اجتماعات اعتراضی سراسری کارگران صنعت نفت و گاز

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

 امروز سه شنبه بدعوت "شورای هماهنگی و همبستگی کارکنان رسمی صنعت نفت" و در اعتراض به عدم اجرای ماده ١٠ قانون وظایف و اختیارات شرکت نفت، کارگران و کارکنان رسمی صنعت نفت و گاز در مناطق مختلف ستادی و عملیاتی و حفاری و پالایشگاهی دست به تجمع اعتراضی زدند. 

امروز ازجمله کارگران و کارکنان رسمی نفت و گاز منطقه سیری، پالایشگاه پنجم مجتمع پارس جنوبی، کارکنان رسمی نفت و گاز عسلویه، پالایش گاز فجرجم کنگان، شرکت فلات قاره قشم، واحد بهره‌برداری نفت و گاز چشمه‌خوش دهلران، شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری، صنعت نفت مارون اهواز، کارکنان رسمی نفت شیراز، شرکت بهره‌برداری نفت و گاز ایلام، شرکت پالایش گاز ایلام، شرکت پایانه‌های نفتی ایران جزیره‌ خارک و تعدادی از کارکنان نفت در مشهد در اجتماعات اعتراضی شرکت کردند. قرار بود این اجتماعات در تهران و اصفهان و آبادان و دیگر مناطق نفتی برگزار شود که احتمالا با ممانعت های امنیتی روبرو شده است.

مطالبات اعلام شده کارگران عبارتند از: (۱. اجرای صحیح ماده ۱۰ کارکنان نفت، ۲. بهبود جدول بدو استخدام ماده یاد شده به نحوی که همه کارکنان با هر شرایطی با توجه به تورم های کنونی از آن سود ببرند، ۳. پرداخت بک پی ده ساله برآمده از دیرکرد در انجام ماده ده طبق قانون، ۴. اصلاح و بهبود وضعیت بهداشت و درمان نفت، ۵. پرداخت بی کم و کاست پاداش پایان بازنشستگی همچون گذشته در وزارت نفت، ۶. رسیدگی درخور و شایسته بازنشستگان صنعت نفت و بهبود زندگی این بخش از بزرگان صنعت نفت، ۷. تعدیل بهنگام مدرک کارکنان و آسان نمودن چگونگی تعدیل، ۸. ساماندهی سمت های کارکنان، ۹.رسیدگی به وضعیت نابسامان و نگران کننده صندوق بازنشستگی نفت و اصلاح اساسنامه آن).

کارگران رسمی نفت بیش از ده سال است که درگیر اجرای ماده ده هستند و هنوز اجرا نشده است. اعتراض کارگران و کارکنان صنعت نفت و گاز امید بخش است. برخلاف گرایشاتی در میان کارگران که از نام "اعتصاب" هم میترسند و اطلاق اعتصاب به تجمع اعتراضی را "تبلیغات گروه های معاند" می نامند، اعتصاب و اعتراض و تجمع و تشکل مستقل از دولت یک حق پایه و بدیهی کارگران است. حقی که کارگران نفت پرچمدار آن بودند و برای آن جانها دادند. اگر بجای ده سال انتظار و تلاش در کریدورها، دولت و وزارت نفت را در مقابل یک اعتصاب زنجیره ای در صنایع نفت و گاز حتی در زمانی محدود قرار میدادید، خواستهای اعلام شده با سرعت تامین و تضمین میشد. هنوز هم برای تامین این خواستها باید متشکل شد و متحدانه دست به اعتصاب زد.

حزب کمونیست کارگری - حکمتیست از اعتراض و اعتصاب و خواستهای کارگران نفت حمایت می کند. این اجتماعات به شکستن فضای رعب و محافظه کاری تاکنونی کمک میکند. برای ایجاد یک اتحاد گسترده لازم است که از جلد موقعیت کارگر و کارکن رسمی دربیائیم و منافع عمومی و خواستهای همه بخشهای کارگری در نفت و گاز را مد نظر قرار دهیم. فراخوان ما اینست که جلو بیافتید و شکافهای تصنعی میان کارگران نفت اعم از رسمی و پیمانی و موقت و ارکان ثالث و بازنشسته ها را بردارید. کارگر نفت در حافظه تاریخی مردم مکانی معتبر دارد و طبعا انتظارات زیادی از شما بویژه در دوره انقلابی کنونی میرود. انتظار اینست که بمثابه رهبر جامعه و بخشی که اهرم اقتصادی موثری در دست دارد، بداد مردم بپاخاسته بشتابید و منافع کل طبقه کارگر و زحمتکشان را نمایندگی کنید. درود بر رزم و اتحاد کارگران نفت!

مرگ بر جمهوی اسلامی
آزادیُ برابری، حکومت کارگری

حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست
٢٧ دی ۱۴۰۱- ١٧ ژانویه ٢٠٢٣