افزایش شمار مجروحان اعتراضات در جوانرود

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

گزارش‌ها از شهر جوانرود در شامگاه یک‌شنبه یازدهم دی ماه حاکی از ادامه «جو شدید نظامی‌-امنیتی»، استقرار گسترده نیروهای سپاه پاسداران در خیابان‌ها، افزایش شمار مجروحان در اثر تیراندازی نیروهای حکومتی و «ادامه بازداشت معترضان» در این شهر استان کرمانشاه است. شماری از مردم شهر جوانرود روز شنبه دهم دی ماه در صدد برگزاری چهلم هفت تن از معترضان کشته شده این شهر بودند که با محاصره «آرامستان حاج ابراهیم» از سوی نیروهای یگان ویژه و سپاه پاسداران مواجه شدند.این  نیروها همچنین در اطراف این آرامستان و خیابان‌های جوانرود اقدام به پرتاب گاز اشک‌آور و شلیک گلوله به سوی معترضان کردند که به کشته شدن یک جوان ۲۲ ساله به نام برهان الیاسی منجر شد.

شمار معترضانی که در جوانرود روز شنبه با شلیک «گلوله ساچمه‌ای و جنگی نیروهای سپاه پاسداران» زخمی شده‌اند پیشتر ۱۰ تن اعلام شده بود که بنابر اعلام شبکه حقوق بشر کردستان به ۱۵ تن افزایش یافته است و دست‌کم یکی از آنها به نام «آرمان احمدی» نوجوانی ۱۶ ساله است.

«جو شدید نظامی و امنیتی» در جوانرود: افزایش شمار معترضان زخمی، ادامه بازداشت‌ها
گزارش‌ها از شهر جوانرود در شامگاه یک‌شنبه یازدهم دی ماه حاکی از ادامه «جو شدید نظامی‌-امنیتی»، استقرار گسترده نیروهای سپاه پاسداران در خیابان‌ها، افزایش شمار مجروحان در اثر تیراندازی نیروهای حکومتی و «ادامه بازداشت معترضان» در این شهر استان کرمانشاه است.
شماری از مردم شهر جوانرود روز شنبه دهم دی ماه در صدد برگزاری چهلم هفت تن از معترضان کشته شده این شهر بودند که با محاصره «آرامستان حاج ابراهیم» از سوی نیروهای یگان ویژه و سپاه پاسداران مواجه شدند.
این نیروها همچنین در اطراف این آرامستان و خیابان‌های جوانرود اقدام به پرتاب گاز اشک‌آور و شلیک گلوله به سوی معترضان کردند که به کشته شدن یک جوان ۲۲ ساله به نام برهان الیاسی منجر شد.
شمار معترضانی که در جوانرود روز شنبه با شلیک «گلوله ساچمه‌ای و جنگی نیروهای سپاه پاسداران» زخمی شده‌اند پیشتر ۱۰ تن اعلام شده بود که بنابر اعلام شبکه حقوق بشر کردستان به ۱۵ تن افزایش یافته است و دست‌کم یکی از آنها به نام «آرمان احمدی» نوجوانی ۱۶ ساله است.

دادگاه انقلاب ساری، مهدی محمدی‌فرد معترض نوجوان را به «دو بار اعدام» محکوم کرد
خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هرانا، گزارش داد که مهدی محمدی‌‌فرد، نوجوان بازداشت شده در جریان اعتراضات سراسری در نوشهر، با حکم شعبه اول دادگاه انقلاب ساری به اتهام «افساد فی الارض» و «محاربه» به دوبار اعدام محکوم شده است.
مهدی محمدی‌فرد، ۱۸ ساله، هشتم مهر ماه از سوی نیروهای پلیس اطلاعات و امنیت عمومی در ارتباط با تجمع‌های اعتراضی نوشهر بازداشت شد.
این نوجوان معترض در طول بازداشت و محاکمه از حق دسترسی به «وکیل انتخابی» محروم بوده و دادگاه انقلاب ساری او را متهم کرده که یکی از «لیدرها و عاملان اصلی هدایت و برنامه‌ریزی» تجمع اعتراضی چهارشنبه ۳۰ شهریور ماه در نوشهر بوده است.
به گزارش هرانا، شعبه اول دادگاه انقلاب ساری در حکم خود عنوان کرده که «تجمع ۳۰ شهریور نوشهر، منجر به ایجاد درگیری و کشته شدن ۵ تن، ضرب و جرح ماموران انتظامی ، وارد شدن خسارات چندین میلیارد تومانی بر اموال غیرمنقول دولتی از طریق آتش زدن یک کیوسک راهنمایی و رانندگی، ساختمان بانک‌ها و موسسات اعتباری، شهرداری، فرمانداری» شده است.
شعبه اول دادگاه انقلاب ساری در حکم خود با طرح اینکه این نوجوان هجده ساله «لیدر» برپایی این تجمع در نوشهر بوده است، او را به «افساد فی الارض» و «محاربه» متهم و به دوبار اعدام محکوم کرده است.
دادگاه انقلاب ساری علاوه بر حکم «دو بار اعدام»، مهدی محمدی‌فرد را بابت اتهاماتی چون «تبلیغ علیه نظام»، «اغوا و تحریک مردم به قصد بر هم زدن امنیت کشور به جنگ و کشتار با یکدیگر»، «توهین به رهبر جمهوری اسلامی» و «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی» در مجموع به ۷ سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم کرده است.

صدور «دو بار حکم اعدام» برای یک معترض ۱۸ ساله در نوشهر
برخی گزارش‌ها حاکی است که مهدی محمدی‌فرد، از بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر در نوشهر، از سوی دادگاه انقلاب ساری به اتهام «محاربه» و «افساد فی الارض» به دوبار اعدام محکوم شده است.
بر اساس تصاویری که از حکم بدوی صادر شده در پرونده این معترض ۱۸ ساله در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، دادگاه انقلاب او را علاوه‌بر این به هفت سال و نیم زندان هم محکوم کرده است.
از دیگر اتهامات مهدی محمدی‌فرد، «تبلیغ علیه نظام»، «توهین به رهبری» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» عنوان شده است.
به گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هرانا، این معترض ۱۸ ساله از حق دسترسی به وکیل انتخابی محروم بوده است و او را به عنوان یکی از «لیدرها و عاملین اصلی هدایت و برنامه‌ریزی» تجمع اعتراضی روز ۳۰ شهریور در نوشهر محاکمه کردند.
معین خزائلی، مشاور حقوقی و فعال حقوق بشر، ضمن انتشار تصویر حکم مهدی محمدی‌فرد در توییتر تاکید کرده تنها مدرک مستند این پرونده، اعترافات اجباری مهدی است که از طریق «ساعت‌ها شکنجه و فشار» اخذ شده است.
مهدی محمدی‌فرد، متولد ۱۳۸۲روز هشتم مهرماه امسال در رابطه با اعتراضات سراسری بازداشت شد.

مادر رهام کوهستانی، از معترضان بازداشتی:‌ هیچ‌کس به داد ما نمی‌رسد
مادر رهام کوهستانی از معترضان بازداشت‌شده، می‌گوید که برای آزادی موقت فرزندش که «نان‌آور» خانواده بوده، وثیقه «پانصد میلیون تومانی» تعیین شده است اما او «به‌هیچ‌وجه» امکان تهیه و تامین آن را ندارد.
گل‌حرم کوهستانی به پایگاه خبری-تحلیلی «امتداد» گفته که نزدیک به سه ماه است فرزندش در زندان قزل‌حصار در بازداشت است و صرفا به دلیل ناتوانی خانواده در تامین وثیقه تا کنون آزاد نشده است.
خانم کوهستانی افزوده که با تداوم بازداشت پسرش از محل کار رهام تماس گرفتند و خبر اخراجش را دادند.
مادر رهام کوهستانی با بیان این‌که در نبود رهام از «تامین مایحتاج اولیه» نیز ناتوان است، گفت:‌‌ «من داغ دو جوان دیدم و هیچ درآمدی ندارم. بیماری‌هایی که به آن مبتلا هستم هم رمق هر فعالیت ساده‌ای را از من گرفته و در حال حاضر، حتی به سختی برای ملاقات با رهام به زندان رفت و آمد می‌کنم».
مادر این جوان معترض همچنین گفته که مدتی است دیگر به داخل دادگاه هم راهش نمی‌دهند و می‌گویند: «تا وثیقه را ندهی، پسرت آزاد نمی‌شود و این آمدن‌ها هیچ فایده‌ای ندارد».

وضعیت جسمی «رو به وخامت» لیلا حسین‌زاده در سیزدهمین روز اعتصاب دارو
کانال تلگرامی شوراهای صنفی دانشجویان کشور از رو به وخامت گذاشتن وضعیت جسمی لیلا حسین‌زاده، دانشجوی زندانی، در سیزدهمین روز «اعتصاب دارو» خبر داده است.
بر اساس این گزارش که روز یکشنبه منتشر شد، ۱۳۵ روز از بازداشت خانم حسین‌زاده می‌گذرد و او همچنان در بند زنان زندان عادل‌آباد شیراز در «بازداشت موقت» است.
این بلاتکلیفی در شرایطی است که پزشکی قانونی پیش از این برای لیلا حسین‌زاده، دو مرتبه حکم عدم تحمل حبس قطعی به‌دلیل ابتلای او به بیماری خودایمنی کرون صادر کرده است.
طبق اعلام نظر کمیسیون پزشکی قانونی که به شعبه‌ی یک اجرای احکام دادسرای تهران ارسال شده است، لیلا حسین‌زاده باید دست‌کم سه ماه خارج از زندان زیر نظر پزشک متخصص تحت درمان قرار گیرد.
به گزارش شوراهای صنفی دانشجویان، بیماری خانم حسین‌زاده در این مدت تشدید شده و او با «علایم جدیدی همچون ورم و کبودی دست و پا، عارضه‌های پوستی و تاری دید» دست به گریبان است.
او از ۲۹ آذرماه دست به اعتصاب دارو زده و اعلام کرده است در روند درمانی زیرنظر سازمان زندان‌ها شرکت نخواهد کرد، زیرا در این مدت با «فریبکاری پزشکی» قرص‌های حاوی کورتون با دُز بالا برای او تجویز شده که عوارض بیماری خودایمنی را پنهان و نتیجه آزمایش‌ها را متاثر می‌کند.
در پایان گزارش شوراهای صنفی دانشجویان تاکید شده است: «محرومیت از رسیدگی پزشکی عوارض برگشت‌ناپذیری برای بیماری‌های خودایمنی دارد. جان لیلا حسین‌زاده در معرض خطر جدی است و هر چه زودتر باید آزاد شود».

معترضان در سمیرم در «شرایط نگران‌کننده‌ای» به سر می‌برند
حساب کاربری «۱۵۰۰ تصویر» که از آبان ۹۸ به این‌سو خبرهای مربوط به اعتراضات را پوشش می‌هد، در مورد شرایط «نگران‌کننده» مردم در سمیرم اصفهان بار دیگر هشدار داد.
وضعیت سمیرم از روز گذشته در پی برگزاری مراسم چهلم برخی از جان‌باختگان اعتراضات سراسری اخیر و تجمع اعتراضی در مقابل فرمانداری این شهر، «بحرانی» توصیف شده است.
به نوشته کاربران در شبکه‌های اجتماعی، شهر در روز یکشنبه علاوه‌بر موج بازداشت معترضان، صحنه حضور سنگین نیروهای امنیتی بوده است.