درگیری شدید معترضان و پلیس ضدشورش در میدان ولیعصر تهران؛ ادامه اعتراضات در چند شهر دیگر

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

گزارش‌ها و ویدئوهای دریافتی حاکی است که تظاهرات گروهی از معترضان در تهران در واکنش به مرگ مهسا امینی که در جریان بازداشت توسط گشت ارشاد جان خود را از دست داد، آغاز شده است و نیروهای ضدشورش برای سرکوب معترضان به خیابان‌ها ریخته‌اند. بر اساس یکی این ویدئوها، درگیری شدیدی بین نیروهای ضد شورش و معترضان در میدان ولیعصر تهران در جریان است و در جریان آن، معترضان اقدام به پرتاب سنگ به سوی یک خودرو آب‌پاش می‌کنند.

https://twitter.com/i/status/1571861039360405508

https://twitter.com/i/status/1571815184120815617

https://twitter.com/i/status/1571868920914628611

https://twitter.com/i/status/1571764894675996672

https://www.bbc.com/persian/live/62952050

در ویدئوهای دیگر، معترضان در بلوار کشاورز شعارهای «مرگ بر دیکتاتور»، «ایرانی بسه دیگه/ غیرتت را نشون بده» و «توپ، تانک، فشفشه/ آخوند باید گم بشه» سر می‌دهند.
تجمعی نیز در خیابان حجاب برگزار شد که معترضان در آن شعار «زن، زندگی و آزادی» سر دادند.
تصاویر دریافتی از این راهپیمایی و همچنین تجمع‌های اعتراضی در دانشگاه‌های تهران، بهشتی و علامه حاکی است که گروهی از زنان روسری را از سر برداشته و آن را به نشانه مخالفت با حجاب اجباری در هوا تکان می‌دهند.
در نزدیکی میدان ولیعصر معترضان همچنین شعار «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر جمهوری اسلامی»، «می‌کشم، می‌کشم/ هر آنکه خواهرم را کشت» و «ننگ ما، ننگ ما/ رهبر الدنگ ما» سر دادند.
گروهی از زنان حاضر در این تجمع نیز روسری‌های خود را از سر برداشته بودند.
در یک ویدئوی دیگر به آتش کشیده شدن یک «موتور» دیده می‌شود که گفته می‌شود متعلق به یکی از ماموران لباس شخصی بوده است، هرچند رادیو فردا نمی‌تواند صحت و سقم این ویدئو را تایید کند.
در ویدئوهای دیگر، ماموران نیروی انتظامی دیده می‌شوند که با باتوم و موتور به معترضان حمله کرده و سعی دارند که آن‌ها را متفرق کنند. معترضان نیز در میدان ولیعصر با حمله به خودروهای نیروی انتظامی سعی کردند که آن‌ها را واژگون کنند.
این اعتراضات در پاسخ به فراخوان‌هایی انجام می‌شود که روز یکشنبه از سوی گروه‌های مختلف مدنی صورت گرفته بود.
تصاویر و ویدئوهای دریافتی همچنین نشان می‌دهد که معترضان در شهرهای مشهد، رشت، پاوه و تکاب نیز به خیابان‌ها ریختند و علیه مقام‌های جمهوری اسلامی و در اعتراض به مرگ مهسا امینی شعار سر دادند.

تیراندازی به معترضان در دیواندره
گزارش‌های دریافتی از دیواندره در استان کردستان حاکی است که در جریان اعتراض‌های این شهر به جان‌باختن مهسا (ژینا) امینی، جوان ۲۲ ساله‌ای که در بازداشت گشت ارشاد جان خود را از دست داد، ماموران امنیتی به سوی معترضان شلیک کردند که منجر به زخمی شدن چندین نفر شده است.
ویدئوهای دریافتی نشان می‌دهد که از بامداد دوشنبه اعتراضات گسترده‌ای در این شهر جریان دارد.
گزارش‌ها حاکی است که وضعیت جسمی یکی از زخمی‌ها در دیواندره به نام «فواد قدیمی» وخیم بوده و او را برای درمان به سنندج منتقل شده است. فعالان «اعتراض مدنی بازار»، شمار زخمی‌ها را هشت تن و سایت خبری حقوق بشری «هه‌نگاو» تعداد آن‌ها را ۱۰ نفر گزارش کرده است.
بختیار خوشنام، مسئول آژانس خبری موکریان در سقز، در گفت‌وگو با رادیو فردا از درگیری میان مأموران امنیتی با معترضان در دیواندره و تعطیلی کامل این شهر خبر داد و گفت که «جو شهر سقز در روز دوشنبه نیز جو حکومت نظامیِ اعلام‌نشده است، همه‌جا نیروهای امنیتی مستقر شده‌اند، مغازه‌ها کلاً تعطیل‌اند و حتی ادارت دولتی هم از ظهر تعطیل کرده‌اند».
او گفت که «بعد از خاکسپاری ژینا امینی، جو در شهر سقز کاملاً امنیتی بود و همان روز شهر در اعتصاب کامل بود. دیروز حالت نیمه‌تعطیل داشت و حضور نیروهای امنیتی بسیار سنگین بود و طبق فراخوان عمومی امروز مردم به مغازه‌ها نرفتند و اعتصاب به‌طور کامل برگزار شد».
هم‌زمان با تجمع‌های اعتراضی در مناطق کردنشین در برخی ویدیوهای منتشرشده نیروهای ضد شورش در حال اعزام به شهرهایی که در آن شدت درگیری‌های دو روز اخیر بیشتر بوده از جمله اشنویه، بوکان، پیرانشهر و مهاباد از سایر شهرها دیده می‌شوند.

 

اعتراضات در دانشگاه‌ها
در ادامه اعتراض‌ها به مرگ مهسا امینی، گروهی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر تهران نیز روز دوشنبه در محوطه دانشگاه تجمع کرده و علیه مقامات جمهوری اسلامی شعار سر دادند که با دخالت نیروهای بسیجی و حراست دانشگاه، تجمع آن‌ها به خشونت کشیده شد.
ویدئوهای دریافتی نشان می‌دهد که دانشجویان این دانشگاه شعارهای «می‌کشم می‌کشم/ هر که خواهرم را کشت» و «بسیجی برو گم شو» سر داده‌اند.
دانشجویان دانشگاه امیرکبیر (پلی‌تکنیک) همچنین با انتشار بیانیه‌ای نوشتند: «قتل سیستماتیک و ددمنشانه مهسا امینی توسط مأموران گشت ارشاد، نماد ۴۴ سال سرکوب و وحشی‌گری است که نظم فعلی موجودیت و بقای خود را با آن گره زده و فضای خفقان را بر جامعه تحمیل کرده است».
از دانشگاه تهران نیز خبر می‌رسد که گروه بزرگی از معترضان با شعار «مرگ بر دیکتاتور» در روز دوشنبه دست به اعتراض زدند. در این روز، تجمعات اعتراضی در دانشگاه هنر تهران، دانشگاه طباطبایی، دانشگاه تربیت مدرس و همچنین دانشگاه اصفهان برگزار شد.
در دانشگاه تهران معترضان همچنین شعار «خیابونا غرق خون، استادامون خفه‌خون» سر دادند.
علاوه بر دانشگاه تهران و امیرکبیر، خبرگزاری تسنیم از تجمع‌های دانشجویی در دانشگاه‌های بهشتی و مدرس در تهران خبر داده و بر اساس ویدیوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، دانشجویان دانشگاه علامه نیز به صف معترضان پیوسته‌اند.
اعتصابات مغازه‌داران و بازداشت‌ها
بنابر گزارش‌ها، دامنه اعتصابات و تجمعات اعتراضی چند روز اخیر به جان‌باختن مهسا (ژینا) امینی، روز دوشنبه گسترده‌تر شد و شهرهای بیشتری را دربر گرفته است.
از شهرهای سقز، سنندج، بانه، کامیاران و مریوان در استان کردستان و شهرهای ارومیه، مهاباد، بوکان، سردشت و اشنویه در استان آذربایجان غربی، کرمانشاه و جوانرود در استان کرمانشاه و محمدشهر کرج در استان البرز خبر می‌رسد که بسیاری از کسبه این شهرها دست به اعتصاب زده و مغازه‌های خود را تعطیل کرده‌اند.
این در حالی است که بنابر اطلاعات رسیده، مأموران امنیتی در تماس‌های شبانه خود، مغازه‌داران و کسبه مریوان و سقز را تهدید کرده‌ بودند که چنانچه روز دوشنبه مطابق معمول مغازه‌های خود را باز نکنند، محل کسب آنان پلمپ خواهد شد.
شبکه حقوق بشر کردستان، کردپا، نیز خبر می‌دهد که روز یکشنبه یک شهروند به نام «شاهو اقبال» به دنبال شرکت در تجمعات اعتراضی به جان‌باختن مهسا (ژینا) امینی در خیابان ششم بهمن شهر سنندج توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
این گزارش همچنین می‌گوید لطف‌الله احمدی، فعال مدنی و عضو گروه کوهنوردی «چلچمه»، شامگاه یکشنبه در سنندج بازداشت شده است و خانواده‌اش از محل بازداشت او اطلاعی ندارند.
همچنین گزارش شده است که فرانک رفیعی از فعالان محیط زیست سنندج، در تجمعی که دیروز در میدان آزادی (اقبال) سنندج در اعتراض به مرگ مهسا امینی برپا شد، بازداشت شده است.
گزارش‌ها همچنین از حاکم شدن جو امنیتی در کرمانشاه و حضور گسترده نیروهای یگان ویژه در سطح این شهر حکایت دارد. بر اساس گزارش هه‌نگاو، بیشتر مغازه‌داران کرمانشاه از سوی نهادهای امنیتی تهدید شده‌اند که نباید در اعتصاب سراسری روز دوشنبه شرکت کنند.
در همین حال، اینترنت تلفن همراه در شهرهای بانه، مریوان، سنندج و بسیاری از شهرهای شمال غربی ایران دچار اختلال شده یا کاملاً قطع است.
از سوی دیگر خبر می‌رسد که بهزاد رحیمی، نماینده سقز و بانه در مجلس قصد سخنرانی در مراسم فاتحه‌خوانی مهسا امینی را داشت که با مخالفت حاضرین روبه‌رو شد و به وی اجازه ندادند.
معترضان به جان‌باختن مهسا امینی همچنین برای روز دوشنبه فراخوان‌هایی برای تجمع و اعتراض در شهرهای اصفهان و تبریز صادر کرده‌اند.
بنابر گزارش‌ها، برنامه‌های اعتراضی برای روز دوشنبه در دانشگاه صنعتی شریف تهران نیز قرار است برگزار شود.
مهسا امینی که همراه با خانواده‌اش از سقز به تهران سفر کرده بود، روز ۲۵ شهریور، سه روز پس از بازداشت به‌دست مأموران گشت ارشاد، در بیمارستان کسری تهران جان باخت و پیکر او روز شنبه در سقز در میان اعتراضات مردم به خاک سپرده شد.
بر اساس اعلام بیمارستان کسری هنگامی که این جوان ۲۲ ساله به این بیمارستان منتقل شد، علائم حیاتی در او دیده نمی‌شد.
**************
مهسا امینی؛ حمله نیروهای امنیتی به معترضان در بلوار کشاورز، کشته شدن «دستکم ۲ نفر» در دیواندره
اعتراض‌ به مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، در شهرهای مختلف ایران ادامه دارد. در حمله ماموران امنیتی به معترضان در دیواندره «دستکم دو نفر» کشته و «ده نفر» زخمی شده‌اند. در بلوار کشاورز تهران زنان معترض حجاب از سر برداشتند اما آنها هم با یورش نیروهای انتظامی و لباس شخصی مواجه شده‌‌اند. در دانشگاه‌های تهران از صبح امروز تجمع‌های اعتراضی برپا شد که بسیج و حراست با دانشجویان معترض برخورد کردند. بنا بر گزارش‌ها موج دیگری از دستگیری فعالان در ایران آغاز شده است.
تجمع معترضان به مرگ مهسا امینی در بلوار کشاورز تهران: «زنان روسری‌ها را برداشتند»
در پی فراخوان فعالان حقوق زنان و دانشجویان عصر امروز در تقاطع خیابان حجاب و بلوار کشاورز در تهران تجمعی برگزار شده است.
بر اساس تصاویر منتشر شده، بسیاری از زنان شرکت کننده روسری خود را برداشتند و شعار دادند «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر جمهوری اسلامی».
شاهدان از حضور پرشمار نیروهای امنیتی و پلیس در اطراف این منطقه و چهار گوشه میدان ولیعصر تهران گزارش می‌دهند که سعی در متفرق کردن معترضان دارند.
گزارش شده که پلیس از گاز اشک آور و باتوم برای متفرق کردن مردم استفاده می‌کند.
«یک موتور سیکلت که گفته شده متعلق به نیروهای لباس‌شخصی» بوده نیز به آتش کشیده شده است.
******************
مرگ مهسا امینی؛ اعتصاب عمومی، درگیری و تیراندازی
بنا بر گزارش‌ها چندین شهر در ایران در اعتراض به کشتە شدن مهسا امینی در اعتصاب کامل به سر می‌برند. همچنین بر پایی تجمعات اعتراضی وارد سومین روز خود شد.
در پی جان باختن مهسا (ژینا) امینی و فراخوان کنشگران مدنی و جریان‌های سیاسی روز دوشنبه ٢٨ شهریور دامنه اعتراضات مردمی در ایران گستردەتر شدە و بسیاری از شهرهای کردنشین صحنه اعتصابات عمومی بوده‌اند.
بنا بر گزارش‌ها شمار زیادی از کسبه و اصناف در شهرهای سنندج، سقز، بانه، مریوان، روانسر، کامیاران و دیواندرە در استان کردستان، شهرهای بوکان، مهاباد، اشنویه، پیرانشهر و سردشت در استان آذربایجان‌غربی و شهرهای پاوە، جوانرود و بخشی از بازار کرمانشاه در استان کرمانشاه دست به اعتصاب زدە و کسب‌وکار خود را تعطیل کردەاند.
در روزهای گذشتە کنشگران مدنی، احزاب و تشکل‌های سیاسی کرد در اقدامی همسو از مردم در کردستان و دیگر استان‌های ایران خواستە بودند کە روز دوشنبە ٢٨ شهریور در اعتراض به "قتل" مهسا امینی و سیاست‌های ضد زن جمهوری اسلامی دست بە اعتصاب عمومی بزنند.
سامان غزالی روزنامه‌نگار از مهاباد در گفت‌وگو با دویچەوله فارسی ضمن تائید خبر اعتصاب سراسری گفت: «کسبه و بازاریان چندین شهر در اعتراض به مرگ مهسا امینی و در پاسخ به فراخوان کنشگران مدنی در اعتصاب کامل هستند.»
عمار گلی، روزنامه‌نگار و کارشناس مسائل منطقه، نیز به دویچه‌وله گفت: «آنچه کە امروز شاهد آن هستیم، یک رفراندوم دیگر و یک نه بزرگ دیگر به جمهوری اسلامی و سیاست‌های زن ستیزانه آن است.»

تهدید ادارە بازاریان توسط ادارە اماکن
بازاریان چندین شهر در استان آذربایجان‌غربی و کردستان در گفت‌وگو با دویچەوله فارسی تائید کردەاند کە ادارە اماکن از طریق ارسال اس‌ام‌اس و تماس تلفنی آنها را تهدید کردە کە اگر مغازە‌های خود را باز نکنند و در اعتصابات شرکت کنند، با عواقب روبرو خواهند شد.
ربین رحمانی، مدیر شبکه حقوق بشر کردستان در گفت‌‌وگو با دویچەوله فارسی عنوان کرد: «ادارە اماکن با تهدید بازاریان سعی دارد اعتصاب را بشکند. اما تا این لحظه موفق نبودە است. در گذشتە هم این اقدام را انجام دادەاند و جای تعجب ندارد.»

تجمع اعتراضی در دانشگاه‌‌های تهران و دخالت بسیج
براساس تصاویری کە در شبکه‌های مجازی منتشر شدە است، روز دوشنبه (٢٨ شهریور) شماری از دانشجویان دانشگاه‌های تهران، امیر کبیر و علامه طباطبایی در اعتراض به کشتە شدن مهسا امینی تجمع اعتراضی برگزار کردەاند.
یکی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر به دویچە‌وله فارسی گفت: «تجمع به شکل مسالمت‌آمیز در حال برگزاری بود. دانشجویان پلاکاردهایی در دست داشتند و به مرگ مهسا امینی معترض بودند. اما بسیج می‌خواست بە تجمع پایان دهد و با دخالت آنها برای دقایقی تنش‌ ایجاد شد.»
دانشجویان دانشگاه امیر کبیر شعار می‌دادند "کشتند برای روسری، تا کی این خاک بر سری".

بازداشت معترضان و هشدار به کنشگران
مسعود کردپور، سخنگوی آژانس خبری موکریان از شهر سنندج در مورد تجمع اعتراضی روز یکشنبه در این شهر به دویچه‌وله گفت: «تجمع به صورت کاملا مسالمت‌آمیز در حال برگزاری بود. اما نیروهای انتظامی و امنیتی با دخالت، آن را به خشونت کشیدند».
بر اساس تصاویری کە از تجمعات روز یکشنبه در سنندج منتشر شدە است، نیروهای امنیتی با گلوله‌های ساچمەای، گاز اشک‌آور و ماشین آب‌پاش با معترضان مقابله کردند. هزاران شهروند سنندجی با حضور چشمگیر زنان در مراکز اصلی شهر اقدام به راهپیمایی و سر دادن شعار‌ علیه حکومت جمهوری اسلامی ایران کردند.
به گفتە کردپور در این تجمعات «دە‌‌ها معترض زخمی و بازداشت شدەاند، اما تاکنون از شمار دقیق بازداشت‌شدگان خبری در دسترس نیست».
همچنین به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان در روزهای گذشتە نهادهای امنیتی طی تماس‌های تلفنی ده‌ها کنشگر کرد را تهدید کردەاند و از آنها خواستەاند نسبت بە اتفاقات اخیر موضع‌گیری نکنند و در اعتراضات و اعتصابات شرکت نکنند، در غیر این صورت بازداشت خواهند شد.

مهسا امینی؛ تایید و تکذیب عزل رئیس پلیس امنیت اخلاقی تهران
رسانه‌های داخلی در اخباری متناقض، عزل احمد میرزایی را تایید و تکذیب کرده‌اند. رئیس پلیس تهران بزرگ صبح دوشنبه هرگونه قصور از سوی ماموران را رد کرد. پلیس در تهران به معترضان بلوار کشاورز حمله کرد.
خبر برکناری رئیس پلیس امنیت اخلاقی تهران بزرگ که از صبح دوشنبه ۲۸ شهریور در فضای مجازی منتشر شده بود، در نهایت از سوی خبرگزاری های رسمی ایران تایید شد.
اعتمادآنلاین درباره این برکناری نوشت: «در پی حادثه رخ داده برای مهسا امینی، سرهنگ میرزایی، رئیس پلیس امنیت اخلاقی تهران بزرگ تا بررسی دقیق و کامل ابعاد پرونده مهسا امینی برکنار شد.»
ساعاتی بعد اما ایرنا این خبر را تکذیب کرد و به نقل از پایگاه رسانه‌ای پلیس نوشت: « در روزهای اخیر شاهد حجم گسترده‌ای از فضاسازی معاندان و افراد فرصت‌طلب در فضای مجازی برای برهم زدن امنیت و آرامش روانی جامعه هستیم... خبر جابجایی یا عزل سرهنگ میرزایی در پلیس امنیت عمومی واقعیت ندارد.»
محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه به پزشکی قانونی، دادستان تهران و رئیس کل دادگستری استان تهران دستور داده پرونده مهسا امینی را با "دقت و وسواس" بررسی کنند.
در عین حال، سخنان حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران در نشست خبری روز دوشنبه ۲۸ شهریور نیز با واکنش تند کابران شبکه های اجتماعی روبه رو شده است.
حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران در این نشست خبری گفت: «بررسی‌های من و تیم‌های ویژه نشان می‌دهد کوچکترین قصور و تقصیری از سوی ماموران ما وجود نداشته است.»
جان باختن مهسا امینی (ژینا) دختر ۲۲ ساله سقزی پس از دستگیری از سویگشت ارشاد، موجی از خشم و اعتراض و انزجار در افکار عمومی به راه انداخته است. در شماری از شهرهای ایران به ویژه شهرهای کردنشین، ماموران امنیتی با گاز اشک‌آور و ساچمه به مصاف معترضان رفته‌اند.
******************
گسترش اعتراضات سراسری ایران به هفت استان با شعار «مرگ بر دیکتاتور»
اعتراضات گسترده در پی مرگ تحت بازداشت مهسا امینی در سومین روز دست‌کم به هفت استان گسترش یافت و علاوه بر مردم تهران و کردستان، شماری از شهروندان معترض در استان‌های البرز، اصفهان، گیلان، آذربایجان غربی و خراسان مرکزی به خیابان‌ها آمدند.
بر اساس گزارش‌های شهروندی در روز دوشنبه ۲۸ شهریور، اعتراضات مسالمت‌آمیز در تهران در اعتراض به کشته شدن مهسا امینی، زن جوان تحت بازداشت پلیس امنیت اخلاقی که از صبح در چند دانشگاه جریان داشت، بعد از ظهر به خیابان‌های شهر کشیده شد و نیروهای یگان ویژه با تجهیزات سرکوب اعتراضات شهری به خیابان‌ها آمدند.
تصاویر به اشتراک گذاری شده از سوی شهروندخبرنگاران شماری از شهروندان معترض را نشان می‌دهد که ماشین‌های سرکوب شهری را محاصره کرده‌اند و تلاش می‌کنند یک ماشین نیروی انتظامی را واژگون کنند و گروهی از معترضان نیز آنها را تشویق و حمایت می‌کنند.
در تهران شماری از زنان در اعتراض به سیاست‌های ضد زن جمهوری اسلامی و جان باختن مهسا امینی پس از بازداشت توسط گشت ارشاد، روسری از سر برداشته‌اند. شهروندان معترض در خیابان‌های پایتخت شعار «مرگ بر دیکتاتور» می‌دهند.
معترضان تهرانی با شعار «ایرانی بسه دیگه غیرتتو نشون بده»، هم‌وطنان خود را به پیوستن به اعتراضات دعوت می‌کنند.
یک گزارش تصویری دیگر نیز موتوری را در حال سوختن در آتش نشان می‌دهد که گفته شده موتور سیکلت متعلق به نیروهای یگان ویژه است.
ویدئوی ارسالی یکی از مخاطبان بخش فارسی صدای آمریکا مغازه‌های بسته در سقز و پیوستن کسبه به اعتصاب عمومی را نشان می‌دهد.
معترضان در رشت نیز با شعار «مرگ بر دیکتاتور» به خیابان آمدند. گزارش‌های شهروندی از «شلیک ممتد گاز اشک‌آور» در مرکز استان گیلان خبر می‌دهند.
در شهر تکاب نیز جمعیت معترض در خیابان دیده می‌شود در حالی که نیروهای یگان ویژه با باتوم و اسلحه در میان معترضان حضوری بارز دارند.
خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعتراضات دانشگاهی روز دوشنبه در دانشگاه‌های «امیرکبیر، تهران (دانشکده هنر)، شهید بهشتی، تربیت مدرس، و علامه طباطبایی» را بازتاب داده و نوشته دانشجویان «در این تجمعات خواستار روشن شدن ابعاد» مرگ مهسا امینی شده‌اند.

منابع: بی‌بی سی، رادیو آلمان، رادیو فردا