌گوید مشاورانش با مطالعه پرونده همسرش از صدور چنین حکمی تعجب کرده بودند.
گفته شده که آقای اکبری در سال ۹۸ بازداشت شد و اتهامش در فرم اعلام وضعیت زندان او، «جاسوسی برای ام‌آی‌سیکس» نوشته شده است.
او در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به حکم قاضی صلواتی به اعدام محکوم شد. با این حال از جزيیات اتهامات و روند دادگاه او خبری در دست نیست.
آقای اکبری، از کارکنان سابق وزارت دفاع است و در دهه هشتاد از مشاوران علی شمخانی بوده است.

مادر بهنام محجوبی: با هر اعدام و جان باختن جوانان، گویی دوباره بهنام را از من گرفته‌اند
‌بتول حسینی، مادر بهنام محجوبی‌، از دراویش گنابادی که در اوین درگذشت، در ویدیویی با یاد کردن از فرزندش می‌گوید که «هر بار فرزندان ایران را اعدام می‌کنند انگار دوباره فرزندم را از من می‌گیرند و هر مادری را که داغدار می‌کنند، آتش درونم را زیادتر می‌کنند» او در ادامه می‌گوید «اگر برای ۸۰ میلیون ایرانی هم طناب‌ دار ببافید باز هم ملت شریف ایران پیروز میدان هستند.»بهنام محجوبی در ۳۳ سالگی در اسفند ۱۳۹۹ در دوران بازداشت جان باخت.خانواده او و نهادهای حقوق بشری در زمان حبس او بارها درباره وضعیت سلامتش هشدار داده بودند. او چند روز پس از انتقال به بیمارستان به اغما رفت و سرانجام درگذشت.آقای محجوبی پس از حضور در تجمع دراویش در تهران در زمستان ۹۶ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور » به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شد.

ادامه اعتراض‌های بین‌المللی به اعدام معترضان در ایران
اعتراض سیاستمداران آلمانی به اعدام معترضان در ایران ادامه دارد. فعالان فضای مجازی شواهدی در ارتباط با پرونده "خانه اصفهان" منتشر کرده‌اند. شارلی ابدو کاریکاتورهای بیشتری از خامنه‌ای منتشر کرد.
در پی واکنش به ادامه اعدام معترضان توسط قوه قضاییه جمهوری اسلامی، بیژن جیرسرایی، دبیرکل حزب دمکرات‌های آزاد آلمان، واکنش اتحادیه اروپا را ضعیف و مایوس‌کننده توصیف کرد. جیرسرایی در حساب توئیتری خود سپاه‌ پاسداران را از "ستون‌های نظام قاتل" برشمرد.
جیرسرایی در ادامه نوشت: «آنها [سپاه پاسداران] باید هر چه سریعتر به فهرست گروه‌های تروریستی اضافه شوند. دیگر وقت تعریف یک استراتژی جدید در قبال جمهوری اسلامی فرارسیده است.»

اعتراض نخست‌وزیر ایالت رایلند فالتس آلمان به اعدام‌ معترضان در جمهوری اسلامی
به گزارش منابع آلمانی، نخست‌وزیر ایالت رایلند فالتس، در پی موج انزجار بین‌المللی از اجرای احکام اعدام معترضان در ایران گفت از این اعدام‌ها شوکه شده است.
مالو دریر، خطاب به جمهوری اسلامی گفت: «از حکومت ایران می‌خواهم این احکام ناعادلانه، خشونت و اعدام را متوقف کند.»
این نخست‌وزیر ایالتی گفت مطمئن است شجاعت مردم ایران با این خشونت عریان از بین نمی‌رود.
رایلند فالتس ایرانی‌هایی که اقامت قانونی در این ایالت را نداشتند از اول اکتبر وادار به خروج نکرده ا ست و فعلا آنها را تا ژوئن امسال می‌پذیرد.

شارلی ابدو کاریکاتورهای بیشتری از خامنه‌ای منتشر کرد
در پی اعتراض هواداران علی خامنه‌ای به انتشار کاریکاتورهایی از او در نشریه فرانسوی شارلی ابدو، این نشریه فکاهی روز سه‌شنبه ۲۰ دی اعلام کرد کاریکاتورهای بیشتری از علی خامنه‌ای را در شماره جدید خود منتشر کرده است.
شارلی ابدو در هشتمین سالگرد حمله اسلامگرایان افراطی به دفتر خود در هفتم ژانویه کاریکاتوری از علی خامنه‌ای را برای حمایت از خیزش انقلابی "زن، زندگی، آزادی" در ایران منتشر کرد.
این نشریه فکاهی به این مناسبت، کارزار کاریکاتوری با عنوان "ملاها را بندازید بیرون" به راه انداخته و خطاب به هنرمندان کاریکاتوریست گفته است "کاریکاتوریست‌ها بایستی با مسخره‌کردن خامنه‌ای و انداختن این رهبر دینی ارتجاعی" به "زباله دان تاریخ" از جنبش مردمی ایران حمایت کنند.
این نشریه همچنین روز سه‌شنبه در پیامی توئیتری به زبان انگلیسی و فارسی از یک سری حملات هکری سایبری گسترده علیه وب‌سایت خود خبر داد و نوشت: « آخوندها خوشحال نیستند. آخوندها دست به حمله می‌زنند.»
مقام‌های جمهوری اسلامی این اقدام مطبوعاتی را "اقدامی توهین‌آمیز و خارج از نزاکت" دانسته و خواستار واکنش دولت فرانسه در قبال آن شده‌اند.
امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی نیز تهدید کرد "چاپ کاریکاتورعلیه مرجعیت دینی و سیاسی بدون پاسخ قاطع و موثر نخواهد بود".
این در حالی است که بسیاری علی ‌خامنه‌ای را مرجع تقلید شیعه نمی‌دانند.

تناقضات پرونده "خانه اصفهان"
حساب کاربری "۱۵۰۰ تصویر" بر روی توئیتر که در انتشار اخبار اعتراضات سراسری ایران فعال است، در رشته توئیت‌هایی با ارئه "مستنداتی" نشان می‌دهد در پرونده ادعایی قوه قضائیه موسوم به "خانه اصفهان" تناقضاتی وجود دارد، تناقضاتی که بر اساس آنها می‌توان افراد متهم در پرونده را "بی‌گناه" شناخت.
این حساب از جمله به تصاویر دوربین‌های مداربسته خیابانی که قوه قضاییه ادعا می‌کند محل جرم است اشاره می‌کند که در آن تصاویر افراد داخل تصویر در زمان ادعایی تیراندازی مشغول صحبت با یکدیگرند.
قوه قضاییه جمهوری اسلامی در پرونده "خانه اصفهان" سه معترض را در اصفهان با در ارتباط با "کشته شدن سه نیروی انتظامی و بسیجی" به اعدام محکوم کرده است.
دستگاه قضایی طی جلسات متعدد و گرفتن اعتراف اجباری از صالح میرهاشمی بلطاقی، مجید کاظمی شیخ شبانی و سعید یعقوبی کردسفلی آنها را متهم به "محاربه" کرده و آنها را "مستحق حکم اعدام" دانسته است.
قوه قضاییه مدعی شده این سه نفر در جریان اعتراضات سراسری شامگاه ۲۵ آبان یک مامور نیروی انتظامی و دو بسیجی را در میدان نگهبانی محله "خانه ‌اصفهان" به ضرب گلوله کشته‌اند.
این حساب کاربری همچنین به "تغییر سناریوهای جمهوری‌ اسلامی" و پرونده‌سازی در ماجرای خانه اصفهان اشاره کرده است.
امیر نصر آزادانی، بازیکن سابق تیم تراکتورسازی تبریز در همین پرونده به اتهام ''عضویت در دسته‌جات غیرقانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور'' به ۵ سال حبس تعزیری، و برای اتهام ''اجتماع و تبانی منتهی به جرایم ضد امنیت'' به مجموعا ۲۶ سال زندان محکوم شده است.

مهدی بیک، دبیر سیاسی روزنامه اعتماد، با قرار وثیقه آزاد شد
همسر مهدی بیک اوغلی دبیر سیاسی روزنامه اعتماد روز سه‌شنبه ۲۰ ی از آزادی او به قید وثیقه خبر داد.
این روزنامه‌نگار او پیش از زندانی شدن، با اعضای خانواده معترضان بازداشت شده از جمله پدر محمدمهدی کرمی مصاحبه کرده بود. او همچنین فایلی صوتی از استمدادهای مادر محمدمهدی کرمی برای نجات فرزندش از اعدام را منتشر کرده بود.
مهدی بیک به گفته همسرش پس از ضبط موبایل، لپ تاپ و وسایل کارش در پانزدهم دی بازداشت شد.
محمدمهدی کرمی و سید محمد حسینی سحرگاه ۱۷ دی‌ (۶ ژانویه) به دار آویخته شدند. اعدام این دو معترض موجی از خشم و انزجار علیه جمهوری اسلامی را به همراه داشت که همچنان ادامه دارد.

فرمانده انتظامی کردستان ادعا کرد حدود ۳۰۰ قبضه سلاح از معترضان کشف کرده است
علی آزادی، فرمانده انتظامی کردستان ‌در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم ادعا کرد در جریان اعتراضات سراسری، ۲۸۸ قبضه سلاح در استان کردستان کشف کرده است. این فرمانده افزود از این سلاح‌ها، ۱۸۸ اسلحه شکاری، "وینچستر" و ۱۰۰ قبضه نیز اسلحه جنگی بوده است.
علی آزادی این سلاح‌ها را به دشمن نسبت داد و گفت "دشمن با ورود این سلاح‌ها به کشور قصد ایجاد ناامنی ‌داشت."
فرمانده انتظامی کردستان همچنین از کشف ۲۸۰ بطری کوکتل مولوتف در کردستان خبر داد که او می‌گوید احتمال داشت باعث آتش‌سوزی شوند، امانیروی انتظامی جلوی آن را گرفت.

علی آزادی افزود افرادی در ارتباط با این کشفیات بازداشت شده‌اند.
از ابتدای بروز اعتراضات در ایران، جمهوری اسلامی کوشیده است معترضان به خصوص در مناطق کردنشین را به اعمال خشوننت و ارتباط با آن سوی مرز متهم کند و با این اتهامات سرکوب آنها را توجیه کند، اتهاماتی که در میان مردم کمتر باور شده است.

تجمع اعتراضی در دانشگاه علامه طباطبایی
کانال تلگرامی شوراهای صنفی دانشجویان کشور سه‌شنبه ۲۰ دی از تجمع دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی خبر داد.
دانشجویان ضمن اعتراض به بازداشت همتای خود، علی زیرایی، و ابلاغ حکم ۵ سال حبس تعزیری و همچنین دوسال ممنوع الخروجی برای میلاد عبدی، دیگر دانشجوی علامه شعارهایی علیه حکومت سردادند.
این اعتراض‌ها علی‌رغم جو امنیتی حاکم بر دانشکده، برگزار شده است.
دانشجویان از جمله شعار دادند: "قسم به خون یاران ، ایستاده ایم تا پایان" و همچنین "اساتید حیا کنید ، حقیقت را بیان کنید."

دویچه وله
رادیو فردا
بی بی سی