هجوم به دفتر اسنپ، شروع اعتصاب در صنعت نفت

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

شماری از نیروهای پیمانی در پتروشیمی دنا در عسلویه در همصدایی با مردم و واکنش به دو ماه حقوق معوقه اعتصاب کرده‌اند. فراخوان کارکنان اسنپ به اعتصاب با یورش به دفترمرکزی این شرکت و پیگرد رانندگان همصدا با مردم توأم شد. اعتصاب در پتروشیمی دنا: "شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت" از پیوستن شماری از نیروهای شاغل در پتروشیمی دنا به اعتصاب خبر داد. این کارکنان پیش‌تر در اعلامیه‌ای هشدار داده‌ بودند که در صورت پایان نیافتن سرکوب مردم و آزار زنان با معترضان همصدا خواهند شد.

در اطلاعیه کارکنان "عدم پرداخت دو ماه حقوق" دلیل اعتصاب عنوان شده است.
شورای هماهنگی تشکل‌های فرهنگیان نیز در فراخوانی خطاب به آموزگاران و دانش‌آموزان از آنها خواسته است در روز جهانی معلم اعتصاب کنند و با خودداری از رفتن به کلاس، همبستگی و همراهی خود با معترضان را نشان دهند.
در بیانیه این شورا آمده است: «امسال پنجم اکتبر هم‌زمان شده است با یک تعطیلی سراسری. از همین رو از معلمان و دانشجویان می‌خواهیم با خودداری از کلاس رفتن، همبستگی و همراهی خود را با همه معترضان جان به لب آمده، نسبت به بی‌عدالتی‌های حاکمیت نشان دهند.»
طی دو روز گذشته دانش‌آموزان پس از تعطیلی کلاس‌ها بیرون از محوطه مدرسه جمع شده و شعارهای آزادیخواهانه می‌دهند.
یک روز قبل، کامیون‌داران و صنعتگران منطقه شاپورجدید اصفهان اعتصاب کرده و با آتش زدن لاستیک خیابان‌ها را مسدود کرده بودند.

ماموران امنیتی به دفتر اسنپ ریختند
فراخوان اعتصاب از سوی شماری از کارکنان اسنپ، با یورش ماموران به دفتر مرکزی این شرکت همراه شد. کاربران شبکه‌های اجتماعی خبر داده‌اند که نهادهای امنیتی با فهرست کد ملی و اطلاعات پرسنلی فعالان اسنپ به آنجا رفتند و کارکنان را در ساختمان نگه داشتند.
این یورش هم‌زمان با جلسه مدیرعامل شرکت با کارکنان آن صورت گرفته است.
به دلیل انسداد اینترنت و فیلترینگ پیام‌رسان‌ها، جزییات و اطلاعات تأیید‌شده‌ای از خبر در دست نیست. کاربری نوشته است: «همین الان از همکار قدیمم در اسنپ شنیدم که یکی از بچه‌ها رو بخاطر پست اعتصاب بردن به چند نفر هم گفتن باید بیاین خودتون رو معرفی کنین تعدادی که بردن رو خبر نداشت ولی یک نفر رو مطمئن بود...»
در توییتی دیگر نوشته شده است: «فضای اسنپ امنیتی شده. جلوی دفتر ون آوردن ریختن داخل. انگار دسترسی مدیرا رو گرفتن. از چتایی که توی سازمان رد و بدل شده بوده آدما رو شناسایی کردن و ورداشتن بردن.»
کاربر دیگری گفته است که ماموران در حال چک کردن چت‌ها هستند و توصیه کرده که رانندگان اعتصابی، گوشی‌های خود را خالی کنند و از پیام‌رسان‌ها خارج شوند.

دفن مخفیانه نیکا شاکرمی و بازداشت بستگان او
نیروهای امنیتی از خاکسپاری دختر ۱۷ ساله‌ خرم‌آبادی در گورستان صالحیه این شهر جلوگیری کردند. همشهری‌های خانواده شاکرمی خبر داده‌اند که او بر خلاف خواست نزدیکان، به صورت مخفیانه در روستایی در حوالی خرم‌آباد دفن شد و خاله‌اش را نیز بازداشت کردند. برخی منابع از بازداشت مادر او نیز خبر داده‌اند.
نیکا شاکرمی در جریان تظاهرات بلوار کشاورز ناپدید شده بود. خانواده او پس از ۹ روز بی‌خبری، جنازه‌اش را در حالی در سردخانه کهریزک شناسایی کردند که بینی و جمجمه این دختر جوان خرد شده بود.
ویدئویی در اینستاگرام ، صف پلیس موتورسوار در خرم‌آباد برای جلوگیری از تظاهرات مردم را نشان می‌دهد. کاربران شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند، مردم منتظر در گورستان صالحین تظاهرات کرده‌اند.

خانه موسیقی ایران خواستار آزادی شروین حاجی‌پور شد
اعضای هیأت مدیره خانه موسیقی ایران با انتشار بیانیه‌ای به دستگیری شروین حاجی‌پور، خواننده ترانه "برای ..." اعتراض کرده و خواستار آزادی فوری او شدند. خانه موسیقی ایران از دستگاه قضایی خواسته‌اند که هر چه سریع‌تر برای آزادی این هنرمند اقدام کند.
شروین حاجی‌پور در پی انتشار ترانه "برای ..." از سوی مأموران امنیتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت شد. ویدیوی این ترانه ده‌ها میلیون بازدیدکننده داشت.
در بیانیه خانه موسیقی که روز دوشنبه (۱۱ مهر / ۳ اکتبر) در سایت خانه موسیقی ایران منتشر شده، همچنین از "برخوردهای خشن با معترضانی که بدون اعمال خشونت به روش‌های مدنی اعتراض کرده‌اند" انتقاد شده است.
در این بیانیه تصریح شده، "اگر به مطالبات به حق همه مردم و اقشار مختلف از جمله صنف خانه موسیقی نظیر آزادی فعالیت نوازندگان و خوانندگان زن و موارد دیگر به موقع پاسخ درخور و اقناع‌کننده داده می‌شد، هرگز کشور به چنین بحران‌‌های گسترده‌ای دچار نمی‌شد".

حسن نوروزی: هر کس آزاد نشده مشکوک است
رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در باره فوج بازداشت‌‌روزنامه‌نگاران و خبرنگاران گفته است: «مستنداتی وجود دارد که اگر نشان دهد تحریک کننده بوده‌اند، مسائل را ضبط می‌کردند و برای خارج می‌فرستادند، حتما با آنها برخورد می‌شود. اگر هم موضوعات دیگری بوده آن هم جای خود دارد!»
طبق فهرستی که فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران منتشر کرده، حداقل ۲۱ روزنامه‌نگار ایرانی در جریاناعتراضات سراسری جاری بازداشت شده‌اند. این فدراسیون از دستگاه‌های جمهوری اسلامی خواسته "پوشش اعتراضات ملی" را بهانه سرکوب خبرنگاران نکند.
حسن نوروزی، عضو کمیسیون یادشده نیز در باره حجم بالای دستگیرشدگان و کمبود فضای زندان‌ها گفته است: «خیلی از بازداشت‌شدگان چند ساعت بعد آزاد می‌شوند... اگر آزاد نشده‌اند مشکوک هستند که جزو افراد مسلح و سرگروه‌ها و تحریک‌کنندگان هستند یا خیر.»
علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در نخستین واکنش به جنبش اعتراضی جاری، موضوع را "اغتشاش" نامید و آمریکا و اسرائیل و برخی "ایرانیان خائن" را به دست داشتن در اعتراضات متهم کرد.
طبق اعلام سخنگوی هیات رئیسه مجلس، وزیر کشور در جلسه غیرعلنی گفته که در "اوج تحرکات" بیش از ۴۵هزار نفر در شهرها نبودند.

کانادا تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال می‌کند
دولت اتاوا در واکنش به نقض فاحش حقوق بشر در جمهوری اسلامی، ۲۵ فرد و ۹ شرکت و نهاد را تحریم کرد.
وزیر خارجه کانادا گفت اعضای سپاه پاسداران، مقامات وزارت اطلاعات و نهادهای امنیتی مورد این تحریم واقع شده‌اند.
جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا یک هفته قبل اعلام کرده بود که دولتش قصد دارد چند نهاد و مقام جمهوری اسلامی از جمله پلیس امنیت اخلاقی را تحریم کند.
رسانه‌های حکومتی ایران این خبر را تحت عنوان حمایت کانادا از "اغتشاشگران" منعکس کرده‌اند.