اعتصاب و تظاهرات و شعار دهی در اولین روز از سه روز اعتراض سراسری

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

خیزش های مردمی: اطلاعیه شماره ۲۲۳
امروز ۲۸ آذر اولین روز از سه روز فراخوان اعلام شده سراسری به اعتصاب و تظاهرات مردمی علیه اعدامها و سرکوبگریهای حکومت و در تداوم انقلاب است. در پاسخ به این فراخوان اعتراضی امروز از همان آغاز صبح بسیاری از کسبه و مغازه داران کار خود را تعطیل کردند . شهرهایی که گزارشات تاکنونی از تعطیل کسب و کار در آنها خبر میدهند عبارتند از: ایوان‌غرب، سقز، سنندج، کامیاران، شاهین شهر، روانسر، قوچان، کرمانشاه، کرمان، در تهرن بازار درودیان و شهرک بهشتی و نیز کوزران کرمانشاه.

همچنین رزیدنت‌های بیمارستان رسول اکرم و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران در اعتراض به معوقات حقوقی خود اعتصاب و تجمع کردند. آنها شعار میدادند:"خط فقر ۱۸ میلیون حقوق رزیدنت ۶ میلیون"، "هر یه نفر تعلیق شه هزار نفر پشتشه"، "رزیدنت بی‌چاره حقش خوردن نداره"، "رزیدنت بیدار است از حرف زور بیزار است"، و "فکر نکنید امروزه قراره ما هر روزه".
یک خبر منتشر شده دیگر از اعتراضات امروز نیز تجمع دانش آموزان مدرسه‌ای در جوانرود با شعار مرگ بر خامنه‌ای بود. گفتنی است که کادر درمان و دانشجویان علوم پزشکی در اعتراض به قتل دکتر آیدا رستمی و سرکوبگری های حکومت در پاسخ به اعتراضات سه روز ۲۸ تا ۳۰ آذر اعلام فراخوان به تجمع داده بودند. در این روز همچنین دانشجویان دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان خبر اعتصاب خود را رسانه های کردند.
مراسم های یادمان جانباختگان انقلاب بخش دیگری از حرکت های اعتراضی امروز بود. در این روز مراسمهای یاد بود امید مویدی در شیراز، پارسا رضا دوست در هشتگرد کرج و خاکسپاری محمد حاجی رسولی در روستای آلی کند بوکان بود. امید مویدی دانشجوی ۲۰ ساله در شیراز بود که در ۲۴ آبان بدست جانیان اسلامی با شلیک گلوله کشته‌شد و خانواده‌ اش را زیر فشار وادار به سکوت کرده بودند. در مراسم یاد او بود مردم با طبل و سنج و رقص یادش را گرامیداشتند و جمعیت زیادی شرکت داشتند. پارسا رضادوست جوان هفده ساله‌ای بود که روز اول مهر با شلیک گلوله مستقیم نیروهای امنیتی در هشتگرد کرج کشته شد. رقص مادر پارسا رضادوست در این مراسم، رقصی تراژیک و سراپا خشم و نفرت از حکومت بود. رقصی که معمولا در عزای تازه داماد یا جوان در آستانه عروسی انجام می گیرد و در میان بختیاری ها بسیار مرسوم است. در این روز محمد حاجی رسولی در زادگاهش روستای آلی‌کند شهرستان بوکان در میان حضور وسیع مردم و با فریاد شعارها و همخوانی سرودهای اعتراضی به خاک سپرده شده. محمد حاجی‌‌ رسول‌ پور، زندانی سیاسی سابق بود که در جریان اعتراضات مردمی در بوکان دستگیر و بر اثر شدت شکنجه در زندان به کما رفته و در بیمارستان قلی‌‌پور بوکان جان خود را از دست داد.
بخش دیگر فراخوان اعتراضی امروز به برپایی تجمعات و تظاهرات اختصاص داشت. امروز در تهران مردم در خیابانهایی چون جمالزاده، اکباتان، ارم‌سبز و شهرک نفت پونک به خیابان آمدند و شعارهای اعتراضی سر دادند. همچنین شماری از مردم با شعاردهی بسوی میدان انقلاب راهپیمایی کردند. مردم شعار میدادند: "زندانی سیاسی آزاد باید گردد"، "حکومت بچه کش نمیخوایم نمیخوایم"، " فقر فساد گرونی میریم تا سرنگونی"، " «بسیجی سپاهی داعش ما شمائید". از سوی دیگر در مترو انقلاب نیز فریاد شعارهای مردم طنین انداخته بود و مردم شعار میدادند:"«مرگ بر خامنه‌ای"، "مرگ بر حکومت بچه کش"، "مرگ بر جمهوری اسلامی"، "مرگ بر دیکتاتور"، "خامنه ای قاتله، ولایتش باطله". همچنین در گوهردشت و خیابانهای مختلف کرج نیز مردم به خیابان آمده و شعارهای اعتراضی سر دادند. در گلشهر جمعیت زیادی به خیابان آمده بودند. در این شهر از جمله مردم شعار میدادند: "مرگ بر دیکتاتور"، "مرگ بر خامنه ای"، " قسم به خون یاران ایستاده‌ایم تا پایان"، " تورم گرونی بلای جان مردم"، " حکومت بچه کش نمی‌خوایم نمی‌خوایم". در رشت مردم به خیابان آمدند و با روشن کردن آتش راهبندان کردند و جمعیت بسیاری در خیابان راهپیمایی کردند و شعار های "آزادی، آزادی، آزادی"، "مرگ بر دیکتاتور"، " و فریاد "مجید رهنورد" بر فضای شهر طنین انداخته بود. در مشهد مردم در خیابان وکیل آباد راهپیمایی کردند و شعار مرگ بر دیکتاتور سر دادند و یاد مجیدرضا رهنورد را گرامی داشتند. در کرمانشاه نیز مردم به خیابان آمده و با نیروی سرکوب درگیر شدند.
حمله به نمادهای جمهوری اسلامی و پایگاههای بسیج شکل دیگر اعتراض مردم در سراسر کشور است. امروز در شهر گله دار در استان فارس، گلپایگان اصفهان، اهواز، کرج، ملایر و یزد جوانان به پایگاه های بسیج کوکتل زدند. در قم نیز جوانان به حوزه ۶ پایگاه بسیج شهر کوکتل زدند و آنرا آتش زدند. همچنین آنها در اسفراین دکلهای صدا و سیما و در اسلامشهر بنر ستاد خبر حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی را آتش زدند. در راسک نیز مردم به نیروهای سرکوب حمله کردند.
یک روز پس از درگیری در زندان مرکزی کرج، محمد صادق اکبری رئیس کل دادگستری مازندران از وقوع ناآرامی در زندان قائم‌شهر خبر داد. بنا بر خبرها پس از ابلاغ حکم قصاص یکی از محکومان به اعدام، بند یک زندان قائم‌شهر در روز گذشته برای مدتی دچار ناآرامی شد . زنده باد انقلاب زن زندگی آزادی!
. نابود باد حکومت اسلامی!
حزب کمونیست کارگری ایران
۲۸ آذر ۱۴۰۱، ۱۹ دسامبر ۲۰۲۲