جاوید رحمان "بی‌رحمی" حکومت ایران علیه معترضان را محکوم کرد

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران "بی‌رحمی" جمهوری اسلامی در برخورد با معترضان را محکوم کرد و خواستار ایجاد مکانیسم بین‌المللی برای بررسی شمار زیاد کشته‌شدگان شد. توضیح حامد اسماعیلیون درباره تظاهرات برلین. جواد رحمان در یک کنفرانس مطبوعاتی روز پنج‌شنبه ۲۷ اکتبر (۵ آبان) از مهسا امینی به عنوان یک «قربانی خشونت دولتی و سرکوب دولتی» یاد کرد. او گفت که "معترضان به دنبال عدالت هستند".

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران ضمن پرداختن به وقایع پس از مرگ مهسا (ژینا) امینی گفت: «روز ۲۲ سپتامبر (۳۱ شهریور) همراه با گزارشگران ویژه و کارشناسان مستقل، ضمن محکوم کردن این سرکوب، از مقامات ایرانی خواسته است تا فوراً جلوی استفاده از نیروهای قهریه علیه اجتماعات مسالمت‌آمیز را بگیرند، و برای جلوگیری از خشونت بیشتر، تحقیقاتی مستقل، بی‌طرفانه و سریع انجام دهند.»
گزارشگر ویژه سازمان ملل، شخص ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران را یکی از مسئولان کشتار معترضان اخیر خواند و گفت: «او در چندین مورد نیروهای انتظامی را به اعمال خشونت در مقابل معترضان ترغیب کرده و دستور او برای حفظ حجاب بوده که رفتار خشونت‌آمیز پلیس گشت ارشاد را دامن زده است».
رحمان ضمن انتقاد از "مصونیت مزمن" مقامات و مسئولان جمهوری اسلامی ایران در برابر نقض حقوق شهروندان و عدم پاسخ‌گویی آن‌ها در مورد تخلفات گفت که معترضان درایران: «خواستار عدالت و پاسخ‌گویی در مورد مرگ مهسا امینی، همچنین احترام به حقوق اساسی اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و به‌ویژه آزادی بیان هستند.»
گزارشگر ویژه سازمان ملل افزود: «با گذشت بیش از پنج هفته از آغاز تظاهرات، واکنش خشونت آمیز و بی‌وقفه نیروهای امنیتی، منجر به کشته شدن دستکم ۲۱۵ نفر از جمله دهها کودک و بازداشت ۶۳۸ معترض در کردستان شده است.» او تاکید کرد: «من شک ندارم که آمار واقعی کشته‌شدگان و قربانیان بسیار بیشتر از این اعدادی است که اکنون اعلام کردم».
جاوید رحمان "جنبش" امروز در ایران را نتیجه مشارکت "طبقات مختلف اجتماعی و در خط مقدم آن زنان و جوانان" اعلام کرد و ضمن ابراز نگرانی از وضعیت کودکان، کشته شدن ۲۷ کودک در جریان اعتراض‌های هفته‌های گذشته را تایید کرد و گفت: «برخی از آنها با گلوله جنگی کشته شده‌ و برخی دیگر تا حد مرگ مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند.»
جاوید رحمان همچنین در نشست مطبوعاتی در نیویورک گفت: «در نبود امکان پیگیری عدالت در داخل ایران، جامعه جهانی مسئولیت دارد تا برای پاسخگویی و مجازات عاملان جان باختن مهسا (ژینا) امینی اقدام کند.»

حجاب اجباری ناقض حقوق بنیادی انسان
نماینده ویژه سازمان ملل همچنین با اشاره به قوانین تبعیض‌آمیز علیه زنان "حجاب اجباری را ناقض حقوق بنیادی و کرامت زنان" خواند. او به محرومیت‌‌های اقلیت‌ها در ایران نیز اشاره کرد و گفت نام "نام ژینا در شناسنامه به عنوان مهسا ثبت شده است" و دلیل شدت اعتراضات در کردستان را همین محرومیت‌ها دانست.
جاوید رحمان با اشاره به استان محروم سیستان و بلوچستان، کشتار معترضان در زاهدان را یکی از "تاریک‌ترین روزهای تاریخ این شهر دانست".

حامد اسماعیلیون: یادمان نرود قاتل و آدمکش و سرکوبگر اصلی جمهوری اسلامی‌ست
حامد اسماعیلیون سخنگوی انجمن خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی در یادداشتی با اشاره به تجمع همبستگی ایرانیان در برلین که ۳۰ مهر (۲۲ اکتبر) در حمایت از اعتراضات مردمی ایران برگزار شد نوشت: «اشتباهات را به گردن می‌گیریم و در تجمعات بعدی با دقت بیشتری عمل خواهیم کرد.»
او در مورد چگونگی گزینش سخنران‌ها افزود: «راحت‌ترین کار، دعوت از سیاستمداران برای سخنرانی است که اغلب در تهییج جمعیت سخن می‌گویند اما این بار بنا بود بیشتر عرصه‌ی هنرمندان و قربانیان باش که گویا حواشی‌ای را موجب شده است.»
اسماعیلیون رویداد بعدی را "زنجیره انسانی در روز شنبه ۲۹ اکتبر" اعلام کرد و افزود: «سخنرانی در آن نخواهد بود».
او در پایان یادداشت خود گفت: «یادمان نرود قاتل و آدمکش و سرکوبگر اصلی جمهوری اسلامی است.»

ایرنا: فرمانده انتظامی مهاباد زخمی شد؛ خبرگزاری تسنیم تکذیب کرد
خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا روز پنجشنبه ۵ آبان (۲۷ اکتبر) اعلام کرد که محمد توحیدی، فرمانده نیروی انتظامی مهاباد در جریان اعتراضات از ناحیه سر زخمی شده و اکنون در بیمارستان بستری است.
اعتراضات در مهاباد، در پی کشته‌شدن یک جوان معترض به نام اسماعیل مولودی، ۳۵ ساله، در جریان اعتراضات چهلم مهسا امینی در روز چهارشنبه، در این شهر شدت گرفت.اعتراضات در مهاباد، در پی کشته‌شدن یک جوان معترض به نام اسماعیل مولودی، ۳۵ ساله، در جریان اعتراضات چهلم مهسا امینی در روز چهارشنبه، در این شهر شدت گرفت.
اعتراضات در مهاباد، در پی کشته‌شدن یک جوان معترض به نام اسماعیل مولودی، ۳۵ ساله، در جریان اعتراضات چهلم مهسا امینی در روز چهارشنبه، در این شهر شدت گرفت.عکس: UGC
به گزارش این خبرگزاری از زمان شروع اعتراضات تاکنون "۲۰ نیروی مربوط به فرماندهی انتظامی" در مهاباد زخمی شده‌اند.
ساعتی بعد خبرگزاری تسنیم این خبر را به نقل از فرمانده انتظامی مهاباد تکذیب کرد و نوشت: «مجروحیتم یک زخم جزئی از ناحیه سر بود که مسئله خاصی نیست.»

پروانه سلحشوری: شما زورتان را گذاشتید برای سرکوب مردم بی‌دفاع
پروانه سلحشوری، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی از "سرکوب مردم بی‌دفاع" و "ناتوانی در تامین امنیت شاهچراغ" انتقاد کرد و نوشت: «به رخ مردم می‌کشیدید. که اگه نان ندارید در عوض امنیت دارید، اگه ما نبودیم داعش چه‌ها که نمی‌کرد. شما زورتان را گذاشتید برای سرکوب مردم بی‌دفاع که حسرت یک زندگی معمولی دارند. سرکوب در خیابان، دانشگاه و مدرسه. توان حفاظت از یک حرم داخل کشور رو هم ندارید.»