بیانیه جمعی فعالین اجتماعی و کمیته های محلات مریوان

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

بیانیه جمعی فعالین اجتماعی و کمیته های محلات مریوان در رابطه با محکوم کردن قتل دختری توسط پدرش که در سنندج رخ داد. خشونتی وحشیانه علیه زنان که بنوعی قانونی رواج یافته است؛ محکوم است! طی چند روز گذشته خبر جانباختن دختری ۲۲ ساله سنندجی همه را به نوعی شوکه کرد که توسط بخوانید پدر خود با انگیزه قرون وسطایی و متحجرانه « دفاع از ناموس خانواده» به قتل رسید. این خبر در شبکه‌های اجتماعی انتشار یافت و بسیاری از کاربران، انزجار خود از این جنایات را ابراز نمودند. بدون شک آمار واقعی قربانیان قتل‌های ناموسی فراتر از آماری می‌باشد که توسط رسانه های اجتماعی منتشر میشود.

بدین وسیله ضمن محکوم کردن چنین جنایت هولناکی یاد تمامی قربانیان قتل‌های خانوادگی و فائزه ملکی نیا دختر جوانی که به اتهام داشتن “دوست پسر” با دستهای کثیف پدرش به آتش کشیده شد را گرامی میداریم!
«قتل های ناموسی» یکی از اشکال وحشیانه خشونتی است که بر زنان و دختران اعمال می‌شود.
این خشونتِ افسارگسیخته که ریشه در مناسبات پدرسالاری دارد، دیر بازیست مثل خُره به جان زنان در جوامع عقب‌مانده افتاده و هر روزه هم ابعاد دهشتناکی پیدا کرده است.
طی سالیان متمادی زنان در تمامی عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، قضایی، اقتصادی و … مورد خشونت و تبعیض جنسیتی آشکار قرار گرفته اند.
این خشونت‌ها و تبعیضات با اتکا به قوانینی که زن را ملک مرد می‌داند نهادینه شده‌ است. بر چنین بستری، خشونت‌های خانوادگی علیه زنان افزایش یافته است و زنان نه تنها از حمایت قانونی و قضایی در مقابله با خشونت مردان و خانواده برخوردار نیستند بلکه قانون و مجریان آن، عملا و با مسکوت گذاشتن قضیه دست مردان را در اعمال این خشونت‌ها که علاوه بر آسیب‌های روانی جبران ناپذیر، که در بسیاری از موارد به مرگ و یا نقص عضو آنان منجر می‌شود، کاملا باز گذاشته است.
طبق قانون قتل فرزند به دست پدر و یا جد پدری مجازات بازدارنده‌ای وجود ندارد،که صد البته منظور از فرزند بیشتر دختران و زنان هستند. به همین دلیل بسیاری از جانیان بی مهابا از مجازات، دختران خود را وحشیانه با داس، چاقو، اسلحه گرم و یا با به آتش کشیدن به قتل می‌رسانند.
در مورد شوهران و یا برادران متهم به «قتل های به اصطلاح ناموسی» هم صدها مورد وجود دارد که این قاتلان با استناد به « دفاع از ناموس خانواده» حداکثر به چند سال زندان محکوم شده‌اند و بعدا آزادانه به زندگی خفت‌بار خود ادامه داده اند.
نبایستی فراموش کنیم که فرهنگ و سنت‌های عقب‌مانده قرون وسطایی هم که در دل جوامع سنتی جا خوش کرده می‌تواند یکی از دلایل مهم ارقام بالای این گونه جنایات هولناک باشد، اما نگاهی به قتل‌های اخیر نشان می‌دهد که زنان در هیچ جا از خطر کشته شدن توسط نرمردان در امان نیستند.
ما جمعی از فعالین اجتماعی و کمیته محلات مریوان ضمن محکوم کردن چنین جنایاتی و برای مقابله با این چنین توحش ضدانسانی مقابل این جنایات که هروزه بنوعی و از جایی جان نیمی از جامعه را به خطر میاندازد و هر لحظه ممکن است جنایتی چه بسا هولناک‌تر رخ دهد را مورد خطاب قرار میدهیم که باهم علیه این جنایات که سیستماتیک تولید و باز تولید می‌شود بایستیم و از تمامی انسان‌های آگاه و مبارز و هر انسانی که ذره ای بوی از انسانیت و نوع دوستی برده است فارغ از هر نوع رنگ و گویش و ملیت و …کنار هم برای به حداقل رساندن این جنایات و حداقل مجرم شناختن بانیان چنین فجایع سکوت اختیار نکنند و همراه هم به وضع موجود اعتراض کنیم و بعنوان کسانی که سلامت جامعه مسئله اش هست و خودمان را در مقابل آن بنوعی مسئول می‌دانیم بایستیم و یک صدا بگوییم نه به خشونت سیستماتیک علیه زنان.
نه به خشونت علیه زنان