گزارش گاردین در مورد انتخابات ترکیه

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

- با تمام دوز و کلک های اردوغان او 48.8 در صد آراء را به نام خود زده است و کلیچدار اوغلو با45.8% که با روند کردنشان به تقابلی 49 به 46 می رسیم که آنها را راهی مرحله ی دوم می کند!اما حتی اگر کمال کلیچدار اوغلو هم در دور دوم ببرد، با پارلمانی که اکثریت آن در دست "ائتلاف مردم" یعنی طرفداران اردوغان است مواجه می شوند. در انتخابات پارلمانی، به غیر از کوردستان، در بقیه ی جاها، تفوق هواداران اردوغان حاصل شد. طبق سیستم انتخاباتی ترکیه، تعداد کرسی های پارلمان با توجه به درصد آراء کسب شده، تخصیص می گردد. با این حساب، حزب عدالت و توسعه 267، و 80 کرسی حزب ام اچ پی به رهبری ابرفاشیست دولت باغچلی و 3 کرسی حزب الله(هودا پارتی)، بدون احتساب سایر احزاب این ائتلاف، 350 کرسی خواهد داشت که نزدیک به 60 درصد کرسی ها را شامل می شود.

حتی اگر کمال قیچدار اوغلو ریاست جمهوری را هم ببرد، او اکثریتی نخواهد داشت که سیستم را از خلیفت نشینی (شریعت) مورد نظر اردوغان به سیستم پارلمانی برگرداند. با توجه به 80 کرسی متعلق به حزب نیک، یا ئی پارتی به رهبری مارال آکشنر که در واقع انشعابی از ام اچ پی و با عقبه ی ارتباط با گرگ های خاکستری، می توان نتیجه گرفت که پارلمانی شدیدا! ضد چپ،کاملأ ضددموکراتیک و علیه برداشتن گامی در جهت صلح در ترکیه خواهد بود.
حزب چپ سبز نیز، علی رغم آن که توانست 62 کرسی را در پارلمان بگیرد و 4 کرسی هم به حزب کارگران ترکیه رسید، اما با توجه به پرونده سازی های فاشیستی که علیه حزب ه دی پی که از مقبولیت و محبوبیت خاصی در بین نه تنها کوردهای ترکیه بلکه در میان اقشار مختلفی چون ال جی بی تی ها، اقلیت های زبانی و ملی دیگر و بخصوص مورد اعتماد و اقبال اتحادیه های کارگری بود، ناچاراً در زیر نام حزب چپ سبز در انتخابات شرکت کرد. حزب چپ هر چند از لحاظ برنامه ای بسیار پیشرو و مترقی بود اما برای بسیاری ناشناخته بود و به همین دلیل از 13% سهم حزب دموکراتیک خلق ها، به 9.2% آرائ حزب چپ سبزکاهش یافت. هرچند این 66 کرسی نیز با توجه به اختیارات رئیس جمهوری چون اردوغان و قوقه ی قضائیه با اختیارات سرکوبگرانه ای که نمایندگی و مصونیت سیاسی را به راحتی سلب می کنند، نقشی نخواهد داشت. علی ایالحال اگر اردوغان به وعده ی خود عمل کند و در فوریه 2024 اعلام خلافت بکند، دیگر نه از تاک اثری خواهد ماند و نه از تاک نشان. در سیستم خلافتی پارلمان، محلی از اعراب نخواهد داشت. آیا آنگاه اتحادیه اروپا، اتحادیه ی نظامی آمریکای شمالی و اروپا- ناتو و بخصوص ایالات متحده ی آمریکا، در رابطه با عضویت ترکیه ی خلافتی، که باقوانین شریعه اداره بشود، و عضویت آن در ناتو، واکنش نشان خواهند داد. در اساسنامه ی فعلی ناتو، بندی در رابطه با اخراج وجود ندارد. عضویت اما "اختیاری" است.
- نکته ای که قلیچدار اوغلو بر آن تأکید دارد، عدم احتساب، تا کنونی آرای خارج از کشور و یا دیاسپوراست، چون ترکیه مانند ایران جمعیتی ٦-٧ ملیونی مهاجر دارد، که قاطبه ی ٣-٤ ملیون واجد شرایط علیه اردوغان رأی می دهند، اما شورای انتخابات ترکیه که زیر نظر وزارت کشور اردوغان است، هر وقت بخواهد آن آراء را به حساب می آورد۔

https://www.theguardian.com/