انتشار سندی جدید از قتل نیکا شاکرمی و ادامه اعتراضات شبانه

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

بنا بر گزارش‌ها معترضان در چند شهر ایران به خیابان آمدەاند و شعارهای ضد حکومتی سر می‌دهند. در همین حال سندی جدید نشان می‌دهد کە نیکا شاکرمی بر اثر "صدمات متعدد ناشی از اصابت جسم سخت" به سر به قتل رسیده است.گزارش‌ها از ایران حاکی از ادامه اعتراضات سراسری به مرگ مهسا امینی است. گفتە می‌شود کە معترضان در تهران، قم، کرج، اصفهان، تالش، شیراز، کرمانشاه، سنندج و سقز به خیابان آمدەاند و شعارهای ضد حکومتی و حق طلبانه سر داده‌اند.

براساس تصاویر منتشر شدە در شبکه‌های اجتماعی در چندین نقطه تهران معترضان تجمع‌های پراکنده برگزار کردەاند. در برخی دیگر از تصاویر زنانی دیده می‌شوند کە روسری‌های خود را در آوردەاند، همچنین خودروها با ایجاد ترافیک سنگین و بوق‌های ممتد اعتراض خود را نشان می‌دهند.
همچنین در قم معترضان بە قتل مهسا امینی تجمع کردەاند و شعار می‌دهند: "نترسید، نترسید، ما همه با هم هستیم".
در کرمانشاه معترضان در چند نقطه شهر تجمع کردەاند و شعار "زن، زندگی، آزادی سر می‌دهند". خودروها بوق‌های ممتد بە صدا در می‌آورند و چند بنر تبلیغی سران جمهوری اسلامی بە آتش کشیده شدەاند.
در سقز و سنندج هم جوانان با روشن کردن آتش در محلات و ایجاد موانع برای نیروهای امنیتی و سر دادن شعارهای ضد حکومتی اعتراض خود را نشان می‌دهند. گزارش شدە کە در سنندج به سوی مردم تیراندازی شدە است. از تعداد زخمی‌های احتمالی اطلاعی در دست نیست.

"نیکا شاکرمی با اصابت جسم سخت جان باخت"
در حالی که مقامات قضایی مدعی شدەاند که نیکا شاکرمی، از "بالای یک ساختمان به پایین پرتاب شده" است، بر اساس این سند جدیدی که سربرگ سازمان بهشت زهرای تهران را دارد، مرگ او بر اثر "صدمات متعدد ناشی از اصابت جسم سخت" رخ دادە است.
بی‌بی‌سی فارسی این سند را منتشر کردە است. دویچه وله بە طور مستقل امکان تائید اصالت این سند را ندارد.
در همین حال صدا و سیمای جمهوری اسلامی، امشب در بخش خبری ۲۰:۳۰ گزارشی ویژه درباره نیکا شاکرمی پخش کرد و در آن با خاله و دایی نیکا گفت‌وگوی کوتاهی انجام داد. این در حالی است که خاله و دایی نیکا چند روز است که در بازداشت به سر می‌برند.
در این گزارش تلویزیون ایران مدعی می‌شود کە نیکا شاکرمی برای "تماشای تظاهرات" بە بیرون می‌رود و بعد از بازگشت، بە جای خانه خاله‌اش به آپارتمانی در "یک کوچه پایین‌تر" رفتە است و بعدتر جسد بی جان او با علائم "شکستی سر، گردن و اعضای مختلف بدن" در حیاط پشتی یک ساختمان پیدا شدە است. اما در مورد علت قتل و سقوط او از این ساختمان صحبتی به میان آوردە نشدە و در گزارش اشارە شدە کە دستگاه قضایی و پلیس هنوز پیگیر مرگ مشکوک او هستند.
نیکا شاکرمی معترض ۱۶ ساله‌ای بود که بعد از شرکت در تظاهرات، ۱۰ روز ناپدید شد و بعد جسد او را در بازداشتگاهی در کهریزک به خانواده اش نشان دادند.
طبق اعلام مادر نیکا، صورت و سر او متلاشی شده و در پزشکی قانونی اجازه رویت کامل چهره را نیز نداده‌اند.
در شبانه روز گذشتە هشتگ نیکا شاکرمی بیشتر از دو میلیون بار توییت شدە است و در حال حاضر بە به ترند نخست در توییتر فارسی تبدیل شده است.

بازداشت امیرعماد میرمیرانی معروف به جادی "با زور اسلحه"
در ادامه موج بازداشت‌های گستردە کنشگران و معترضان در ایران، گزارش‌ها حاکی از بازداشت امیرعماد میرمیرانی، از فعالان حوزه فناوری اطلاعات است.
میرمیرانی کە در شبکه‌های مجازئ با نام "جادی" شناختە می‌شود، از مخالفان "طرح صیانت" است. او در سال‌های گذشتە در زمینه آی‌تی و تکنولوژی مشغول تولید محتوا بود.
یکی از اعضای خانواده این فعال حوزه آی‌تی در پستی اینستاگرامی خبر از بازداشت او دادە و گفتە است: «ماموران امنیتی جمهوری اسلامی با زور و ارعاب و تهدید شوکر و اسلحه وارد منزل شدند و بدون ارائه حکم قضایی، جادی را با خود بردند».
پیشتر هم نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، چند فعال دیگر حوزه آی‌تی از جمله محسن طهماسبی، آرین اقبال و عادل طالبی را بازداشت کردە بودند.

اعتصاب غذای یک روزنامه‌نگار در زندان ارومیه
بنا بر گزارش‌ها سامان غزالی، روزنامه‌نگار و کنشگر محیط زیست، کە در روز چهارم مهر و در جریان اعتراضات جاری در مهاباد بازداشت شدە و بعدتر به بازداشتگاه ادارە اطلاعات ارومیه منتقل شدە بود، دست بە اعتصاب غذا زدە است.
یکی از بستگان این روزنامه‌نگار در تماس با دویچە وله فارسی، ضمن تائید خبر اعتصاب غذای او، گفت: "سامان در اعتراض به بازداشت غیرقانونی خود از سه روز پیش در اعتصاب غذا به سر می‌برد".
این روزنامه‌نگار قبل از بازداشت خود، در گفت‌وگو با رسانه‌ها، از جمله دویچه‌ وله فارسی، در مورد وضعیت مهاباد اطلاع رسانی کردە بود.
سامان غزالی در سال ١٣٩٩ هم بە اتهام "تبلیغ علیە نظام" پس از سە ماە بازجویی در بازداشتگاە ادارە اطلاعات ارومیە بە دو سال حبس محکوم شد و نهایتا پس از گذراندن ٩ ماە حبس با عفو قوە قضائیە آزاد شد.

https://twitter.com/i/status/1577762846062133249
در تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است امشب ۱۳ مهر ماه میدان مصلی در نورآباد ممسنی آتش گرفته است.