تظاهرات علیه حکومت نظامی در سودان

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

در اوت 2019 در میدان هربرت ون کارایان، جلوی اپرای معروف شهر وین، تظاهراتی علیه دیکتاتور سودان، عمرالبشیر، جاری بود. امروز کما بیش همان چهره ها در همان میدان،علیه عبدالفتاح البرهان، رهبر کودتای نظامی اخیر سودان تظاهراتی بر پا کردند. شعارهای آزادی برای سودان و بر کناری عبدالفتاح البرهان را دهل های افریقایی همراهی می کرد. و زنان و مردان سیاه سودانی با شعارهای ریتمیک خواستار برکناری هر چه سریع تر حکومت نظامیان در سودان بودند.

انتقال بدون خون ریزی، جابجایی مهره ها، سبک حکومت جوبایدن است. همانطوری که در افغانستان مهره های آمریکایی جابجا شدند،دستور رفت به اشرف غنی و آمد به طالبان داده شد، در سودان نیز این جابجایی با نام کودتا، تیتر اخبار روز 25 اکتبر 2021 بود. اگر چه بسیاری هنوز عبداله حمدوک را در حصر و در جایی نامعلم تصور می کنند ولی در تاریخ 27 اکتبر، دویچه وله خبر از بازگشت او به منزل مسکونی اش داده است. اگر چه جامعه بین المللی هنوز حمدوک را نخست وزیر دوران گذار می شناسد، که قرار بود در سال 2024 انتخابات بر گذار کند، ولی رهبر حکومت نظامی، حکومت گذار را بطور کلی ملغا اعلام کرده و انتخابات ریاست جمهوری را به سال 2023 منتقل کرده است.
این کودتا ، ویا انتقال و جابجایی نیروها از مدنی، به نظامی، چند ساعت بعد از اینکه جفری فلت من، نماینده آمریکا در شاخ آفریقا، خارتوم پایتخت سودان را ترک کرد جاری شد! گویا اتحاد جنبش های العدل، المساوات، التحریرسودان و فلول الکیزان لازم بود! نام ها به گروه های تروریستی ساخت آمریکا شباهت دارند. به هر حال آنچه که مانده، حاکمیتی نظامی شبیه به حاکمیت در افغانستان و ایران است. اگر چه مردان مسلح در این حاکمیت ها نام های متفاوت دارند. ولی حاکمیت نظامی در ایران و افغانستان و سودان عمومیت یافته است.
آمریکا حتما پشت این جابجایی ها خواب جنگ بزرگی را برای ملل دیده است. جنگی که از آسیای مرکزی تا شاخ آفریقا، و یا حتا بیشتر را در بر خواهد گرفت. و الا تکیه این نظامیان بر قدرت الزامی نمی شد!
تا زمانی که ملت ها دشمن اصلی خود را نشناسند، تغییرات فقط به صورت تغییر
کلاه هایی که آمریکا بر سر ملل می گذارد خواهد بود.
حتا سلطه رژیم ملا بر ایران نیز، بواسطه خواست آمریکا بوده و هنوز نیز هست.
از این رو است که تراژدی پناه بردن بر دشمن ( آمریکا) توسط برخی از نیروهای اپوزیسیون کشورهای جنوب کمدی شده است.
اگر مردم سودان، ایران و افغانستان و کل کشورهای جنوب، نمی خواهند مدام ، کلاه هایی را که امپریالیست ها برسرشان می گذارد از سر بردارند، نیاز به شناخت دشمن درجه یک خود که این رژیم های ننگ و نفرت را بر آنان تحمیل می کند دارند.
womens-power.farah-notash.com
www.farah-notash.com
Women’s Power
فرح نوتاش جبهۀ جهانی ضد امپریالیست قدرت زنان 2021.10.30