از فراخوان به تجمعات و اعتراضات سراسری برای ۱۸ دی حمایت میکنیم

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

 خیزش های مردمی: اطلاعیه شماره ۲۴۸  جمهوری اسلامی نابود باید گردد: در سومین سالروز جنایت عظیم جمهوری اسلامی و شلیک موشک به هواپیمای مسافربری اوکراینی، و در سالروز خیزش دیماه ۹۶ و در تداوم انقلاب زن زندگی آزادی، بیش از سی نهاد دانشجویی همراه با نهادهایی از دانش آموزان و جوانان انقلابی و دیگر نهادهای اجتماعی فراخوان به تجمعات و اعتراضات سراسری داده اند.  در بخشی از این فراخوان چنین آمده هاست:"یکشنبه ۱۸ دی، سالروز شلیک عمدی موشکی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی به پرواز PS752 است؛ جنایتی که جان ۱۷۶ انسان را گرفت.

امسال در حالی به ۱۸دی نزدیک می‌شویم که شعار سه سال پیش مردم، در خیابان‌های شهرها و دانشگاه‌ها، مشخصا علیه موجودیت و کلیت جمهوری اسلامی بود. در دانشگاه‌های امیرکبیر و شریف حتی شعار «جمهوری اسلامی نابود باید گردد» سر داده شد. شعاری که هم‌اکنون در دانشگاه‌ها، مدارس و خیابان‌های سراسر کشور در حال عملی شدن است. بیش از سه ماه است که یک انقلاب عظیم برای رهایی زنان و همه مردم تحت سرکوب و استثمار از قید و بند حکومت جنایتکاران، آغاز شده است. انقلابی که محور آن «زن زندگی آزادی» و یکی از اصلی‌ترین اهداف آن نابودی جمهوری اسلامی است. در همین مدت سه ماهه‌ای که از شروع انقلابمان میگذرد، جمهوری اسلامی جنایات‌های دیگری را هم علیه انقلابیون، نوجوانان و جوانان و مردم معترض مرتکب شده است. حالا همه ما به این باور رسیده‌ایم که میتوانیم جمهوری اسلامی را سرنگون کنیم و مقامات ریز و درشتش را به پای میز محاکمه بکشانیم. پس به مناسبت گرامیداشت یاد انسان‌های به قتل رسیده در تمام طول عمر این حکومت، به‌خصوص در جریان شلیک عمدی به هواپیمای اوکراینی، قصد داریم خشم خود از جنایت و آدمکشی جمهوری اسلامی را به نیروی ادامه انقلاب تبدیل کنیم. چرا که ما دادخواهیم و مسیر دادخواهی ما قطعا از سرنگونی جمهوری اسلامی می‌گذرد. بدینوسیله ما دانشجویان، دانش‌آموزان، کادر درمان، زنان برابری‌خواه و جوانان انقلابی فراخوان می‌دهیم: در این روزهای باقی مانده تا یکشنبه ۱۸ دی، با سازمان‌یابی، با آماده‌سازی و تقویت و ایجاد هر چه بیشتر گروه‌ها و جمع‌های انقلابی، خود را برای برگزاری یک روز اعتراضی سراسری در شهرها، دانشگاه‌ها و مدارس سراسر کشور آماده کنیم".
فراخوان این اعتراض سراسری به قرار زیر است:
- اعتصاب کسبه، اعتصاب حمایتی، هدفمند و اعتراضی اصناف مختلف از صبح تا ظهر
- پرفورمنس اعتراضی، شعارنویسی، تحصن، اعتصاب و اعتراض به فراخور وضعیت هر دانشگاه و مدرسه توسط دانشجویان و دانش‌آموزان
- از ساعت ۴ بعدازظهر هم راهپیمایی همه گروه‌های مردمی اعم از دانشجو، زن، رنگین‌کمانی، معلم، کارگر، کادر درمان و بخش‌های مختلف جامعه در محلات شهرهای مختلف به سمت میادین و مراکز اصلی شهر و برپایی تظاهرات اعتراضی سراسری
۳۰ نهاد دانشجویی از تهران و استانهای اصفهان، فارس، کردستان، و شهرهایی چون شهر کرد، شیراز و بابل، تشکل دانش‌آموزان انقلابی تهران، اتحاد پزشکان، مجمع مادران پیشرو و جوانان انقلابی محلات از شهرهای کامیاران، سنندج، پیرانشهر، مهاباد، ژاوه رود، دزلی و کمیته انقلابی قزوین امضا کنندگان این فراخوان هستند.
حزب کمونیست کارگری از فراخوانهای اعتراضی مردمی در سالگرد خیزش دیماه و علیه جنایت ضد بشری شلیک موشک به هواپیمای مسافربری اوکراینی و قتل فجیع ۱۷۶ سرنشین آن بدست جانیان اسلامی، حمایت و پشتیبانی کرده و همگان را به پیوستن به این روز اعتراضی بزرگ فرا میخواند. زنده باد انقلاب زن، زندگی، آزادی.
نابود باد حکومت اسلامی!
حزب کمونیست کارگری ایران
۱۲ دی ۱۴۰۱، ۲ ژانویه ۲۰۲۳

خیزش های مردمی: اطلاعیه شماره ۲۵۳
اعتراضات و شعاردهی در صد و دهمین روز انقلاب
- بنا بر گزارش منتشر شده از سوی شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت، امروز چهارده دی کارگران پیمانی پتروشیمی چوار (الفین ایلام) در اعتراض به سطح نازل حقوقها و قراردادهای موقت کاری در محوطه پتروشیمی و سپس در فرمانداری و اداره کار چوار تجمع کردند. بنا بر خبر مطالبه اصلی این کارگران که فقط پایه حقوق را بدون هیچگونه مزایایی دریافت میکنند تبدیل وضعیت و قرارداد مستقیم با مجتمع است. اعتراضات در نفت گسترده است. در همین مدت شاهد اعتراضات کارگران ارکان ثالث و کارگران رسمی نفت بوده ایم . این اعتراضات نشانگر بستر مناسب برای رفتن بسوی اعتصابات سراسری در نفت است. حزب کمونیست کارگری کارگران نفت و همه کارگران در سطح جامعه را به اعتصابات سراسری فرا میخواند.
- بنا به یک گزارش دیگر امروز خانواده و عده‌ای از مردم بر مزار علیرضا خوشکار بیاتی از جانباختگان انقلاب جمع شده و با شعار "قسم به خون یاران، ایستاده‌ایم تا پایان" یاد وی را گرامی داشتند. علیرضا خوشکار بیاتی در روز ۱۶ آذر در بلوار مرزداران در تهران با شلیک مستقیم گلوله سرکوبگران جمهوری اسلامی به قتل رسید. یادمان جانباختگان به محل اعتراضات مردمی علیه جمهوری اسلامی تبدیل شده است. در همین راستا فردا پانزدهم دی ماه مراسم یادمان چهلمین روز قتل حامد سلحشور جوان بیست و پنج ساله ای است که در نهم آذر ماه زیر شکنجه جنایتکاران جمهوری اسلامی جانباخت. در همین روز در جلفا نیز در چهلمین روز قتل عرشیا امامقلی زاده(۱۶ساله) مراسم یادمان خواهد بود.
-در طول انقلاب جاری دهها هزار نفر از مردم معترض توسط سرکوبگران جمهوری اسلامی بازداشت و زندانی شده اند. یکی از آنها لیلا حسین زاده دانشجوی انسان شناسی دانشگاه تهران است. او علیرغم حکم عدم تحمل کیفر و وضعیت بد جسمانی، بیش از چهار ماه است که در زندان عادل‌آباد شیراز زندانی است و در اعتراض به فریب‌کاری پزشکی مسئولان قوه قضاییه، اقدام به اعتصاب دارویی کرده است. در همبستگی با لیلا حسین زاده طوماری از سوی دانشجویان دانشگاه‌های مختلف منتشر شده است. در این طومار دانشجویان اعتراض خود را به ادامه زندان لیلا حسین زاده و انکار بیماری صعب العلاج وی و مرگ خاموش او اعلام کرده و خواستار آزادی فوری لیلا حسین زاده شده اند. هم اکنون کارزار بزرگی برای آزادی دستگیر شدگان در جریان است. خبر مسرت بخش اینکه امروز ترانه علیدوستی سینماگر محبوب مردمی با قرار وثیقه یک میلیاردی از زندان اوین بیرون آمد. پرونده امنیتی ترانه علیدوستی باید فورا بسته شود.
- اعتراضات شبانه به شکلی از اعتراضات هر روزه مردمی در محلات مختلفی در تهران و شهرهای مختلف تبدیل شده است. امشب در باغستان کرج شعار زندانی سیاسی آزاد باید گردد، دانشجوی زندانی آزاد باید گردد وسیعا سرداده شد. همچنین در اکباتان تهران جوانان ضمن اعلام همبستگی با فراخوان اعتراض سراسری در هجدهم دیماه بر شعاردهی هر شب برای راس ساعت ۹ پانزدهم تا هفدهم دیماه فراخوان داده اند. در همین روز به مناسبت چهلمین روز قتل مهران سماک و فراخوان سراسری به اعتراض در تمام شهرها مراسمی در مزار او در بندر انزلی برگزار میشود.
همانطور که قبلا گزارش کردیم ۴۱ تشکل دانشجویی، دانش آموزان، مادران، پزشکان و کادر درمان، زنان و جوانان انقلابی برای اعتصاب عمومی و راهپیمایی شهری در ۱۸ دی ماه در سراسر کشور فراخوان داده اند. باید وسیعا به این فراخوان پیوست. برای همین روز به مناسبت سالگرد قتل بکتاش آبتین شاعر محبوب و معترض مردمی به تجمع در مزار او در امام‌زاده عبدالله در شهرری فراخوان داده شده است. بکتاش آبتین شاعر، فیلمساز و عضو کانون نویسندگان ایران بر اثر ابتلا به کرونا در زندان‌ اوین و تعلل عمدی مسئولان زندان در انتقال فوری وی به مراکز درمانی جان خود را از دست داد.
آخرین خبر مربوط به انعکاس جهانی انقلاب جاری است. امروز ۱۴ دی نشریه شارلی ابدو به مقامات جمهوری اسلامی نوشت:"۸ دسامبر سال گذشته ما رقابت‌های کاریکاتور رهبر جمهوری اسلامی ایران را به راه انداختیم. می‌خواستیم با تمسخر این مقام عالی‌رتبه مذهبی که به عصری دیگر تعلق دارد و انداختن او به زباله‌دان تاریخ، از مبارزه مردم ایران برای آزادی حمایت کنیم.". زنده باد انقلاب زن، زندگی، آزادی!

نابود باد حکومت اسلامی!
حزب کمونیست کارگری ایران
۱۴ دی ۱۴۰۱، ۴ ژانویه ۲۰۲۳

در سومین سالگرد شلیک عمدی جمهوری اسلامی به پرواز پی اس ۷۵۲
فریاد خیابانها در ایران و جهان:
این جنایت علیه بشریت است!
یکشنبه ۱۸ دی، ۸ ژانویه، سومین سالگرد شلیک عامدانه جمهوری اسلامی به هواپیمای مسافربری پرواز پی اس ۷۵۲ و قتل ۱۷۶ نفر سرنشین آن است. این جنایت هولناک و بیسابقه، اینکه دولتی هواپیمای مسافربری خودی را عامدانه و بخاطر اهداف کثیف سیاسی‌اش با شلیک موشک ساقط کند، بی شک مصداق تکاندهنده جنایت علیه بشریت است.
این جنایت از همان لحظه اول ایران را تکان داد و به خیزش گسترده‌ای در دانشگاهها و خیابانها منجر شد؛ و با دروغ ها و اقدامات بعدی جمهوری اسلامی هرچه بیشتر معلوم شد که این جنایت عامدانه و آگاهانه از جانب رژیم صورت گرفته، خشم جامعه صد افزون گردید.
اینک که سومین سالگرد این جنایت علیه بشریت در دل انقلاب عظیم زن زندگی آزادی فرا رسیده است دهها گروه مختلف دانشجویی، جوانان، دانش آموزان، پزشکان و کادر درمان و زنان و مادران انقلابی و پیشرو فراخوان به برپایی اعتصاب و اعتراض در شهرهای ایران داده‌اند. در خارج کشور نیز در دهها شهر جهان تظاهرات‌های بزرگ در هماهنگی با فراخوان انجمن خانواده‌های پرواز پی اس ۷۵۲ تدارک دیده شده است.
این در شرایطی است که چشم جهان به انقلاب جاری در ایران و جنایات جمهوری اسلامی دوخته شده و از جمله چهار دولت کانادا، بریتانیا، اوکراین و سوئد بطور رسمی روندی را در رابطه با جنایت سقوط پرواز پی اس ۷۵۲ آغاز کرده اند که میتواند به محاکمه جمهوری اسلامی و خامنه‌ای و فرماندهان سپاه که از جمله تصمیم گیرندگان مستقیم و اصلی این جنایت بودند، در دادگاه بین المللی لاهه منجر گردد.
حزب کمونیست کارگری که از همان ابتدا بر عمدی بودن این جنایت تاکید کرده است، مردم سراسر ایران و همینطور ایرانیان ساکن خارج کشور را فرا می خواند تا وسیعا در اجتماعات و اعتراضات یکشنبه ۱۸ دی شرکت کنند و همه جا فریاد برآرند که شلیک به پرواز ۷۵۲ مصداق جنایت علیه بشریت است.
در سومین سالگرد این جنایت وحشیانه به خیایانها می آییم و یک بار دیگر یک صدا فریاد میزنیم که حکومت ٤٣ سال جنایت و کشتار را سرنگون خواهیم کرد و سرانش را به محاکمه خواهیم کشید.
حزب با تمام قوا از فراخوان ۴۱ نهاد در داخل کشور و فراخوان انجمن خانواده های پرواز ۷۵۲ قاطعانه حمایت میکند. اعتصابات و اجتماعات و تظاهرات گسترده در ١٨ دی گامی است در جهت تحقق شعار "جمهوری اسلامی نابود باید گردد" که اول بار در دل تظاهرات‌های دیماه ۹۸ در اعتراض به سقوط هواپیمای اوکراینی سر داده شد.

نابود باد جمهوری اسلامی!
زنده باد انقلاب زن، زندگی، آزادی!
حزب کمونیست کارگری ایران
۱۳ دی ۱۴۰۱، ۳ ژانویه ۲۰۲۳


خیزش های مردمی: اطلاعیه شماره ۲۵۰
۱۲ دی: یادمان جانباختگان در شهرهای مختلف و شعاردهی علیه جنایتکاران
امروز در مهاباد جمعیت کثیری در مراسم یادمان شَمال خدری پور یکی از جانباختگان انقلاب حضور یافتند و علیه حکومت آدمکش اسلامی شعار دادند. جمعیت یکپارچه با خشم و نفرت فریاد میزد: "کرد، بلوچ، آذری، آزادی، برابری"، "اینهمه سال جنایت، مرگ بر این ولایت"، و "زن زندگی آزادی". در ادامه، این اعتراضات به خیابانهای شهر کشیده شد و شعارها در شهر طنین انداخته بود. هنگام شب نیز مردم در خیابانها آتش روشن کرده و راهبندان ایجاد کردند و علیه حکومت شعار دادند. یک خبر تاسف آور قتل سپیدە (بیگرد) قلندری، اهل مهاباد و ساکن تهران است که در جریان انقلاب در آبان ماه دستگیر شد و زیر شکنجه جنایتکارران حکومت جان خود را از دست داد. پیکر او در روز ۱۱ دیماه به خانواده اش تحویل داده شد و فردا سه شنبه ۱۳ دی مراسم خاکسپاری وی برگزار میشود. ننگ و نفرت بر حکومت آدمکشان اسلامی!
‌امروز همچنین در صومعه سرا شماری از نزدیکان مهران بصیر توانا، از جانباختگان انقلاب سراسری، به مزار او رفته و یادش را گرامی داشتند. توانا جوانی ورزشکار ۲۹ ساله در فومن بود. او در روز ۲۵ آبان در تجمعات صومعه‌سرا هدف گلوله سرکوبگران حکومت قرار گرفت و سه روز بعدش در بیمارستان رشت جان باخت. مراسم چهلمین روز قتل مهرن بصیر در سیزدهم دیماه در روستای "سند بالا" نیز در فومن برگزار خواهد شد.
در دهگلان نیز مردم در روز گذشته به مزار رضا لطفی که به دست جانیان اسلامی به قتل رسیده است، رفتند و با شعار مرگ بر خامنه ای زادروز وی را جشن گرفتند و خشم و نفرت خود را فریاد زدند.
بنا بر خبر دیگری نیروهای سرکوب جمهوری اسلامی بدنبال مراسم جانباختگان انقلاب در جوانرود و حضور گسترده مردم امروز در تمامی خیابانها و کوچه های شهر مستقر شده و تعدادی از مردم معترض را بازداشت کردند. در سمیرم نیز فضا همچنان امنیتی است و نیروهای سرکوب در مدرسه‌ای در این شهر مستقر شده اند.

نابود باد حکومت اسلامی!
حزب کمونیست کارگری ایران
۱۲ دی ۱۴۰۱، ۲ ژانویه ۲۰۲۳

 

خیزش های مردمی: اطلاعیه شماره ۲۵۰
۱۳ دی: بیانیه هنرمندان و تحریم جشنواره فجر، دستگیری سهیل عربی و دستگیریها در زاهدان و دیگر خبرها
شماری از هنرمندان با انتشار بیانیه‌ای مشترک در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ "نه به فجر"، این جشنواره را یکی از ابزارهای حکومت برای عادی‌ جلوه‌ دادن شرایط کشور اعلام کرده و خواستار تحریم کامل آن شده اند. در بخشی از بیانیه این هنرمندان چنین آمده است:"صد و هفت روز از شروع انقلاب مترقی "زن، زندگی، آزادی" می‌گذرد. در این خیزش ملی دست کم ۵۱۱ نفر کشته شده‌اند. روزی نیست که خبر کشتار، دستگیری، حذف، سانسور و احکام ناعادلانه‌ی دیگر به گوش نرسد. فراتر از این، در سال گذشته‌ی میلادی دست کم ۲۲۶۵۵ نفر در حوزه‌ی اندیشه و بیان دستگیر شده‌اند، ۲۱۱۵۰ ضربه شلاق و نیز ۷۲۰ سال زندان برای ۶۶۵ شهروند معترض صادر شده است. و تا آنجا که ما امکان تحقیق داشته‌ایم، حدود ۱۴۰ هنرمند و دانشجوی هنر به زندان افتاده‌اند. در این میان وزیر ارشاد گفته است که "نهاد‌های امنیتی مرتب از ما پیگیری می‌کنند تا فعالیت‌های هنری به صورت عادی برگزار شود." با نیم‌نگاهی به خیابان و دانشگاه و زندان می‌توان فهمید که هیچ چیز به پیش از ۲۶ شهریورماه ۱۴۰۱، روز قتل ژینا (مهسا) امینی، باز نخواهد گشت. و تمنای "صورت عادی" خواست ارتجاع است. جشنواره‌ی فجر یکی از ابزارهای حکومت برای عادی‌ جلوه‌ دادن شرایط کشور است. ما قویاً از هنرمندان، همکارانمان، دست‌اندرکاران هنر و نیز مخاطبان هنر و فرهنگ این مرزوبوم می‌خواهیم که به جشنواره‌ی فجر در تمام رشته‌ها نه بگویند".
خبر دیگر اینکه روز امروز سیزدهم دیماه کارگران پیمانی مخابرات استان گیلان در اعتراض به سطح نازل حقوقها و وضع بد معیشتی و شرایط اسفناک کاری خود دست به اعتصاب زدند و در رشت تجمع کردند. این کارگران در رودسر نیز جلوی مخابرات تجمع داشتند و علیرغم حضور فرماندار و مقامات مسئولی از اطلاعات سپاه و نیروی انتظامی برای تهدید کارکنان و ممانعت حراست از ورود کارکنان قراردادی به داخل ساختمان مخابرات، این اعتصاب ادامه یافت.
بازداشت مردم معترض و نیز سرکوبگریهای حکومت خصوصا در شهرهایی در استان کردستان و سیستان و بلوچستان ادامه دارد. بنا بر خبرها روز گذشته ۱۲ دی نیروهای سرکوب حکومت به سالن ورزشی کریم آباد زاهدان حمله کردند و دستکم سی نفر را بازداشت کردند. همچنین دستکم ۱۰ نفر از مردم در خیابان کشاورز زاهدان بازداشت شده اند و رسانه های وابسته به سپاه در بلوچستان از بازداشت ۴۰ نفر تحت عنوان "اراذل و اوباش" طی اقدامات اطلاعاتی "سربازان گمنام و با همکاری عملیاتی نیروهای سپاه و فراجا سیستان و بلوچستان" خبر داده اند. این دستگیری ها عکس العمل حکومت در برابر اعتراضات مردمی و چندین هزار نفره مردم در این شهر و فریاد زن، زندگی، آزادی و شعارهای ضد حکومتی آنهاست. اعتراضاتی که خود را در شعار کرد، بلوچ، آذری، آزادی، برابری در اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف بازتاب داده است.
علاوه بر دستگیریها در زاهدان بنا بر خبرها روز گذشته سهیل عربی چهره سیاسی محبوب و شناخته شده و زندانی سیاسی ای که سالها عمر خود را در زندان گذرانده، بار دیگر دستگیر شده و به مکانی نامعلوم منتقل شده است. به گفته نزدیکان سهیل عربی، بدلیل شکنجه و ضرب و شتم و همچنین عدم دسترسی به داروی قلبی او در وضعیت جسمی بدی بسر میبرد. حزب کمونیست کارگری این سرکوبگریها و ادامه دستگیریها را شدیدا محکوم میکند و بر آزادی فوری و بدون قید و شرط تمامی دستگیرشدگان شهر زاهدان، سهیل عربی و تمامی بازداشت شدگان تاکید دارد.
همچنین طبق گزارشات منتشر شده در اهواز پنج کارگر بازنشسته به اسامی بهرام گرگان، محمد برون، فرهاد رهداری، جهانشاه اسدنیا و حسین اکبری از کارگران بازنشسته بخاطر اعتراضات گسترده بازنشستگان تامین اجتماعی در سال گذشته و فریاد اعتراضشان علیه فقر و بی تامینی و دزدی ها و اختلاس ها دوباره به دادگاه احضار شدند. این کارگران به اتهام "اجتماع و تبانی و اقدام علیه امنیت ملی از طریق مشارکت در تجمعات بازنشستگان اهواز" در تاریخ ۲١ دی‌ماه ۱۴۰۱ در شعبه اول دادگاه انقلاب اهواز محاکمه خواهند شوند. پاسخ این سرکوبگری ها گسترش اعتراضات سراسری بازنشستگان و همه مردم است.
آخرین خبر مربوط به تجمع اعتراضی معلمانِ خرید خدمات استان تهران در روز گذشته در مقابل وزارت آموزش و پرورش و در اعتراض به بلاتکلیفی خود بدنبال بیش از ده سال سابقه‌ی تدریس است. به گفته معلمانِ خرید خدمات شهرستانهای استان تهران طبق بخشنامه‌ای که آموزش و پرورش صادر کرده، قرار بوده که آنها به صورت قرارداد کار معین در وزارت آموزش و پرورش جذب شوند اما برخلاف بخشنامه مصوب، برای تبدیل وضعیتِ معلمان شرط سنی زیر ۳۵ سال تعیین شده است. گزارشات از ۱۳ هزار معلم خرید خدمات خبر میدهند که سالهاست در بلاتکلیفی شغلی و معیشتی بسر میبرند. قراردادهای آنها شرکتیِ است و حقوق خود را با واسطه‌ از وزارت آموزش و پرورش می‌گیرند که رقم آن از حقوق معلمان قرارداد مستقیم که خود زیر خط فقط است کمتر است و آنها بارها بر سر این موضوع تجمع و اعتراض داشته اند.
هجده دی سومین سالروز شلیک عمدی جمهوری اسلامی به هواپیمای مسافربری اوکراینی و سالگرد خیزش دیماه است. به این مناسبت ۴۱ تشکل دانشجویی، دانش آموزان، مادران، پزشکان و کادر درمان، زنان و جوانان انقلابی به تظاهرات، اعتراض و اعتصاب سراسری فراخون داده اند. باید وسیعا از این فراخوان حمایت و پشتیبانی کرد.
نابود باد حکومت اسلامی!
حزب کمونیست کارگری ایران
۱۳ دی ۱۴۰۱، ۳ ژانویه ۲۰۲۳


خیزش های مردمی: اطلاعیه شماره ۲۵۱
۱۳ دی: فراخوان ۱۸ دی و بیانیه جمعی از فعالین و کنشگران داخل ایران، در گرامیداشت یاد جانباختگان پرواز اوکراین و سالگرد خیزش دیماه
همانطور که قبلا گزارش کرده ایم ۴۱ تشکل دانشجویی، دانش آموزان، مادران، پزشکان و کادر درمان، زنان و جوانان انقلابی در سومین سالروز شلیک عمدی جمهوری اسلامی به هواپیمای مسافربری اوکراینی برای روز هجده دیماه به تظاهرات، اعتراض و اعتصاب سراسری فراخوان داده اند. این روز اعتراض سراسری روزی در تداوم انقلاب زن، زندگی، آزادی است. باید وسیعا از این فراخوان حمایت و پشتیبانی کرد. به همین مناسبت جمعی از فعالین و کنشگران داخل ایران، خانواده های دادخواه، کارگران، معلمان، بازنشستگان، فعالین دفاع از حقوق کودک، فعالین حقوق زنان، هنرمندان و دانشجویان، و رانندگان کامیون و کامیونداران در گرامی داشت یاد جانباختگان پرواز اوکراین و سالگرد خیزش دیماه بیانیه داده اند. بیانیه نام "زن، زندگی، آزادی" را بر خود دارد. و امضا کنندگان ضمن محکوم کردن حمله موشکی به هواپیمای مسافربری اوکراینی خود را ادامه خیزش آبان و دیماه خوانده و خواهان قطع رابطه همه دولت های جهان با جمهوری اسلامی شده اند. امضا کنندگان همچنین خواستار محاکمه عاملان این جنایت شده و دادخواه جانباختگان انقلاب در بیش از صد روز انقلاب گردیده و بر آزادی فوری همه بازداشت شدگان اخیر و زندانیان سیاسی تاکید کرده اند. متن این بیانیه را در اینجا میخوانید: "۱۸ دیماه ۹۸ جنایت بزرگی، مردم ایران و جهان را تکان داد. در این روز یک تراژدی بزرگ در تاریخ صورت گرفت، "شلیک دو موشک به یک هواپیمای مسافربری" کشتار ۱۷۶ سرنشین هواپیمای اوکراینی و نوزادی که هنوز بدنیا نیامده بود نفس را در سینه مردم جهان حبس کرد. مردم جهان هنوز باور نمی کردند که چنین جنایتی، نه در جریان یک جنگ بین دو دولت بلکه توسط دولت «خودی» و عامدانه صورت گرفته باشد. مقامات حکومت خواستند این جنایت را انکار و کتمان کنند، بنابراین صحنه سازی های زیادی از طرف حاکمیت، در پذیرش مسئولیت این جنایت شروع شد. ابتدا گفتند این جنگ روانی دشمنان علیه حکومت است، اما چون شواهد زیادی وجود داشت، مجبور شدند، این جنایت را با توجیه "خطای انسانی" بپذیرند.خیزش دی ماه، عکس العمل مردم ایران در قبال این فاجعه انسانی بود. مردم خشمگین و دادخواه، علیه حکومتی که مرتکب چنین جنایتی شده بود، به خیابان آمده و شعار "غلط کردید اشتباه کردید" و "کشته آبان ما، ۱۵۰۰ نفر" سرداده و خواهان استعفای بالاترین مقامات حکومتی شدند.
شلیک به هواپیمای PS752 اوکراین، سبب شد توجه مردم جهان، به چهار دهه جنایات جمهوری اسلامی علیه مردم ایران، جلب شود. هر چند عاملان اصلی این جنایت، تا کنون پاسخی به خانواده های جانباختگان این جنایت ندادند، اما این تجمعات و سازماندهی توسط خانواده های دادخواه باعث شد ، چهار دولت کانادا، انگلیس، اوکراین و سوئد، جمهوری اسلامی را ملزم به پاسخگویی در برابر این جنایت عامدانه، کنند. با این عنوان که در صورت عدم پاسخگویی از جانب جمهوری اسلامی، این پرونده به دادگاه لاهه راه خواهد یافت. ما امضاکنندگان این بیانیه ضمن ابراز همدردی و تسلیت مجدد به خانواده جانباختگان، این جنایت را محکوم و از تلاش "انجمن خانواده های این پرواز، در ارسال پرونده به دادگاه بین المللی لاهه حمایت می کنیم. ما خواهان قطع رابطه همه دولت های جهان با حکومتی هستیم که بجای پاسخگویی به این جنایت ، خانواده های جانباختگان را دستگیر، تهدید و آنها را مورد اذیت و آزار قرار داده است. ما ادامه خیزش آبان و دیماه هستیم. ما فریاد "زن، زندگی، آزادی" هستیم و دیگر حاضر به قبول این بساط توحش، سرکوب و جنایت نیستیم.
ما دادخواهیم و خواهان دستگیری و محاکمه عاملان این جنایت و دادخواه بیش از هفتصد نفری هستیم که در بیش از صد روز انقلابمان به قتل رسیدند و خواهان آزادی همه بازداشت شدگان اخیر و زندانیان سیاسی هستیم. ما میتوانیم متحدانه این اوضاع را به نفع خود تغییر داده و عدالت اجتماعی را اجرا کنیم. عاملان جنایات را به پای میز محاکمه کشانده و مهمتر اینکه دنیایی بسازیم عاری از ظلم، جنایت، بی عدالتی، فقر و فساد، خشونت و تبعیض و آپارتاید جنسیتی ما خواهان دنیایی آزاد و انسانی هستیم. بنابراین سوگواری نمی کنیم."خود را برای ایجاد چنین جامعه ای سازمان میدهیم".
این صدای دادخواهی و خواست محاکمه عاملین جنایت شلیک به هواپیمای مسافربری و خواست قطع رابطه با حکومت جنایتکار اسلامی به دلیل جنایاتش از داخل کشور، بسیار مهم و نمونه وار است و باید تکثیر شود و گسترش یابد. زنده باد انقلاب زن، زندگی، آزادی!
.
نابود باد حکومت اسلامی!
حزب کمونیست کارگری ایران
۱۳ دی ۱۴۰۱، ۳ ژانویه ۲۰۲۳