هویت ۲۰۷ تن از کشته‌شدگان

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

خیزش مردمی در ایران؛ خشونت علیه اعتراض و رقص در رشت: تجمع مردم در میدان شهرداری رشت با حضور ماموران امنیتی به خشونت کشیده شد. مشاور فرمانده کل قوا جمهوری اسلامی تهدید کرد، کشورهای جنوب خلیج فارس اگر در وضعیت ایران دخالت کنند تاوان می‌پردازند. میدان شهرداری شهر رشت در غروب پنجشنبه ۱۹ آبان (۱۰ نوامبر) صحنه رویارویی ماموران امنیتی با مردمی بود که در این میدان تجمع کرده بودند. بر اساس تصاویر و ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، در این تجمع در کنار مردان، زنان بسیاری بدون حجاب اجباری بودند.

در تصاویر دیده می‌شود، با افزایش جمعیت و رقص گروهی از این افراد، موتورسوارانی به این جمع نزدیک شدند و سعی در پراکنده کردن آنها داشتند که با مخالفت جمعیت روبه‌رو شدند. ماموران امنیتی و لباس شخصی در پی شعارهای ضد حکومتی جمعیت حاضر اقدام به تیراندازی و شلیک گاز اشک‌آور کردند.برخی منابع از زخمی شدن یک دختر جوان در تجمع امشب در میدان شهرداری رشت خبر داده‌اند. کاربری نوشته است: «داشتیم تو شهرداری رشت می‌رقصیدیم، جمعیت مردم زیاد بود و همه خیلی شاد بودند. یهو مامورها با موتور ریختند و یک پدر رو زیر گرفتند و چند نفر رو با تیر زدند. یک دختر هم به سرش تیر خورد.»

پارمیدا قاسمی در مراسم اهدای مدال لیگ خلیج فارس حجاب اجباری از سر برداشت
پارمیدا قاسمی، کمان‌دار رشته ریکرو تیم ملی ایران، در مراسم اهدای مدال در اختتامیه لیگ تیروکمان تهران، حجاب اجباری را از سر برداشت.
این کمان‌دار رشته ریکرو تیم ملی ایران روز پنج‌شنبه نوزدهم آبان ماه در مراسم اهدای مدال اختتامیه لیگ تیروکمان جام خلیج فارس در تهران پس از آن که با دیگر اعضای تیم خود بر سکوی قهرمانی ایستاد، حجاب اجباری را از سر برداشت و مورد تشویق حاضران قرار گرفت.
این چندمین مورد از برداشتن حجاب اجباری از سوی زنان ورزشکار ایرانی به هنگام حضور در مسابقات در چند هفته گذشته و همزمان با اعتراضات سراسری پس از کشته شدن مهسا امینی حین بازداشت توسط گشت ارشاد است.
الناز رکابی، ورزشکار رشته سنگ‌نوردی، یکی از اولین چهرهای ورزشی ایرانی است که برداشتن حجاب اجباری و حضور بدون حجاب او در مسابقات کره جنوبی با استقبال گسترده‌ای مردم مواجه شد و واکنش‌ مقام‌های جمهوری اسلامی را نیز در پی داشت.
نیلوفر مردانی، ملی پوش تیم اسکیت ایران، نیز بدون حجاب در مسابقات اسکیت ترکیه حضور یافت. وزارت ورزش جمهوری اسلامی ایران در واکنش به حضور بدون حجاب نیلوفر مردانی اعلام کرد که او از یک ماه قبل در تیم ملی اسکیت عضویت نداشته است.
در اطلاعیه وزارت ورزش همچنین عنوان شد که شرکت مردانی در مسابقات ترکیه بدون اخذ مجوز لازم از شورای برون مرزی این وزارتخانه و در جریان سفری شخصی انجام شده است.
پارمیدا قاسمی، کمان‌دار تیم ملی ایران، روز پنجشنبه در مراسم اهدای مدال لیگ تیر و کمان جام خلیج فارس در تهران، حجاب اجباری از سر برداشت.

https://twitter.com/i/status/1590802764351033344

رادیو فردا هویت ۲۰۷ تن از کشته‌شدگان را احراز کرد
با گذشت بیش از ۵۰ روز از اعتراضات در ایران، هنوز در مورد تعداد و هویت کسانی که به ضرب گلوله یا باتوم نیروهای حکومتی کشته شده‌اند ابهامات زیادی وجود دارد.
سازمان‌های حقوق بشری عمدتاً بدون اعلام جزئیات و هویت کشته‌شدگان آمارهای متفاوتی ارائه داده و تعداد کشته‌شدگان را بیش از ۳۰۰ نفر اعلام کرده‌اند.
رادیوفردا تا لحظه این انتشار این گزارش توانسته است که هویت ۲۰۷ تن از کشته‌شدگان را تأیید کند. از این تعداد، ۳۶ نفر آن‌ها کودک زیر ۱۸ سال و ۱۶ نفر هم زن هستند.
این احراز هویت از طریق منابع مستقل ما و نیز تماس با خانواده‌ها و نزدیکان کشته‌شدگان انجام شده است.

عفو بین‌الملل اسامی یکصد کشته اعتراضات سیستان و بلوچستان را فهرست کرد
عفو بین‌الملل روز پنجشنبه اعلام کرد که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به شکل غیرقانونی دست‌کم ۱۸ معترض، تماشاچی و نمازگزار از جمله دو کودک را در جریان سرکوب مرگبار اعتراضات مسالمت‌آمیز گسترده در خاش کشتند.
اعتراضات یاد شده روز ۱۳ آبان در این شهر استان سیستان و بلوچستان صورت گرفت و به گفته عفو بین‌الملل، شمار دیگری نیز مجروح شدند.
این نهاد حقوق بشری می‌گوید اسامی یکصدنفر از کسانی که از هشتم مهر در جریان اعتراضات این استان به ضرب گلوله نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شده‌اند را فهرست کرده است.
نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی روز هشتم مهر از داخل یک کلانتری در زاهدان به تجمع اعتراضی مردم این شهر بعد از نماز جمعه و در اعتراض به «تجاوز یک فرمانده پلیس به یک دختر نوجوان» تیراندازی کردند.
در این تیراندازی، بیش از ۱۰۰ نفر از معترضان کشته شدند که سازمان عفو بین‌الملل این واقعه را مرگبارترین کشتار از زمان آغاز اعتراضات مردمی پس از کشته شدن مهسا امینی عنوان کرده است.
مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، با انتقاد از سیاست‌های جمهوری اسلامی در قبال اهل سنت و زنان، خواستار برخورد با عوامل کشتار مردم شد.

اعتراضات در ایران؛ پارمیدا قاسمی در تهران روی سکو روسری برداشت و اکثر بازیکنان تیم ملی فوتبال سرود نخواندند
مشت‌های مادر و پدر الهام افکاری به در بسته اداره اطلاعات خورد
‌پس از انتشار خبر بازداشت‌ الهام افکاری٬ خواهر نوید افکاری ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که نشان می‌دهد پدر و مادر او مقابل ساختمان «پلاک ۱۰۰ اطلاعات» در شیراز حضور دارند تا از وضعیت دخترشان باخبر شوند اما هر چه بر در آهنی این ساختمان می‌کوبند کسی پاسخگوی آنها نمی‌شود.سعید افکاری امروز از بازداشت خواهرش،‌ الهام افکاری خبر داده بود.

«ورود غیرقانونی» به خانه خواهر پویا بختیاری
مونا بختیاری، خواهر پویا بختیاری از کشته‌شدگان آبان ۹۸، خبر داد که ماموران امنیتی بار دیگر وقتی او خانه نبوده، «در را شکسته‌اند» و وارد خانه آنها شده‌اند و وسایلشان را «تفتیش کردند و خانه را به هم ریختند».

سوالات و مواجه تند دانشجویان دانشگاه فرودسی مشهد با سخنگوی دولت
‌ویدیوهایی از بازدید علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت ایران از دانشگاه فردوسی مشهد منتشر شده که نشان می‌دهد دانشجویان به او انتقاد می‌کنند. یکی از این دانشجویان به او می‌گوید: «شکر خدا دست به توجیه مسئولان ایران همیشه خوب بوده و هست، چه توجیهی برای هزار و ۵۰۰ کشته آبان ۹۸ دارید؟»
یکی از دانشجویان آقای بهادری که در چند هفته اخیر تلاش کرده با حضور در دانشگاه‌ها «چهره شنوا و پاسخگو» از دولت ابراهیم رئیسی ترسیم کند در این ویدیو می‌پرسد: «چه توجیهی برای بی‌آبی بلوچستان دارید، لابد ان هم تقصیر غرب بوده...»این برنامه در حالی در سالن اجتماعات دانشگاه فردوسی برگزار شد که عده‌ای از دانشجویان به سالن راه نیافته بودند و پشت در شعار زن زندگی آزادی می‌دادند و آقای جهرمی را دعوت به بیرون آمدن از سالن می کردند.دانشجوی دیگری در این جلسه گفت: «من یک دانشجوی ساده‌ام و فقط به شرایط کنونی داخلی کشورم اعتراض دارم.... نه بیماری زمینه‌ای دارم و نه میل به خودکشی.»آقای بهادری جهرمی در این برنامه با اشاره به اینکه «نهادهای امنیتی در مقطع موقتی اینستاگرام را فیلتر کرده‌اند» گفت: «تلگرام با حکم مرجع قضایی فیلتر شده بود. اگر بنای بر فیلترینگ بود اینستاگرام بود با حکم مرجع قضایی این امکان بود چون بسیاری شکایات از کلاهبرداری‌ها و اقداماتی در اینستاگرام شده بود.»

آمریکا:‌ نقطه قوت اعتراض‌های ایران مردمی بودن آن است
ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا یکی از نقاط قوت اعتراض‌های اخیر در ایران را «مردمی و از جهاتی بی‌رهبر بودن» آن دانسته است.
آقای پرایس پنجشنبه در کنفرانس خبری روزانه وزارت امور خارجه آمریکا، اعتراض‌های ایران را حاصل «آرمان‌های مشروع مردم برای برخوداری از زندگی بهتر» دانست.
به گفته آقای پرایس آمریکا برای حمایت از مردم ایران در تلاش است و به آنها برای انعکاس صدایشان در جهان کمک می‌کند.
آقای پرایس همچنین از تماس راب مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و وندی شرمن، قائم‌مقام وزارت امور خارجه آمریکا با کشورهای اروپایی برای بررسی راه‌های حمایت از معترضان در ایران خبر داد.
آقای پرایس به سوالی درباره خودداری ایالات متحده از تحریم رهبر جمهوری اسلامی به خاطر نقض حقوق بشر پاسخ نداد.

اطلاعات تازه درباره دختر زخمی میدان شهرداری رشت
‌امروز، پنجشنبه ۱۹ آبان، کمی بعد از انتشار تصاویری از رشت که گروهی از شهروندان را در میدان شهرداری این شهر در حال پایکوبی نشان می‌داد، ویدیویی منتشر شد که در آن دختری روی زمین افتاده بود و از سرش خون می‌آمد.عده‌ای از کاربران شبکه‌های اجتماعی مدعی شده بودند این دختر بعد از حمله ماموران لباس شخصی موتورسوار به جمعیتی که در حال رقص بود، بر اثر اصابت پوکه گاز اشک‌آور به سرش کشته شده است.
اما کمی بعد گیلان پرس در کانال تلگرامی خود ویدیویی از دختری منتشر کرد که گفت همان دختر مجروح است که زنده و حالش هم «خوب» است.
بر اساس گفته گیلان‌پرس این دختر در پی یورش ماموران امنیتی به جمعی که در حال رقص بودند «بر اثر زمین خوردن دچار شکستگی سر شده» اما کمی بعد برای مداوا به بیمارستان پورسینا رشت منتقل شده است.

عفو بین‌الملل خواستار رسیدگی فوری به «قتل عام» زاهدان شد
سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل همزمان با چهلم کشته‌شدگان جمعه خونین زاهدان، خواستار واکنش فوری جهانی شده تا از ادامه کشتارهای معترضان در این استان ایران جلوگیری شود.
طی دو روز گذشته معترضان به اشکال مختلف تلاش کرده‌اند چهلمین روز جان باختن ۸۰ تا ۱۰۰ معترض در جریان تجمع اعتراضی هشتم مهر در حوالی مسجد مکی زاهدان را یادآوری کنند.
این کشتار که زمینه‌ساز اعتراضات بزرگ جمعه‌های یک ماه گذشته در زاهدان و شهرهای دیگر سیستان و بلوچستان شده، تاکنون خونین‌ترین روز سرکوب‌های اعتراضات سراسری ایران بوده که اکنون وارد پنجاه و پنجمین روز خود شده است.
پلاکارد اعتراضی: «سیدعلی دیکتاتور، ننگ به نیرنگ تو، خون جوانان ما می‌چکد از چنگ تو»
تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نصب یک بنر اعتراضی روی پلی در بزرگراه حکیم تهران در تاریخ ۱۹ آبان را نشان می‌دهد. روی این بنر نوشته شده: «سیدعلی دیکتاتور، ننگ به نیرنگ تو، خون جوانان ما می‌چکد از چنگ تو».
از زمان آغاز اعتراضات پس از کشته شدن مهسا امینی در ایران، شعارهای ضدحکومتی بر دیوارها و فضاهای عمومی در ایران به طرز چشمگیری افزایش یافته و هر روز ده‌ها نمونه از آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود.

اعتراض ۹ نفره تیم ملی فوتبال ایران با نخواندن سرود جمهوری اسلامی در ورزشگاه آزادی
از میان ۱۱ بازیکن تیم ملی فوتبال مردان ایران که عصر پنجشنبه در دیداری دوستانه در ورزشگاه آزادی تهران برابر تیم ملی نیکاراگوئه به میدان رفته بودند، ۹ نفر در مراسم آغاز رقابت، با سرود جمهوری اسلامی همخوانی نکردند تا به این ترتیب، سرشناس‌ترین تیم ملی ورزش ایران هم همراهی خود با معترضان را علنا و در قلب پایتخت نشان دهد.
در این مسابقه تنها وحید امیری و مهدی ترابی بودند که در تصاویر زنده مسابقه مشغول همخوانی با سروی جمهوری اسلامی هستند و بقیه بازیکنان ساکت و با چهره‌های جدی فقط ایستاده‌اند.
با این حال، مهدی ترابی که پیش‌تر هم همچون وحید امیری برای حمایت از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، مورد انتقاد وسیع قرار گرفته بود، بعد از به ثمر رساندن تنها گل این مسابقه، شادی خاصی نکرد و تنها در آغوش دو هم تیمی خود قرار گرفت.
‌تصاویری که به دست بی‌بی‌سی فارسی رسیده، صحبت‌های زنی را که با کفن پشت فرمان خودرو نشسته، خطاب به دخترش نشان می‌دهد.در این ویدیواین مادر خطاب به دخترش می‌گوید: «همه حقوق شهروندی دارند و هیچ‌ مقامی حق ندارد کسی را به خاطر اعتراض بکشد.»او همچنین در پاسخ به سئوال دخترش که می‌پرسد «چرا کفن پوشیده؟» می‌گوید: «اگر نتوانم آزادی را به تو هدیه دهم، بهتر است زنده نباشم.»از زمان و مکان دقیق ضبط این ویدیو اطلاعی در دست نیست.
تدفین نیما نوری، ۱۸ ساله، که به علت شلیک به پا و شکم در مراسم چهلم حدیث نجفی در کرج کشته شد