یورش موشکی و پھپادی جمھوری اسلامی بە اردوگاە و مقرات احزاب سیاسی کردستان ایران

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

اطلاعیه شورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست در محکومیت حمله موشکی رژیم به پایگاههای احزاب اپوزیسیون در اقلیم کردستان عراق: روز چهارشنبه ۶ مهرماە ۱۴۰۱ برابر با ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۲ حدود ساعت ۱۰ و نیم قبل از ظهر سپاه پاسداران جمهوری اسلامی مقرها و اردوگاه های نیروهای اپوزیسیون در نزدیک شهر”کویسنجاق” و "زرگویزله" واقع در منطقه سلیمانیه را مورد حمله موشکی و پهبادی قرار داد که بر اساس گزارشات منتشر شده دست‌کم ۹ نفر کشته و ۳۲ نفر زخمی شده اند.

این حملات جنایتکارانه در شرایطی از سوی جمهوری اسلامی انجام می گیرد کە دوازده روز است خیزشی سراسری ایران را فرا گرفته و خیابانهای بیش از صد شهر ایران به میدان ابراز خشم و اعتراض زنان و مردان آزادیخواه ایران علیه کلیت این رژیم تبدیل شده و این خیزش به اشکال مختلف در حال گسترش است. هدف رژیم از موشک باران مردم منطقه و مقر نیروهای اپوزیسیون در اقلیم کردستان، منحرف کردن اذهان و کم رنگ کردن این اعتراضات هم در کردستان و هم در سراسر ایران است.
رژیم با این تعرض جنایتکارانه به پناهندگان و خانواده پیشمرگان و مقرات نیروهای اپوزیسیون در اقلیم کردستان میخواهد تمرکز توده های بپاخاسته را از کف خیابان، از دانشکاهها و مدارس و از کارخانه منحرف سازد و تفرقه ایجاد کند، اما زهی خیال باطل! چون خیزش مردم به ستوه آمده از کردستان تا سراسر ایران اینک می رود کل این رژیم جنایتکار را به گورستان تاریخ بسپارد. این رژیم اکنون بیش از هر زمانی با خشم و نفرت مردم آزاده هم در ایران و هم در سطح جهانی روبرو است.
شورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست، ضمن اینکه "حکومت افلیم کردستان" را مسئول حفظ جان و امنیت پناهندگان و نیروهای مستقر در منطقه می داند، حملات تجاوزکارانه و جنایتکارانه رژیم جمهوری اسلامی به پایگاه های نیروهای اپوزیسیون در کردستان عراق را شدیدا محکوم می کند و پاسخ به این جنایت را تشدید مبارزات همه جانبه برای سرنگونی انقلابی رژیم می داند.

مرگ بر رژیم سرمایه داری جمهوری اسلامی
زنده باد آزادی؛ زنده باد سوسیالیسم
۶ مهرماە ۱۴۰۱ برابر با ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۲
امضاها: سازمان اتحاد فدائیان کمونیست، حزب کمونیست ایران، حزب کمونیست کارگری ایران-حکمتیست، سازمان راه کارگر، سازمان فدائیان (اقلیت) و هسته اقلیت
************

اطلاعیە مرکز ھمکاری احزاب کردستان ایران در مورد:
یورش موشکی و پھپادی جمھوری اسلامی بە اردوگاە و مقرات احزاب سیاسی کردستان ایران
مردم مبارز و آزادیخواە ایران و کردستان!
امروز صبح بە مدت چندین ساعت نهادهای نظامی رژیم با حملە موشکی و پهپادی بە قرارگاههای مرکز استقرار ما در کردستان عراق یورش آوردند.
ما میدانیم این خیزش و مبارزە متحدانە شماست کە رژیم منفور و منحوس جمھوری اسلامی ایران را بە ستوە آوردە است. میدانیم کە علیرغم سرکوب اعتراض وسیع مردم و دستگیریهای وسیع فعالان مدنی و سیاسی، بویژە فعالان زن، نە تنها نتوانستەاند از دامنە این خیزش نوین بکاهند، بلکە با جسارت بی نظیر و روحیەی نستوە جوانان روبرو گردیدەاند.
مدتهاست کە سران رژیم میکوشند اعتراضات مردمی را بە تحریکات خارجی، توطئە اسرائیل، تجزیەطلبی و … منتسب نمایند. و اینبار نیز سراسیمە از خروش مردم ایران ما احزاب سیاسی در مرکز همکاری را عامل و محرک «اغتشاش» مینامند؛ اما خود روشنتر از همە میدانند این همبستگی عظیم و فراگیر ناشی از رنج دەها سالە مردم و بر زمینە اعتراضات و سرکوبهای پیشین استوار است کە با هر دورە و زمان دیگری متفاوت است.
حملە بە اردوگاههایی کە مهد کودک و مدارس و کسان غیر نظامی در آن مستقرند، بیان از اوج درماندگی اخلاقی و سیاسی و درندەخویی سران رژیم است. یقین داریم این تحرکات مذبوحانە اگر خسارت و تلفاتی بە ما وارد مینماید، اما قلبها و دستان اتحاد مردم در کردستان و ایران را فشردەتر از پیش بهم پیوند میدهد و پیوند ما با آنان را فشردەتر میکند. مردمی کە شعار «کردستان چشم و چراغ ایران» یا «زن، زندگی، آزادی» را فریاد میزنند، خار در چشم و دشنە در قلب جمهوری اسلامی فرو کردەاند. این خیزش و جنبش را علاجی نیست جز سرنگونی این رژیم ضد مردمی. حملە پهپادی با اعتراض خروشان مردمی جواب خواهد گرفت و اتحاد سراسری در ایران و کردستان را موجب میشود.
ما از همە مردم ایران و کردستان میخواهیم: بە این وحشیگری سرکوبگران رژیم اعتراض نمایند. اتحاد و همبستگی خود و مابین همە اصناف و اقشار را گسترش دهند و تداوم خیزش خود را پاس دارند.
از آزادیخواهان و همە نهادهای بین المللی و حقوق بشری و افکار عمومی جهانیان و دولتها میخواهیم بە اعتراض رسمی علیە رژیم تروریست پرور جمهوری اسلامی بپردازند و مردم کردستان و ایران را حمایت نمایند.
مرکز همکاری احزاب کردستان ایران
ششم مهرماە 1401
************

حملات گسترده به مقر و اردوگاه‌های حزب کومه‌له را شدیدا محکوم می‌کنیم
صبح امروز چهارشنبه ششم مهرماه ۱۴۰۱ خورشیدی، از ساعت ۱۰:۲۰ صبح، جمهوری اسلامی با ده‌ها پهپاد انتحاری به اردوگاه‌های حزب کومه‌له کردستان ایران حمله کرد. این حملات تاکنون ادامه دارد و پهپادهای شناسایی بر فراز آسمان در حال پروازند. همزمان با این حملات، اردوگاه‌ها و مقرهای سایر احزاب کرد ایرانی نیز در عمق خاک کردستان عراق مورد اصابت موشک و پهپاد قرار گرفتند.
اردوگاه‌های حزب کومه‌له درحالی مورد هدف تروریستی قرار می‌گیرند که صدها زن و کودک در آن اسکان دارند. این حملات کور با آنکه خسارات مالی به بار آورده اما خوشبختانه تاکنون تلفات و خسارات جانی در پی نداشته است. ما این موشک‌پراکنی‌ها و حملات گسترده به احزاب کرد را نشانه‌ای از استیصال و درماندگی رژیم جمهوری اسلامی در مقابل خیزش سرتاسری مردم و تلاشی در راستای فرافکنی مشکلات و معضلات داخلی می‌دانیم و قویا و شدیدا آن را محکوم می‌کنیم. مطمئنا این حملات بدون پاسخ نخواهند ماند و مردمان کردستان در خیابان و شهرهای کردستان به این اقدامات جواب محکم و دندان‌شکنی خواهند داد.
حزب کومه‌له کردستان ایران
دبیرخانه کمیته مرکزی
۲۸ سپتامبر ۲۰۲۲ میلادی
https://t.me/rojhelat_tv
*************

حمله به مقر احزاب اپوزیسیون در کردستان عراق را محکوم می کنیم
روز چهارشنبه ۶ مهر ۱۴۰۱(۲۸ سپتامبر ۲۰۲۲) مقرها و اردوگاههای حزب دمکرات کردستان ایران، سازمان زحمتکشان کردستان، سازمان انقلابی زحمتکشان کردستان ایران و مقر حزب آزادی کردستان مستقر در کردستان عراق مورد حمله موشکی و پهپاد های سپاه پاسداران قرار گرفت. بنا به اخبار منتشر شده از رسانه های کردستان عراق حداقل ۹ نفر کشته و ۳۳ نفر مجروح شده اند. یکی از کشته شده ها یک زن حامله بوده است.
کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری ضمن تسلیت به خانواده های جانباختگان این جنایت، حملات موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی به مقر احزاب اپوزیسیون در کردستان عراق را قویا محکوم می کند. جمهوری اسلامی در شرایطی دست به این حملات وحشیانه می زند که بشدت زیر فشار و منگنه اعتراضات مردم در سراسر کشور و مورد نفرت مردم در سراسر جهان قرار دارد. بی شک این هجوم وحشیانه نیز با اعتراضات کوبنده مردم پاسخ خواهد گرفت.
از مردم کردستان عراق و احزاب و تشکل های پیشرو انتظار میرود علیه آدمکشی جمهوری اسلامی در کردستان عراق دست به اعتراض بزنند.
کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری ایران
۶ مهر ۱۴۰۱، ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۲
************

دست تحرکات میلیتاریستی جمهوری اسلامی از کردستان ایران و عراق کوتاه! ( در مورد بمباران اپوزیسیون مستقر در كردستان عراق)
جمهوری اسلامی صبح امروز چهارشنبه ۶ مهر ارودگاه های حزب دمكرات، دو سازمان زحمتكشان عبدالله مهتدی و عمر ایلخانی زاده و "حزب آزاد كردستان" را وسیعا با پهباد و موشك بمباران كرد. طبق اخبار موثق، سپاه پاسداران در چند روز گذشته نیز مناطق مرزی كردستان عراق را توپ باران و اپوزیسیون مستقر در كردستان عراق را تهدید كرده بود. نیروهای مستقر در این منطقه با توجه به حملات قبلی، آمادگی از پیشی داشته اند و علیرغم بمباران وسیع همه اردوگاه های آنها تلفات انسانی تا کنون محدود تر از نقشه و انتظار جمهوری اسلامی برای شکل دادن به یک کشتار وسیع و ایجاد رعب در منطقه بوده است.
رسانه های اقلیم كردستان تا این لحظه آمار کشته شدن ۹ نفر و زخمی شدن ۳۲ نفر را اعلام كرده اند. طبق اخبار موثق، این حملات همچنان ادامه دارد و خطر قربانی کردن تعداد بیشتری وجود دارد. گزارش شده است که در این حملات محل زندگی خانواده ها، پناهندگان و حتی مدرسه كودكان نیز هدف قرار گرفته اند.
این مانور و عملیات میلیتاریستی و تروریستی، که تنها برای مقابله با اعتراضات وسیع آزادیخواهانه در ایران که از کردستان تا تهران و خوزستان و آذربایجان و .. سراسر ایران را یک پارچه به تحرک درآورد و پایه های قدرت جمهوری اسلامی را لرزاند، از طرف مردم بی جواب نمی ماند! طغیان و خیزشی که بدنبال قتل مهسا امینی توسط گشت ارشاد، سراسر ایران را متحد و یکپارچه، برای حق زن و حق انسان، به جدال حاکمیت کشاند، را نمی توان با چنین مانورها و عملیات های میلیتاریستی از هم پاشاند. نمی توان به امید جدا کردن کردستان از تهران و تهران از کردستان، این منطقه را نظامی کرد!
دامنه اعتراضات چنان وسیع و همه جانبه است كه نیروهای سركوب را ناتوان و صفوف حاكمیت از بالا تا پایین دچار ترس، تردید و سردرگمی كرده است. چندی پیش جمهوری اسلامی، با صحنه سازی های رایج و اخبار جعل، تلاش كرد زمینه های این تعرض را فراهم کند. تلاش کرد توطئه ای را مهندسی و مناطقی از ایران را میلیتاریستی و نظامی کند. فراموش نمی کنیم که زمینه سازی این تروریسم عیان، ادعای کذب جمهوری اسلامی در هفته گذشته مبنی بر ورود اسلحه از غرب کشور بود. تلاش كرد به این بهانه تمركز افكار عمومی بر اعتراضات سراسری مردم آزادیخواه را منحرف و امكان و زمینه برای سركوب را فراهم كند. حمله به اپوزیسیون كرد مستقر در كردستان عراق ادامه تبلیغات و پروپاگاند قبلی او برای تكمیل پرونده شنیعی است كه مهندسی كرده بود.
این تلاش مذبوحانه نمیتواند تمركز افكار عمومی و سیل اعتراضات سراسری برای آزادی زن و برای جامعه ای برابر و انسانی را منحرف كند. این عملیات و پروپاگاندهای میلیتاریستی که برای شکستن اتحاد سراسری مردم و شکاف بین استانهای مختلف و ارعاب جامعه صورت میگیرد، بی تردید با گسترش اتحاد و همبستگی سراسری و با گسترش مبارزه متحدانه مردمی، دوامی نخواهد داشت و تنها این حربه تاریخی را از دست دشمن، خارج و آن را در مقابل جنبش انقلابی و سراسری مردم در ایران برای سرنگونی جمهوری اسلامی، خلع سلاح میکند.
حزب حكمتیست (خط رسمی) ضمن محكوم كردن جمهوری اسلامی در بمباران مناطق مرزی و محل زندگی اپوزیسیون مستقر در كردستان عراق، تردیدی ندارد اینگونه سناریوها جمهوری اسلامی را از دست مردمی كه آزادی زن و آزادی و برابری را در صف میلیونی و سراسری بانگ میزنند، نجات نخواهد داد.

حزب حكمتیست (خط رسمی) ۶ مهر ۱۴۰۱- ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۲

********************

 بی‌بی‌سی: اعتراضات ایران؛ حملات مرگبار سپاه به مواضع احزاب کرد ایرانی در اقلیم؛ عراق سفیر ایران را احضار کرد
دولت منطقه خودمختار عراق اعلام کرده است که در حملات روز چهارشنبه سپاه پاسداران به احزاب کرد ایرانی در اقلیم کردستان دستکم۹نفر کشته و ۳۲ نفر زخمی شده‌اند. سپاه پاسداران اعلام کرده این اقدام به دلیل پشتیبانی این احزاب از اعتراضات ایران است. همزمان دولت مرکزی عراق سفیر ایران را احضار کرد. آمریکا این حملات را محکوم کرده است.وزارت بهداشت عراق در اربیل، پایتخت کردستان عراق، در بیانیه‌ای اعلام کرد که در منطقه کوی سنجاق «چهار نفر کشته و ۱۴ نفر زخمی» شدند و «سه کشته و ۱۴ زخمی» در شراوه کشته شدند.بنابه گزارش ها یک زن باردار در میان کشته ها بوده است. همچنین بنابه گزارش ها یک شهروند آمریکایی به نام عمر محمودزاده در میان کشته هاست.
براساس برخی گزارش‌ها آمار کشته‌ها بالاتر است. خبرگزاری رسمی عراق گزارش می‌دهد که در این حملات ۱۳ نفر کشته و ۵۸ نفر زخمی شده‌اند.این حملات پس از آن آغاز شد که احزاب کرد ایرانی مخالف حکومت، پس از کشته‌شدن مهسا (ژینا) امینی، خواستار اعتصاب شدند. این اعتصاب، در کردستان ایران با تظاهرات خیابانی گسترده‌ای همراه شد و بلافاصله به شهرهای دیگر ایران هم کشید.سپاه پاسداران ایران مسئولیت این حملات را به عهده گرفته است. سپاه در این حملات که خاک عراق را هدف گرفته از موشک‌های نقطه‌زن و پهپادهای انتحاری استفاده کرده است. سپاه پاسداران اعلام کرده این اقدام به دلیل پشتیبانی این احزاب از اعتراضات ایران است.
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز چهارشنبه حملات ایران را محکوم کرد و گفت که واشنگتن با تحریم و سایر روش‌ها فعالیت‌های «بی‌ثبات کننده» ایران، را مختل خواهد کرد.آقای سالیوان در بیانیه‌ای گفت «ایران نمی‌تواند با حملات فرامرزی، توجه را از مشکلات داخلی و دادخواهی مشروع مردم خود منحرف کند» و استفاده «فاحش آن از موشک و پهپاد علیه همسایگانش» را محکوم کرد.
ستاد مرکزی فرماندهی ارتش آمریکا - سنتکام - هم ضمن محکوم کردن این حملات نوشته هیچ نیروی آمریکایی در جریان این حملات آسیب ندیده است.
سنتکام گفت: «حملاتی که میان اهداف آن تبعیضی وجود ندارد علاوه بر تهدید جان غیرنظامیان به ثبات منطقه که به سختی حاصل شده را تهدید می‌کند. در جریان این حملات به هیچ پرسنل یا نیرویی آمریکایی یا تجهیزات و تاسیسات ما آسیبی وارد نشده است».
با این حال سنتکام افزود که نیروهای آمریکایی در منطقه در حدود ساعت ۲:۱۰ بعد از ظهر به وقت محلی یک هواپیمای بدون سرنشین مهاجر-۶ ایران را که در جهت اربیل پرواز می کرد سرنگون کردند چون تهدیدی برای نیروهای آمریکایی به حساب می آمد.

همزمان دولت مرکزی عراق سفیر ایران را احضار کرد.ظهر چهارشنبه، ستاد مرکزی فرماندهی ارتش آمریکا - سنتکام - با انتشار بیانیه‌ای به این حملات سپاه واکنش نشان داد و ضمن محکوم کردن آن نوشته هیچ نیروی آمریکایی در جریان این حملات آسیب ندیده است.«حملاتی که میان اهداف آن تبعیضی وجود ندارد علاوه بر تهدید جان غیرنظامیان ثبات منطقه که به سختی حاصل شده را تهدید می‌کند. در جریان این حملات به هیچ پرسنل یا نیرویی آمریکایی یا تجهیزات و تاسیسات ما آسیبی وارد نشده است».

نقشه عراق
حزب دموکرات کردستان ایران در توئیتی این حمله را «بزدلانه» خواند و گفت سپاه پاسداران که آن را یک نیروی «تروریستی» خوانده است، یک مرکز این حزب و همچنین کمپ کویا را هدف قرار داده است.فعالان رسانه‎ای کرد تصاویر از وحشت ساکنان شهر کویا پس از حملات سپاه منتشر کرده‌اند. این شهر در ۲۰۰ کیلومتر داخل مرز عراق است منتشر کرده است.در این حملات از جمله دفاتر احزاب کومله و دموکرات کردستان هدف قرار گرفته‌ است. دو حزب دموکرات کردستان به تازگی بار دیگر با یکدیگر اتحاد کرده بودند.
سپاه: مقر‌های بمباران شده در اعتراضات نقش داشتند
سپاه پاسداران از پنج روز پیش حملات خود علیه مناطقی در اقلیم کردستان عراق آغاز کرده بود.سپاه امروز نیز در بیانیه‌ای گفته است که مقام‌های اقلیم هشدارها درباره «فعالیت‌های گروه‌های تروریستی ضد ایرانی» و «پشتیبانی از آشوب‌های اخیر» را نادیده گرفته‌اند.حکومت و مقام‌های ایران اعتراضات اخیر را «آشوب و اغتشاش» می‌خوانند که از خارج این کشور تحریک می‌شود.پیشتر عباس نیلفروشان معاون عملیات سپاه گفته است «مقرهایی که اخیرا مورد هدف واقع شدند بیشترین نقش را در اغتشاشات چند روز گذشته داشتند.»
این نخستین بار نیست که سپاه به بهانه حضور احزاب کرد ایرانی و یا فعالیت اسرائیل با موشک‌های کروز و بالستیک اقلیم کردستان عراق را هدف قرار می‌دهد.حملات توپخانه‌ای و موشکی سپاه پاسداران و هدف قرار دادن مواضعی در اقلیم کردستان عراق، سابقه ای طولانی دارد و به طور معمول مورد اعتراض دولت محلی اقلیم و دولت مرکزی عراق قرار داشته است.ایران این احزاب را در لیست گروه‌های «تروریستی» قرار داده است. رهبران این احزاب که یک شورای هماهنگی هم دارند، می‌گویند هدف آنها از مبارزه نه فقط برای کردهای کردستان ایران بلکه برای همه ایرانیان است.
سپاه در حالی که این گروه‌های را در لیست تروریستی خود قرار داده است که سپاه پاسداران خود در فهرست «گروه‌های تروریستی» آمریکا است.

عراق: سفیر ایران را احضار کرده‌ایم
دولت مرکزی عراق اعلام کرد سفیر ایران در بغداد را برای اعتراض به حملات موشکی و پهپادی که به گفته مقامات محلی روز چهارشنبه منجر به کشته شدن چندین نفر در کردستان عراق شد، احضار خواهد کرد.احمد صحاف سخنگوی وزارت امور خارجه عراق در واکنش به این حملات اعلام کرد سفیر ایران در بغداد فورا احضار خواهد شد تا نامه اعتراض‌آمیزی با لحنی تند به وی تحویل دهد.اقلیم کردستان و همچنین دولت عراق بارها عملیات هوایی نیروهای نظامی ایران محکوم کرده‌اند و آن را نقض حق حاکمیت و تجاوز به خاک خود توصیف کرده‌اند. به ویژه پس از آنکه سپاه ۲۲ اسفند سال گذشته با ۱۲ موشک بالستیک خاک اقلیم را هدف قرار داد، کردستان عراق خواستار ارسال پرونده این حمله به شورای امنیت سازمان ملل متحد شد. در آن زمان، وزارت خارجه عراق سفیر ایران در بغداد را احضار کرد.دولت اقلیم کردستان همزمان از گروه‌های کرد ایرانی خواسته بود از این مناطق علیه کشورهای همسایه و نیروهای امنیتی ایران استفاده نکنند.