حمله نیروهای امنیتی به تجمع اعتراضی معلمان مقابل مجلس

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

در پی دو روز اعتصاب معلمان، در شهرهای مختلف ایران تجمعات اعتراضی بر پا شد. تجمع مقابل مجلس با حمله نیروهای امنیتی مواجه گردید.تجمع اعتراضی معلمان در شهرهای مختلف ایران، در پی اعتصاب آنها در روزهای شنبه و یکشنبه، برگزار شد. روز یکشنبه ۲۱ آذر، روز دوم اعتصاب، ماموران امنیتی رسول بداقی، بازرس کانون صنفی معلمان را بازداشت کردند.به گفته «شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان»، امروز نیز تجمع مقابل مجلس با برخورد نیروهای امنیتی روبرو شد.

در ویدیویی که از اعتراض معلمان در شیراز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، شعارهایی مانند «معلم بپا خیز برای رفع تبعیض» و «معلم زندانی آزاد باید گردد» شنیده می‌شود.
فرهنگیان در شهرهای دیگر از جمله یزد، کرمان، مریوان، قم، رشت، قزوین و سقز نیز مقابل اداره‌های آموزش و پرورش دست به اعتراض زدند.
پیش از این «شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران» از معلمان خواسته بود روزهای شنبه و یکشنبه در کلاس درس حاضر نشوند.
در فراخوان این شورا آمده این اقدام در اعتراض به اجرا نشدن رتبه‌بندی معلمان و عدم همسان‌سازی حقوق مشاغل به ویژه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان انجام می‌شود.
در بیانیه این شورا گفته شده:‌«دولت و مجلس از یکسو اجرای کامل طرح همسا‌ن‌سازی بازنشستگان مطابق با قانون مدیریت خدمات کشوری را به محاق برده‌اند، از سوی دیگر می‌خواهند با اختصاص تنها ۱۲.۵ هزار میلیارد تومان، طرح رتبه‌بندی را در روز یکشنبه ۲۱ آذر سرهم‌بندی کنند».
روز یکشنبه لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ توسط ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران به مجلس ارائه شد. بودجه سال آینده دولت در این لایحه، ۳۶۳۱ هزار میلیارد تومان محاسبه شده است.
بر اساس لایحه بودجه به منظور "پایدارسازی منابع صندوق‌های بازنشستگان"، از ابتدای سال آینده، سنوات خدمت مورد قبول برای بازنشستگی تمام مستخدمین زن و مرد دارای حداقل مدرک کارشناسی معتبر به هر میزان سابقه خدمت، در صندوق تامین اجتماعی، در تمام صندوق‌های بازنشستگی اعم از کشوری، لشگری و سازمان تامین اجتماعی، ۲ سال افزایش می‌یابد.
دویچه وله فارسی