در سالگرد هجدهم تیرماه

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

در سالگرد هجدهم تیرماه صدای دانشجویان آزادیخواه هر چه رساتر طنین انداز است: هجدهم تیر ماه ، سالروز یکی از وحشیانه‌ترین جنایت‌های رژیم اسلامی در دانشگاه‌ها است. بیش از دو‌ دهه از نيمه‌شب جمعه، ۱۸ تير ۱۳۷۸، می‌گذرد، شبی که به خوابگاه دانشجويان در کوی دانشگاه تهران حمله شد. لباس‌شخصی‌ها و ماموران نیروی انتظامی در اتاق‌ها در خوابگاه را شکستند، وسايل و کتاب‌های دانشجويان را پاره کردند و از بين بردند وبا حمله وحشیانه تعدادی از دانشجویان را از پنجره خوابگاه به پایین پرتاب کردند.

ضرب و شتم دانشجويان تا صبح ادامه داشت و با سرکوب گسترده چماق به دستان حکومتی بسیاری از دانشجویان آزادی خواه را دستگیر کردند، شکنجه دادند و کشتند.
در این بین تعدادی مفقود شدند که همچنان از آنها خبری در دست نیست. #سعید_زینالی از فعالینی است که در این جریان این اعتراض توسط ماموران رژیم ربوده شد. خانواده سعید در تمام این سالها خواستار این بوده اند که بدانند چه بر سر سعید آمد و یا در کجا دفن شده است . در جواب تهدید و دستگیر شدند.

عزت‌الله ابراهيم‌نژاد، افسر وظیفه و دانشجوی سابق، که برای دیدار دوستان و همکلاسی‌های سابقش شب ۱۸ تير به کوی دانشگاه رفته بود، به ضرب گلوله کشته شد.

فرشته علیزاده، دانشجوی دانشگاه الزهرا، علیه اعتراضات ۱۸ تیر ۱۳۷۸ در کوی دانشگاه، همراه چندین دانشجوی دیگر دستگیر شد و در ادامه زیر شکنجه های پیاپی کشته شد و به شکل مخفیانه به خاک سپرده شد.

حمله به کوی دانشگاه تهران به اعتراضات گسترده مردم و دانشجويان در تهران و بعضی از شهرهای ديگر ايران تبديل شد.

دو سال پس از حادثه کوی دانشگاه، قوه قضاييه رژیم همه نيروهای انتظامی و شبه‌نظامی درگير را تبرئه کرد و فقط يك سرباز ساده به نام عروجعلی ببرزاده را به خاطر دزديدن يک دستگاه ريش‌تراش محکوم کرد!

به دنبال حوادث ۱۸ تير و تاثير مهم آن بر جنبش دانشجويی، دانشجويان در کنار بقيه جنبش های اجتماعی به بيان خواسته ها و مطالبات مردم پرداختند. دانشجویان نه تنها عقب نشینی نکردند بلکه شعار ' دانشجو میمیرد ذلت نمیپذیرد' به شعار اصلی و دانشگاه، هر چه بیشتر، به سنگر آزادیخواهی و مبارزه تبدیل شد.

کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی در ایران
شانزدهم تیرماه ۱۴۰۱

? برای کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی گزارش و خبر ارسال کرده و همکاری کنید. با ما از طریق کانالهای زیر در لینک تماس بگیرید :

https://wp.me/p9yWrK-2UH