۳ آبان: تجمع آتش نشانان مشهد، اعتراضات خیابانی، ادامه اعتراضات دانشجویان

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

خیزش های مردمی: شماره 80: اامروز سوم آبان ماه آتش نشانان مشهد در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و شغلی خود دست به تجمع زدند. نظام پزشکی نیز برای فردا چهارم آبان فراخوان به تجمع داده است و این در حالیست که روز گذشته پزشکان در شیراز با شعار "مرگ بر دیکتاتور" دست به تجمع زدند. این تجمعات و فراخوانها نشانگر پیوستن طیف های متنوع تر و بیشتری از مردم به اعتراضات خیابانی است. فردا از سوی جوانان محلات در تهران و شهرهای مختلف به اعتراضات سراسری در تمام شهرها فراخوان داده شده است.

آنها به تجمع در ساعت ۱۱ صبح در حوالی دانشگاه و بازار و بعد از ظهر در محلات فراخوان داده اند.
دانشگاهها همچنان در خروش و اعتراضند. امروز دانشجویان دانشگاه قم حضور سخنگوی رئیسی در این دانشگاه را با اعتراض و شعار دادن علیه حکومت پاسخ دادند و شعار مرگ بر خامنه ای و شعارهای دیگر سر دادند. دانشجویان همچنین شعار میدادند:" ننگ ما ننگ ما صدا وسیمای ما". امروز در دانشگاههای دیگر همچون خوراسگان و علامه نیز تجمعات و تظاهرات در جریان بود.
یک اتفاق جالب دیگر امروز در مشهد روی داد و مردم نام خیابان حجاب و تابلوهای آن را به بلوار مهسا امینی تغییر دادند. مردم تمام نمادهای حکومت را در شهرهای مختلف به آتش میکشند و پایین می آورند. اقدام دیگر مردم شناسایی مزدوران حکومت در محلات و شهرهای مختلف و معرفی آنها در مدیای اجتماعی است.
حرکت اعتراض قابل توجه دیگر در مترو تاتر شهر اتفاق افتاد و مردم بصورت جمعی شعار مرگ بر دیکتاتور سر دادند.
شب گذشته علاوه بر شهرهایی که در گزارش آمده در شهرهای دیگری چون قصرشیرین، مراغه و بندر عباس نیز مردم زیادی به خیابان آمدند و شعارهای ضد حکومتی سر دادند.
به این ترتیب انقلاب هر روز در اشکال سازمانیافته تر و اجتماعی تری به جلو میرود.

نابود باد حکومت اسلامی!
حزب کمونیست کارگری ایران
۳ آبان۱۴۰۱، ۲۵ اکتبر ۲۰۲۲
tel:00447435562462
tel:00447435562462

۲ آبان: دو روز اعتصاب و تحصن سراسری معلمان در ۳۰ شهر

خیزش های مردمی: شماره ۷۹: اعتراضات گسترده در دانشگاهها و اعتراضات شبانه! طی دو روز گذشته معلمان در ۳۰ شهر دست به اعتصاب و تحصن زدند. این اعتصاب و تحصن بنا به فراخوان شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان انجام شد که به سرکوب سیستماتیک معلمان، دانش آموزان و مردم، اعتراض کرده اند. گزارشات تاکنونی از این شهرها خبر میدهند: سنندج، شیراز، سقز، کامیاران، مریوان، بوکان، لاهیجان، جوانرود، بانه، نیشابور، همدان، کرمانشاه، مهاباد، بندرانزلی، سروآباد، میاندورود، روستای آیچی سقز، نورآباد ممسنی، دلفان لرستان، بجنورد، کرج، باغملک خوزستان، زیویه، اراک، خرم آباد، کاشان، شهریار، بجنورد، ایلام و ساوجبلاغ.

امروز همچنین پزشکان در شیراز با شعار "مرگ بر دیکتاتور" دست به تجمع زدند. این تجمع نشانگر پیوستن بخش های مختلف کارکنان جامعه به اعتراضات خیابانی است.

معلمان در این حرکت اعتراضی با در دست داشتن بنرهای زن، زندگی، آزادی، مدرسه پادگان نیست، معلم زندانی، و دانش آموز بازداشتی آزاد باید گردد همبستگی خود را با خیزش مردمی اعلام داشتند. معلمان اعلام کرده اند که اگر سرکوبگری ها بر همین روال ادامه یابد تجمعات بزرگتر و گسترده تر خود را برگزار خواهند کرد.

از سوی دیگر دانش آموزان همچنان در شهرهای مختلف تجمع و اعتراض میکنند. در پی اعتراضات دانش آموزان هنرستان دخترانه صدر و یورش وحشیانه نیروی های سرکوب به دانش آموزان، مردم و خانواده‌ها به مدرسه رفته و با نیروهای سرکوبگر درگیر شدند و این کشاکش به خیابانهای مرتضوی حدفاصل کارون و جیحون کشیده شد و سرکوبگران بسوی مردم گاز اشک آور زدند.

دانشجویان همچنان در صد و ده دانشگاه در اعتصابند و امروز نیز مثل روز های مختلف در بیش از ۲۰ دانشگاه تجمعات و تظاهرات دانشجویان جریان یافت. اسامی شماری از آنها عبارتند از: دانشگاه آزاد خوراسگان، آزادی فلاورجان، علوم پزشکی اصفهان، دانشگاه صنعتی همدان، دانشکده مدیریت تهران، دانشکده زبانها و ادبیات خارجه، دانشگاه مازندران، شریف، فردوسی مشهد، خواجه‌نصیر، دانشگاه آزاد تهران واحد غرب، دانشگاه شهرکرد، دانشگاه زابل، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، علم و صنعت، آزاد همدان، دانشگاه الزهرا، یادگار تهران، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر... یک موضوع این اعتراضات شکستن دیوار آپارتاید جنسی و حضور دانشجویان دختر و پسر در سلف دانشگاه هاست.

امروز همچنین مثل روزهای گذشته اعتراضات خیابانی تداوم داشت. در تهران خیابانهای کارون و مرتضوی امشب غوغا بود . همینطور در شهرهای دیگری چون گلپایگان، مهاباد، سنندج، سردشت، مریوان، ارومیه تجمعات شبانه آغاز شده است. دانشجویان خوابگاه بنت الهدی دانشگاه گیلان نیز امشب شعار مرگ بر دیکتاتور سر دادند.

یک خبر دیگر امروز برگزاری مراسم خاکسپاری سینا ملایری یکی از جانباختگان اعتراضات مردمی در شهر اراک برگزار شد. او در سی ام مهرماه در این شهر درگذشت. مراسم جانباختگان در تمام شهرها به محل دادخواهی و فریاد خشم ونفرت مردم از حکومت جنایتکار اسلامی تبدیل شده است.

حزب کمونیست کارگری ایران
۲ آبان۱۴۰۱، ۲۴ اکتبر ۲۰۲۲
tel:00447435562462

۳۰ مهر: مردم در بیش از ۳۰ شهر دست به تجمع و تظاهرات زدند

خیزش های مردمی: شماره ۷۶: مروز سی ام مهر ماه یک روز تاریخی در انقلاب مردم بود. در این روز در ایران در بیش از سی شهر مردم در محلات و در دانشگاههای مختلف در تهران و دیگر شهرها در سطح سراسری دست به تجمع و اعتراض زدند. این اعتراضات در تهران در محلاتی چون تهرانپارس، شریعتی، صادقیه، کریمخان، پونک، نارمک، لاله‌زار، حسن آباد، زیر پل حافظ، و بازار چراغ برق، برگزار شد. دیگر شهرهایی که در آن اعتراضات مردم برپا گردید از جمله عبارت بودند از: ارومیه، مریوان، بندرکنگ، اهواز، بندرلنگه، مهاباد، اراک، اصفهان، کرمانشاه، دزفول، سنندج، بوکان، تبریز، گوهردشت کرج، یاسوج، بجنورد، زاهدان، شاهین‌شهر، هرمزگان، همدان، شیراز، یزد، ماهشهر، ایلام کرج، ثلاث باباجانی، رشت، بابل، سقز، بانه، و شهسوار.

در برخی شهرها تظاهرات و تجمعات در چندین محله جریان یافت. دانشگاهها یک سنگر مهم انقلاب هستند و بخشی از تجمعات امروز در دانشگاهها برپا شد. شعار "زن، زندگی، آزادی" شعار محوری اتحاد مردم است. دیگر شعارهای مردمی از جمله عبارت بودند از: "مرگ بر دیکتاتور"، "حکومت کودک کش نمیخوایم، نمیخوایم"، "مرگ بر خامنه ای"، "توپ، تانک، فشفشه، آخوند باید گم بشه"، "زندانی سیاسی آزاد باید گردد"، "آزادی حق ماست نیکا اسم رمز ماست"، "آزادی حق ماست مهسا اسم رمز ماست"، "دانشجوی زندانی آزاد باید گردد"، "هر یه نفر کشته شه، هزار نفر پشتشه"، این همه سال جنایت ننگ بر این ولایت"، و "آزادی، آزادی، آزادی".
فراخوان بعدی مردم برای تجمعات سراسری برای روز چهارشنبه چهارم آبانماه است. معلمان نیز برای روزهای اول و دوم آبان به اعتصاب و تحصن سراسری فراخوان داده اند.

سرنگون باد حکومت اسلامی
حزب کمونیست کارگری ایران
۳۰ مهر ۱۴۰۱، ۲۲ اکتبر ۲۰۲۲

 
۳۰ مهر: یک روز بزرگ اعتراض در ایران، برلین و نقاط مختلف جهان
امروز سی ام مهرماه یک روز مهم انقلاب مردم علیه جمهوری اسلامی است. در برلین تجمع عظیمی که بنا به برخی برآوردها بیش از صد هزار نفر در آن شرکت دارند یکپارچه علیه جمهوری اسلامی شعار میدهند. در لندن نیز تجمع بزرگی از ایرانیان و حامیان انقلاب مردم ایران جمع شده اند. در شهرهای دیگری در دنیا نیز تجمعاتی جریان دارد. این تجمعات در همراهی و همبستگی با انقلاب برای سرنگونی جمهوری اسلامی به جریان افتاده است. حامد اسماعیلیون سخنگوی انجمن قربانیان هواپیمای اکراینی فراخوان دهنده تظاهرات برلین است و حزب کمونیست کارگری حمایت خود را از این فراخوان اعلام کرده است. برپایی چنین تجمعی عظیم از همبستگی جهانی برای سرنگونی جمهوری اسلامی بخشی از حرکت مردم برای خلاصی از شر جمهوری اسلامی است. امروز دنیا با ایران پیوند خورد و پیام سرنگونی حکومت را به جهان رساند. با قدرت همبستگی بین المللی حکومت را در سطح جهانی بایکوت خواهیم کرد و سرنگون خواهیم کرد.
امروز همچنین فراخوانهایی از سوی جوانان محلات در تهران و شهرهای مختلف به تجمعات سراسری برای ساعت یازده صبح در حوالی دانشگاه و بازار و در ۳ بعد از ظهر در تمام محلات فراخوان داده شده است. مردم وسیعا در تدارک چنین تجمعاتی هستند. در همین راستا از آغاز صبح امروز در شهرهای مختلف کردستان از جمله در شهرهای سقز، بانه، سنندج، بوکان، مهاباد و مریوان اعتصاب عمومی برقرار است و مردم مثل روزهای دیگر به خیابان خواهند آمد. در گوهردشت نیز مغازه ها تعطیل است. اعتصابات و تظاهرات خیابانی و سرپیچی از قوانین حکومت شیوه هایی است که با آن میتوان جمهوری اسلامی را به لبه سرنگونی کشاند.
دانشجویان علیرغم جو امنیتی شدید در دانشگاهها تجمعات امروز خود را آغاز کرده اند و شمار زیادی از دانشجویان در دانشگاه هایی چون دانشگاه بهشتی در تهرن، جندی شاپور اهواز، دانشگاه مازندران، علوم پزشکی و آزاد تبریز، دانشگاه صنعتی شیراز، دانشکده هنز و معماری دانشگاه یزد، دانشجویان دانشگاه مهاجر اصفهان، دانشگاه آزاد دارو سازی، دانشکده دندانپزشکی مشهد، رازی کرمانشاه، دانشگاه علم و فرهنگی، دانشگاه بجنورد، دانشکده ادبیات دانشگاه علامه، هرمزگان، شریف، دانشگاه یاسوج، فنی تهران، همدان و علوم پزشکی زاهدان، تجمع کرده اند. فریاد مرگ بر دیکتاتور، زن، زندگی آزادی همه جا طنین انداخته است. در تبریز دانشجویان تجمع خود را به خیابان کشاندند و راهپیمایی و تظاهرات کردند و شعار دادند. دانشجویان فنی تهران با پایکوبی به مانند رژه نظامی شعار "توپ تانک مسلسل دیگر اثر ندارد به مادرم بگوئید دیگر دختر ندارد" را سر دادند و نیروی انتظامی پیرامون این منطقه حلقه زده بود. در این روز در دانشگاه شریف دانشجویان تونلی درست کردند تا دختران برای ورود به سلف از آن بگذرند و بدین ترتیب توانستند سلف را مختلط کنند . بنا بر خبر ها دانشجویان دانشکده دندانپزشکی مشهد در پی ممانعت از کنار زدن تفکیک جنسیتی سلف دست به تحصن زدند و خبرها از درگیری دانشجویان با نیروهای سرکوب حکایت میکند.
در این اعتراضات دانشجوین شعار میدهند: "آزادی، آزادی، آزادی"، "زن، زندگی، آزدی"، "مرگ بر دیکتاتور"، " ما همه مازندران شریف اوین زاهدان"، "آزادی حق ماست نیکا اسم رمز ماست"، "آزادی حق ماست مهسا اسم رمز ماست"، "دانشجوی زندانی آزاد باید گردد"، دانشگاه امنیتی نمی‌خوایم نمیخوایم"، "هر یه نفر کشته شه، هزار نفر پشتشه"، و " این همه سال جنایت ننگ بر این ولایت".
علاوه بر دانشگاهها دانش آموزان مدارس در تهران، اهواز و مشهد نیز به خیابان آمدند و دست به اعتراض زدند. در اهواز دانش آموزان مدرسه فرزانگان با شعار "زن زندگی آزادی" و "ننگ ما ننگ ما رهبر الدنگ ما" به خیابان آمدند. امروز در شهرهای مختلف نیز فضای اعتراض گرفته است. بنا بر اخبار تا کنونی اعتراضات در نقاطی از تهران ‌، سنندج، مشهد، قوچان، تبریز، دزفول، اصفهان شکل گرفته است. در تهران در لاله زار، حسن آباد، پل حافظ، آزادی و بازار چراغ برق تهران شعار مرگ بر دیکتاتور سر داده میشود. در اصفهان راهبندان اعتراضی اتوبان خرازی خیابان انوشیروان آغاز شده است. در مشهد در خیابان کوثر مردم با بوق زدن و راهبندان اعتراض امروزشان را آغاز کرده اند و خبرها از درگیری مردم با نیروهای سرکوب حکایت میکند. در شاهین شهر نیز مردم به خیابان آمده و شعار اعتراضی سر میدهند. در شیراز مردم به خیابان آمده و شعار میدهند این دیگه اعتراض نیست انقلابه. از سوی دیگر امروز شماری از خانواده های زندانیان سیاسی در اوین در مقابل زندان تجمع کردند. با تجمع در مقابل زندانها در همراهی با خانواده ها فشار بیاوریم تا همه زندانیان فورا آزاد شوند.
اعتصابات کارگری نیز سر بلند کرده است. امروز کارگران شکلات سازی ایدین تبریز با ۳۵۰۰ کارگر در این شهر دست به اعتصاب و تجمع زدند. در این روز همچنین خبر تجمع گروهی از کارگران گروه ملی فولاد اهواز درمقابل استانداری این شهر علیه اخراجها را داشتیم و رانندگان کامیون مرودشت نیز روز گذشته وارد اعتصاب شدند.

 

خیزش های مردمی: شماره ۷۷
۱ آبان: اعتصاب و تحصن سراسری معلمان و اعتراضات دانشجویان
امروز یکم آبادن ماه با فراخوان شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان در اعتراض به سرکوب سیستماتیک معلمان، دانش آموزان و مردم، معلمان در سطح سراسری دست به اعتصاب و تحصن در مدارس زدند. بنا بر خبرهای تا کنونی مدارس متعددی در شهرهای سنندج، شیراز، سقز، کامیاران، مریوان، لاهیجان، جوانرود، بانه، نیشابور، همدان، کرمانشاه، مهاباد، بندرانزلی، سروآباد، میاندورود، روستای آیچی سقزو نورآباد ممسنی، امروز اعتصاب و تحصن کردند. در سنندج دانش اموزان نیز به خیابان آمدند و شعار توپ، تانک، مسلسل، دیگر اثر ندارد را سردادند و نیروی سرکوب به صف آنان حمله کرد.
در این تحصن ها دستنوشته هایی با شعارهای "زن، زندگی، آزدی"، "حامی دانش اموزانیم"، "بازداشت دانش اموزان محکوم است"، "معلم زندانی آزاد باید گردد"، "جای معلم و دانش اموز زندان نیست"، "نه به خشونت علیه دانش آموزان"، "مدرسه پادگان نیست"، "برای معلمان زندانی"، "آزادی بدون قید و شرط دانش آموزان"، را در دست داشتند.
امروز همچنین دانشجویان مثل روزهای قبل در دانشگاهها از جمله در شریف، علامه طباطبائی، آزاد گوهردشت، دانشگاه یزد، دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد، امیر کبیر، دانشگاه آزاد خمینی‌شهر، علوم اجتماعی دانشگاه تهران، دانشجویان دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی، مازندران، رشت، دانشگاه فردوسی، دانشگاه دزفول، و دانشجویان دانشکده فنی مهندسی دست به تجمع و اعتراض زدند. بنا بر خبرها دانشجویان در دانشگاه علوم اجتماعی دانشگاه تهران در همبستگی با اعتراضات سراسری و در اعتراض به حضورِ رئیس دانشگاه تهران در سالن ابن خلدون این دانشکده شعار دادند و اعتراض کردند. این دانشجویان میزهای پشت در سالن البرز را برداشته و چارچوب در را از جا درآورده‌اند تا همه دانشجویان دختر و پسر بتوانند داخل سلف شوند. در دانشگاه علامه دانشجویان با سرکوبگران حکومت درگیر شدند. بسیج و لباس شخصی‌ها به تجمع مسالمت‌آمیز دانشجویان معترض حمله کرده‌اند و نیروهای یگان ویژه در نزدیکی دانشجویان امیرکبیر نیز موفق به از میان برداشتن تفکیک جنسیتی در سلف شدند و سرود “برای” را هم‌خوانی کردند. دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد نیز در اعتراض به تفکیک جنسیتی پرده‌های سلف را به کنار کشیدند و در مقابل سالن سلف با حراست درگیر شدند. دانشجویان دانشگاه آزاد گوهردشت نیز با شعار :"زن زندگی آزادی" و دانشجویان دانشگاه علامه در پردیس مرکزی با شعار "به من‌ نگو فتنه‌گر، فتنه تویی ستمگر" دست به اعتراض زدند. دانشجویان دانشگاه دزفول نیز ب شعار آزادی، ازادی، آزادی تجمع داشتند. دانشجویان در ۱۱۰ دانشگاه اکنون در اعتصاب بسر میبرند.
معلمان برای فردا دوم آبادان نیز اعتصاب و تحصن خواهند داشت. حزب کمونیست کارگری قاطعانه از اعتصاب دو روزه سراسری معلمان حمایت کرده و بر پیوستن همه معلمان در تمام شهرها به این اعتصاب تاکید میکند.
جمهوری اسلامی در هراس از اعتراضات گسترده معلمان تعدادی از آنها را در همین مدت بازداشت کرده است. از جمله پیروز نامی و اسماعیل خدایاری بازداشت شده اند. بعلاوه برای معلمان زندانی رسول بداقی و جعفر ابراهیمی به ترتیب پنج سال و شش ماه، و برای محمد حبیبی چهار سال و هفت ماه حکم زندان صادر کرده اند. بعلاوه همه اینها دو سال منع فعالیت و عضویت در گروهها و ممنوعیت خروج از کشور را حکم گرفته اند. معلمان به بازداشت ها و سرکوبگریها معترض هستند و خواستار آزادی فوری تمامی بازداشت شدگان و زندانیان سیاسی هستند.

سرنگون باد حکومت اسلامی
حزب کمونیست کارگری ایران
۱ آبان۱۴۰۱، ۲۳ اکتبر ۲۰۲۲

 

خیزش های مردمی: شماره ۷۵

سرنگون باد حکومت اسلامی
حزب کمونیست کارگری ایران
۳۰ مهر ۱۴۰۱، ۲۲ اکتبر ۲۰۲۲
tel:00447435562462
tel:00447435562462

اعتصاب و تجمع ۳۵۰۰ کارگر ایدین تبریز و تجمع گروهی از کارگران گروه ملی
امروز شنبه ۳۰ مهرماه ۱۴۰۱، کارگران شرکت شکلات‌سازی آیدین (داداش برادر) تبریز در اعتراض به وضعیت بد شغلی و معیشتی خود در محوطه شرکت دست به تجمع اعتراضی زدند. در این حرکت اعتراضی کارگران شعارهای اعتراضی شان را سر دادند و در برابر نیروی سرکوب فریاد میزدند:"بیشرف، بیشرف". یکی از کارگران زن سخنرانی این تجمع بود و از مشکلاتشان گفت و سخنان وی با کف زدن و استقبال شرکت کنندگان روبرو شد. در این شرکت حدود ۳۵۰۰ کارگر به کار اشتغال دارند.
همچنین در این روز جمعی از کارگران گروه ملی فولاد اهواز در اعتراض به اخراج خود از کار امروز در مقابل استانداری این شهر تجمع کردند و خواستار بازگشت به کار خود شدند. در این رابطه این کارگران قبلا نیز اعتراضاتی داشتند و اداره کار رای به بازگشت آنها به کار داده بود. اما مدیریت به این رای تن نداده است. انتظار میرود کارگران این شرکت که سابقه درخشانی از مبارزه دارند با خواستهای پاسخ نگرفته خود متحدانه به میدان بیایند.
طیق خبرها رانندگان کامیون و کامیونداران مرودشت نیز در اعتراض به گرانی وسایل یدکی کامیون و وضع بد معیشتی از روز گذشته وارد اعتصاب شدند. رانندگان کامیون بارها بر سر این موضوع اعتراض داشته اند.
امروز در شرایطی که جامعه در التهاب و خروش است فرصت مناسبی است که کارگران با طرح مطالبات انباشته شده خود و در اعتراض به شرایط برده وار کار و زندگی خود به میدان بیایند و حق و حقوقشان را طلب کنند. اعتصابات سراسری کارگری یک حلقه مهم قدرتبخش خیزش انقلابی مردم است. اعتصابات سراسری گام مهمی در پیشروی انقلاب است. حزب کمونیست کارگری بر اعتصابات سراسری کارگری و ایجاد شوراهای سازماندهی اعتراضات در تمام کارخانجات و مراکز کاری تاکید دارد.

سرنگون باد حکومت اسلامی
حزب کمونیست کارگری ایران
۳۰ مهر ۱۴۰۱، ۲۲ اکتبر ۲۰۲۲