۲۰ آذر: اعتراضات مردمی در هشتاد و ششمین روز انقلاب

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

خیزش های مردمی: اطلاعیه شماره ۲۰۳: دانشگاهها همچنان کانون داغ اعتراضند. امروز بیستم آذر ماه دانشجویان دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی با شعار "بی‌شرف بی‌شرف" در اعتراض به ممانعت از ورود دانشجویان تعلیقی به دانشگاه دست به اعتراض و تجمع زدند. دانشجویان پردیس سید خندان نیز با شعار "دانشجو دستگیر بشه، دانشگاه تعطیل می‌شه" خبر اعتصاب خود را رسانه ای کردند. امروز همچنین دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان در اعتراض به حادثه‌ی اتش‌سوزی شب گذشته دانشکده شیمی این دانشگاه که موجب کشته شدن حسین_مرادی، دانشجوی دکترای شیمی تحلیلی شد، دست به تجمع زدند

و در گرامیداشت یاد حسین مرادی روی پله‌های ورودی دانشکده گل قرار دادند. دانشجویان دانشگاه علامه نیز در پردیس مرکزی این دانشگاه در اعتراض به احکام اعدام و مرگ مشکوک دانشجوی دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشجویان شعار میدادند:"محسن ما رو بردن جنازشو آوردن"، "این اخرین پیامه اعدام کنی، قیامه"، "دانشجو میمیرد ذلت نمی پذیرد". تجمع دیگر در این روز از سوی دانشجویان دانشگاه نوشیروانی بابل، در حمایت از دانشجویان تعلیقی و در اعتراض به احکام اعدام و سرکوب فراگیر معترضان بود. دانشجویان در تجمع اعتراضی خود شعار میدادند:"درد ما درد نونه حجاب شده بهونه"، "زاهدان کردستان چشم و چراغ ایران"، "با تعلیق و کمیته این صدا قطع نمیشه" ، "آزادی حق ماست قدرت ما جمع ماست"، "با خون ما نوشتین مهسا رو ما نکشتیم"،
حمله به مراکز رژیم و پایین آوردن نمادهای آن در تمام شهرها یک شکل از مبارزات مردم علیه حکومت است. امروز بیستم آذر جوانان در بوشهر خشمگین از قتل محسن شکاری به حوزه علمیه این شهر کوکتل زدند. در تهران نیز ستاد امر به معروف را به آتش کشیدند. همچنین در شیراز جوانان دوربینهای شهری را آتش زدند.
خبردیگر حرکت اعتراضی جمعی از جوانان محله حسن‌آباد سنندج است که در حرکتی نمادین در محل کشته شدن هومن عبداللهی و برای گرامیداشت وی شمع روشن کردند.
در این روز همچنین اعتصاب کارگران پتروشیمی سنندج برای چندمین روز در اعتراض به وضع بد معیشتی خود ادامه یافت. جمعی از کشاورزان در اصفهان و شوش نیز در اعتراض به وضع بد معیشتی خود و معضل حقابه تجمع داشتند. کشاورزان شوش جهت حق ابه خود از سد کرخه مقابل درب فرمانداری تجمع کردند. بعلاوه جمعی از بازنشستگان تامین اجتماعی در اعتراض به اجرانشدن برخی مطالبات مزدی و اقدام دولت جهت واگذاری سهام بانک رفاه کارگران با رئیس سازمان تامین اجتماعی وفرماندارشوش دیدار داشتند و اولتیماتوم دادند که درصورتی که به خواسته های آنها پاسخ داده نشود تجمعات اعتراضی خود را از سر خواهند گرفت.
همبستگی های بین المللی با انقلاب مردم گسترده است. از جمله انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر در واکنش به اعدامها در ایران و احکام صادر شده بیانیه ای داده است. در این بیانیه به اعدام محسن شکاری اشاره کرده و خاطر نشان ساخت که پافشاری نظام جمهوری اسلامی بر اجرای سیاست اعدام و سرکوب، تنها عزم مردم ایران در سرنگونی این نظام ضد بشری را جزمتر کرده و سرنگونی آن را تسریع خواهد کرد. انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر ضمن تاکید بر اینکه تنها راه توقف خونریزی و کشتار مردم ایران سرنگونی هرچه سریعتر این نظام جنایتکار است، نسبت به احتمال اعدام های بیشتر ا ز جمله خطر اعدام دکتر حمید قره حسنلو، خطر اعدام دو کودک ۱۵ و ۱۶ ساله در شهر زاهدان به اسامی محمد رخشانی آزاد و علی رخشانی آزاد و نیز خطر اعدام توماج صالحی و سامان صیدی (سامان یاسین) دو هنرمند مردمی و فهیمه کریمی ، مربی والیبال که در جریان سرکوب اعتراضات مردم پاکدشت دستگیر شده، ابراز نگرانی کرده است. در بخشی از این بیانیه چنین آمده است: "انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر» خاطر نشان می کند که صدور حکم اعدام برای کودکان و قتل نزدیک به هفتاد کودک تنها طی سه ماه توسط نیروهای امنیتی نقض آشکار مفاد کنوانسیون حقوق کودک مصوب ۱۹۸۹ که جمهوری اسلامی ایران یکی از امضاء کنندگان آن است می باشد". انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر در خاتمه با تاکید بر اعتراضات متحدانه در سراسر جهان علیه اعدامها مینویسد: "انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر» یاد آور می شود حفظ روابط سیاسی و دیپلماتیک با نظامی که آشکارا شهروندان بیگناه و بویژه کودکان را به قتل می رساند متضمن ایجاد مسئولیت حقوقی برای دولتهایی است که همچنان به حفظ روابط با نظام ضد بشر ادامه می دهند. براین اساس ضروری است تا دولتهای دموکراتیک دست کم تا زمان توقف اعدام بیگناهان و کودکان در ایران روابط سیاسی و دیپلمایتک خود را با این نظام ضد بشری به حداقل ممکن کاهش داده و نمایندگان ٰرژیم حاکم بر ایران را از خاک خود اخراج نمایند". و در پایان از همه سازمانهای بین المللی بویژه سازمان ملل متحد ، صندوق کودکان ملل متحد یونیسف و یونسکو در خواست می کند تا عضویت حکومتی را که نماینده مردمش نبوده و به هیچیک از تعهدات بین المللی اش نیز پایبند نمی باشد به حالت تعلیق در آورد. با قدرت انقلاب و همبستگی های جهانی باید دولتهای جهانی را به بایکوت بین المللی جمهوری اسلامی وادار کنیم. با همین قدرت میتوان جلوی اعدام ها را گرفت. بازداشت شدگان را آزاد کرد و بساط جهنمی جمهوری اسلامی را جارو کرد. زنده باد انقلاب زن زندگی آزادی!
نابود باد حکومت اسلامی!
حزب کمونیست کارگری ایران
۲۰ آذر ۱۴۰۱، ۱۱ دسامبر ۲۰۲۲

بمناسبت سی و یکمین سالگرد تاسیس حزب کمونیست کارگری
حزبی برای پیروزی انقلاب زن زندگی آزادی!
در آستانه سومین ماه انقلاب زن زندگی آزادی، سی و یکمین سالگرد تاسیس حزب کمونیست کارگری فرا رسیده است. این فرصتی است تا از رابطه عمیق و تنگاتنگ ایندو عزیز سخن بگوییم.
حزب ما از لحظه تولد قلبش برای برپایی انقلابی عظیم و اجتماعی علیه جمهوری اسلامی و کل اوضاع موجود تپیده است. مغز و زبانش بر تبیین مطالبات، راهکارها و افق پیروزی انقلابی نظیر انقلاب حاضر معطوف و متمرکز بوده است. بازوانش در جنبش کارگران، معلمان و بازنشستگان، جنبش رهایی زن، جنبش دانشجویی و خلاصی فرهنگی جوانان، جنبش دادخواهی، جنبش علیه اعدام و زندان، جنبش مذهب‌زدایی، جنبش حقوق کودک، جنبش رنگین کمانی ها و غیره و همچنین در فعالیت خارج کشور در مبارزه علیه اسلام سیاسی و برپایی ارگانهای اطلاع‌رسانی و سازماندهی نظیرتلویزیون "کانال جدید"، بی‌وقفه در کار بوده‌اند تا به صفی از رهبران جهت پیروزی انقلابی چون انقلاب کنونی شکل دهد. از اینرو حزب کمونیست کارگری همراه میلیونها مردم ایران انقلاب زن زندگی آزادی را تجسمی از تلاش‌ها، آرمان‌ها و آرزوهای چند دهه‌ای خود میداند. انقلاب کنونی همچون آیینه‌ای است که حزب تصویر خود را در ابعادی عظیم در آن می‌بیند. گویی انقلاب کنونی برای حزب ما تولدی دوباره اما با وظایف و مسئولیت‌های غول‌آسا است. قابل انتظارتر از این چیزی نیست که این حزب با تمام قوا برای هرچه قدرتمندتر کردن این انقلاب و به پیروزی رساندن آن، برای ریشه‌کن کردن تمام و کمال جمهوری اسلامی سرمایه و مقابله با تمام موانع پیروزی انقلاب، و برای برپایی یک جامعه آزاد و برابر و انسانی، بری از هرگونه ستم و تبعیض جنسیتی، مذهبی و ملی، بری از استبداد و دیکتاتوری و اختناق سیاسی و بری از استثمار و بردگی مزدی و نابرابری اقتصادی بطور شبانه روزی و از دل و جان تلاش کند.
سالگرد تاسیس حزب فرصتی است تا همه فعالین انقلاب حاضر بخصوص نسل جوان را به برنامه، ادبیات سیاسی و تاریخ غنی حزب رجوع دهیم. تا ببینند چگونه وجوه مختلف و مسائل اصلی انقلاب حاضر از دهه ها پیش بدقت و با تیزبینی مورد توجه و موضوع فعالیت مستمر حزب کمونیست کارگری بوده است. برای مثال حزب ما بیش از بیست سال است که از انقلاب زنانه سخن میگوید و برای شکل‌دادن به آن تشکل و چهره ساخته است. تاکید بر حجاب‌برگیران و حجاب‌سوزان و الغاء آپارتاید جنسیتی جزو دائمی و لاینفک پراتیک روزمره و هویت سیاسی حزب بوده است. مبارزه با حکومت مذهبی و اسلام سیاسی و برای مذهب‌زدایی از جامعه همواره در صدر فعالیت‌های حزب بوده و برای تحقق آن انواع تشکل‌ها و کمپین‌ها را سازمان داده و از نبردهای سختی نظیر جلوگیری کردن از قوانین شریعه در کانادا و اروپا سربلند بیرون آمده است. کمپین‌های قدرتمند جهانی در دفاع از کارگران و زنان و مردم ایران سازمان داده و خواست‌ها و آرمانهای مردم ایران و مبارزه هر روزه آنها با جمهوری اسلامی را به افکار عمومی جهان شناسانده است. حزب کمونیست کارگری قریب سی سال است علیه مجازات اعدام این "قتل عمد دولتی" می‌جنگد و برای آن کمیته و کارزار ساخته و جان بسیاری را نجات داده و با جلب همبستگی وسیع جهانی به سنگسار در ایران پایان داده است. دفاع از زندانی سیاسی و مبارزه برای آنها و انعکاس صدای آنها در سطح جهان مشغله همیشگی این حزب و عرصه مهم و تاثیرگذار فعالیت عملی آنست. یک بعد مهم فعالیتهای بین‌المللی حزب دفاع پیگیر از حقوق پناهندگان ایرانی در نقاط مختلف جهان، دفاع از حقوق مهاجرین افغانستانی، مبارزه علیه راسیسم و دفاع از حق شهروندی همه پناهندگان و پناهجویان در ایران و در سراسر جهان بوده است. حزب کمونیست کارگری هرگونه تبعیض علیه گرایشات جنسیتی مختلف را محکوم کرده و قاطعانه از حقوق ال.بی.جی.تی.کیوها تمام و کمال دفاع میکند و درگیر مبارزه عملی در این جنبش است.
این حزب از روز اول به صحنه آوردن نمایش اصلاح‌طلبی علیه آن قاطعانه ایستاد و در مواردی نظیر "کنفرانس برلین" در پیشاپیش آزادیخواهان هرگونه تلاش برای فروختن نسخه دومی از جمهوری اسلامی را در سطح جهان رسوا کرد و به شکست کشاند. حزب ما بیش از ده سال است که با تمام قوا برای بایکوت سیاسی و جهانی جمهوری اسلامی و راندن رژیم آپارتاید جنسیتی حاکم بر ایران به موقعیتی شبیه رژیم نژادپرست آفریقایی جنوبی تلاش میکند. این حزب از بدو تولدش با قاطعیت علیه ناسیونالیسم، چه عظمت طلبی ایرانی و چه قومی، و علیه فدرالیسم مبارزه کرده و همواره تاکید کرده است که آینده ایران فقط میتواند یک جامعه انسانی متکی بر اتحاد داوطلبانه و اعمال اراده مستقیم شهروندان متساوی‌الحقوق و آزاد باشد. حزب ما دهه‌های متمادی است که با صراحت از آزادی بی‌قید و شرط بیان و عقیده و تشکل و تحزب دفاع کرده و در دل انقلاب حاضر نیز همه احزاب و نیروهای سیاسی را به میثاق «پایبندی به آزادی احزاب و فعالیت سیاسی» فراخوانده است. حزب کمونیست کارگری همواره بر ضرورت الغای هرگونه دولت مافوق مردم تاکید کرده است و همواره رهایی و آزادی واقعی مردم را در گرو متشکل شدن همه شهروندان بشکل حاکمیت مستقیم و شورایی و بدست گرفتن اختیار زندگی به دست خود دانسته است. و بالاخره اینکه حزب کمونیست کارگری به پایه اقتصادی و مادی همه این تحولات توجه داشته است و تحقق همه جانبه و پیگیر آزادی و برابری و رفاه را در گرو الغاء بردگی مزدی و برقراری جامعه‌ای سوسیالیستی میداند. جامعه‌ای که انسان و نه سود مبنای آن است.
با همین اشاره مختصر به حزب کمونیست کارگری و مشغله‌های سی و یکسال گذشته اش بروشنی میتوان دید که انقلاب زن زندگی آزادی حاضر از جنس آرمان‌ها و جهت‌گیری و تلاش‌های حزب ما البته در ابعاد عظیم اجتماعی، جهانی و تاریخی است. این واقعیت این نکته را نیز برجسته میکند که یک شرط پیروزی قاطع و تمام و کمال انقلاب حاضر این است که بخش موثری از جامعه، بویژه طبقه کارگر، حول پرچمی که حزب کمونیست کارگری سالهاست برافراشته متحد و متشکل شوند. شما را به پیوستن به صفوف حزب کمونیست کارگری فرامی خوانیم.

زنده باد انقلاب زن زندگی آزادی
سرنگون باد جمهوری اسلامی
زنده باد جمهوری سوسیالیستی
حزب کمونیست کارگری ایران
۲۰ آذر ۱۴۰۱، ۱۱ دسامبر ۲۰۲۲

خیزش های مردمی: اطلاعیه شماره ۲۰۲
از فراخوان پزشکان و کادر درمان به تجمع علیه حکم اعدام حمید قره حسنلو حمایت میکنیم
پزشکان و کادر درمان در حمایت از همکار خود دکتر حمید قره حسنلو و حکم های فله ای اعدام برای همکاران خود و دیگر معترضین، همه پزشکان، پرستاران و دیگر خانواده کادر درمان را به تجمع اعتراضی برای ساعت ۱۲ ظهر روز ۲۳ آذر فراخوان به تجمع داده اند. این تجمعات قرار است در تهران و کرج مقابل وزارت بهداشت محله ایوانک و در دیگر استانها مقابل درب اصلی دانشگاه علوم پزشکی برگزار شود. در فراخوان تاکید شده است:"لطفا با روپوش سفید و ماسک حاضر شوید در حد توان حتما عکس و فیلم تهیه فرمایید".
هم اکنون کارزاری گسترده برای نجات جان حمید قره حسنلو که به او حکم اعدام داده شده در جریان است. از جمله بیش از ۱۱۰۰ نفر از پزشکان ورودی سال ١٣٦٧ دانشگاه علوم پزشکی تهران و پزشکان سراسر کشور با امضای بیانیه‌ای خواستار آزادی و صدور منع تعقیب برای حمید قره‌حسنلو و همسرش فرزانه قره‌حسنلو شدند. حمید قره حسنلو به اعدام و همسر وی به زندان طویل المدت محکوم شده است. این زوج از جمله ۱۵ نفری هستند که در جریان پرونده سازی ماجرای کشته شدن یک بسیجی به نام روح‌الله عجمیان در کرج دستگیر شده اند .حمید قره حسنلو به افساد فی الارض از طریق ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور، حمله به ماموران انتظامی و بسیج، اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور متهم شده است. وی در بیدادگاه جمهوری اسلامی در پاسخ به سوالات قاضی اتهامات را رد کرده و گفته است که نه اسلحه داشته و نه سنگی پرتاب کرده و ندیده چه کسی این بسیجی را کشته است. در رابطه با این موضوع و علیه اعدام ها و بازداشت تا کنون پزشکان و کادر درمان تجمعات اعتراضی متعددی داشته اند. از جمله آنها طی بیانیه ای برای روزهای ۱۴ تا ۱۶ آذر فراخوان به اعتصاب سراسری داده بودند. در همین راستا در ۱۷ آذر شماری از پزشکان و کادر درمان مقابل زندان اوین تجمع کردند.
همچنین پزشکان بسیاری در ایران و در سطح بین المللی با کلیپ هایی ویدئویی تحت عنوان "من دکتر قره حسنلو هستم" خواستار لغو حکم این پزشک مردمی شده و بدینگونه حمایت خود را از او و علیه اعدام ها در ایران اعلام کرده اند. حزب کمونیست کارگری از اعتراضات پزشکان و کادر درمان برای نجات حمید قره حسنلو قاطعانه حمایت میکند و همگان را به پیوستن به این اعتراضات و همبستگی با آن فرا میخواند. علیه اعدامها باید سراسری بپا خاست. با قدرت اعتراض و قیام میتوانیم تمامی بازداشت شدگان را آزاد کنیم. زنده باد انقلاب زن زندگی آزادی!
نابود باد حکومت اسلامی!
حزب کمونیست کارگری ایران
۲۰ آذر ۱۴۰۱، ۱۱ دسامبر ۲۰۲۲